Förfrågan om deltagande i forskningsstudie

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Storasystrar » 2014-06-25 11:59:01

Just nu pågår en studie på Nordiska Högskolan för Folkhälsovetenskap, och vi letar efter vuxna storasystrar till personer med funktionsnedsättning som kan tänka sig att delta genom en intervju som tar ca en timma och genomförs via telefon.

Relationen till ett syskon är ofta den längsta relation vi har under våra liv, och det är en relation som är av stor betydelse för oss och hur vi formas som människor. Det finns ont om forskning som berör syskon till barn med funktionsnedsättning, och forskning inriktad specifikt på storasystrar till barn med funktionsnedsättning förekommer i stort sett inte alls.

Det vi vet är att storasystrar till barn med funktionsnedsättning ofta tar ett stort, och ibland livslångt, ansvar för sitt syskon. Vi tänker oss då att relationen till en storasyster i allmänhet är en relation av mycket stor betydelse för bägge syskon, och att denna relations kvalitet kan vara av stor betydelse för de bådas livskvalitet.

Syskon till personer med funktionsnedsättning uppmärksammas inte av vård och omsorg i den utsträckning de ger uttryck för att behöva och vårt syfte med studien är att fördjupa kunskapen om hur storasystrar till barn med funktionsnedsättning själva upplever sin situation och vilka behov de uttrycker. Därigenom vill vi med studien öka kunskapen för att kunna uppmärksamma, och när så behövs ge rätt stöd till, dessa flickor.

Ansvariga för studien:
Caroline Hallberg, Socionom
Ulrika Hallberg, Docent i folkhälsovetenskap
Nordic School of Public Health (NHV)
Nya Varvet, Göteborg

Vill du delta i studien, ha ytterligare information eller ställa frågor om studien ber vi att du mailar till ulrika@nhv.se

Med vänliga hälsningar,
Caroline och Ulrika Hallberg

Moderator atoms - la in ett par blankrader.
Storasystrar
Ny medlem

Anslöt: 2014-06-25

Inläggav tahlia » 2014-06-25 12:10:28

En fråga - ni söker då storasystrar som själva inte har diagnostiserats med en funktionsnedsättning?

Jag är nog inte den enda storasystern på forumet som själv är diagnostiserad och har ett diagnostiserat yngre syskon. Detsamma gäller för min äldsta dotter. Så det är lika bra att få det förtydligat. :)
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav kullan » 2014-06-25 12:27:42

I Mitt fall så är jag storasystern som själv fått diagnos men mina småbröder har ingen NPF - diagnos. :roll:
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Miche » 2014-06-25 15:04:44

Vidarebefordrade till min storasyster.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Zirre » 2014-06-25 15:42:39

Varför just bara storasystrar?
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav kapuni » 2014-06-25 16:27:44

Gäller det även storasystrar som bara råkar vara en minut äldre?
kapuni

Anslöt: 2010-04-28

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in