Nu vill jag veta... hur ser ni ateister på kristna?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-27 21:56:10

elle skrev:
nescio skrev:
elle skrev:Suck ..Har du missat att jag skrev det lilla ordet medvetet ?
De som hycklar omedvetet är inte hycklare?

Kan man hyckla omedvetet ?

Hycklar gör man väl alltid omedvetet? Det är ju inget önskvärt, man tänker ju inte "om jag skulle ta och hyckla lite?"
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Skinny » 2014-06-27 23:50:58

Att diskutera religion med psykotiska människor är ingen bra idé. Det var därför jag slutade.

Alien
Här verkar det som om du menar att vissa som skriver i tråden är psykotiska. Tänk på dessa forumregler:
• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.

Detta är ett påpekande.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Skinny

Anslöt: 2011-02-27

Inläggav Fortuno » 2014-06-28 1:10:12

Låt dom hållas, är min åsikt.
Fortuno

Anslöt: 2011-06-15

Inläggav tahlia » 2014-06-28 1:32:34

Wine skrev:Tror du verkligen att alla individer kommer att vara kapabla att förstå och besitta en sådan omfattande kunskap? Många människor har ju problem med att lära sig och förstå kunskap, saknar intresse eller har inte förutsättningarna, alla ligger ju inte heller på samma intelligensnivå.

En gång i tiden var det nästan omöjligt för gemene man att kunna koppla det faktum att jorden var rund och att den kretsade kring solen, det blev för stort, för diffust och kändes för långt bort och främmande. Det är något varenda skolunge lär sig sedan lång tid tillbaka och inte fasen har de speciellt svårt att greppa det heller. Saker och ting förändras, så även vår syn på vad "omfattande kunskap" är för något.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav slackern » 2014-06-28 1:44:47

tahlia skrev:En gång i tiden var det nästan omöjligt för gemene man att kunna koppla det faktum att jorden var rund och att den kretsade kring solen, det blev för stort, för diffust och kändes för långt bort och främmande.

Kom nu inte med villfarelser och kätterska tankar. ;)
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Wine » 2014-06-28 13:41:43

tahlia skrev:
Wine skrev:Tror du verkligen att alla individer kommer att vara kapabla att förstå och besitta en sådan omfattande kunskap? Många människor har ju problem med att lära sig och förstå kunskap, saknar intresse eller har inte förutsättningarna, alla ligger ju inte heller på samma intelligensnivå.

En gång i tiden var det nästan omöjligt för gemene man att kunna koppla det faktum att jorden var rund och att den kretsade kring solen, det blev för stort, för diffust och kändes för långt bort och främmande. Det är något varenda skolunge lär sig sedan lång tid tillbaka och inte fasen har de speciellt svårt att greppa det heller. Saker och ting förändras, så även vår syn på vad "omfattande kunskap" är för något.

Tror du inte att även dåtidens människor som hade en viss uppfattning om livet och världen runtomkring oss kunde anse sig kloka och att de hade full koll på det mesta, att de satt inne med "sanningen"?

Vissa saker och ting förändras, kunskap och uppfattningar om olika företeelser förändras över tid och det kommer säkert att fortsätta vara så. Inte för så länge sedan var det nog få som kände till att rökning kunde orsaka cancer, man använde farliga miljögifter med långsam nedbrytningstid i naturen till bl.a. besprutning utan att tänka på framtida konsekvenser, använde amalgam som innehåller kvicksilver för att laga hål i tänderna o.s.v.

En mattelärare som jag haft sa en bra sak en gång på en lektion, att när man är ung då tror man att man vet mycket men ju äldre man blir ju mer blir man varse om hur lite man egentligen vet om allt (något åt det hållet).
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav elle » 2014-06-29 7:01:59

Kahlokatt skrev:
elle skrev:
nescio skrev:De som hycklar omedvetet är inte hycklare?

Kan man hyckla omedvetet ?

Hycklar gör man väl alltid omedvetet? Det är ju inget önskvärt, man tänker ju inte "om jag skulle ta och hyckla lite?"

Ni verkar veta bättre vilka som är hycklare . Jag erkänner att jag har inget koll på vilka som är hycklare eller inte men inget jag tänker på eller bryr mig om .
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav Frimodig » 2014-06-30 19:56:39

Frimodig skrev:
Frimodig skrev:
Frimodig skrev:Jag tror inte det finns några "ni ateister". Det är i grunden en religiös tanke. Om man inte tror på Gud så är man en bindgalen hop. Ungefär. Man är en hop. Nå, vi är knappast en hop. Om man tittar bakåt i tiden.

För mig har ateism varit en enkel grej av 2 skäl.

Dels har jag noll behov av övernaturliga saker. Som att gå på vatten, eller uppstå från de döda. Det är bara stolligheter, som jag ser det. Det är ena grejen. Såna saker är så dumma så jag skäms som medlem i människosläktet.

Den andra grejen, antagligen viktigare, är att jag saknar behov av religiös gemenskap. Min gissning är att gemenskapen är den viktigaste grejen med alla religioner. Behovet av gemenskap och tillhörighet. Jag har noll behov av sån gemenskap och tillhörighet.

På gamla dar har jag blivit mer tolerant. Om religiös tro motiverar människor att göra goda saker, så är det någorlunda ok. Och, det är ett faktum att kyrkor och såna verkligen gör många goda saker, hjälper människor som har det riktigt svårt.

Men varför är vi som homo sapiens sapiens så oerhört korkade? Att tro på stupida saker befrämjar överlevnaden som art?

Det är ett enigma.

Frimodig
Frimodig

Det där var kanske lite bättre.

Frimodig

Jag förklarade allt man behöver veta här. Religion är en social tillhörighetsgrej kombinerad med ritualer. Det är hela skiten.

Men brudärkebiskopens sommarprogram var riktigt bra.

Frimodig

Jag kan upprepa det här av och till. Det är svaret på tråden. Sen är ärkebiskopinnan en intressant brud.

Man bör hålla koll på henne.

Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Dunderbar » 2014-06-30 20:07:35

Jag ser ser inte på något sätt alls...
Varför skulle vi göra det? :)
Dunderbar

Anslöt: 2007-10-22

Inläggav Frimodig » 2014-06-30 20:21:57

Dunderbar skrev:Jag ser ser inte på något sätt alls...
Varför skulle vi göra det? :)

Förklara. Hur gör du när du ser ser?

Låter intressant.

Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Parvlon » 2014-07-01 0:44:58

Frimodig skrev:Jag kan upprepa det här av och till. Det är svaret på tråden.
Vad tjänar du på att spy ut dina antikristliga "sanningar"?
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Re: Sv: Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav tahlia » 2014-07-01 1:12:19

Vad tjänar man på att spy ur sig sina kristna "sanningar"?
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Parvlon » 2014-07-01 1:18:01

tahlia skrev:Vad tjänar man på att spy ur sig sina kristna "sanningar"?
River ner tanketroll.

Är åtminstone välmenat och jag beter mig inte som en grinig tant/gubbe som hakat upp sig.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Miche » 2014-07-01 1:22:18

Parvlon skrev:jag beter mig inte som en grinig tant/gubbe som hakat upp sig.
Det har jag inte märkt...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav MsTibbs » 2014-07-01 15:07:49

Var det inte så, att under en period var det munkarna som kopierade och bevarade kunskap, som inte var allmänt tillgänglig? (Minns ej när var hur bara ett minnesfragment?)
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav elle » 2014-07-01 15:23:16

MsTibbs skrev:Var det inte så, att under en period var det munkarna som kopierade och bevarade kunskap, som inte var allmänt tillgänglig? (Minns ej när var hur bara ett minnesfragment?)

Helt korrekt . Munkarna var välutbildade , och det är de fortfarande . :)
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav slackern » 2014-07-01 15:28:43

elle skrev:
MsTibbs skrev:Var det inte så, att under en period var det munkarna som kopierade och bevarade kunskap, som inte var allmänt tillgänglig? (Minns ej när var hur bara ett minnesfragment?)

Det sorgliga med historien var att våran landsfader Gustav Vasa förstörde mängder med pergament. Dom fungerade tydligen väldigt bra med att täta kanoner och gevär med. Så mycket utav Sveriges tidiga nedskrivna historia är borta för alltid.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Miche » 2014-07-01 16:30:56

slackern skrev:
elle skrev:

Det sorgliga med historien var att våran landsfader Gustav Vasa förstörde mängder med pergament. Dom fungerade tydligen väldigt bra med att täta kanoner och gevär med. Så mycket utav Sveriges tidiga nedskrivna historia är borta för alltid.
Det var även sorgligt att de återanvände pergament och valde att skriva religiösa texter över texter som hade mycket högre värde så som vetenskapliga texter.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Geastrum » 2014-07-01 16:46:41

Miche skrev:
slackern skrev:
elle skrev:Helt korrekt . Munkarna var välutbildade , och det är de fortfarande . :)

Det var även sorgligt att de återanvände pergament och valde att skriva religiösa texter över texter som hade mycket högre värde så som vetenskapliga texter.

Lite OT, men det är det som kallas palimpsest.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Palimpsest
Geastrum

Anslöt: 2014-05-08

Inläggav Parvlon » 2014-07-26 21:25:42

Intressant.
Palimpsester är ofta intressanta för litteraturforskare eftersom man med moderna tekniska hjälpmedel kan återvinna den underliggande, borttvättade, första texten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Parvlon
Inaktiv

Återgå till Intressanta intressen

Logga in