Religion
Religion
kjwkjw skrev:Kahlokatt skrev:
Nja, inte riktigt. De tror på en enda gud, men en har flera olika aspekter. T.ex. gudinnan Durga, som i sin tur kan anta aspekten Kali, som i sin tur kan anta aspekten Shinnamasta, osv, osv. Alla gudar och gudinnor är dock samma gud i grunden.
lite som treenigheten.
Ja, det kanske man kan säga.
Religion
Parvlon skrev:Jag har Jesus som Gud. I vilken version av judendom och/eller islam stämmer min Gudsbild in?
jag tror på den enda guden. isak, abraham, moses, noak och josephs gud. och jag tror också på jesus, att gud sände oss jesus, att jesus dog på korset för våra synder och återuppstod 3 dagar senare. gud är etta och jesus är tvåa. fadern och sonen.
var stämmer min gudsbild in?
Religion
Tror du att Jesus är allsmäktig så skulle jag vilja säga att du har minst två gudar.kjwkjw skrev:jag tror på den enda guden. isak, abraham, moses, noak och josephs gud. och jag tror också på jesus, att gud sände oss jesus, att jesus dog på korset för våra synder och återuppstod 3 dagar senare. gud är etta och jesus är tvåa. fadern och sonen.var stämmer min gudsbild in?
Om inte så lutar det åt något annat än kristendom.
Treenigheten brukar gå ut på att Jesus = Gud, Fadern = Gud, Den heliga anden = Gud. En och samma person i olika skepnader.
Religion
Parvlon skrev:Tror du att Jesus är allsmäktig så skulle jag vilja säga att du har minst två gudar.kjwkjw skrev:jag tror på den enda guden. isak, abraham, moses, noak och josephs gud. och jag tror också på jesus, att gud sände oss jesus, att jesus dog på korset för våra synder och återuppstod 3 dagar senare. gud är etta och jesus är tvåa. fadern och sonen.var stämmer min gudsbild in?
vem är den tredje guden!?
jag skrev ju att det bara finns en gud. med herrens hjälp fick jesus krafter.
vilken religion då? många kristna tror ju som jag gör.
Religion
Jesus är Herren. Ja, inte ens alla som säger Herren till Jesus ska bli räddade.kjwkjw skrev:vem är den tredje guden!?jag skrev ju att det bara finns en gud. med herrens hjälp fick jesus krafter.vilken religion då? många kristna tror ju som jag gör.
Religion
Parvlon skrev:Tror du att Jesus är allsmäktig så skulle jag vilja säga att du har minst två gudar.kjwkjw skrev:jag tror på den enda guden. isak, abraham, moses, noak och josephs gud. och jag tror också på jesus, att gud sände oss jesus, att jesus dog på korset för våra synder och återuppstod 3 dagar senare. gud är etta och jesus är tvåa. fadern och sonen.var stämmer min gudsbild in?
Treenigheten brukar gå ut på att Jesus = Gud, Fadern = Gud, Den heliga anden = Gud. En och samma person i olika skepnader.
varför ber han till gud då om han är gud?
titta här:
https://www.youtube.com/watch?v=hYqNyNZDjz8
och när han var på korset och sa "fader förlåt dom, ty de vet inte vad de gör".
Senast redigerad av kjwkjw 2014-06-29 22:06:49, redigerad totalt 1 gång.
Religion
Parvlon skrev:Jesus är Herren. Ja, inte ens alla som säger Herren till Jesus ska bli räddade.kjwkjw skrev:vem är den tredje guden!?jag skrev ju att det bara finns en gud. med herrens hjälp fick jesus krafter.vilken religion då? många kristna tror ju som jag gör.
så vad ska man göra för att bli räddad då?
Religion
Matteus 12:50
(Jesus)
Ty var och en som gör min himmelske Faders vilja, den är min broder och min syster och min moder.»
Romabrevet 10
…8Vad säger den då? »Ordet är dig nära, i din mun och i ditt hjärta (nämligen ordet om tron, det som vi predika).» 9Ty om du med din mun bekänner Jesus vara Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, då bliver du frälst. 10Ty genom hjärtats tro bliver man rättfärdig, och genom munnens bekännelse bliver man frälst.…
Matteus 10
(Jesus)
Som får bland vargar
16 Se, jag sänder ut er som får mitt ibland vargar. Var därför listiga som ormar och oskyldiga som duvor. 17 Akta er för människorna. De skall utlämna er åt domstolar, och i sina synagogor skall de gissla[e] er. 18 Och ni kommer att föras inför landshövdingar och kungar för min skull, för att vittna inför dem och hedningarna. 19 Men när man utlämnar er, så bekymra er inte för hur ni skall tala eller vad ni skall säga. Det kommer att ges åt er i den stunden, 20 och då är det inte ni som talar, utan er Faders Ande kommer att tala genom er.
21 En bror skall utlämna sin bror till att dödas och en far sitt barn, och barn skall sätta sig upp mot sina föräldrar och döda dem. 22 Och ni skall bli hatade av alla för mitt namns skull. Men den som håller ut intill slutet skall bli frälst. 23 Och när man förföljer er i en stad, så fly till en annan. Amen säger jag er: Ni hinner inte igenom Israels städer, förrän Människosonen kommer.
Därför att han var materiell, i köttet. Orkar inte med din youtubefilm, tyvärr. Berätta med dina egna ord istället.kjwkjw skrev:varför ber han till gud då om han är gud?
Fil 2:5-11
Låt det sinnelag råda hos er som också fanns hos Kristus Jesus. Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud utan avstod från allt och antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss. När han till det yttre hade blivit människa gjorde han sig ödmjuk och var lydig ända till döden, döden på ett kors. Därför har Gud upphöjt honom över allt annat och gett honom det namn som står över alla andra namn, för att alla knän skall böjas för Jesu namn, i himlen, på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är herre, Gud fadern till ära.
Religion
på videon jag länkade så BER jesus till gud, jesus kallar gud för FADER, och gråter för att han inte vill bli korsfäst. det är från den utmärkta filmen passion of the christ.
intresant kommentar om videon från en användare:
I doubt that Jesus is not the real god , because if he is the god then he can defend himself he didn't need to pray and ask some help to his father . i think to study more about the religions like Islam it look seem to be a close to truth ..
intresant kommentar om videon från en användare:
I doubt that Jesus is not the real god , because if he is the god then he can defend himself he didn't need to pray and ask some help to his father . i think to study more about the religions like Islam it look seem to be a close to truth ..
Religion
[/quote]Parvlon skrev:Och ni skall bli hatade av alla för mitt namns skull. Men den som håller ut intill slutet skall bli frälst. 23 Och när man förföljer er i en stad, så fly till en annan. Amen säger jag er: Ni hinner inte igenom Israels städer, förrän Människosonen kommer.
.
det är EXAKT detta som händer mot kristna idag, kristendomen är den sanna religionen, AMEN.
Religion
Hans kött är ju född av Den heliga anden, dvs. Gud.
Något som koranen förnekar bestämt btw.
Rekommenderar att gå på nån lättare irrlära först. T-ex martinus, new age eller "raelism".
Något som koranen förnekar bestämt btw.
koranen 4:171
O People of the Scripture, do not commit excess in your religion or say about Allah except the truth. The Messiah, Jesus, the son of Mary, was but a messenger of Allah and His word which He directed to Mary and a soul [created at a command] from Him. So believe in Allah and His messengers. And do not say, "Three"; desist - it is better for you. Indeed, Allah is but one God. Exalted is He above having a son. To Him belongs whatever is in the heavens and whatever is on the earth. And sufficient is Allah as Disposer of affairs.
Rekommenderar att gå på nån lättare irrlära först. T-ex martinus, new age eller "raelism".
Religion
Johannes 14:28 ("...jag går till Fadern, ty Fadern är större än jag.") och Johannes 14:31 (... "världen måste få veta att jag älskar Fadern och gör som Fadern har befallt mig."
"Fader, om du vill, ta då den här bägaren ifrån mig. Men låt ändå inte min vilja ske, utan din" (Luk. 22:42)
"Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?"
hur kan gud vara i himlen och på jorden samtidigt?
"Fader, om du vill, ta då den här bägaren ifrån mig. Men låt ändå inte min vilja ske, utan din" (Luk. 22:42)
"Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?"
hur kan gud vara i himlen och på jorden samtidigt?
Senast redigerad av kjwkjw 2014-06-29 23:09:33, redigerad totalt 1 gång.
Religion
Ingenting är omöjligt för Gud. Hursomhelst har Jesus sanningen så kommer man till honom så är man rätt.hur kan gud vara i himlen och på jorden samtidigt?
Att koranen är en tjock bok och andeväsenet som är upphovsman till den uppenbarligen fått en massa makt.
Johannes 17:6
Jag har uppenbarat ditt namn för de människor som du har tagit ut ur världen och givit åt mig.
22Och den härlighet som du har givit mig, den har jag givit åt dem, för att de skola vara ett, såsom vi äro ett 23 -- jag i dem, och du i mig -- ja, för att de skola vara fullkomligt förenade till ett, så att världen kan förstå att du har sänt mig, och att du har älskat dem, såsom du har älskat mig
25Rättfärdige Fader, världen har icke lärt känna dig, men jag känner dig, och dessa hava förstått att du har sänt mig. 26Och jag har kungjort för dem ditt namn och skall kungöra det, på det att den kärlek, som du har älskat mig med, må vara i dem, och jag i dem.»
Religion
Jesus var jude och tog väl vara på sin judiska härstamning och tradition. Det mest fundamentala i den judiska gudsuppfattningen är tron på Gud som en, vilket Jesus passionerat demonstrerar i Markusevangeliet med den judiska, monoteistiska trosbekännelsen (sh'ma), nära relaterad till kapitel 4, vers 35 i Femte Mosebok: ”Du har själv fått se detta för att du skulle förstå att det är Herren som är Gud, det finns ingen annan än han.” Föreställningen att Gud uppenbarar sig själv som treenig är väldigt främmande både i de gammaltestamentliga texterna och i Jesu uppfattning och tänkande. Treenighetstanken fanns inte på Jesu tid, och om så hade varit fallet skulle den med all säkerhet ha varit obekant för honom och hans omgivning. Jesus var inte trinitarier, utan bekände sig till den ende sanne Guden, och skulle utan tvivel ta avstånd från tanken på att någon utom Herren själv skulle vara Gud. Idag har tyvärr de flesta som hävdar sig vara anhängare till Jesus, i motsats till dennes lära om Gud, övergivit den judiska trosbekännelsen och upphöjt honom till en ställning som gudom. Och om någon säger att Sonen också är Gud, framställer han/hon idén om två gudar, något som bara kan undvikas genom exceptionellt svårt och invecklat bortförklarande, som att påstå att det är ett mysterium, som måste uppfångas utan att nödvändigtvis förstås, vilket är en märklig åtskillnad.
men varför pratar han med sig själv?
Enligt arianismen är Sonen (Jesus Kristus) ett skapat väsen, den första och högsta av alla skapade varelser, men inte Gud. Det har funnits en tid när Guds Son ännu inte skapats. Fadern (Gud) har skapat Sonen ur intet, inom tidens gränser. Även om Sonen är Faderns fullkomligaste verk är de väsensskilda och Guds Son kallas Son endast i samma mening som människorna kallas Guds folk ("Anden själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn," (Rom. 8:16). Fadern ses alltså som ensam störst, vilket arianerna betonar att Jesus själv vittnade om: "Fadern är större än jag" (Joh. 14:28). När Bibeln kallar Jesus för Gud, gör den det endast som ett ärenamn.
Parvlon skrev:Ingenting är omöjligt för Gud.hur kan gud vara i himlen och på jorden samtidigt?
Att koranen är en tjock bok och andeväsenet som är upphovsman till den uppenbarligen fått en massa makt.Johannes 17:6
Jag har uppenbarat ditt namn för de människor som du har tagit ut ur världen och givit åt mig.
22Och den härlighet som du har givit mig, den har jag givit åt dem, för att de skola vara ett, såsom vi äro ett 23 -- jag i dem, och du i mig -- ja, för att de skola vara fullkomligt förenade till ett, så att världen kan förstå att du har sänt mig, och att du har älskat dem, såsom du har älskat mig
25Rättfärdige Fader, världen har icke lärt känna dig, men jag känner dig, och dessa hava förstått att du har sänt mig. 26Och jag har kungjort för dem ditt namn och skall kungöra det, på det att den kärlek, som du har älskat mig med, må vara i dem, och jag i dem.»
men varför pratar han med sig själv?
Enligt arianismen är Sonen (Jesus Kristus) ett skapat väsen, den första och högsta av alla skapade varelser, men inte Gud. Det har funnits en tid när Guds Son ännu inte skapats. Fadern (Gud) har skapat Sonen ur intet, inom tidens gränser. Även om Sonen är Faderns fullkomligaste verk är de väsensskilda och Guds Son kallas Son endast i samma mening som människorna kallas Guds folk ("Anden själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn," (Rom. 8:16). Fadern ses alltså som ensam störst, vilket arianerna betonar att Jesus själv vittnade om: "Fadern är större än jag" (Joh. 14:28). När Bibeln kallar Jesus för Gud, gör den det endast som ett ärenamn.
Religion
Är man allsmäktig och allvetande kan man undra varför man gör en massa saker.
Athanasianska trosbekännelsen verkar vettig och närmast min tro så långt.
När Jesus säger t-ex;
Athanasianska trosbekännelsen verkar vettig och närmast min tro så långt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Athanasianska_trosbekännelsenVar och en, som vill bliva salig, måste först av allt hava den allmänneliga kristna tron. Men den, som icke bevarar den oförändrad och oförfalskad, går med säkerhet evigt förlorad.
Men detta är den allmänneliga kristna tron, att vi dyrka en enda Gud i tre personer och tre personer i en enda gudom, i det att vi varken sammanblanda personerna eller söndra det gudomliga väsendet.
En är nämligen Faderns person, en annan Sonens och åter en annan den Helige Andes. Men Faderns och Sonens och den Helige Andes gudom är en enda, lika i ära och lika i evigt majestät.
Sådan Fadern är, sådan är Sonen och sådan även den Helige Ande. Oskapad är Fadern, oskapad Sonen och oskapad den Helige Ande. Omätlig är Fadern, omätlig Sonen och omätlig den Helige Ande.
Evig är Fadern, evig Sonen och evig den Helige Ande, och likväl icke tre eviga, utan en enda evig, såsom icke heller tre oskapade eller tre omätliga, utan en enda oskapad och en enda omätlig.
Sammalunda är Fadern allsmäktig, Sonen allsmäktig och den Helige Ande allsmäktig, och likväl icke tre allsmäktiga, utan en enda allsmäktig.
Så är Fadern Gud, Sonen Gud och den Helige Ande Gud, och likväl icke tre Gudar, utan en enda Gud. Så är Fadern Herre, Sonen Herre och den Helige Ande Herre, och likväl icke tre Herrar, utan en enda Herre.
[...]
Så är det en rätt tro att vi tro och bekänna, att vår Herre Jesus Kristus, Guds Son, är i lika mån Gud och människa. Gud är han såsom född av Faderns väsen före all tid, och människa är han såsom född av moderns väsen i tiden.
När Jesus säger t-ex;
Så tror jag att det syftas på att han varit här i köttet, när han säger "mig".Johannes 14
1»Edra hjärtan vare icke oroliga. Tron på Gud; tron ock på mig.
Religion
vi ska inte glömma bort att gud även skapat änglar som är ändeväsen och bor i himmelriket och har gjort det LÄNGE. änglar har sänts till jorden flera gånger för att visa vägen för människor. varför skulle inte jesus kunna vara ett ändeväsen skapad av gud, fast större än änglarna men ändå inte i paritet med gud? se på ärkeänglarna som har högre makt än de vanliga änglarna tex.
och bara för att han sa att han är gud, guds son, jag och fader är ett etc så kanske man inte ska tolka det bokstavligt talat? vi människor kallas ju guds söner, och vi kallar gud för far, det betyder ju inte att vi alla är jesus..
och bara för att han sa att han är gud, guds son, jag och fader är ett etc så kanske man inte ska tolka det bokstavligt talat? vi människor kallas ju guds söner, och vi kallar gud för far, det betyder ju inte att vi alla är jesus..
Religion
Den athanasianska trosbekännelsens ursprung är okänt. Den första referensen härtill görs vid ett kyrkomöte 670. Det är dock klart att kyrkofadern Athanasius (död 373) inte har med denna trosbekännelse att göra, utan att det är en gallisk bekännelse från 500-talet.
Hur många följer denna trosbekännelse?
Hur många följer denna trosbekännelse?
Religion
Är det antalet anhängare som avgör så kan du ju satsa på islam.kjwkjw skrev:Hur många följer denna trosbekännelse?
Det var inte den himmelske Jesus som talade. Förstår att du har problem med det.kjwkjw skrev:Hur kan Jesus vara Gud när han inte känner till domedagen?
Iofs kan jag se vettiga anledningar till att radera ut det från ens medvetande.
Har inte fått svar på min fråga huruvida du tror att Jesus är allsmäktig? Vem är allsmäktig om inte Herren? Det finns bara en Herre, Gud. Gud är ande.
Att Jesus skulle vara en ängel bland flera är så långt kristendom du kan komma. Jag vet inte, new age kanske är din grejj.
Religion
Parvlon skrev:Är det antalet anhängare som avgör så kan du ju satsa på islam.kjwkjw skrev:Hur många följer denna trosbekännelse?Det var inte den himmelske Jesus som talade. Förstår att du har problem med det.kjwkjw skrev:Hur kan Jesus vara Gud när han inte känner till domedagen?
Har inte fått svar på min fråga huruvida du tror att Jesus är allsmäktig?
kristendomen är den största religonen. men det finns olika inriktningar inom kristendomen, det du tror verkar vara någon sorts liten sekt med 100 medlemmar.
jag tror nog nästan alla har problem med det, treenigheten är snurrigt.
endast gud är allsmäktig. men om jesus är gud som du hävdar, så ja, då är jesus allsmäktig. dock inte i sin mänskliga kropp som han hade på jorden, utan i sin vanliga form.
den stora frågan är hur gud ser ut i sin vanliga form och var himmelriket är någonstans?
Religion
Parvlon skrev:Är det antalet anhängare som avgör så kan du ju satsa på islam.kjwkjw skrev:Hur många följer denna trosbekännelse?Det var inte den himmelske Jesus som talade. Förstår att du har problem med det.kjwkjw skrev:Hur kan Jesus vara Gud när han inte känner till domedagen?
Har inte fått svar på min fråga huruvida du tror att Jesus är allsmäktig? Vem är allsmäktig om inte Herren? Det finns bara en Herre, Gud. Gud är ande.
Att Jesus skulle vara en ängel bland flera är så långt kristendom du kan komma. Jag vet inte, new age kanske är din grejj.
jag har inte skrivit att jesus är en ängel, jag menar att jesus är skapad av gud och att jesus är den andra högsta i himmeln, men inte gud, det finns bara en gud. han är guds son.
jag tror på gud och jesus, varför skulle new age vara min grej?
Religion
Fast det verkar väldigt vanligt att såna som säger sig vara kristna egentligen knappt tror alls, däremot muslimer ber vanligtvis flera gånger om dagen.kjwkjw skrev:kristendomen är den största religonen. men det finns olika inriktningar inom kristendomen, det du tror verkar vara någon sorts liten sekt med 100 medlemmar.jag tror nog nästan alla har problem med det, treenigheten är snurrigt.endast gud är allsmäktig. men om jesus är gud som du hävdar, så ja, då är jesus allsmäktig. dock inte i sin mänskliga kropp som han hade på jorden, utan i sin vanliga form.den stora frågan är hur gud ser ut i sin vanliga form och var himmelriket är någonstans?
Jesus sade att all makt i himlen och på jorden är hans. Han säger att om ni sett mig så har ni också sett Fadern.
Att det bara skulle vara ett hundratal som tror på Gud i treenigheten som mig så har du vänt min värld upp&ner. Jag hade för mig att många fler blivit frälsta av Jesus.
Återgå till Intressanta intressen