Religion
Religion
Det här stycket förbryllar mig. Kritiserar Jesus Tomas? Det är ju förnuftigt att inte tro på att någon har uppstått från döden innan man sett det själv. De som Jesus kallar saliga, som tror på något högst osannolikt utan ha sett bevisen själva, är ju bara dumma. Varför ska dumhet belönas?Joh 20:24-29 skrev:En av de tolv, Tomas, som kallades Tvillingen, hade inte varit med när Jesus kom. De andra lärjungarna sade nu till honom: ”Vi har sett Herren”, men han sade: ”Om jag inte får se spikhålen i hans händer och sticka fingret i spikhålen och sticka handen i hans sida tror jag det inte.” En vecka senare var lärjungarna samlade igen, och Tomas var med. Då kom Jesus, trots att dörrarna var reglade, och stod mitt ibland dem och sade: ”Frid åt er alla.” Därefter sade han till Tomas: ”Räck hit ditt finger, här är mina händer; räck ut din hand och stick den i min sida. Tvivla inte, utan tro!” Då svarade Tomas: ”Min Herre och min Gud.” Jesus sade till honom: ”Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror.”
Religion
Vem har gjort dig till domare? Den här världens vishet är dårskap för Gud, hittar inte versen nu men andra relaterade;nescio skrev: De som Jesus kallar saliga, som tror på något högst osannolikt utan ha sett bevisen själva, är ju bara dumma. Varför ska dumhet belönas?
1 Kor 2Guds hemliga vishet uppenbarad
6 Vishet förkunnar vi emellertid bland de fullkomliga, en vishet som inte tillhör den här världen eller den här världens härskare, som går mot sin undergång. 7 Nej, vi förkunnar Guds hemliga vishet, den vishet som är fördold och som Gud från evighet har bestämt att bli till härlighet för oss. 8 Denna vishet har ingen av den här världens härskare känt - om de hade känt den, skulle de inte ha korsfäst härlighetens Herre. 9 Men vi känner, som Skriften säger,* vad ögat inte har sett och örat inte hört och människohjärtat inte kunnat ana, vad Gud har berett åt dem som älskar honom. 10 Ty för oss har Gud uppenbarat det genom sin Ande.
...
14 En oandlig människa tar inte emot det som tillhör Guds Ande. Det är dårskap för henne, och hon kan inte förstå det, eftersom det måste bedömas på ett andligt sätt. 15 Den andliga människan däremot bedömer allt, men själv kan hon inte bedömas av någon. 16 Ty vem har lärt känna Herrens sinne, så att han kan undervisa honom? Men vi har Kristi sinne.
Mat 13:35 för att det skulle uppfyllas som var sagt genom profeten: Jag vill öppna min mun för att tala i liknelser. Jag skall förkunna vad som har varit dolt sedan världens skapelse.
Rom 14:17 Ty Guds rike består inte i mat och dryck utan i rättfärdighet och frid och glädje i den helige Ande.
1Kor 4:20 Ty Guds rike består inte i ord utan i kraft.
1 Kor 2:12 Men vi har inte fått världens ande, utan den Ande som är från Gud, för att vi skall veta vad vi har fått av Gud. (Arvedelen)
Rom 8:30 Och dem som han har förutbestämt har han också kallat. Och dem som han har kallat har han också förklarat rättfärdiga. Och dem som han har förklarat rättfärdiga har han också förhärligat.
Religion
Johannes 1:43 ► ( Svenska (1917) )
3Dagen därefter ville Jesus gå därifrån till Galileen, och han träffade då Filippus. Och Jesus sade till honom: »Följ mig.» 44Och Filippus var från Betsaida, Andreas' och Petrus' stad. 45Filippus träffade Natanael och sade till honom: »Den som Moses har skrivit om i lagen och som profeterna hava skrivit om, honom hava vi funnit, Jesus, Josefs son, från Nasaret.» 46Natanael sade till honom: »Kan något gott komma från Nasaret?» Filippus svarade honom: »Kom och se.» 47När nu Jesus såg Natanael nalkas, sade han om honom: »Se, denne är en rätt israelit, i vilken icke finnes något svek.» 48Natanael frågade honom: »Huru kunna du känna mig?» Jesus svarade och sade till honom: »Förrän Filippus kallade dig, såg jag dig, där du var under fikonträdet.» 49Natanael svarade honom: »Rabbi, du är Guds Son, du är Israels konung.» 50Jesus svarade och sade till honom: »Eftersom jag sade dig att jag såg dig under fikonträdet, tror du? Större ting än vad detta är skall du få se.» 51Därefter sade han till honom: »Sannerligen, sannerligen säger jag eder: I skolen få se himmelen öppen och Guds änglar fara upp och fara ned över Människosonen.»
Alien
Om man citerar något bör det också framgå varför man citerar, vilken ståndpunkt el företeelse citatet ska stödja el belysa. Enbart citat som inlägg kan uppfattas som spam. Detta är ett påpekande.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Om man citerar något bör det också framgå varför man citerar, vilken ståndpunkt el företeelse citatet ska stödja el belysa. Enbart citat som inlägg kan uppfattas som spam. Detta är ett påpekande.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Religion
nescio skrev:Det är svårt att förstå rappakaljan i bibeln. Du får översätta det till normalt språk om det ska vara någon mening med det.
det är inte bara i bibeln, även om du vill få till det så eftersom du hatar kristna med hela ditt hjärta. utan det handlar om att alla pratade så på gamla tiden, oavsett religion eller ateist. men ja det är lite komplicerat att förstå.
Religion
elle skrev:Hettan skrev:Jag är väl en buddhist och fann min religion genom filosoferande så anser att buddhism / hinduism / taoism etc är de "korrekta" religionerna. De tål att kritiseras.
Det finns knappt någon " ren och skär " kärlek till en medmänniska i hinduismem eftersom de ser fattigdom som guds straff och hjälper inte fattiga och de som lever i utanför samhället föraktas djupt . Med andra ord en omänsklig religion med en massa toma ord om allt möjligt .
Jag vet inte mycket om själva hinduismen men tycker du får länka källa om du kommer med ett sånt påstående.
Sen vad du tror ska du inte lista som fakta. Har du upplevt att vara hinduist? Om du inte har det, vad har du för förståelse för hur en hinduist tänker?
Vi människor är isolerade i oss själva. Vi söker förståelse genom att relatera till varandra och det får oss att inte känna oss så ensamma i våra upplevelser..
Man kanske tänker när någon berättar något "den här upplevelsen var jobbig" att "äsh! det är väl inte så farligt" men sen när man är med om samma sak så blir det en aha-upplevelse och det är då man verkligen förstår varandra på riktigt.
Så om man vill vara ödmjuk som människa så kanske man bör vara mer av attityden "Jag har inte upplevt, därför vet jag inte" och ha sympati för deras smärta, även om du inte kan känna den.
Religion
Jag anser mig vara agnostisk ateist.
Jag tror inte det finns någon Gud eller högre makt,
men jag vet inte att det inte finns.
Så på sätt och vis är jag troende.
Agnostic atheism:
Agnostic atheists are atheistic because they do not have belief in the existence of any deity, and agnostic because they do not claim to know that a deity does not exist.
Agnostic atheism:
Agnostic atheists are atheistic because they do not have belief in the existence of any deity, and agnostic because they do not claim to know that a deity does not exist.
Religion
Draconian skrev:Jag anser mig vara agnostisk ateist.
Agnostic atheism:
+1
Religion
jojomamma skrev:Draconian skrev:Jag anser mig vara agnostisk ateist.
Agnostic atheism:
+1
Samma här.
- CarolusRex
- Anslöt: 2014-01-27
Religion
Hettan skrev:elle skrev:Hettan skrev:Jag är väl en buddhist och fann min religion genom filosoferande så anser att buddhism / hinduism / taoism etc är de "korrekta" religionerna. De tål att kritiseras.
Det finns knappt någon " ren och skär " kärlek till en medmänniska i hinduismem eftersom de ser fattigdom som guds straff och hjälper inte fattiga och de som lever i utanför samhället föraktas djupt . Med andra ord en omänsklig religion med en massa toma ord om allt möjligt .
Jag vet inte mycket om själva hinduismen men tycker du får länka källa om du kommer med ett sånt påstående.
Du har skrivit själv att hinduismen tål att kritiseras. och om du inte tål min kritik av hinduism behöver du inte läsa . Min kritik är grundat , inget påstående tagen ur luften för såhär fungerar hinduismen i praktiken .
Hinduerna menar att de som har en bra karma skall komma att födas i en hög kast i sitt nästa liv. Man förnekar på så sätt att kastsystemet vore orättvist. Är man född i en lägre kast får man alltså skylla sig själv. Det är en hård, men rättvis, bestraffning för hur man levt i sitt förra liv.
Varför tror du Moder Terese tog hand om fattiga människor ? Jo, ingen vill hjälpa dem och de lämnas åt sitt öde på gatorna .
Sen gillar jag inte tanken att man gör sig själv till en gud . Låter inte ödmjuk .
.
Religion
Vara rolig, skulle jag snarare säga att jag försöker vara. Ingen borde bli lurad av ett sådant uppenbart felcitat av elles post precis innan min. Men en del har ju ingen humor.kapuni skrev:Han försöker återigen provocera, denna gång genom medvetet felcitat.
Religion
Man ska tacka Gud för både det onda och det goda. Man ska tacka Gud även vid begravningar. Inte för att någon är död utan för att h*n fått leva och andra fått lära känna vederbörande.
Det var den judiska rabbinen som sa det i Sommar som jag lyssnade lite förstrött på. Men det borde väl gälla för kristendomen med.
Jesus var ju jude och använde därför berättelser och liknelser som de judiska lärde brukade när de predikade. Han använde t o m humor:
»En såningsman gick ut för att så sin säd. Och när han sådde, föll somt vid vägen och blev nedtrampat, och himmelens fåglar åto upp det.
6 Och somt föll på stengrund, och när det hade vuxit upp, torkade det bort, eftersom det icke där hade någon fuktighet.
7 Och somt föll bland törnen, och törnena växte upp tillsammans därmed och förkvävde det.
8 Men somt föll i god jord, och när det hade vuxit upp, bar det hundrafaldig frukt.» https://sv.wikisource.org/wiki/Bibeln_1 ... #Kapitel_8
Vi förstår inte humorn, men den tidens bönder måste ha skrattat åt den tokige såningsmannen som slängde ut sitt utsäde så. Och så lyssnade de för att få höra förklaringen. Den som roas stannar kvar och lyssnar.
För övrigt har jag hört uttrycket "somt föll på hälleberget" (en annan översättning). Det finns t ex en roman som heter just Men somt föll på hälleberget. Bibeln (liksom öht myter) är en rik källa till kultur.
Spoiler: visa
Det var den judiska rabbinen som sa det i Sommar som jag lyssnade lite förstrött på. Men det borde väl gälla för kristendomen med.
Jesus var ju jude och använde därför berättelser och liknelser som de judiska lärde brukade när de predikade. Han använde t o m humor:
»En såningsman gick ut för att så sin säd. Och när han sådde, föll somt vid vägen och blev nedtrampat, och himmelens fåglar åto upp det.
6 Och somt föll på stengrund, och när det hade vuxit upp, torkade det bort, eftersom det icke där hade någon fuktighet.
7 Och somt föll bland törnen, och törnena växte upp tillsammans därmed och förkvävde det.
8 Men somt föll i god jord, och när det hade vuxit upp, bar det hundrafaldig frukt.» https://sv.wikisource.org/wiki/Bibeln_1 ... #Kapitel_8
Vi förstår inte humorn, men den tidens bönder måste ha skrattat åt den tokige såningsmannen som slängde ut sitt utsäde så. Och så lyssnade de för att få höra förklaringen. Den som roas stannar kvar och lyssnar.
För övrigt har jag hört uttrycket "somt föll på hälleberget" (en annan översättning). Det finns t ex en roman som heter just Men somt föll på hälleberget. Bibeln (liksom öht myter) är en rik källa till kultur.
Religion
Jag tror det handlar om något helt annat än jordbruk. Jesus pratade mycket i symbolik. Bibeln är säkert allvarligare än man kan ana. Att kalla bibeln för en myt tyder på att du är ateist.Alien skrev:Jesus var ju jude och använde därför berättelser och liknelser som de judiska lärde brukade när de predikade. Han använde t o m humor:»En såningsman gick ut för att så sin säd. Och när han sådde, föll somt vid vägen och blev nedtrampat, och himmelens fåglar åto upp det.6 Och somt föll på stengrund, och när det hade vuxit upp, torkade det bort, eftersom det icke där hade någon fuktighet.7 Och somt föll bland törnen, och törnena växte upp tillsammans därmed och förkvävde det.8 Men somt föll i god jord, och när det hade vuxit upp, bar det hundrafaldig frukt.» https://sv.wikisource.org/wiki/Bibeln_1 ... #Kapitel_8
2 Korinthierbrevet 5:9
…9Därför söka vi ock vår ära i att vara honom till behag, vare sig vi äro hemma eller borta. 10Ty vi måste alla, sådana vi äro, träda fram inför Kristi domstol, för att var och en skall få igen sitt jordelivs gärningar, alltefter som han har handlat, vare sig han har gjort gott eller ont.
Galaterbrevet 6:7
…6Den som får undervisning i ordet, han låte den som undervisar honom få del med sig i allt gott. 7Faren icke vilse. Gud låter icke gäcka sig. Ty vad människan sår, det skall hon ock skörda. 8Den som sår i sitt kötts åker, han skall av köttet skörda förgängelse, men den som sår i Andens åker, han skall av Anden skörda evigt liv.…
Paulus' andra brev till korintierna, 5 Kapitlet
Vår jordiska kroppshydda skall utbytas
mot en himmelsk. Under väntan på denna
förvaltar Paulus sitt ämbete med gott
mod, till Guds ära och församlingens
bästa, i tro på den uppståndne, på en ny
skapelse och på försoning med Gud genom
Kristus.
[...]
19. Ty det var Gud som i Kristus försonade världen med sig själv;
han tillräknar icke människorna deras synder, och han har
betrott oss med försoningens ord.
20. Å Kristi vägnar äro vi alltså sändebud; det är Gud som förmanar
genom oss. Vi bedja å Kristi vägnar: Låten försona eder med
Gud.
21. Den som icke visste av någon synd, honom har han för oss gjort
till synd, på det att vi i honom må bliva rättfärdighet från
Gud.
Senast redigerad av Parvlon 2014-07-05 0:26:13, redigerad totalt 1 gång.
Religion
Jo, det är klart att det är symboliskt. Jesus predikade i form av metaforer och berättelser. Men jag kan tänka mig att det inte varit lika underhållande om han gått rakt på sak. Folk var vana vid och ville ha liknelser och berättelser. Han började med något som låg åhörarna nära, därav alla dessa liknelser från jordbruk och familj (den förlorade sonen).
Religion
Beror på vem du frågar.
Jesus steg ner från himlen. Gud är allvetande och skulle således veta att Jesus kommer vara den mest kända människan på planeten och att bibeln blir den mest lästa boken, säkerligen innan jorden blev till. Så när Jesus pratar så är det ju för hela världens människor, och knappast bara för dåtidens. Finns inget som tyder på att de tyckte Jesus var en pajas heller så du pratar i nattmössan.Alien skrev:Jo, det är klart att det är symboliskt. Jesus predikade i form av metaforer och berättelser. Men jag kan tänka mig att det inte varit lika underhållande om han gått rakt på sak. Folk var vana vid och ville ha liknelser och berättelser. Han började med något som låg åhörarna nära, därav alla dessa liknelser från jordbruk och familj (den förlorade sonen).
Religion
Parvlon skrev:kjwkjw skrev:Vad säger herren om att gå till kyrkan?
Du får fråga själv. Jag är varken präst eller Herrens röst.
Men vad står det i bibeln om att besöka kyrkan?
Du hade faktiskt passat som präst tror jag...kanske t.o.m påve.
Återgå till Intressanta intressen