Religion
Religion
Miche skrev:USA, dubbelmoralens Mecka där religionen står högt i kurs men den betyder inget för handlingarna...
Enligt kristendomen är det Guds nåd som bestämmer om du kommer till himlen eller ej, vilket vissa tydligen tolkar som att man får göra vad f-n man vill, bara man tror på Jesus. Äckligt hyckleri är vad det är.
Religion
Alla borde få tro som dom vill. Jag tycker och tror att detta livet bara är ett test och klarar man det så väntar nåt stort. Klarar man inte testet så vet jag inte vad som händer likadant som om man vänder på det alltså jag vet inte men tro det borde jag ju få göra då.
Religion
elle skrev:nescio skrev:Jag började läsa Bibeln från början för något år sen. Jag klarade ca 20 sidor innan jag tröttnade. Där det blev för tråkigt tror jag det handlade om någon Jakob som flyttade mellan olika orter och hade en massa släktingar. Väldigt tråkig roman.
Varför läsa Bibeln som en roman ? Bibeln är mer än en släkttavla . Psaltaren och Predikaren är inte tråkiga . Apostlärgärningar borde filmatiseras tycker jag .
Bibeln har faktiskt skrivits om i romanform av någon (minns inte vem). Litteraturvetaren Göran Hägg har kommit med en utmärkt idé, nämnligen att man skulle ge ut Moseböckerna som roman, utan alla tradiga släkttavlor och levnadsregler som ingen följer längre. Då skulle man få en riktigt spännande bok som man kan njuta av som litterärt verk.
Apostlagärningarna som film, ja varför inte?
Uppenbarelseboken skulle kunna bli en j-ligt obehaglig science fiction.
Religion
Nu kom jag på en väldigt viktig fråga:
Om man som kristen får en uppenbarelse av Gud eller Jesus (som väl också är Gud), tror man det benhårt. Men hur ser då kristna på om t.ex. en hindu får en uppenbarelse av Vishnu, en buddhist tycker sig få ett uppdrag från Buddha eller...låt säga en aboriginal i Australien får kontakt med varelser från Drömtiden? Vad har de upplevt då?
Om man som kristen får en uppenbarelse av Gud eller Jesus (som väl också är Gud), tror man det benhårt. Men hur ser då kristna på om t.ex. en hindu får en uppenbarelse av Vishnu, en buddhist tycker sig få ett uppdrag från Buddha eller...låt säga en aboriginal i Australien får kontakt med varelser från Drömtiden? Vad har de upplevt då?
Religion
Mardrömmar.
Det är många som förvrängt bibeln. Många religioner har ju sin egen version och finns t-ex Silverbibeln och Djävulsbibeln.
Det är många som förvrängt bibeln. Många religioner har ju sin egen version och finns t-ex Silverbibeln och Djävulsbibeln.
Revelation 22:18-19
I warn everyone who hears the words of the prophecy of this book: if anyone adds to them, God will add to him the plagues described in this book, and if anyone takes away from the words of the book of this prophecy, God will take away his share in the tree of life and in the holy city, which are described in this book.
Religion
Kahlokatt skrev:Enligt kristendomen är det Guds nåd som bestämmer om du kommer till himlen eller ej, vilket vissa tydligen tolkar som att man får göra vad f-n man vill, bara man tror på Jesus. Äckligt hyckleri är vad det är.
Är det någon speciell du syftar på som gör på det viset?
Religion
Kahlokatt skrev:elle skrev:nescio skrev:Jag började läsa Bibeln från början för något år sen. Jag klarade ca 20 sidor innan jag tröttnade. Där det blev för tråkigt tror jag det handlade om någon Jakob som flyttade mellan olika orter och hade en massa släktingar. Väldigt tråkig roman.
Varför läsa Bibeln som en roman ? Bibeln är mer än en släkttavla . Psaltaren och Predikaren är inte tråkiga . Apostlärgärningar borde filmatiseras tycker jag .
Bibeln har faktiskt skrivits om i romanform av någon (minns inte vem). Litteraturvetaren Göran Hägg har kommit med en utmärkt idé, nämnligen att man skulle ge ut Moseböckerna som roman, utan alla tradiga släkttavlor och levnadsregler som ingen följer längre. Då skulle man få en riktigt spännande bok som man kan njuta av som litterärt verk.
Den har även gets ut i seriealbum.
Religion
slackern skrev:Kahlokatt skrev:elle skrev:Varför läsa Bibeln som en roman ? Bibeln är mer än en släkttavla . Psaltaren och Predikaren är inte tråkiga . Apostlärgärningar borde filmatiseras tycker jag .
Hela Bibeln?
Robert Crumb har gjort hela Första Mosebok ORDAGRANT som seriealbum (den har jag läst) och det finns en Jesus-historia som heter Människosonen.
Religion
kapuni skrev:Kahlokatt skrev:Enligt kristendomen är det Guds nåd som bestämmer om du kommer till himlen eller ej, vilket vissa tydligen tolkar som att man får göra vad f-n man vill, bara man tror på Jesus. Äckligt hyckleri är vad det är.
Är det någon speciell du syftar på som gör på det viset?
Nej, men många inom den kristna högern.
Religion
Parvlon skrev:Mardrömmar.
Det är många som förvrängt bibeln. Många religioner har ju sin egen version och finns t-ex Silverbibeln och Djävulsbibeln.Revelation 22:18-19
I warn everyone who hears the words of the prophecy of this book: if anyone adds to them, God will add to him the plagues described in this book, and if anyone takes away from the words of the book of this prophecy, God will take away his share in the tree of life and in the holy city, which are described in this book.
Så när en kristen upplever Gud är det sant, men när någon av en annan religion upplever sin version av Gud är det falskt? En ytterst trångsynt inställning.
Förresten verkar du inte ha någon koll på vad Silverbibeln och Djävulsbibeln är.
Silverbibeln och Djävulsbibeln är kristna verk. Båda togs som krigbyte av tjeckerna. Silverbibeln kan ses på Carolina Rediviva i Uppsala. Den har silverfärgad text, därav namnet.
Djävulsbibeln är en jättestor bibeln med en otäck djävulsbild i, därav namnet. Den finns på KB i Stockholm.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Silverbibeln
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dj%C3%A4vulsbibeln
Senast redigerad av Kahlokatt 2014-06-25 22:26:46, redigerad totalt 1 gång.
Religion
Din kritik verkar rätt meningslös. För den kristne är det nog ofta sant som du säger. Samma gäller troligen hinduisten. Du som ateist borde inte tro på någons uppenbarelse.Kahlokatt skrev:Så när en kristen upplever Gud är det sant, men när någon av en annan religion upplever sin version av Gud är det falskt? En ytterst trångsynt inställning.
Det finns även en Jesusbibeln, som jag har beställt gratis en gång. Gratis och innehåller Nya Testamentet. Många ateister verkar få en förvrängd tro på Gud bara för att de inte orkat läsa sig igenom GT. http://www.jesus.se/ett-nytt-liv/en-gratis-jesusbibel
Religion
Just det, silverbibeln verkar vara hyffsat lik men djävulsbibeln är knappast omanipulerad. De nyare svenska, bibel2000 t-ex, förminskar Jesus gudomlighet förresten. Och det är mycket omtolkningar.Kahlokatt skrev:Förresten verkar du inte ha någon koll på vad Silverbibeln och Djävulsbibeln är.Silverbibeln och Djävulsbibeln är kristna biblar. Båda togs som krigbyte av tjeckerna. Silverbibeln kan ses på Carolina Rediviva i Uppsala. Den har silverfärgad text, därav namnet. Djävulsbibeln är en jättestor bibeln med en otäck djävulsbild i, därav namnet. Den finns på KB i Stockholm. Båda är kristna.
Senast redigerad av Parvlon 2014-06-25 22:28:04, redigerad totalt 1 gång.
Religion
Parvlon skrev:Din kritik verkar rätt meningslös. För den kristne är det nog ofta sant som du säger. Samma gäller troligen hinduisten. Du som ateist borde inte tro på någons uppenbarelse.Kahlokatt skrev:Så när en kristen upplever Gud är det sant, men när någon av en annan religion upplever sin version av Gud är det falskt? En ytterst trångsynt inställning.
Hurså meningslös? Förklara.
Religion
Kahlokatt skrev:slackern skrev:Kahlokatt skrev:
Hela Bibeln?
Robert Crumb har gjort hela Första Mosebok ORDAGRANT som seriealbum (den har jag läst) och det finns en Jesus-historia som heter Människosonen.
Det verkar som att du har större koll än vad jag har på det. Vet bara att en kompis läste ett seriealbum ur GT.
Religion
Den som fått en uppenbarelse och tror på den, lär tycka att en annan med en annan uppenbarelse som kanske säger tvärtemot, är osann. Sen finns det många som profeterar falskt, även s.k kristna, men troligen har de inte Herren som Gud utan bara snackar skit.Kahlokatt skrev:Hurså meningslös? Förklara.
Religion
nescio skrev:Vad är det för handling i dem då? Är det inte poesi och sånger eller något sånt? Jag hatar poesi. Är det poesi i dem är de antagligen de sämsta delarna av Bibeln.elle skrev:Psaltaren och Predikaren är inte tråkiga.
Ivf är det en dålig idé att läsa Bibeln från början som en roman när man inte har en vana . Man kan slå upp och bara läsa .
Religion
Textkritisk bibelforskning är den akademiska behandlingen av Bibeln som ett historiskt dokument snarare än en övernaturligt inspirerad text. Med hjälp av textkritiska metoder (källkritikens kriterier) analyserar man vilka historiska uppgifter i Bibeln som kan anses sannolika och vilka som inte är sannolika, men tar inte ställning till om underverk har inträffat. Man analyserar när och var texten har tillkommit, av och för vem den är skriven, vilka uppgifter den har influerats av, hur texten har bevarats och vad den har för ursprunglig innebörd. Bibelkritiken bygger på vetenskapliga discipliner såsom arkeologi, antropologi, folklore, lingvistik, historia och studier av muntliga berättartraditioner.
Textkritikerna innefattar icke-konfessionella historiker såväl som kristna teologer. Textkritisk bibelforskning ingår i exegetiken, som studeras i teologiska utbildningar. Bibelkritiken har influerat teologisk modernism och liberal teologi, och har influerat religionskritik. Den textkritiska bibelforskningen uttalar sig exempelvis om den historiske Jesus, men behandlar inte trons Jesus och teologiska lärofrågor såsom frågan huruvida Jesus är Guds son, som istället studeras inom hermeneutiken.
Textkritikerna innefattar icke-konfessionella historiker såväl som kristna teologer. Textkritisk bibelforskning ingår i exegetiken, som studeras i teologiska utbildningar. Bibelkritiken har influerat teologisk modernism och liberal teologi, och har influerat religionskritik. Den textkritiska bibelforskningen uttalar sig exempelvis om den historiske Jesus, men behandlar inte trons Jesus och teologiska lärofrågor såsom frågan huruvida Jesus är Guds son, som istället studeras inom hermeneutiken.
Religion
nescio skrev:Jag började läsa Bibeln från början för något år sen. Jag klarade ca 20 sidor innan jag tröttnade. Där det blev för tråkigt tror jag det handlade om någon Jakob som flyttade mellan olika orter och hade en massa släktingar. Väldigt tråkig roman.Parvlon skrev:Har du ens läst hela bibeln?
Ja, tror man att bibeln är en roman blir man förstås besviken. Gamla testamentet är snarare myt, judarnas historia och skönlitteratur (men inte roman).
Just historien om Jakob som fick tjäna 2 x 7 år för Rakel, och historien om hans söner (Josef och hans bröder) är ju stoff till romaner. (Thomas Mann skrev en tetralogi om Jakob och Josef, men det är väl ingen som känner till Thomas Mann heller.)
Bibeln har inspirerat till litteratur, konst och musik. Men jag tror att vissa saknar sinne både för religion, myter och skönlitteratur. Endasat fakta räknas!
Nu kan jag visserligen inte själv skryta med att vara någon bibelläsare. Men just för att de bibliska berättelserna är så levande i kulturen kan jag många. Men när allt gammalt ska kastas på sophögen så kommer så väl bibeln som allt kultur den inspirerat att vara obegripliga. Allt är ju bara gamla sagor!
Religion
Kahlokatt skrev:Miche skrev:USA, dubbelmoralens Mecka där religionen står högt i kurs men den betyder inget för handlingarna...
Enligt kristendomen är det Guds nåd som bestämmer om du kommer till himlen eller ej, vilket vissa tydligen tolkar som att man får göra vad f-n man vill, bara man tror på Jesus. Äckligt hyckleri är vad det är.
Menar du att själva religonen är hyckleri?
Alltså jag har ju läst att tron är det viktiga. En god kristen gör goda gärningar, men 8enbart) goda gärningar gör ingen kristen. Eftersom människan är syndig av naturen så klarar hon inte att vara god, därför räddas hon av Guds nåd, men för att undfå den nåden måste hon tro. Den religionen kan man tycka vara konsig och omöjlig att tro på, men hycklande?
Graham Greene skrev en del i sina romaner om "sinning his way to God". Den troende men syndige prästen kommer till himlen medan den goda ateistiska kvinnan inte kan göra det.
Kanske en relgion som gynnar den gode göder högmod? Som berättelsen om fariséen och publikanen i templet:
http://sv.wikisource.org/wiki/Bibeln_19 ... Kapitel_18Fariséen trädde fram och bad så för sig själv: 'Jag tackar dig, Gud, för att jag icke är såsom andra människor, rövare, orättrådiga, äktenskapsbrytare, ej heller såsom denne publikan.
12 Jag fastar två gånger i veckan; jag giver tionde av allt vad jag förvärvar.'
13 Men publikanen stod långt borta och ville icke ens lyfta sina ögon upp mot himmelen, utan slog sig för sitt bröst och sade: 'Gud, misskunda dig över mig syndare.'
Religion
Alien skrev:Kahlokatt skrev:Miche skrev:USA, dubbelmoralens Mecka där religionen står högt i kurs men den betyder inget för handlingarna...
Menar du att själva religonen är hyckleri?
Alltså jag har ju läst att tron är det viktiga. En god kristen gör goda gärningar, men 8enbart) goda gärningar gör ingen kristen. Eftersom människan är syndig av naturen så klarar hon inte att vara god, därför räddas hon av Guds nåd, men för att undfå den nåden måste hon tro. Den religionen kan man tycka vara konsig och omöjlig att tro på, men hycklande?
Graham Greene skrev en del i sina romaner om "sinning his way to God". Den troende men syndige prästen kommer till himlen medan den goda ateistiska kvinnan inte kan göra det.
Kanske en relgion som gynnar den gode göder högmod? Som berättlsen om fariséen.
Nä, jag menar att det är hyckleri när vissa människor beter sig som as och menar att "det spelar ingen roll vad vi gör, vi kommer minsann till himlen, för vi tror på Jesus, men du tror inte, så det spelar ingen roll hur god du är, för Jesus gillar inte dig, bara oss kristna, du får brinna i helvetet, pilutta dig."
Återgå till Intressanta intressen