Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-28 13:38:10

kjwkjw skrev:
Kahlokatt skrev:
kjwkjw skrev:nu är jag förvirrad.

Jo, först skrev du ju att det bara är judar och muslimer som ser icke-judar/icke-muslimer som orena, inte kristna, men sedan skriver du "det är hjärnan som är oren." Enligt vem? Och vilkas hjärnor är orena?

jag menade att det inte är endast kristna som anser att ni är orena.

medvetandet sitter i hjärnan, dvs ditt JAG/personlighet, och bör således vara det som kallas för själen. hjärnan är tankar och styr din kropp och dina handlingar.

ta emot herren och jesus, ångra dina synder, följ budorden, o du blir ren...

Vad fint och sympatiskt av er! Verkligen en religion präglad av människokärlek och barmhärtighet som går runt och ser andra människor som smutsiga! :roll:
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-06-28 13:42:32

Kahlokatt skrev:
kjwkjw skrev:
Kahlokatt skrev:
Jo, först skrev du ju att det bara är judar och muslimer som ser icke-judar/icke-muslimer som orena, inte kristna, men sedan skriver du "det är hjärnan som är oren." Enligt vem? Och vilkas hjärnor är orena?

jag menade att det inte är endast kristna som anser att ni är orena.

medvetandet sitter i hjärnan, dvs ditt JAG/personlighet, och bör således vara det som kallas för själen. hjärnan är tankar och styr din kropp och dina handlingar.

ta emot herren och jesus, ångra dina synder, följ budorden, o du blir ren...

Vad fint och sympatiskt av er! Verkligen en religion präglad av människokärlek och barmhärtighet som går runt och ser andra människor som smutsiga! :roll:

och ni ser oss som...alla fula ord i världen. vad snällt av er. sluta hyckla.

o ja det är en religon av kärlek och barmmärtighet:

John 3:16 For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life.

Matthew 7:7,8 Ask, and it shall be given you; seek, and ye shall find; knock, and it shall be opened unto you: For every one that asketh receiveth; and he that seeketh findeth; and to him that knocketh it shall be opened.

https://www.youtube.com/watch?v=F2p8wl_oWeE
kjwkjw
Inaktiv

Anslöt: 2013-09-14

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-06-28 13:51:20

var inte lat nu, se de 2 länkarna jag länkade, se hela, titta och lyssna och läs. den ena är 3 min och den andra 30 sekunder. i dessa videon får du se hur god jesus är.
kjwkjw
Inaktiv

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-06-28 14:04:03

här e den andra videon, gick inte att länka in den i andra inlägget? det här forumet e konstigt.

https://www.youtube.com/watch?v=Pt0hh1sNUXM
kjwkjw
Inaktiv

Religion

Inläggav Wine » 2014-06-28 14:28:03

tahlia skrev:
Wine skrev:tahlia, under min tid på detta forum är det väldigt sällan jag har krävt att andra ska ha belägg för det de skriver, istället för att påstå saker, kan du ge exempel på denna "uppsjö" av olika trådar där jag faktiskt har undrat om det finns belägg för de påståenden som framförts eller skrivit liknande?

Du skämtar? Du hojtar om belägg och stöd så fort någon kommer med ett påstående. Till skillnad från dig är jag inte road av att sitta och gå igenom femtioelva trådar för att citera femtioelva saker så det kommer inte att ske. Du som däremot övat massor på sådant bör inte ha några större svårigheter att själv hitta dem.

Smidigt sätt för dig att komma undan med grundlösa påståenden, du skriver att jag "hojtar om belägg och stöd så fort någon kommer med ett påstående" men du orkar eller vill inte leta upp de inläggen.

För det första hojtar jag inte och det du skriver stämmer inte, istället för att överdriva och komma med påståenden skulle jag vilja be dig leta upp all dessa inlägg i en "uppsjö" av olika trådar där jag undrar över belägg, så svårt ska det väl inte vara, det är ju ändå du som har uppmärksammat detta? Är det inte rätt enkelt att söka efter innehåll i inlägg publicerade på forumet?

Alternativt tror jag du förväxlar mig med någon annan skribent.

tahlia skrev:
Wine skrev:Men om du bara tror att det är vanligare med HBTQ bland individer med AST nöjer du dig då med att enbart gå omkring och tro det eller tänker du att det kanske är möjligt att ta reda på det på något sätt så att man verkligen får veta om det stämmer eller inte?

Oh.. ja du. Det finns en hel del hypoteser om en hel del saker och företeelser som jag skulle älska att kunna utforska vidare för att antingen bekräfta eller dementera. Tyvärr sitter jag varken på ett obegränsat forskningsanslag, en utbildning eller arbetskapacitet som någonsin skulle kunna ge mig detsamma eller gäng egna miljarder - annars skulle jag ha genomfört studier och sedan forskning på både psykologiska och fysisk nivå, på samtliga vid det här laget.

Det jag var ute efter var inte att du tipsa om att du själv skulle börja bedriva forskning om detta utan att det kanske är möjligt att ta reda på om det eventuellt har genomförts undersökningar om detta vilket jag tror att du också egentligen förstår men du valde istället att formulera dig som ovan.

tahlia skrev:Så jo, större delen av tiden får man faktiskt gå efter eget huvud (gå runt och tro helt enkelt) eftersom några konkreta bevis sällan finns när man rör sig kring mindre utforskade eller helt nya områden.
Inte minst blir det krångligt eftersom i det läget finns det lika många studier som bekräfat påståendet som det finns studier som dementerar det.

Sedan anser du ju tydligen att bevisbördan trots allt ligger på den som framför påståendet. Varför är det då så att så fort man pratar bevis med kristna så anser de att det är motsatta sidan som måste motbevisa något?

Båda sidorna handlar mycket mer om att tro än något annat då konkreta, påtagliga bevis (du vet, sådana som är så tydliga att du kan se dem på en röntgenplåt eller läsa dem i generna) saknas i båda fallen och ska man gå efter kristnas devis så är det således din uppgift att motbevisa påståendet att det är vanligare med HBTQ bland AST än bland andra grupper. Så, bollen i den frågan ligger i din hörna. Se nu till att inte hyckla.

Hyckla? Kommer du inte ihåg vad du skrev tidigare i en tråd:

tahlia skrev:Onekligen. Jag väljer vetenskap över vidskeplighet alla dagar i veckan.

post1165899.html#p1165899

Tycker du argumenterar väldigt märkligt, jag har inte argumenterat särskilt mycket med andra i trådarna om religion och kristen tro men det jag har uppmärksammat det är ju faktiskt hur bl.a. du ifrågasätter andras religiösa tro och deras åsikter på grund av att det inte går att bevisa exempelvis Guds existens vetenskapligt.

Jag skrev också i inlägget tidigare att jag anser att det är en viss skillnad mellan att ha en religiös tro och exempelvis komma med påståenden som faktiskt går att kontrollera och eventuellt backa upp med fakta och statistik och jag ser ingen motsättning i detta, vissa företeelser skiljer sig åt vilket också är ganska självklart.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-06-29 0:59:59

kjwkjw skrev:Elohim, gud, god, allah, Jahve, herren, lord.
Herren heter Jesus. Som är Gud. Ett med fadern och allsmäktig till tidens ände.

"Allah" är ett helt annat andeväsen.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-06-29 1:10:54

Parvlon skrev:

så jesus, gud, heliga anden är alla samma figur eller vad menar du? varför säger då jesus i biblen "min fader" etc?

allah är det arabiska namnet på gud.
kjwkjw
Inaktiv

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-06-29 1:16:59

kjwkjw skrev:så jesus, gud, heliga anden är alla samma figur eller vad menar du? varför säger då jesus i biblen "min fader" etc?allah är det arabiska namnet på gud.
Därför att han var här i köttet. Ja, Gud är en. Heliga anden, Jesus och fadern. Det är som vatten tror jag man kan se det som, flytande, fast (is) och ånga.

Så du konverterar till islam om jag visat att koranen(andeväsenet allah) säger att alla religioner förutom islam är fel?
Parvlon
Inaktiv

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-06-29 1:31:49

Parvlon skrev:
kjwkjw skrev:så jesus, gud, heliga anden är alla samma figur eller vad menar du? varför säger då jesus i biblen "min fader" etc?allah är det arabiska namnet på gud.
Därför att han var här i köttet. Ja, Gud är en. Heliga anden, Jesus och fadern. Det är som vatten tror jag man kan se det som, flytande, fast (is) och ånga.

Så du konverterar till islam om jag visat att koranen(andeväsenet allah) säger att alla religioner förutom islam är fel?

så då har jag skämt ut mig i årtal som brukar avsluta mina böner med "jag älskar gud och jesus"? :lol: tror du gud blir arg? är väl inte så farligt?

Abrahamitiska religioner används som en samlande beteckning för judendom, kristendom och islam, vilkas profeter och grundare Moses, Abraham etc. Alla 3 böckerna beskriver endast en gud. Vi ska inte glömma bort att jesus var jude.
kjwkjw
Inaktiv

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-06-29 1:38:19

kjwkjw skrev:så då har jag skämt ut mig i årtal som brukar avsluta mina böner med "jag älskar gud och jesus"? tror du gud blir arg? är väl inte så farligt?Abrahamitiska religioner används som en samlande beteckning för judendom, kristendom och islam, vilkas profeter och grundare Moses, Abraham etc. Alla 3 böckerna beskriver endast en gud. Vi ska inte glömma bort att jesus var jude.
Jag tror det ska vara svårt att förstå treenigheten. Du får väl fråga om han blir sur, jag kan bara misstänka. Står ju bibeln att den som Gud vill ska han låta få veta Herrens namn och inte skämmas för att vara den människans Gud. Edit, lite feltolkat från min sida, tänkte på Jer 31:33 och Hebreerbrevet 4-12 Kristendom kallades inte helt utan orsak av Einstein för "kompletterad judendom". Enligt islam har kristna tre gudar. Koranens kritik mot kristna handlar mycket om att koranen anses vara Guds ord och att bibeln är skriven av människor. Precis som att Guds ande inte varit med kristna sedan början.. Hört talas om nån som blir frälst muslim? "räddad från kristendomen till islam"?

26 Precis som Kristus för ett tag avstod från Guds härlighet och valde att lida för att befria oss, föredrog Mose att befria sitt folk före att äga alla Egyptens skatter. Han såg fram emot den stora lön som han visste att Gud skulle ge honom.

008:058 Jesus sade till dem: »Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Förrän Abraham blev till, är jag.
010:030 Jag och Fadern äro ett
010:038 Men gör jag dem, så tron gärningarna, om I än icke tron mig; då skolen I fatta och förstå att Fadern är i mig, och att jag är i Fadern.
014:009 Jesus svarade honom: »Så lång tid har jag varit hos eder, och du har icke lärt känna mig, Filippus? Den som har sett mig, han har sett Fadern. Huru kan du då säga: 'Låt oss se Fadern'?

Ordet är dig nära, i din mun och i ditt hjärta, nämligen trons ord som vi predikar. Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren* och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst.
(Rom 10:8-9)
Parvlon
Inaktiv

Religion

Inläggav elle » 2014-06-29 7:40:08

Parvlon skrev:

Vem är Allah ? Har kristna och muslimer inte samma Gud ?
elle

Anslöt: 2011-01-09

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-06-29 14:18:55

elle skrev:Vem är Allah ? Har kristna och muslimer inte samma Gud ?
Satan. Den tolkningen får man ansvara för själv men det är min, ja.

post1126179.html?hilit=allah%20satan#p1126179
post1123545.html?hilit=allah%20satan#p1123545

Om du nu trodde vi hade samma Gud, varför har du inte läst koranen isf? Muhammed (enligt koranen Guds sista profet) kom ju efter kristus.
Parvlon
Inaktiv

Religion

Inläggav nescio » 2014-06-29 14:24:57

Parvlon skrev:
Kristna och muslimer är överens om att det bara finns en gud, så då måste det ju vara samma gud oavsett vad man kallar hen.
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-06-29 14:26:54

En ateist som tror att Gud och andra andeväsen är hittepå kommer nog till den slutsatsen, ja.

Vet inte varför jag diskuterar med dig för du brukar vara riktigt oförskämd men i bibeln nämner Jesus/Herren "flera gudar" flera gånger. Finns ju ett känt budord som går ut på att man inte ska ha någon annan Gud än Herren också, den kanske du missat.
Parvlon
Inaktiv

Religion

Inläggav nescio » 2014-06-29 16:49:52

Parvlon skrev:Vet inte varför jag diskuterar med dig för du brukar vara riktigt oförskämd
Oförskämd! Jag! Jag som är Guds bästa barn.

Parvlon skrev:Finns ju ett känt budord som går ut på att man inte ska ha någon annan Gud än Herren också, den kanske du missat.
Jag antar att det skrevs på en tid när de hade många gudar (som asatron i norden), och är en uppmaning till judarna att bara be till deras speciella gud och inte till grannfolkens gudar.
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-06-29 17:03:49

nescio skrev:Jag antar att det skrevs på en tid när de hade många gudar (som asatron i norden), och är en uppmaning till judarna att bara be till deras speciella gud och inte till grannfolkens gudar.
Det budordet gäller nog fortfarande. I bibeln är Jesus Herren.

Som knappast skapade sig, så jag har ändrat mig själv när det gäller "vishetens ande" som vi diskuterade i en annan tråd.
Parvlon
Inaktiv

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-29 20:03:50

elle skrev:
Parvlon skrev:

Vem är Allah ? Har kristna och muslimer inte samma Gud ?

Jo, kristna, muslimer och judar har samma gud. Allah betyder "Gud; Herre", kort och gott. För judarna heter Gud egentligen Jahveh, men det brukar man av respekt inte säga, så många judar säger i stället "Adonai" (Herre) eller "Ha Chem" (Namnet).
Egentligen tycker jag att alla religioner har samma gud. Hinduer tror också på bara en enda gud, men Hen visar sig i många olika aspekter. Buddhister tror inte att Buddha var en gud, utan en profet, men jag tror att det förekommer gudomar inom vissa buddhistiska skolor.

Och tror ni inte att Gud är stor nog att inte bli arg? Om Gud skulle bli arg, svartsjuk, etc, då är hen ju inte mer än en människa. Snäll skall man vara för att det är bäst för en själv och ens omvärld, inte för att "Gud" blir arg. Anser jag.
Kahlokatt

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-29 20:08:54

Parvlon skrev:En ateist som tror att Gud och andra andeväsen är hittepå kommer nog till den slutsatsen, ja.

Vet inte varför jag diskuterar med dig för du brukar vara riktigt oförskämd men i bibeln nämner Jesus/Herren "flera gudar" flera gånger. Finns ju ett känt budord som går ut på att man inte ska ha någon annan Gud än Herren också, den kanske du missat.

Det kan lika gärna tolkas som att man inte skall dyrka pengar, porr, onda krafter, etc. Behöver inte tolkas som att det finns andra gudar.
Kahlokatt

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-06-29 20:21:54

Kahlokatt skrev:Det kan lika gärna tolkas som att man inte skall dyrka pengar, porr, onda krafter, etc. Behöver inte tolkas som att det finns andra gudar.
Att det inte finns andra gudar betyder inte att det saknas människor som fått för sig det. Dessutom står det en del om att Satan är den här världens Gud. Sen är det milslånga skillnader mellan vad "Gud" i koranen och bibeln säger. I den ena är budskapet tro, hopp och kärlek. Den andre försöker göra det till en lag i hela världen, med krig om så krävs. Och nedgraderar Jesu gudomlighet, precis som i princip alla andra irrläror.

F-ö förstår jag inte varför du skriver till mig då du vet att jag enkelt kan råka trampa på en av dina känsliga tår. Är det så hemskt att bli kritiserad av mig så borde du låta bli.
Parvlon
Inaktiv

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-29 20:27:34

Parvlon skrev:
Kahlokatt skrev:Det kan lika gärna tolkas som att man inte skall dyrka pengar, porr, onda krafter, etc. Behöver inte tolkas som att det finns andra gudar.
Att det inte finns andra gudar betyder inte att det saknas människor som fått för sig det. Dessutom står det en del om att Satan är den här världens Gud. Sen är det milslånga skillnader mellan vad "Gud" i koranen och bibeln säger. I den ena är budskapet tro, hopp och kärlek. Den andre försöker göra det till en lag i hela världen, med krig om så krävs. Och nedgraderar Jesu gudomlighet, precis som i princip alla andra irrläror.

F-ö förstår jag inte varför du skriver till mig då du vet att jag enkelt kan råka trampa på en av dina känsliga tår. Är det så hemskt att bli kritiserad av mig så borde du låta bli.

Fine, då skriver jag inte till dig.
Kahlokatt

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-06-29 21:14:49

nescio skrev:
Parvlon skrev:
Kristna och muslimer är överens om att det bara finns en gud, så då måste det ju vara samma gud oavsett vad man kallar hen.

det är det. glöm inte bort judarna. om vi bortser från diverse olikheter så är det extremt många likheter.

det är väl snarare ateism och andra religioner som är skapad av satan.
kjwkjw
Inaktiv

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-06-29 21:20:22

Kahlokatt skrev:Hinduer

nej, de har flera gudar: http://www.indien.nu/allt_om_indien/religion/gudar
kjwkjw
Inaktiv

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-29 21:23:41

kjwkjw skrev:

Nja, inte riktigt. De tror på en enda gud, men en har flera olika aspekter. T.ex. gudinnan Durga, som i sin tur kan anta aspekten Kali, som i sin tur kan anta aspekten Shinnamasta, osv, osv. Alla gudar och gudinnor är dock samma gud i grunden.
Kahlokatt

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-06-29 21:27:31

Kahlokatt skrev:
kjwkjw skrev:

Nja, inte riktigt. De tror på en enda gud, men en har flera olika aspekter. T.ex. gudinnan Durga, som i sin tur kan anta aspekten Kali, som i sin tur kan anta aspekten Shinnamasta, osv, osv. Alla gudar och gudinnor är dock samma gud i grunden.

lite som treenigheten. :wink:
kjwkjw
Inaktiv

Återgå till Intressanta intressen

Logga in