Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?
kapuni skrev:Wine skrev:kapuni, har du läst om undersökningen World Values Survey, hur udda svenskar är i jämförelse med människor i andra delar av världen, framförallt när det gäller just religiös tro.
Tack för informationen!
Det är intressant, och jag har märkt av det ju mer jag befinner mig utanför Sverige. Att det nästan ses som en självklarhet att förakta kristna. Jag har absolut märkt att många svenskar har en konstig syn på kristendom.
Ja, när jag har läst diskussioner här på forumet i olika trådar om kristna och kristendom så har jag undrat över om diskussionen skulle sett annorlunda ut, om det skulle vara lika accepterat eller ok att uttrycka sig som somliga gör här utan att bli kallad islamofob ifall det istället hade handlat om islam.
kapuni skrev:Svenskarna tycker om att beskylla USA för både det ena och det andra och att det skulle vara ett land med en massa religiösa galningar.
Kanske handlar det om ett behov att distansera sig, något slags självhävdelsebehov, självgodhet, brist på ödmjukhet eller dyl. fast många svenskar själva verkar anse att de är toleranta och respekterar andra människors fri- och rättigheter. Men oavsett hur mycket svenskar berömmer sig och ser ned på andra länders befolkningar som exempelvis medborgare i USA så har Sverige och svenskar mycket större problem med exempelvis integrationen av invandrade människor från vissa länder än vad man har i USA, Storbritannien och Kanada exempelvis som är mycket bättre på att integrera människor i samhället, att människor snabbt kan få ett arbete och en egen försörjning o.s.v.
kapuni skrev:Men ärligt talat tror jag det är Sverige som har fått religion och kristendom om bakfoten. Och det är ju artiklarna du hänvisar till ett bra exempel på.
Sverige har tappat respekten för kristna. Inte bara mot kristna, jag kan se flera andra skillnader mellan svenskar och amerikaner som visar på att svenskarna har mindre respekt för människor. Gamlingar är ett annat sådant exempel. Och det tror jag invandrare till Sverige kan hålla med om.
Ja där har du fler exempel mellan svenskar och människor bosatta i många andra länder, synen på familjen skiljer sig också åt:
Den stora skillnaden mellan Sverige och värderingarna i länder som många invandrat från går mellan synen på familjen och i fråga om religiöst engagemang.
Invandrare möter ett ytterst lågt religiöst engagemang i Sverige. I Sverige anser var tionde att Gud är viktig i det egna livet, fyra av tio anger "ingen betydelse". I länder som Polen, Bosnien, Turkiet och Iran har enbart försumbara andelar den uppfattningen. I Sverige anger fem procent att de regelbundet går till en religiös församlingssal som en kyrka eller moské, i länder som USA och Polen anger hälften att de gör det. Fyra femtedelar av turkiska männen deltar i fredagsbönen.
Svenskarna är påtagligt mindre intresserade av en traditionell familjeform. Denna familjeform beskrivs i studien bygga på traditionella könsroller, med exempelvis en hemmaarbetande mamma och en förvärvsarbetande pappa, skepsis mot ensamstående mammor och där barn i förskoleåldern anses fara illa av att mamman inte är hemma utan förvärvsarbetar.
http://www.dn.se/debatt/sverige-har-var ... ande-folk/
kapuni skrev:I USA respekterar man varandras tro och ifrågasätter det inte. Och icke-troende blir verkligen inte upprörda av att någon skulle be för dem. Och det ses som hur naturligt som helst att gå till kyrkan på söndagar eller andra bibelstudier. Och det är alla möjliga sorters människor jag pratar om.
Dessutom är inte USA så värst kristet. Det är väldigt blandat. Och Sverige har mycket mer kristna helgdagar än vad USA har. Till exempel.
Något som verkligen är svårt att förstå är det du skriver ovan, hur man kan bli upprörd över om någon med en religiös tro ber för en eller att det är så många som provoceras av att en skolavslutning sker i en kyrka med en präst eller Luciafirande i kyrkan.
kapuni skrev:Svenskarna tycker om att beskylla USA för både det ena och det andra och att det skulle vara ett land med en massa religiösa galningar.
Fast du bor väll i en rätt liberal delstat? För jag har förstått att USA är ett väldigt stort land med en massa delstater med sinsemellan olika lagar och system. För jag kan tänka mig att det är en viss skillnad mellan LA och någon håla i Montana?
kapuni skrev:Dessutom är inte USA så värst kristet. Det är väldigt blandat. Och Sverige har mycket mer kristna helgdagar än vad USA har. Till exempel.
Vad jag har förstått så är vissa områden väldigt kristna. Jag har hört talas om ett stort område i USA som kallas bibelbältet. I och för sig har vi även det i Sverige i Jönköpings trakten i Småland.
Javisst finns det skillnader mellan staterna. Men bara för att det råder högre religiös aktivitet på ett ställe betyder inte automatiskt att det är galningar som bor där. Ju fler kristna är inte lika med fler galningar.slackern skrev:Fast du bor väll i en rätt liberal delstat? För jag har förstått att USA är ett väldigt stort land med en massa delstater med sinsemellan olika lagar och system. För jag kan tänka mig att det är en viss skillnad mellan LA och någon håla i Montana?
Ja, men även om vissa delar är väldigt kristna så är det t. ex. fortfarande inte kristna helgdagar i landet.slackern skrev:Vad jag har förstått så är vissa områden väldigt kristna. Jag har hört talas om ett stort område i USA som kallas bibelbältet. I och för sig har vi även det i Sverige i Jönköpings trakten i Småland.
Procentuellt sett finns det ungefär lika mycket kristna i USA som i Sverige.
USA är föresten ett av de länder med flest judar men det är det inga svenskar som lägger sig i.
kapuni skrev:USA är föresten ett av de länder med flest judar men det är det inga svenskar som lägger sig i.
Kanske för att judarna inte är i närheten av lika skräniga som kristna? Detta trots att de (eller kanske för att de) faktiskt har blivit förföljda o det grövsta samt tagit sig igenom förintelsen som trots allt är väldigt nära i historien.
De har generellt sett inte behov av att kuta runt och trycka upp sin tro i ansiktet på andra, försöka omvända andra eller ta på sig offerrollen så fort någon är av en avvikande åsikt.
kapuni skrev:Javisst finns det skillnader mellan staterna. Men bara för att det råder högre religiös aktivitet på ett ställe betyder inte automatiskt att det är galningar som bor där. Ju fler kristna är inte lika med fler galningar.slackern skrev:Fast du bor väll i en rätt liberal delstat? För jag har förstått att USA är ett väldigt stort land med en massa delstater med sinsemellan olika lagar och system. För jag kan tänka mig att det är en viss skillnad mellan LA och någon håla i Montana?Ja, men även om vissa delar är väldigt kristna så är det t. ex. fortfarande inte kristna helgdagar i landet.slackern skrev:Vad jag har förstått så är vissa områden väldigt kristna. Jag har hört talas om ett stort område i USA som kallas bibelbältet. I och för sig har vi även det i Sverige i Jönköpings trakten i Småland.
Procentuellt sett finns det ungefär lika mycket kristna i USA som i Sverige.
USA är föresten ett av de länder med flest judar men det är det inga svenskar som lägger sig i.
Självfallet är inte dom flesta religiösa varken fanatiker eller galningar. Är bara en ytterst liten minoritet.
Japs känner till att USA har väldigt många judar. Dels flydde dom från pogromer i Östeuropa och från nazisterna i Tyskland.
tahlia skrev:kapuni skrev:USA är föresten ett av de länder med flest judar men det är det inga svenskar som lägger sig i.
Kanske för att judarna inte är i närheten av lika skräniga som kristna? Detta trots att de (eller kanske för att de) faktiskt har blivit förföljda o det grövsta samt tagit sig igenom förintelsen som trots allt är väldigt nära i historien.
De har generellt sett inte behov av att kuta runt och trycka upp sin tro i ansiktet på andra, försöka omvända andra eller ta på sig offerrollen så fort någon är av en avvikande åsikt.
Och det har du förstås information och källhänvisning till, visa gärna var kristna gör ovanstående beteende.
Ja, judar har sannerligen blivit förföljda och till stor del förintats. Är det kristna som står på tur nu kanske?
Föresten så tror jag att svensken hade stört sig på judarna i USA om judaism var Sveriges religion i stället för kristendom. Svenskarna är ju rätt kända för att klaga över de sina.
slackern skrev:Självfallet är inte dom flesta religiösa varken fanatiker eller galningar. Är bara en ytterst liten minoritet.
Ja, och trots minoritet så är det dem som svensken tror att hela USA består av.
tahlia skrev:kapuni skrev:USA är föresten ett av de länder med flest judar men det är det inga svenskar som lägger sig i.
Är du seriös?
https://www.youtube.com/watch?v=83t_s7Y3EH4
https://www.youtube.com/watch?v=OlT3ARuUSGc
Re: Sv: Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?
Till att börja med pratade du om våsterländska judar (boende i USA mer specifikt). Vidare - om ni halvfanatiker var i majoritet och/eller ansåg att det här är ert land och födelsevaggan för er tro, och en muslim kommer hit med sin religion - hur väl behandlad skulle den personen bli? Fan, hur väl behandlad skulle jag som ateist bli?
tahlia skrev:Till att börja med pratade du om våsterländska judar (boende i USA mer specifikt). Vidare - om ni halvfanatiker var i majoritet och/eller ansåg att det här är ert land och födelsevaggan för er tro, och en muslim kommer hit med sin religion - hur väl behandlad skulle den personen bli? Fan, hur väl behandlad skulle jag som ateist bli?
Vad svamlar du om? Vadå ni halvfanatiker? Vilka pratar du om egentligen?? Och vilket land skulle vara mitt menar du...? Folk får väl ha vilken religion dem vill enligt min mening, så länge det inte skadar någon annan.
Vad jag menade angående judar var bara ett exempel. Att du antagligen inte har något emot dem eftersom du troligtvis inte omges av judar. Om de vore en majoritet i Sverige från början hade du säkerligen hållit på med samma förakt mot dem som du idag har mot kristna.
Men som sagt, det var bara en liknelse och inte att jag skulle ha något emot judar, om du nu fick för dig det.
Jag tar mig friheten att skriva några kommentarer utan att nu innan 06:00 ha haft ork/tid att läsa hela tråden:
o Missuppfattningar råder. Diskussioner falerar på grund av fel i argumentationen.
o Generaliseringar om kristna, kristenheten och Bibelns budskap är en väldigt vanlig sak man stöter på. Jag tycker det verkar som om många ateister har fastnat i en skev bild av sådant. Samtidigt som att de kristna är människor, och omogen kristendom har ställt till mycket. Sekter också.
o Alltför ytlig syn på Bibelns budskap och citat. /3/ gäller!
o Människor som sökt Gud och varit i kristna sammanhang, men kommit därifrån har ibland kanske varit omogna, genom någon olycka eller "dom" blivit avskiljda. Men då har nog många reagerat med ledsenhet och missnöje med "det kristna". När orsaken är oklar. En kristen i kyrka kan ställa till oerhört mycket skada, så att sökaren blir sittande med ointresse och missuppfattningar.
o Gud ger till envar så som han beter sig. /1, vers 6/
o Kristna får klä skott för sin tro. Mycket p.g.a ateisters förföljelser. Vill man leva ett gudfruktigt liv eller följa Jesus så blir man förföljd. Enligt Bibelord.
o Kristna gör enligt /2/. Då är det naturligt att icke troende blir trötta på *metoden*. Och disputera om detaljer hjälper inte mycket när grunden och tron skiljer.
o Hur Gud dömer olika står noggrant, bl.a i /1/. Detta är många gånger inte klarlagt. Gud skiljer på om man är med eller utan "lagen". Intressant är också att i ett en gång kristnat västerland så sköter humanismen och rikets lagar att folk har t.ex tio Guds bud med och i sig. Ateister också!
o Goda ateister vet jag inte vart dom hamnar. /4/
/bibelord:/
o Missuppfattningar råder. Diskussioner falerar på grund av fel i argumentationen.
o Generaliseringar om kristna, kristenheten och Bibelns budskap är en väldigt vanlig sak man stöter på. Jag tycker det verkar som om många ateister har fastnat i en skev bild av sådant. Samtidigt som att de kristna är människor, och omogen kristendom har ställt till mycket. Sekter också.
o Alltför ytlig syn på Bibelns budskap och citat. /3/ gäller!
o Människor som sökt Gud och varit i kristna sammanhang, men kommit därifrån har ibland kanske varit omogna, genom någon olycka eller "dom" blivit avskiljda. Men då har nog många reagerat med ledsenhet och missnöje med "det kristna". När orsaken är oklar. En kristen i kyrka kan ställa till oerhört mycket skada, så att sökaren blir sittande med ointresse och missuppfattningar.
o Gud ger till envar så som han beter sig. /1, vers 6/
o Kristna får klä skott för sin tro. Mycket p.g.a ateisters förföljelser. Vill man leva ett gudfruktigt liv eller följa Jesus så blir man förföljd. Enligt Bibelord.
o Kristna gör enligt /2/. Då är det naturligt att icke troende blir trötta på *metoden*. Och disputera om detaljer hjälper inte mycket när grunden och tron skiljer.
o Hur Gud dömer olika står noggrant, bl.a i /1/. Detta är många gånger inte klarlagt. Gud skiljer på om man är med eller utan "lagen". Intressant är också att i ett en gång kristnat västerland så sköter humanismen och rikets lagar att folk har t.ex tio Guds bud med och i sig. Ateister också!
o Goda ateister vet jag inte vart dom hamnar. /4/
/bibelord:/
Spoiler: visa
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
- notwoodstock
kapuni skrev:Sverige har tappat respekten för kristna. Inte bara mot kristna, jag kan se flera andra skillnader mellan svenskar och amerikaner som visar på att svenskarna har mindre respekt för människor. Gamlingar är ett annat sådant exempel. Och det tror jag invandrare till Sverige kan hålla med om. .
Tyvärr måste jag hålla med om det . Jag har hört att Sverige är ett sorgsent eller ett dystert land .
Man har ingen respekt för gamla människor och ofödda barn ( de räknas inte som människor ) , det finns ingen moral och kristna ses som sinnesjuka , människovärde är lågt och räknas i pengar . Sverige är ett PK land och religionsfientligt ( bara mot kristendomen ).
elle skrev:Sverige är ett PK land
Nja... om det inte finns respekt för gamla människor och människovärdet är lågt och räknas i pengar så är landet knappast PK.
Mellan 47 och 49 miljoner amerikaner får foodstamps. De flesta är barnfamiljer, men på senare tid har det kommit statistik om att antalet mottagare ökat bland dem som har ett jobb, men inte tjänar tillräckligt för hyra och mat, nya kläder kan man drömma om.
Ett lagförslag som tagits i år ska kostnaderna för matkuponger minskas med åtta miljarder dollar på tio år. Det motsvarar en neddragning med en procentenhet och är en kompromiss mellan republikanernas ursprungliga 40 miljarder dollar sparkrav och demokraternas fyra miljarder dollar.
Människor som värnar om oföddas rätt bryr sig inte ett dugg om levande barn och vuxna som är fattiga som dör av konsekvensen att vara fattig (sjukvård, undernäring etc).
Hur många dödas av skjutvapen i detta land? Jag minns inte riktigt, men rörde det sig inte om någon i minuten?
Det finns många kristna grupper som serverar soppkök och annat bra stöd till de mest utsatta 48 miljoner människorna. Jag har hört högerkristna säga att det är helt OK att hela amerikanska samhället rämnar totalt, för då är det Guds vilja, och eftersomn de levt efter Guds Vilja kommmer de räddas. De ligger ganska nära en terorist sätt att resonera.
Ett lagförslag som tagits i år ska kostnaderna för matkuponger minskas med åtta miljarder dollar på tio år. Det motsvarar en neddragning med en procentenhet och är en kompromiss mellan republikanernas ursprungliga 40 miljarder dollar sparkrav och demokraternas fyra miljarder dollar.
Människor som värnar om oföddas rätt bryr sig inte ett dugg om levande barn och vuxna som är fattiga som dör av konsekvensen att vara fattig (sjukvård, undernäring etc).
Hur många dödas av skjutvapen i detta land? Jag minns inte riktigt, men rörde det sig inte om någon i minuten?
Det finns många kristna grupper som serverar soppkök och annat bra stöd till de mest utsatta 48 miljoner människorna. Jag har hört högerkristna säga att det är helt OK att hela amerikanska samhället rämnar totalt, för då är det Guds vilja, och eftersomn de levt efter Guds Vilja kommmer de räddas. De ligger ganska nära en terorist sätt att resonera.
Det finns en ganska liten gruppering (knappast organiserade) människor som har sådan inställning, tyvärr är det de som hörs mest. De flesta av oss har sunda värderingar, dock går du väldigt långt i din kritik som jag vill bemöta.elle skrev:kapuni skrev:Sverige har tappat respekten för kristna. Inte bara mot kristna, jag kan se flera andra skillnader mellan svenskar och amerikaner som visar på att svenskarna har mindre respekt för människor. Gamlingar är ett annat sådant exempel. Och det tror jag invandrare till Sverige kan hålla med om. .
Tyvärr måste jag hålla med om det . Jag har hört att Sverige är ett sorgsent eller ett dystert land .
Man har ingen respekt för gamla människor och ofödda barn ( de räknas inte som människor ) , det finns ingen moral och kristna ses som sinnesjuka , människovärde är lågt och räknas i pengar . Sverige är ett PK land och religionsfientligt ( bara mot kristendomen ).
Ofödda fram till någonstans mellan 18 och 22 veckor är foster, visserligen blivande människor men ännu inte livskraftigt. Med tanke på kvinnornas väl och ve anser jag att abortlagstiftningen är fullt berättigad.
Jag respekterar kristna, dock inte alltid deras sätt att debattera och hävda en massa konstiga saker om oss ateister, ska vi ateister visa respekt mot er så ska ni visa respekt gentemot oss vilket jag upplever inte alltid är fallet i det här forumet. Det började för kanske ett år sedan med några kristna medlemmar som var hätska och som drog upp en skiljelinje mellan oss som ni kristna håller hårt på.
Miche skrev: Jag respekterar kristna, dock inte alltid deras sätt att debattera och hävda en massa konstiga saker om oss ateister, ska vi ateister visa respekt mot er så ska ni visa respekt gentemot oss vilket jag upplever inte alltid är fallet i det här forumet.
Jag håller med. Respekt. Jag har stor respekt för kristna. Särskilt de som utför något vettigt för den levande mänskligheten. Kanske de fixar kyrkkaffe åt de gamla i församlingen, eller åker som volontär till ett u-land och hjälper till på något barnhem. De mer akademiska (något vi här på forumet inte verkar höra till) kanske arbetar på något fredsinsitut och får fram fredliga lösningar som iallafall några av världens ledare lyssnar på.
Den viktigaste kristna värderingen är "Du skall älska din nästa som dig själv."
Kristna värderingar är väldigt spretiga (liksom atteistiska). En som säger sig vara kristen kan vara för dödsstraff men emot abort medan en annan kristen kan vara emot dödsstraff men för fri abort. Det här ser jag som politik.
Jag struntar i om folk tror eller inte. Jag tycker det är viktigare med människosynen och hur man behandlar sina medmänniskor i olika situationer.
Jag känner mer och mer att man som icke-religiös inte respekteras på Aspergerforum. Gliringar och överlägsna kommentarer haglar, men säger man ifrån så är man en hemsk människa som hatar kristna, dyrkar mammon och vill mörda små barn. Jag är sjukt trött på det.
Ni troende kan ju starta ett eget Aspergerforum enbart för troende, så slipper ni oss orena, hemska, syndiga, hatiska, egoistiska, mordiska, elaka, respektlösa ateister. Vi skall ju ändå till helvetet allihop, så ni kan ju slippa oss redan nu.
Ni troende kan ju starta ett eget Aspergerforum enbart för troende, så slipper ni oss orena, hemska, syndiga, hatiska, egoistiska, mordiska, elaka, respektlösa ateister. Vi skall ju ändå till helvetet allihop, så ni kan ju slippa oss redan nu.
Alien
Du startar en tråd där du frågar vad kristna tycker om ateister men när du får svaren klagar du över dem. Om du inte är beredd att läsa åsikter du ogillar så starta inte en sådan tråd.
Det är inte heller ok att på dessa grunder uppmana andra medlemmar att starta ett eget forum. De som absolut inte vill läsa om religion bör undvika att läsa i och definitivt inte starta sådana trådar. Det är inte heller ok att tillvita alla kristna att de inte respekterar ateister.
Du får en tillsägelse för detta. Meddelas även via pm.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Du startar en tråd där du frågar vad kristna tycker om ateister men när du får svaren klagar du över dem. Om du inte är beredd att läsa åsikter du ogillar så starta inte en sådan tråd.
Det är inte heller ok att på dessa grunder uppmana andra medlemmar att starta ett eget forum. De som absolut inte vill läsa om religion bör undvika att läsa i och definitivt inte starta sådana trådar. Det är inte heller ok att tillvita alla kristna att de inte respekterar ateister.
Du får en tillsägelse för detta. Meddelas även via pm.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Senast redigerad av Kahlokatt 2014-06-28 14:03:20, redigerad totalt 2 gånger.
Jag är nyfiken på om ni inte tycker att frågan om man kan hitta till nya domäner, synsätt, öppningar till annat än vad man redan stött på, är viktig?
Oavsett om man syftar på att hitta rent generellt till någonting nytt, eller tro, moralintresse, eller annat, så är detta klart viktigt för ens världsuppfattning.
Man pratar t.ex om att det öppnar dörrar till något nytt.
Kristna talar också om att förneka sig själv, att t.ex inte köra huvudet i dörren på samma sätt hela tiden.
Ibland är det fruktbart att ställa sig frågan om någonting kan vara annorlunda än man trott. T.ex som när Einstein, kvantmekaniken och annat ställde hela 1800-talsfysiken på huvudet.
Vad säger er intuition? Är den tyst, så lita inte på den - man har nytta av att vara öppen för nytt.
Oavsett om man syftar på att hitta rent generellt till någonting nytt, eller tro, moralintresse, eller annat, så är detta klart viktigt för ens världsuppfattning.
Man pratar t.ex om att det öppnar dörrar till något nytt.
Kristna talar också om att förneka sig själv, att t.ex inte köra huvudet i dörren på samma sätt hela tiden.
Ibland är det fruktbart att ställa sig frågan om någonting kan vara annorlunda än man trott. T.ex som när Einstein, kvantmekaniken och annat ställde hela 1800-talsfysiken på huvudet.
Vad säger er intuition? Är den tyst, så lita inte på den - man har nytta av att vara öppen för nytt.
- notwoodstock
Kahlokatt skrev:Jag känner mer och mer att man som icke-religiös inte respekteras på Aspergerforum. Gliringar och överlägsna kommentarer haglar, men säger man ifrån så är man en hemsk människa som hatar kristna, dyrkar mammon och vill mörda små barn. Jag är sjukt trött på det.
jag vill att ingen ska komma till helvetet.
o vi tror inte alls att ni är alla dom hemska orden du beskrev bara för att ni är icke-kristna. en icken-kristen kan vara väldigt god, många är det, väldigt många.
Konstigt, jag tycker mig se precis tvärtom här på forumet, att det främst är ateisterna här som häver ur er en massa fördomar om kristna. Det räcker med att ta en snabb titt så förstår man vad jag menar.Miche skrev:Jag respekterar kristna, dock inte alltid deras sätt att debattera och hävda en massa konstiga saker om oss ateister, ska vi ateister visa respekt mot er så ska ni visa respekt gentemot oss vilket jag upplever inte alltid är fallet i det här forumet.
Jag tror faktiskt att frustrationen som du kanske känner av beror på att vissa ateister skriver väldigt provocerande om kristna. Du överdriver rätt mycket nu om att kristna skulle bete sig så som du beskriver.Kahlokatt skrev:Jag känner mer och mer att man som icke-religiös inte respekteras på Aspergerforum. Gliringar och överlägsna kommentarer haglar, men säger man ifrån så är man en hemsk människa som hatar kristna, dyrkar mammon och vill mörda små barn. Jag är sjukt trött på det.
tahlia skrev:elle skrev:Sverige är ett PK land
Nja... om det inte finns respekt för gamla människor och människovärdet är lågt och räknas i pengar så är landet knappast PK.
Fast människvärdet och respekt för ( gamla ) människor börjar med kristendomen eller kristna värderingar och som bekant föraktas sådana i Sverige eftersom det är PK att ignorera , inte bryr sig om , förakta och förlöjliga kristna värderingar .Sverige är PK och det är inte bara min åsikt .
Återgå till Intressanta intressen