Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-06-26 21:34:34

Håller med Calima. Tex. Katolikerna får ju guds förlåtelse, kanske har det gjort det möjligt för katolska präster att sätta på småungar med lugnt samvete.
jojomamma

Anslöt: 2009-03-29

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-26 21:45:14

Underbart citat från Jonas Gardell:
"Gud skapade kvinnan ur Adams revben. Först försökte han skapa kvinnan ur mannens lårben. Skitdumt. För då kunde Adam inte gå."

:mrgreen:
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Religion

Inläggav elle » 2014-06-26 22:00:46

Kahlokatt skrev:Nä, jag menar att det är hyckleri när vissa människor beter sig som as och menar att "det spelar ingen roll vad vi gör, vi kommer minsann till himlen, för vi tror på Jesus, men du tror inte, så det spelar ingen roll hur god du är, för Jesus gillar inte dig, bara oss kristna, du får brinna i helvetet, pilutta dig."

Jag tror inte Gud är så dum att Han låter sig luras av folk eller deras tankar och gärningar men Han vill att alla kommer till himlen även de som begår dåliga handlingar och är troende .
elle

Anslöt: 2011-01-09

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-26 22:06:18

elle skrev:
Kahlokatt skrev:Nä, jag menar att det är hyckleri när vissa människor beter sig som as och menar att "det spelar ingen roll vad vi gör, vi kommer minsann till himlen, för vi tror på Jesus, men du tror inte, så det spelar ingen roll hur god du är, för Jesus gillar inte dig, bara oss kristna, du får brinna i helvetet, pilutta dig."

Jag tror inte Gud är så dum att Han låter sig luras av folk eller deras tankar och gärningar men Han vill att alla kommer till himlen även de som begår dåliga handlingar och är troende .

Men om man är jättesnäll och inte tror på Gud, då? Eller är jättesnäll men tillhör en annan religion? Får man komma till himlen i alla fall, eller är det helt kört?
Kahlokatt

Religion

Inläggav elle » 2014-06-27 9:27:18

Kahlokatt skrev:
elle skrev:

Men om man är jättesnäll och inte tror på Gud, då? Eller är jättesnäll men tillhör en annan religion? Får man komma till himlen i alla fall, eller är det helt kört?

Varför vill man komma till himlen om man inte tror på Gud ? Finns det jättesnälla människor ? Eller menar du de som aldrig har dödat någon , eller stulit något ...de har säkert gjort något annat eller det finns helgon bland oss.

Gud är ingen som kommer att fråga om religionstillhörighet utan vad man har gjort med sitt liv på jorden som jag förstod det men jag kan ha fel och det står nånstans i NT att inget orent kommer till himlen .
elle

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-27 10:22:19

Är man oren om man inte är kristen? Det låter ju som en hemsk syn,
Kahlokatt

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-06-27 10:35:06

Schindler är berömd för att ha räddat cirka 1200 judiska arbetare från Förintelsen.

Schindler är rättfärdighetsförklarad av Rättsfärdighetsrådet i Israel och fick plantera ett träd i De rättfärdigas trädgård. Trädet växer där än idag. Som en ytterligare hedersbetygelse blev Schindler, som den ende medlemmen av nazistpartiet, begravd i Jerusalem, på Katolska Kyrkogården.

Om han inte trodde på Gud, kommer han inte till någon himmel då? Skulle han komma till paradiset om han trodde och bad till Gud varje kväll?

Kommer en kristen som sätt till att människor hamnade i koncentrationslägren nå paradiset?

Ni kristna här på forumet: Anser ni att Schindlers insats varit större om han arbetat för en kristen kyrka?
jojomamma

Anslöt: 2009-03-29

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-06-27 13:32:35

Det är nog svårt att veta exakt vad som gäller men i bibeln står det att vi ska få igen för vad vi har gjort, även kristna. Och de flesta kristna brukar väl säga att Gud älskar alla människor, dock inte nödvändigtvis ens handlingar/syften?

Joh. 5:24: "

19Då talade Jesus åter och sade till dem: »Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Sonen kan icke göra något av sig själv, utan han gör allenast vad han ser Fadern göra; ty vad han gör, det gör likaledes ock Sonen. 20Ty Fadern älskar Sonen och låter honom se allt vad han själv gör; och större gärningar, än dessa äro, skall han låta honom se, så att I skolen förundra eder. 21Ty såsom Fadern uppväcker döda och gör dem levande, så gör ock Sonen levande vilka han vill. 22Icke heller dömer Fadern någon, utan all dom har han överlåtit åt Sonen, 23för att alla skola ära Sonen såsom de ära Faderns. Den som icke ärar Sonen, han ärar icke heller Fadern, som har sänt honom.

24Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som hör mina ord och tror honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer icke under någon dom, utan har övergått från döden till livet.

25Sannerligen säger jag eder: Den stund kommer, jag, den är redan inne, så de döda skola höra Guds Sons röst, och de som höra den skola bliva levande. 26Ty såsom Fadern har liv i sig själv, så har han ock givit åt Sonen att hava liv i sig själv. 27Och han har givit honom makt att hålla dom, eftersom han är Människoson. 28Förundren eder icke över detta. Ty den stund kommer, då alla som äro i gravarna skola höra hans röst 29och gå ut ur dem: de som hava gjort vad gott är skola uppstå till liv, och de som hava gjort vad ont är skola uppstå till dom.

30Jag kan icke göra något av mig själv. Såsom jag hör, så dömer jag; och min dom är rättvis, ty jag söker icke min vilja, utan dens vilja, som har sänt mig.
[...]
45Menen icke att det är jag som skall anklaga eder hos Fadern. Den som anklagar eder är Moses, han till vilken I sätten edert hopp" http://sv.bibelsite.com/swe/john/5.htm

Joh. 5:29: "De som har gjort gott skall uppstå till liv, och de som har gjort ont skall uppstå till dom."

2 Korintierbrevet 5:10 skriver:" Ty vi måste ALLA träda fram inför Kristi domstol, för att var och en skall få igen vad han har gjort här i livet, gott eller ont."
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-06-27 15:06:24

Kahlokatt skrev:Är man oren om man inte är kristen? Det låter ju som en hemsk syn,

islam tycker att alla icke-muslimer är orena. samma syn har judar mot icke-judar. det är ingen kristen-grej.
kjwkjw
Inaktiv

Anslöt: 2013-09-14

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-06-27 15:07:33

jojomamma skrev:Schindler är berömd för att ha räddat cirka 1200 judiska arbetare från Förintelsen.

Schindler är rättfärdighetsförklarad av Rättsfärdighetsrådet i Israel och fick plantera ett träd i De rättfärdigas trädgård. Trädet växer där än idag. Som en ytterligare hedersbetygelse blev Schindler, som den ende medlemmen av nazistpartiet, begravd i Jerusalem, på Katolska Kyrkogården.

Om han inte trodde på Gud, kommer han inte till någon himmel då? Skulle han komma till paradiset om han trodde och bad till Gud varje kväll?

Kommer en kristen som sätt till att människor hamnade i koncentrationslägren nå paradiset?

Ni kristna här på forumet: Anser ni att Schindlers insats varit större om han arbetat för en kristen kyrka?

endast elohim och kristus kan svara på dessa frågor.
kjwkjw
Inaktiv

Religion

Inläggav elle » 2014-06-27 15:56:40

Kahlokatt skrev:Är man oren om man inte är kristen? ,

Nej . Jag menade människas inre eller hjärta , bildligt talat .
elle

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-06-27 16:06:49

elle skrev:

själen är hjärnan, ditt medvetande. så det är hjärnan som är oren.
kjwkjw
Inaktiv

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-06-27 16:07:07

Jeremia 17:9

Ett illfundigt och fördärvat ting är hjärtat framför allt annat; vem kan förstå det? 10Dock, Jag, HERREN, utrannsakar hjärtat och prövar njurarna, och giver så åt var och en efter hans vägar, efter hans gärningars frukt.…

kjwkjw skrev:endast elohim och kristus kan svara på dessa frågor.
Är det stor skillnad på dessa två?
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-27 20:40:07

kjwkjw skrev:
jojomamma skrev:Schindler är berömd för att ha räddat cirka 1200 judiska arbetare från Förintelsen.

endast elohim och kristus kan svara på dessa frågor.

Varför det? Det är väl ingen svår fråga att svara på.
Kahlokatt

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-27 20:41:01

kjwkjw skrev:
elle skrev:

själen är hjärnan, ditt medvetande. så det är hjärnan som är oren.

Vadå, nyss sade du ju att kristna INTE ser det så?
Kahlokatt

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-06-27 21:03:04

nu är jag förvirrad.
kjwkjw
Inaktiv

Religion

Inläggav tahlia » 2014-06-27 21:32:08

Måste ställa en fråga till Wine, med risk för att få ett tvåsidigt svar.

Hur kan en människa som upprepade gånger, i en uppsjö av olika trådar, skriver olika varianter av följande:

Wine skrev:Men finns det verkligen några belägg för det, har det undersökts?

...tro på gud? Undersökts har det väl, på sätt och vis gjort. Men vad finns det för belägg? Är det inte lite magstarkt att alla andra människor ska ha "belägg" för sådant de tror på eller tror sig ha uppfattat när man själv inte behöver andra "belägg" än "jag tror"?
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-27 21:51:23

kjwkjw skrev:nu är jag förvirrad.

Jo, först skrev du ju att det bara är judar och muslimer som ser icke-judar/icke-muslimer som orena, inte kristna, men sedan skriver du "det är hjärnan som är oren." Enligt vem? Och vilkas hjärnor är orena?
Kahlokatt

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-27 21:53:29

Parvlon skrev:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Elohim
Elohim = hebreiska för "det gudomliga", ungefär.
Kahlokatt

Religion

Inläggav Wine » 2014-06-27 22:00:39

tahlia skrev:Måste ställa en fråga till Wine, med risk för att få ett tvåsidigt svar.

Hur kan en människa som upprepade gånger, i en uppsjö av olika trådar, skriver olika varianter av följande:

Wine skrev:Men finns det verkligen några belägg för det, har det undersökts?

...tro på gud? Undersökts har det väl, på sätt och vis gjort. Men vad finns det för belägg? Är det inte lite magstarkt att alla andra människor ska ha "belägg" för sådant de tror på eller tror sig ha uppfattat när man själv inte behöver andra "belägg" än "jag tror"?

tahlia, under min tid på detta forum är det väldigt sällan jag har krävt att andra ska ha belägg för det de skriver, istället för att påstå saker, kan du ge exempel på denna "uppsjö" av olika trådar där jag faktiskt har undrat om det finns belägg för de påståenden som framförts eller skrivit liknande? Jag frågade dig också tidigare i en annan tråd om du kunde inte kunde visa var jag hade skrivit det du påstod men jag fick aldrig något svar.

Men om du bara tror att det är vanligare med HBTQ bland individer med AST nöjer du dig då med att enbart gå omkring och tro det eller tänker du att det kanske är möjligt att ta reda på det på något sätt så att man verkligen får veta om det stämmer eller inte?

Dessutom kan jag väl tycka att det är en viss skillnad mellan att ha en religiös tro och exempelvis komma med påståenden som faktiskt går att kontrollera och eventuellt backa upp med fakta och statistik och jag ser ingen motsättning i detta, vissa företeelser skiljer sig åt.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Religion

Inläggav tahlia » 2014-06-28 1:27:36

Wine skrev:tahlia, under min tid på detta forum är det väldigt sällan jag har krävt att andra ska ha belägg för det de skriver, istället för att påstå saker, kan du ge exempel på denna "uppsjö" av olika trådar där jag faktiskt har undrat om det finns belägg för de påståenden som framförts eller skrivit liknande?

Du skämtar? Du hojtar om belägg och stöd så fort någon kommer med ett påstående. Till skillnad från dig är jag inte road av att sitta och gå igenom femtioelva trådar för att citera femtioelva saker så det kommer inte att ske. Du som däremot övat massor på sådant bör inte ha några större svårigheter att själv hitta dem.

Wine skrev:Men om du bara tror att det är vanligare med HBTQ bland individer med AST nöjer du dig då med att enbart gå omkring och tro det eller tänker du att det kanske är möjligt att ta reda på det på något sätt så att man verkligen får veta om det stämmer eller inte?

Oh.. ja du. Det finns en hel del hypoteser om en hel del saker och företeelser som jag skulle älska att kunna utforska vidare för att antingen bekräfta eller dementera. Tyvärr sitter jag varken på ett obegränsat forskningsanslag, en utbildning eller arbetskapacitet som någonsin skulle kunna ge mig detsamma eller gäng egna miljarder - annars skulle jag ha genomfört studier och sedan forskning på både psykologiska och fysisk nivå, på samtliga vid det här laget.

Så jo, större delen av tiden får man faktiskt gå efter eget huvud (gå runt och tro helt enkelt) eftersom några konkreta bevis sällan finns när man rör sig kring mindre utforskade eller helt nya områden.
Inte minst blir det krångligt eftersom i det läget finns det lika många studier som bekräfat påståendet som det finns studier som dementerar det.

Sedan anser du ju tydligen att bevisbördan trots allt ligger på den som framför påståendet. Varför är det då så att så fort man pratar bevis med kristna så anser de att det är motsatta sidan som måste motbevisa något?

Båda sidorna handlar mycket mer om att tro än något annat då konkreta, påtagliga bevis (du vet, sådana som är så tydliga att du kan se dem på en röntgenplåt eller läsa dem i generna) saknas i båda fallen och ska man gå efter kristnas devis så är det således din uppgift att motbevisa påståendet att det är vanligare med HBTQ bland AST än bland andra grupper. Så, bollen i den frågan ligger i din hörna. Se nu till att inte hyckla.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-06-28 1:42:26

Kahlokatt skrev:
Parvlon skrev:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Elohim
Elohim = hebreiska för "det gudomliga", ungefär.

Elohim, gud, god, allah, Jahve, herren, lord.
kjwkjw
Inaktiv

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-06-28 1:46:33

Kahlokatt skrev:
kjwkjw skrev:nu är jag förvirrad.

Jo, först skrev du ju att det bara är judar och muslimer som ser icke-judar/icke-muslimer som orena, inte kristna, men sedan skriver du "det är hjärnan som är oren." Enligt vem? Och vilkas hjärnor är orena?

jag menade att det inte är endast kristna som anser att ni är orena.

medvetandet sitter i hjärnan, dvs ditt JAG/personlighet, och bör således vara det som kallas för själen. hjärnan är tankar och styr din kropp och dina handlingar.

ta emot herren och jesus, ångra dina synder, följ budorden, o du blir ren...
kjwkjw
Inaktiv

Religion

Inläggav Alien » 2014-06-28 3:59:28

kjwkjw skrev:
Kahlokatt skrev:Är man oren om man inte är kristen? Det låter ju som en hemsk syn,

islam tycker att alla icke-muslimer är orena. samma syn har judar mot icke-judar. det är ingen kristen-grej.

Alla icke-hinduer ses väl av fromma/fanatiska hinduer som orena, dvs oberörbara precis som de kastlösa. Man föds in i sin kast, alltså blir alla utlänningar automatiskt kastlösa.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Intressanta intressen

Logga in