Religion
Religion
alixha skrev:Såg ett program i morse där dom hade gått igenom statistik för våldtäkter, mord och krigsoffer.
Dessa hade minskat drastiskt i takt med att religioner också hade minskat.
Människorna hade helt enkelt blivit mer accepterande, förstående och civiliserade när det fanns mindre religiös närvaro.
Sex, död och meningen med livet heter dokumentärserien.
Dokumentärserie om människans tankar kring meningen med livet ur ett vetenskapligt perspektiv.
Kan vetenskapen svara på den äldsta av frågor?
Jag tyckte den verkade bra alla fall, titta gärna =)
och om ateister också hade minskat så hade också statistik för våldtäcker, mord och krigsoffer också minskat.
patetiskt försök att smutkasta religion, men man är van vid det. alla går på skitsnacket också, som vanligt.
Religion
elle skrev: Har inte märkt att människor i kristna länder har ett helvete däremot i muslimska länder med sharialagar har de det . Det förnekar väl ingen .
Jag håller med, men att ständigt rättfärdiga sitt eget handlande genom att jämföra sig med det vidrigaste man kan hitta, kan ge en skev bild. Kvinnlig omskärelse utförs även i kristna grupper och andra former av grymt kvinnoförtryck finns, inte bara i islam.
Ex på jämförelse: En mamma jag känner ansåg att pappan inte tog hand om sina barn ordentligt när det var hans tur. Han försvarade sig alltid med att berätta om föräldrar som missbrukade och misshandlade sina barn. Den argumentationen ledde till att han aldrig utvecklade sig till något bättre.
Senast redigerad av jojomamma 2014-06-30 15:28:54, redigerad totalt 1 gång.
Religion
Miche skrev:Väldigt talande information. Religion är ett jävelstyg som ställer till ett rent helvete för människor, inte minst för kvinnor som ofta hamnar i kläm (vilket inte bara gäller i muslimska länder).
Sekularisering är den enda rätta vägen att gå.
nästan alla religösa är icke-våldsamma. ateister är lika våldsamma, då borde vi avskaffa ateism då man endast dyrkar sig själv och pengar etc.
religion lär ut kärlek, ateism lär ut att vara självisk.
det är mycket värre i muslimska länder än det är i icke-muslimska länder.
Religion
Dunderbar skrev:Jag ser ingen poäng med att ha någon religion.
Ingen verkar ju logisk ändå...
Är det någon mer som ser på det så?
jag ser ingen poäng att bara "leva livet". leva för att knulla och skaffa pengar. härligt liv. där man kan dö närsomhelst och hela livet är hemskt med sjukdomar och massa skit.
religion skänker andlig ro, heder och hopp.
Religion
nescio skrev:Är man kristen så det är fritt fram att våldta och mörda, för bara man tror på Jesus, så kommer man till himlen ändå.Parvlon skrev:Att ökande tro på religion (och helst kristendom) skulle orsakat fler mord,våldtäkter etc. är för mig en väldigt främmande tanke.
det är det inte alls, jesus lär ut att man ska vara icke-våldsam och att om man syndar så straffas man. en av budorden är att man inte får döda.
vad dock jesus också gör att förlåta, vilket också samhället gör.
men hey, du vill väl inte att någon ska förlåtas, du vill att alla ska dö och sitta i fängelset livet ut.
kärleksfullt tänkande du sitter inne med.
Senast redigerad av kjwkjw 2014-06-30 15:38:46, redigerad totalt 1 gång.
Religion
jojomamma skrev:Mina föräldrar lämnade kyrkan i slutet av femtiotalet. Många, många svenskar gjorde det då under femtio- sextiotalet. Varför valde man så?
Religionsfrihet infördes 1952 i sverige. Innan dess var man tvungen att vara med i svenska kyrkan eller i något annat kristet samfund.
Så att vara utan medlemsskap i något samfund var inte lagligt förrän 1952.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Religion
kjwkjw skrev:jojomamma skrev:Mina föräldrar lämnade kyrkan i slutet av femtiotalet. Många, många svenskar gjorde det då under femtio- sextiotalet. Varför valde man så?
sverige är det mest ateiska landet i hela världen.
Sverige har aldrig varit djupt religiös har jag läst . Det finns inte heller martyrer som dog som i t.ex England när landet övergick från katolska tro till den protestantiska .
Religion
elle skrev:kjwkjw skrev:jojomamma skrev:Mina föräldrar lämnade kyrkan i slutet av femtiotalet. Många, många svenskar gjorde det då under femtio- sextiotalet. Varför valde man så?
sverige är det mest ateiska landet i hela världen.
Sverige har aldrig varit djupt religiös har jag läst . Det finns inte heller martyrer som dog som i t.ex England när landet övergick från katolska tro till den protestantiska .
inte ens typ 1700?
glöm inte bort vikingatiden.
Religion
kjwkjw skrev:alixha skrev:Såg ett program i morse där dom hade gått igenom statistik för våldtäkter, mord och krigsoffer.
Människorna hade helt enkelt blivit mer accepterande, förstående och civiliserade när det fanns mindre religiös närvaro.
Dokumentärserie om människans tankar kring meningen med livet ur ett vetenskapligt perspektiv.
och om ateister också hade minskat så hade också statistik för våldtäcker, mord och krigsoffer också minskat.
patetiskt försök att smutkasta religion, men man är van vid det. alla går på skitsnacket också, som vanligt.
Så du har sett dokumentären?
Religion
alixha skrev:kjwkjw skrev:alixha skrev:Såg ett program i morse där dom hade gått igenom statistik för våldtäkter, mord och krigsoffer.
det skulle inte ge mig något.
Religion
kjwkjw skrev:alixha skrev:kjwkjw skrev:
det skulle inte ge mig något.
Tack, det var allt jag behövde veta.
Religion
sen så är många religiösa inte ens religösa egentligen eller har missuppfattat allt. att det är fler religiösa som begår brott kan förklaras att det finns fler religiösa i världen och att det finns många extremister i islam.
ni verkar tro att ateister till 99 % är snälla människor, rent %, per capita mässigt begår ni lika mkt brott.
det handlar om personligheten, inte ateist eller religion.
ni verkar tro att ateister till 99 % är snälla människor, rent %, per capita mässigt begår ni lika mkt brott.
det handlar om personligheten, inte ateist eller religion.
Religion
Islam och Judendom handlar om att leva enligt Guds regler. Kristendom är annorlunda. Den går ut på att alla ens synder blir förlåtna av Gud.kjwkjw skrev:religion har regler. vi följer budord. det är förbjudet att döda, slåss, svära, ljuga, vara otrogen etc. jesus sa att man ska älska sina fiender och vända andra kinden till om någon slår dig.
Religion
Några här anser sig veta vilka värderingar en atteister har. Värderingar hos atteister är ungefär lika många som det finns "medlemmar". För mig är orden fred, solidaritet och rättvisa viktiga, även om de i dagens läge börjar bli en smula gammeldags ord. Jag stt varje människa är lika värd, tom de tiggande romerna. Jag behundrar organisationer som Amnesty international, Läkare utan gränser och andra som gör nytta i världen.
Jag behöver inte sträva efter Jesus kärlek för att tänka och agera fredligt och humant. Jag har sedan tonåren bestämt att jag aldrig passerar en liggande människa i tunnelbanan eller i någon park utan att kolla att hen verkligen sover. Tre gånger (på så där trettio år) har det lätt till att ambulansen kom. Två gånger har jag stoppat våldtäktsförsök genom att lyssna på rop på hjälp och skrika tillbaka att jag ringt polisen. Inga hjältedåd, men bryr mig mer än många andra.
Är jag sämre eller bättre än en kristen som gör exakt samma sak?
Jag behöver inte sträva efter Jesus kärlek för att tänka och agera fredligt och humant. Jag har sedan tonåren bestämt att jag aldrig passerar en liggande människa i tunnelbanan eller i någon park utan att kolla att hen verkligen sover. Tre gånger (på så där trettio år) har det lätt till att ambulansen kom. Två gånger har jag stoppat våldtäktsförsök genom att lyssna på rop på hjälp och skrika tillbaka att jag ringt polisen. Inga hjältedåd, men bryr mig mer än många andra.
Religion
jojomamma skrev:Några lägger anser sig veta vilka värderingar en atteister har. Värderingar hos atteister är ungefär lika många som det finns "medlemmar". För mig är orden fred, solidaritet och rättvisa viktiga, även om de i dagens läge börjar bli en smula gammeldags ord. Jag stt varje människa är lika värd, tom de tiggande romerna. Jag behundrar organisationer som Amnesty international, Läkare utan gränser och andra som gör nytta i världen.
Kanskje din godhet (eller frykt for ikke-godhet) har noe å gjøre med en religiøs underbevisst arv. Det er ikke godt å vite.
Religion
nescio skrev:Islam och Judendom handlar om att leva enligt Guds regler. Kristendom är annorlunda. Den går ut på att alla ens synder blir förlåtna av Gud.kjwkjw skrev:religion har regler. vi följer budord. det är förbjudet att döda, slåss, svära, ljuga, vara otrogen etc. jesus sa att man ska älska sina fiender och vända andra kinden till om någon slår dig.
ja, kristendom lär ut förlåtelse, medmänsklighet, hopp och kärlek.
Religion
jojomamma skrev:Några här anser sig veta vilka värderingar en atteister har. Värderingar hos atteister är ungefär lika många som det finns "medlemmar". För mig är orden fred, solidaritet och rättvisa viktiga, även om de i dagens läge börjar bli en smula gammeldags ord. Jag stt varje människa är lika värd, tom de tiggande romerna. Jag behundrar organisationer som Amnesty international, Läkare utan gränser och andra som gör nytta i världen.
och ni tror att alla kristna är brottslingar. sluta hyckla..
fred, solidaritet och rättvisa är viktiga i religion också.
fredligt och humant är något man föds med, även utan religion hade vi tänkt fredligt och humant. ni tror alla kristna är dumma i huvudet.
man kan varken vara sämre eller bättre om man gör exakt samma sak.
Senast redigerad av kjwkjw 2014-06-30 16:40:28, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Intressanta intressen