Avstängd från Arbetsförmedlingen - För ärlig i jobbansökan!
40 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
"Jag är inte stresstålig och har gått en utbildning där jag inte lärde mig någonting."
Den ärligheten i en jobbansökan till McDonald's gjorde att en kvinna från Osby stängdes av från Arbetsförmedlingen i 45 dagar.
- Jag ville inte lura arbetsgivaren att anställa någon som inte klarar av jobbet, säger kvinnan till Norra Skåne.
http://www.expressen.se/kvallsposten/st ... for-arlig/
Är det någon av parterna som har rätt eller fel?
Skulle ni vara ärliga eller småljuga för att få jobbet och göra arbetsförmedlingen glad?
Vad tycker ni?
alltså, om man inte klarar av att speciellt jobb känns det fel från början att ens ansöka - så om hon var tvungen att ansöka till dem antar jag att det var rätt gjort och fel av arbets att tvinga henne?
Det verkar orimligt att AF får straffa människor, en jämförelse är när personer tvingats söka arbeten för att få ekonomiskt bistånd från socialen och därför gjort en oseriös ansökan, socialen har ingen rätt att vägra betala ut bistånd av den anledningen enligt domstol.
Tycker att det var fel att stänga av henne. Det är väl värre att ljuga om hur BRAAA man skulle passa för jobbet, när det i själva verket inte skulle passa en alls.
Jag minns att jag läste om någon som var tvungen att söka ett jobb han inte alls hade kompetens för. Han blev så sur att han skrev: "Hej, jag har ingen utbildning i X och tycker att det verkar jättetråkigt att arbeta som X, men om jag inte söker det här jobbet förlorar jag min A-kassa!"
Det är ju helt sjukt att man skall behöva söka jobb som man inte har någon som helst chans att få. En kock kan ju inte söka jobb som tandläkare, för bövelen!
Jag minns att jag läste om någon som var tvungen att söka ett jobb han inte alls hade kompetens för. Han blev så sur att han skrev: "Hej, jag har ingen utbildning i X och tycker att det verkar jättetråkigt att arbeta som X, men om jag inte söker det här jobbet förlorar jag min A-kassa!"
Det är ju helt sjukt att man skall behöva söka jobb som man inte har någon som helst chans att få. En kock kan ju inte söka jobb som tandläkare, för bövelen!
Vill man ha ett jobb måste man i dagens läge ljuga och förgylla sitt CV. Om man gör det på eget bevåg får man själv stå för det. Helt fel av AF att tvinga någon till det.
Hon skulle kanske passa bättre att vara en hemmafru ![Jätteroligt :mrgreen:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Jätteroligt :mrgreen:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Båda har väl rätt enligt sina förusättningar.
Enligt Af måste man visa att man förtjänar sitt arbetslöshetsstöd genom att söka alla jobb man kan tänkas klara av. Att skriva sina negattiva egenskaper i ansökan är samma sak som att skriva att man inte vill ha jobbet. Klart man inte behöver ljuga "jag är stresstålig" men man får heller inte skriva "jag är inte stresstålig". Och det finns heller ingen anledning att berätta om värdelösa utbildningar.
Kvinnan ville inte lura arbetsgivaren och visste att hon själv skulle lida av stressen och bli uppsagd och/el utbränd.
Men hon kunde ju lätt fixat detta genom att skriva en neutral och kortfattad ansökan och först vid ev intervju berättat att hon har svårt att klara stress.
För övrigt undrar jag om man öht kan få ett jobb på öppna arbetsmarknaden om man inte klarar av stress (och berättar om det). Låter som det är kört, då får man begära att Af går inte med lönebidrag.
Enligt Af måste man visa att man förtjänar sitt arbetslöshetsstöd genom att söka alla jobb man kan tänkas klara av. Att skriva sina negattiva egenskaper i ansökan är samma sak som att skriva att man inte vill ha jobbet. Klart man inte behöver ljuga "jag är stresstålig" men man får heller inte skriva "jag är inte stresstålig". Och det finns heller ingen anledning att berätta om värdelösa utbildningar.
Kvinnan ville inte lura arbetsgivaren och visste att hon själv skulle lida av stressen och bli uppsagd och/el utbränd.
När kvinnan uppmanades skicka in en jobbansökan till restaurangkedjan McDonald's visste hon att jobbet innebar stora krav på stresstålighet, något kvinnan har svårt för. Att hon gått en ekonomibiträdesutbildning i Arbetsförmedlingens regi gjorde henne inte tryggare, då hon kände att kursen inte gav henne något.
Men hon kunde ju lätt fixat detta genom att skriva en neutral och kortfattad ansökan och först vid ev intervju berättat att hon har svårt att klara stress.
För övrigt undrar jag om man öht kan få ett jobb på öppna arbetsmarknaden om man inte klarar av stress (och berättar om det). Låter som det är kört, då får man begära att Af går inte med lönebidrag.
Alien skrev:Enligt Af måste man visa att man förtjänar sitt arbetslöshetsstöd genom att söka alla jobb man kan tänkas klara av. Att skriva sina negattiva egenskaper i ansökan är samma sak som att skriva att man inte vill ha jobbet.
(Min kursivering)
Fast är man stresskänslig finns väl inte en rimlig chans i världen att man kan klara av ett arbete på McDonalds, så ur det perspektivet gjorde ju AF fel - de krävde att personen sökte ett jobb den inte kan tänkas klara av.
Men ett köksbiträde kan ju inte påstå sig passa till att jobba som hjärnkirug. Någon rimlighet måste det ändå vara. Ja att man söker jobb inom ramen för sin kompetens men nu kräver AF och Akassa att man söker även utanför ramen för sin kompetens.
elle skrev:Hon skulle kanske passa bättre att vara en hemmafru
Då måste hon ju ha en karl eller fru som kan försörja henne och det är inte säkert att hon har det. Som ensamstående kan man ju inte bli hemmafru. Dessutom säger hon ju att hon vill yrkesarbeta.
För att hon är stresskänslig?
Jag är stresskänslig men är usel hammafru.
arbetsförmedlingen är ett skämt, när man skriver in sig där får man inte ens pengar de 3 första månaderna trots man gör allt dom säger. och sedan får man ändå bara 1-2000 kr i månaden.
praktikera 8 timmar per dag eller nåt, för en sådan liten summa. eller så får man välja att gå med i en jobbsökarkurs där man ska sitta i 8 timmar framför en dator och göra pinsama vuxenlekar, leder detta till ingenting så skickar man till nånting jag glömt namnet på, men det är rena rama mentalsjukhuset, man ska bygga en massa saker 8 timmar per dag, allt för 1-2000 kr i månaden, noll chans att få jobb.
socialen hjälper inte till och inte vården heller, man ska alltså tvingas jobba 10 timmar per dag för att få ihop 4 0000 kr i månaden.
jobb är svårt att få, att studera är inte hållbart, kommer man inte in så är man pank.
sköta sig i skolan vid ung ålder, få bra betyg, sen får man jobb för att man har bra betyg, så går det till. vi andra lever ett skit liv.
praktikera 8 timmar per dag eller nåt, för en sådan liten summa. eller så får man välja att gå med i en jobbsökarkurs där man ska sitta i 8 timmar framför en dator och göra pinsama vuxenlekar, leder detta till ingenting så skickar man till nånting jag glömt namnet på, men det är rena rama mentalsjukhuset, man ska bygga en massa saker 8 timmar per dag, allt för 1-2000 kr i månaden, noll chans att få jobb.
socialen hjälper inte till och inte vården heller, man ska alltså tvingas jobba 10 timmar per dag för att få ihop 4 0000 kr i månaden.
jobb är svårt att få, att studera är inte hållbart, kommer man inte in så är man pank.
sköta sig i skolan vid ung ålder, få bra betyg, sen får man jobb för att man har bra betyg, så går det till. vi andra lever ett skit liv.
kjwkjw skrev:socialen hjälper inte till och inte vården heller, man ska alltså tvingas jobba 10 timmar per dag för att få ihop 4 0000 kr i månaden.
40 000:- / mån
![Chockad :shock:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_eek.gif)
Han fick nog med en nolla för mycket ![Skämtar ;)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_wink.gif)
Angående ämnet så är AF en väldigt oseriös verksamhet.
![Skämtar ;)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_wink.gif)
Angående ämnet så är AF en väldigt oseriös verksamhet.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
tahlia skrev:Alien skrev:Enligt Af måste man visa att man förtjänar sitt arbetslöshetsstöd genom att söka alla jobb man kan tänkas klara av. Att skriva sina negattiva egenskaper i ansökan är samma sak som att skriva att man inte vill ha jobbet.
(Min kursivering)
Fast är man stresskänslig finns väl inte en rimlig chans i världen att man kan klara av ett arbete på McDonalds, så ur det perspektivet gjorde ju AF fel - de krävde att personen sökte ett jobb den inte kan tänkas klara av.
Jag utgår från att det gäller de formella kraven. Men om hon inte ska söka jobb som är stressiga, finns det några jobb kvar att söka då?
Räcker det inte att man "söker" jobbet? Kan man inte både söka jobbet och samtidigt säga att man inte vill ha det?Alien skrev:Enligt AF måste man visa att man förtjänar sitt arbetslöshetsstöd genom att söka alla jobb man kan tänkas klara av. Att skriva sina negativa egenskaper i ansökan är samma sak som att skriva att man inte vill ha jobbet.
Nej, då visar man ju skriftligt att man egentligen inte söker jobbet.
Faktum är att många arbetsgivare anlitar konsultfirmor för att sålla bland ansökningarna. de vet nämnligen att 95% av alla ansökningar är typ " Akasseansökningar". Dvs hade man inte skickat in denna ansökan blev man av med Akassan.
Varför skriver man så? Självklart är det bättre att utelämna info för att slippa perosnliga problem. Man gör det som behövs för att passera i systemen. Haft den här diskussionen med några på verksamheten där jag är. Det är nån där som altid tar konflikter med AF för att dom inte vill söka jobb dom inte har behörighet till och argumenterar för saker som att det stod att det var krav på körkort och har dom inte det så går det inte att söka. Jag fattar mig inte på det resonemanget, det är väl enklare att undvika konflikter med AF?
Tror det kan bli så av frustration när man måste söka alla jobb. De Fas3-are jag hade på min DV var tvungna redovisa massa jobb de sökt. Fast det inte fanns jobb som passade dem. Jag förstår kravet att söka jobb, men samtidigt är det förnedrande att söka jobb man inte klarar.
Så man kanske flippar ut och skriver ärligt. Det kan bli så efter man har fyllt i 300 ansökningar eller så.
Känns mer som lite utflippat än bedrägeri. Vill man bedra kan man väldigt enkelt skriva något som får dem att tappa intresset men som inte sticker så mkt i ögonen.
T ex man skulle kunna skriva att man helst vill jobba sena skift när det är färre besökare pga stresskänslighet men samtidigt oxo säga ngt vagt positivt om sig själv. Då tar de en annan sökande helt säkert.
Sedan tror jag nog inte att den där stresskänsligheten var lögn, jag menar sjukt samhälle vi lever i om man straffas för att man är ärlig.
För som sagt, det är enkelt att skriva en ansökan som på ytan verkar OK men som man vet sållas bort. (Vilket "belönas" eftersom manipulation är samhällets ideal.)
Så man kanske flippar ut och skriver ärligt. Det kan bli så efter man har fyllt i 300 ansökningar eller så.
Känns mer som lite utflippat än bedrägeri. Vill man bedra kan man väldigt enkelt skriva något som får dem att tappa intresset men som inte sticker så mkt i ögonen.
T ex man skulle kunna skriva att man helst vill jobba sena skift när det är färre besökare pga stresskänslighet men samtidigt oxo säga ngt vagt positivt om sig själv. Då tar de en annan sökande helt säkert.
Sedan tror jag nog inte att den där stresskänsligheten var lögn, jag menar sjukt samhälle vi lever i om man straffas för att man är ärlig.
För som sagt, det är enkelt att skriva en ansökan som på ytan verkar OK men som man vet sållas bort. (Vilket "belönas" eftersom manipulation är samhällets ideal.)
Man kan bli så in i helvete less på AFs kontrollbehov att man bara skiter i alla konsekvenser.Moggy skrev:Varför skriver man så?
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
sugrövmanövern skrev:Man kan bli så in i helvete less på AFs kontrollbehov att man bara skiter i alla konsekvenser.Moggy skrev:Varför skriver man så?
Jo, det är sant.
Att söka jobbet betyder väl bara att man förklarar sig beredd att gå dit och arbeta om de skulle vilja anställa en. Om man kommer att gilla att ha jobbet har väl inte med saken att göra?Alien skrev:Nej, då visar man ju skriftligt att man egentligen inte söker jobbet.