Strul med internetbanken...

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav KrigarSjäl » 2014-06-29 17:35:29

Sparbanken. Internetbanken.

Ingen har kunnat ge en heltäckande förklaring på hur det funkar så det har blivit strul varenda gång. Jag har, av banken och föräldrar, bara fått detaljer förklarade för mig, det är i vart fall så det känns.

Häromdagen var jag ner till min bank och hämtade startkod + användarnummer.
Nå - så långt allt väl och jag kunde logga in. Men dessa startkod och användarnummer kan ju bara användas en gång och det är mitt LÖSENORD jag glömt bort.

Hur jag får påminnelse om eller skapar nytt lösenord vet jag ingenting om och däri ligger frågan: hur fan fixar jag det?

Jag använder inte mobil så allt som inbegriper sms faller bort.

Behöver jag säga att jag känner mig både korkad, frustrerad och förbannad?

Varför i helvete ska det vara så krångligt??
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Flatline » 2014-06-29 17:45:01

Nu vet jag inte hur upplägget på deras internettjänst är men är det så att du behöver bekräfta något med hjälp av sms så går det ju faktiskt att få sms till sin hemtelefon istället för mobilen.
Då kommer det att ringa hos dig och meddelandet kommer att läsas upp.
Flatline

Anslöt: 2013-03-26

Inläggav KrigarSjäl » 2014-06-29 17:48:17

Ringde till deras kundsupport och beskrev problemet.
Men nejdå, där kunde man minsann inte förklara begripligt.

Min fråga löd: var på sidan står det hur man blir påmind om eller fixar nytt lösenord?

Du måste först logga in med bank-id på fil...

-Jaja, men sen när det är gjort, VAR på er sajt hittar jag info om lösenord?

Du måste först få ny startkod via sms...

-Nu är det så att jag inte använder mobil så jag får bege mig till banken igen, fysiskt.
Men när jag varit där och hämtat ny startkod och loggat in - VAR på er sida hittar jag info om lösenord?

Du går först in på sparbanken, loggar in uppe till höger...

-Jo jag vet men VAR I HELVETE STÅR DET INFO OM LÖSENORD!?

Du loggar först in på med bank.id på fil...

-Äh, jag förstår inte ert FÖRBANNADE datorfikonspråk. HEJDÅ!!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav KrigarSjäl » 2014-06-29 17:50:43

Flatline skrev:Nu vet jag inte hur upplägget på deras internettjänst är men är det så att du behöver bekräfta något med hjälp av sms så går det ju faktiskt att få sms till sin hemtelefon istället för mobilen.
Då kommer det att ringa hos dig och meddelandet kommer att läsas upp.

SMS på hemtelefon!?

Vad är det för påhitt, jag trodde sms hade med mobiltelefoner att göra.
När jag sa att jag inte använder mobiltelefon nämnde de inget om detta.

Hur kan de skicka sms till en vanlig stationär hemtelefon, det begriper jag inte. Skickar de till mitt hemnummer då eller?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav KrigarSjäl » 2014-06-29 17:52:28

Felaktigt användarnummer, tydligen. Så den varianten gick inte heller.

Jag måste alltså bege mig till banken IGEN, fysiskt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Flatline » 2014-06-29 18:18:34

Surt att det inte gick.
De flesta operatörerna idag hanterar sms via hemtelefon.
Man kan såklart inte skicka egna sms-från telefonen men att ta emot och få meddelandet uppläst för sig går alldeles utmärkt.
Även om det känns en aning udda de första gångerna det ringer i luren och man hör en mekanisk röst som läser upp meddelandet.

Hoppas att du får löst det iaf.
Flatline

Anslöt: 2013-03-26

Inläggav sugrövmanövern » 2014-06-29 18:23:19

Två saker känner jag att man måste ha numera och det är betalkort och mobiltelefon, och snart måste den senare vara en smartphone med surf. Vissa delar av samhällsutvecklingen är svåra att vägra anamma.

Rart att det finns något som heter Sparbanken, trodde faktiskt du sade fel och menade swedbank, men det finns sparbanker ser jag, som en underart till swedbankerna :-)172 .

Men jag tycker stofillivsstilen är rätt så intressant att höra om, hur man tar sig fram 2014 utan mobiltelefon, keep us posted!
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav KrigarSjäl » 2014-06-29 18:24:24

Flatline skrev:Surt att det inte gick.
De flesta operatörerna idag hanterar sms via hemtelefon.
Man kan såklart inte skicka egna sms-från telefonen men att ta emot och få meddelandet uppläst för sig går alldeles utmärkt.
Även om det känns en aning udda de första gångerna det ringer i luren och man hör en mekanisk röst som läser upp meddelandet.

Hoppas att du får löst det iaf.

Det kanske funkar, men användarnumret är ju förbrukat.

Nej, nu måste jag varva ner med en flaska vin.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav KrigarSjäl » 2014-06-29 18:30:13

sugrövmanövern skrev:Två saker känner jag att man måste ha numera och det är betalkort och mobiltelefon, och snart måste den senare vara en smartphone med surf. Vissa delar av samhällsutvecklingen är svåra att vägra anamma.

Rart att det finns något som heter Sparbanken, trodde faktiskt du sade fel och menade swedbank, men det finns sparbanker ser jag, som en underart till swedbankerna :-)172 .

Men jag tycker stofillivsstilen är rätt så intressant att höra om, hur man tar sig fram 2014 utan mobiltelefon, keep us posted!

Ja jag är ju inte dummare än att jag förstår att det finns komik i det...

Jag tycker att fler borde vara medvetna bakåtsträvare.

-Vad ska vi med stora köpcentrum och gallerior till?
Direkt människofientliga miljöer skulle jag vilja påstå.

-Vad var det för fel med att ha fungerande verksamheter?
SJ, Posten, SVT, Televerket.
Funkade hur bra som helst.

Har den enskilda människan fått det bättre av att kunna välja bland trehundrafjorton elbolag?
Att det är bra för entreprenörerna att vi avreglerar och hackar upp fungerande verksamheter förstår jag, men på vilket sätt har resenären tjänat på privatiseringens tågstrul?
På femtiotalet var det däremot en annan femma, då gick tågen som de skulle, i ur och skur.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2014-06-29 18:34:42, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Alien » 2014-06-29 18:33:24

Varje gång jag tappat bort mitt lösenord så skickar de nytt per post. Det är tydligen det enda säkra sättet. Det har inte gått att få det via telefon el mail. Det blir till att vänta.

Sedan tappar jag bara bort lösenordet, ligger väl i någon låda bland en massa andra papper. Men innan dess har jag iaf memorerat koden. Det går eftersom jag använder den så ofta.

Men ibland så behöver jag ringa till banken och fråga saker. Då hamnar jag i telefonkö. Jag kan komma fram snabbare om jag anger min kod. Men det är en annan kod! Så hellre än att leta reda på denna kod väntar jag i telefon.

Nu på sistone har de ändrat på själva inloggningssidan, så att de frågar efter mitt mobila bank-id, som jag inte har. Det är förstavalet, som står med fet stil. Efter en del frustration insåg jag att det finna ett andrahandsval "e-kod" som jag ska klicka på.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav KrigarSjäl » 2014-06-29 18:36:06

Använder du också Sparbankens internetbank?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Alien » 2014-06-29 18:42:00

Nej, Nordea.
Alien
Moderator

Inläggav KrigarSjäl » 2014-06-29 18:43:31

Isf är det du skriver irrelevant för mig.

Jag diskuterar inte internetbank för mitt höga nöjes skull.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Alien » 2014-06-29 18:44:53

Jag utgår från att det är liknande rutiner.
Alien
Moderator

Inläggav sugrövmanövern » 2014-06-29 18:49:40

Förstår inte i vilket skede du behöver ett lösenord. Jag har swedbank och det är samma inloggningssida upptäckte jag. Jag loggade in med bankdosa, annars kan man logga in med bank-id, så länge fattar jag.

Det enda om lösenord jag finner lyder:

MasterCard SecureCode/Verified by Visa är en säkerhetstjänst för dig som handlar med kort på internet.

Lösenordet består av åtta till femton tecken varav minst två siffror och två bokstäver.

Och det är något man använder när man handlar på onlinebutiker, har ingenting med internetbankbetalningar för tex elräkningen och sådant att göra.

Det står om dessa olika saker under fliken tillval längst till höger på hemsidan efter att man loggat in. För muspekaren till den och välj i rutan som kommer upp koder och lösenord.
sugrövmanövern

Inläggav sugrövmanövern » 2014-06-29 18:54:18

Är det pin-kod till bankdosa som du glömt, eller är det något annat system du har för att göra betalningar?
sugrövmanövern

Re: Strul med internetbanken...

Inläggav kullan » 2014-06-29 18:54:52

Jag har Swedbank och där loggar man in med personnummer och dosa som ger en slumpmässig kod.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav KrigarSjäl » 2014-06-29 18:55:16

Lösenord för inloggning.
Använder ej bankdosa.

Jag har alltså www.sparbankensyd.se
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-06-29 18:58:10

Hoppsan, för tre minuter sedan skrev du att du inte har Swedbank. Ok, annan bank. Min far har också bank id på sin bank, nåt kort han stoppar i en dosa.

KrigarSjäl skrev:Du måste först logga in med bank-id på fil...

Hjälp! Om Swedbank ville tvinga mig att logga in med bank id skulle jag nog sluta vara kund hos dem. Jag loggar in med dosa.

Min inloggning på Swedbank(http://www.swedbank.se/privat/index.htm) ser ut så här:
  • Klicka på den gula knappen logga in
  • Steg 1 Jag anger mitt personnummer (ååååmmddxxxx) . Väljer "Logga in med Säkerhetsdosa", fortsätt.
  • Steg 2 Tar fram min dosa, knappar in 4 siffriga koden. Knappar på 1:an(säkerhetsdosan) så jag får min Engångskod (8 siffror), skriver in den i fältet, fortsätt.
  • Inloggad!
Många banker att välja på.
Tor_och_i2p
Inaktiv

Anslöt: 2011-08-11

Inläggav Moggy » 2014-06-29 19:02:19

Du låter lite som Kullan brukar gör när hon är missnöjd över nåt. Slappna av lite och tänk igenom situationen.

Det här kan inte vara så krångligt som du gör det. Vad är det för lösenord som behövs? Fick du skriva nåt sånt när du använde tjänsten för första gången och du har glömt vad det var? Eller frågar den efter ett lösenord du aldrig har angett? Om det är så, så kanske du fått med nån lapp med det? Kanske i ett förseglat kuvert?

Sparbankerna är nån slags lokala fristående banker under Swadbank och där borde du ha fått en dosa du ska använda. Till den har man en 4-siffrig kod och det ska vara allt du behöver. Och så det personnr då.

Sen pratar du om bank.id. Är det lösenordet till det som du glömt så är det bara att generera ett nytt bank-id från internetbanken. Tar 5 min och kostar inget och allt som funkade med det gamla funkar med det nya.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav KrigarSjäl » 2014-06-29 19:11:03

Meningen med tråden var att få svar på frågor, inte att svara på frågor...

Tro fan jag är missnöjd - jag får huvudvärk av sån här skit.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Re: Strul med internetbanken...

Inläggav kullan » 2014-06-29 19:14:43

Fick du skriva någon form av avtal på internet - banken ? Det brukar finnas inloggningsuppgifter i avtalspapperen.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Kristofer » 2014-06-29 19:17:00

KrigarSjäl skrev:Men dessa startkod och användarnummer kan ju bara användas en gång och det är mitt LÖSENORD jag glömt bort.

Ring supporten. Jag tror du får bättre hjälp där än vad vi kan ge här.

Edit: Just för att din fråga är så specifik
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav UDFy-38135539 » 2014-06-29 19:21:49

KrigarSjäl skrev:Meningen med tråden var att få svar på frågor, inte att svara på frågor...

Tro fan jag är missnöjd - jag får huvudvärk av sån här skit.

Ibland ligger svaren på ens frågor, i frågorna man får´s svar.
UDFy-38135539

Anslöt: 2010-11-01

Återgå till IT-forum

Logga in