Religion
Religion
Parvlon skrev:Fast det verkar väldigt vanligt att såna som säger sig vara kristna egentligen knappt tror alls, däremot muslimer ber vanligtvis flera gånger om dagen.kjwkjw skrev:kristendomen är den största religonen. men det finns olika inriktningar inom kristendomen, det du tror verkar vara någon sorts liten sekt med 100 medlemmar.jag tror nog nästan alla har problem med det, treenigheten är snurrigt.endast gud är allsmäktig. men om jesus är gud som du hävdar, så ja, då är jesus allsmäktig. dock inte i sin mänskliga kropp som han hade på jorden, utan i sin vanliga form.den stora frågan är hur gud ser ut i sin vanliga form och var himmelriket är någonstans?
Jesus sade att all makt i himlen och på jorden är hans. Han säger att om ni sett mig så har ni också sett Fadern.
sant. jag själv syndar, men planerar att sluta. men det är svårt. och jag har problem med att förstå treenigheten, det är därför jag frågar dig och läser runt på internet nu, menar inte att försöka håna herren eller dig, så missförstå inte, jag är nyfiken helt enkelt och vill ta reda på sanningen och dyrka herren på rätt sätt. nyfikenhet är ingen synd inte heller är det en synd att ta reda på sanningen, en sanning jag vill ta reda på för att närma mig gud och min frälsning.
jag ber varje dag, gör du?
han kanske menade att hans ord är från herren inte att han är herren?
Senast redigerad av kjwkjw 2014-06-30 0:33:36, redigerad totalt 1 gång.
Religion
det var komplicerat det här, varför talade dom så konstigt förr i tiden? varför kunde han inte säga rakt ut att, "jag är gud, jag är fadern i himlen, på jorden är jag sonen eftersom jag är i en människokropp"
det hade varit så enkelt att förstå då...
det hade varit så enkelt att förstå då...
Religion
Parvlon skrev:Fast det verkar väldigt vanligt att såna som säger sig vara kristna egentligen knappt tror alls, däremot muslimer ber vanligtvis flera gånger om dagen.kjwkjw skrev:kristendomen är den största religonen. men det finns olika inriktningar inom kristendomen, det du tror verkar vara någon sorts liten sekt med 100 medlemmar.jag tror nog nästan alla har problem med det, treenigheten är snurrigt.endast gud är allsmäktig. men om jesus är gud som du hävdar, så ja, då är jesus allsmäktig. dock inte i sin mänskliga kropp som han hade på jorden, utan i sin vanliga form.den stora frågan är hur gud ser ut i sin vanliga form och var himmelriket är någonstans?
Jesus sade att all makt i himlen och på jorden är hans. Han säger att om ni sett mig så har ni också sett Fadern.
Att det bara skulle vara ett hundratal som tror på Gud i treenigheten som mig så har du vänt min värld upp&ner. Jag hade för mig att många fler blivit frälsta av Jesus.
menar den Athanasianska trosbekännelsen...det är väl en egen sort...likt protostant etc, eller har jag missuppfattat?
Religion
Det kanske är bra att alla inte vet vad Herrens namn är.kjwkjw skrev: det var komplicerat det här, varför talade dom så konstigt förr i tiden? varför kunde han inte säga rakt ut att, "jag är gud, jag är fadern i himlen, på jorden är jag sonen eftersom jag är i en människokropp"
Jesaja 52:6
6 Jo, jag ska uppenbara mitt namn för mitt folk, och de ska lära känna kraften i det namnet. Då ska de äntligen förstå att det är jag, Herren, som talar till dem.
Hur ofta har du hört nån som blivit frälst av Jehova?
Religion
Jo, jag ber och märkliga saker händer ibland.kjwkjw skrev:jag ber varje dag, gör du?han kanske menade att hans ord är från herren inte att han är herren?
Jesus säger i Matteus 28:18 »Mig är given all makt i himmelen och på jorden.
Vet inte mer än att jag inte såg något i den som säger emot min egen tro ang. treenigheten.menar den Athanasianska trosbekännelsen...det är väl en egen sort...likt protostant etc, eller har jag missuppfattat?
Religion
Parvlon skrev:Det kanske är bra att alla inte vet vad Herrens namn är.kjwkjw skrev: det var komplicerat det här, varför talade dom så konstigt förr i tiden? varför kunde han inte säga rakt ut att, "jag är gud, jag är fadern i himlen, på jorden är jag sonen eftersom jag är i en människokropp"Jesaja 52:6
6 Jo, jag ska uppenbara mitt namn för mitt folk, och de ska lära känna kraften i det namnet. Då ska de äntligen förstå att det är jag, Herren, som talar till dem.
Hur ofta har du hört nån som blivit frälst av Jehova?
varför?
Religion
Såg ett program i morse där dom hade gått igenom statistik för våldtäkter, mord och krigsoffer.
Dessa hade minskat drastiskt i takt med att religioner också hade minskat.
Människorna hade helt enkelt blivit mer accepterande, förstående och civiliserade när det fanns mindre religiös närvaro.
Sex, död och meningen med livet heter dokumentärserien.
Dokumentärserie om människans tankar kring meningen med livet ur ett vetenskapligt perspektiv.
Kan vetenskapen svara på den äldsta av frågor?
Jag tyckte den verkade bra alla fall, titta gärna =)
Dessa hade minskat drastiskt i takt med att religioner också hade minskat.
Människorna hade helt enkelt blivit mer accepterande, förstående och civiliserade när det fanns mindre religiös närvaro.
Sex, död och meningen med livet heter dokumentärserien.
Dokumentärserie om människans tankar kring meningen med livet ur ett vetenskapligt perspektiv.
Kan vetenskapen svara på den äldsta av frågor?
Jag tyckte den verkade bra alla fall, titta gärna =)
Religion
Väldigt talande information. Religion är ett jävelstyg som ställer till ett rent helvete för människor, inte minst för kvinnor som ofta hamnar i kläm (vilket inte bara gäller i muslimska länder).
Sekularisering är den enda rätta vägen att gå.
Re: Sv: Religion
kjwkjw skrev: varför skulle inte jesus kunna vara ett ändeväsen skapad av gud,
Då kanske det är så att han hör när man fiser?
Religion
Vad var det för program?alixha skrev:Såg ett program i morse där dom hade gått igenom statistik för våldtäkter, mord och krigsoffer.Dessa hade minskat drastiskt i takt med att religioner också hade minskat.
Man kan ljuga med statistik på tusen sätt. Att ökande tro på religion (och helst kristendom) skulle orsakat fler mord,våldtäkter etc. är för mig en väldigt främmande tanke.
Religion
Är man kristen så det är fritt fram att våldta och mörda, för bara man tror på Jesus, så kommer man till himlen ändå.Parvlon skrev:Att ökande tro på religion (och helst kristendom) skulle orsakat fler mord,våldtäkter etc. är för mig en väldigt främmande tanke.
Religion
nescio skrev:Är man kristen så det är fritt fram att våldta och mörda, för bara man tror på Jesus, så kommer man till himlen ändå.
Jag protesterade förut över en överdriven generalisering som gällde muslimer, att alla muslimer är våldsamma. Det här är en mindre bra generalisering över kristna. Som tanke exempel: Välj slumpvis ut några tusen kristna från olika håll i världen och från olika trossamfund. Hur många av dessa tycker det är OK att mörda och våldta? Hur många utför den sortens brott för att de tror att de kommer till himlen oavsett om de utför onda gärningar?
Som jag skrev förra gången. I Sverige utförs våldsamma brott mest av män. För den skull överdriver jag inte med generaliseringen att alla män är våldsamma, våldtar och mördar.
Men ibland kan jag undra, när jag läser rigida och fördomsfulla inlägg på detta forum och andra.
Senast redigerad av jojomamma 2014-06-30 14:15:14, redigerad totalt 2 gånger.
Religion
Inte på din tolkning.nescio skrev:Jesus sa ju det. Tror du inte på Jesus?Parvlon skrev:Precis som att du bestämmer det.
Matteusevangeliet 7 << Inte alla som säger 'Herre, herre' till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja.
Var det inet du som bara hade läst ett 10 tal sidor i bibeln? Du gör dig löjligare än nödvändigt när du försöker låtsas som att du vet mer än om bibelns Jesus än mig.
Religion
Jag har läst t.o.m. kapitel 28 i första Moseboken (bokmärket ligger kvar där jag tröttnade). Jag läste hela Markus evangelium för ca 10 år sen (det är kortast).Parvlon skrev:Var det inte du som bara hade läst ett 10 tal sidor i bibeln? Du gör dig löjligare än nödvändigt när du försöker låtsas som att du vet mer än om bibelns Jesus än mig.
Jesushistorien var lite bättre än gamla testamentet. Men jämfört med Sagan om Ringen och Harry Potter, är det ju bara skräp.
Först botar Jesus några sjuka, gör lite trollkonster och predikar lite. Sen ser han till att han blir avrättad genom att bete sig dumt. Fast han kanske ville bli korsfäst för att Gud hade bestämt det, eller ville han det inte?
Religion
Det var nog blandade känslor. Finns en film som heter Den sista frestelsen eller liknande och är en teori om att Jesus ville stanna kvar på planeten för kärlekens skull. "Därför" bad han till sin Far om bägaren som skulle gå förbi.nescio skrev:Jag har läst t.o.m. kapitel 28 i första Moseboken (bokmärket ligger kvar där jag tröttnade). Jag läste hela Markus evangelium för ca 10 år sen (det är kortast).Jesushistorien var lite bättre än gamla testamentet. Men jämfört med Sagan om Ringen och Harry Potter, är det ju bara skräp.Först botar Jesus några sjuka, gör lite trollkonster och predikar lite. Sen ser han till att han blir avrättad genom att bete sig dumt. Fast han kanske ville bli korsfäst för att Gud hade bestämt det, eller ville han det inte?
Jag är ju bara människa men när jag fick för mig att Gud bestämt att min tid var ute så dröjde det inte många dagar innan jag begick flera självmordsförsök. Blev räddad varje gång. För mig upplevdes det som en frestelse att lämna planeten flera gånger för jag fick för mig att den här planeten var felaktig och att ett bättre liv väntade mig. Men jag kastade mig inte med glädje ut genom balkonger och från broar direkt. Hotades med helvetet i början t-ex. Sen när jag fick "reparerat" hjärta av Gud och släppt in Jesus där så började jag plötsligt tacka nej till självmordsuppdragen och bad om att få uppleva (Guds kärlek genom) mänsklig kärlek igen..
När Gud utför mirakel så kallas det inte trollkonster.
Att förstå evangeliumen bra tror jag man behöver hjälp från Gud och det kan man Jesus om. Satans anden gjorde bara saker krångligare.
Senast redigerad av Parvlon 2014-06-30 15:07:33, redigerad totalt 2 gånger.
Religion
Miche skrev:Väldigt talande information. Religion är ett jävelstyg som ställer till ett rent helvete för människor, inte minst för kvinnor som ofta hamnar i kläm (vilket inte bara gäller i muslimska länder).
Har inte märkt att människor i kristna länder har ett helvete däremot i muslimska länder med sharialagar har de det . Det förnekar väl ingen .
Återgå till Intressanta intressen