Religion
Religion
Jag började läsa Bibeln från början för något år sen. Jag klarade ca 20 sidor innan jag tröttnade. Där det blev för tråkigt tror jag det handlade om någon Jakob som flyttade mellan olika orter och hade en massa släktingar. Väldigt tråkig roman.Parvlon skrev:Har du ens läst hela bibeln?
Religion
Wahabism-extremister är ondska i sin renaste form.
http://jihadology.net/2014/05/17/al-fur ... ds-part-4/
http://jihadology.net/2014/05/17/al-fur ... ds-part-4/
Religion
Det var något liknande för mig när jag var tonåring.nescio skrev:Jag började läsa Bibeln från början för något år sen. Jag klarade ca 20 sidor innan jag tröttnade. Där det blev för tråkigt tror jag det handlade om någon Jakob som flyttade mellan olika orter och hade en massa släktingar. Väldigt tråkig roman.Parvlon skrev:Har du ens läst hela bibeln?
Religion
http://i.telegraph.co.uk/multimedia/arc ... 38342b.jpg
http://cdn.images.express.co.uk/img/dyn ... 483920.jpg
http://journal-neo.org/wp-content/uploa ... ovince.jpg
http://static2.nydailynews.com/polopoly ... 88-013.jpg
80 av dessa bor i Sverige enligt säpo, och dom tänker inte stoppa från att återvända.
http://cdn.images.express.co.uk/img/dyn ... 483920.jpg
http://journal-neo.org/wp-content/uploa ... ovince.jpg
http://static2.nydailynews.com/polopoly ... 88-013.jpg
80 av dessa bor i Sverige enligt säpo, och dom tänker inte stoppa från att återvända.
Religion
Det undrar jag med.Wine skrev:Nu skriver jag angående vad du har skrivit i ett inlägg egentligen riktat till Parvlon men jag undrar verkligen hur du så tvärsäkert kan uttala dig om kristna och kristendom samt innehållet i Bibeln då du som du själv skriver ovan endast har läst ca 1 procent av innehållet i Bibeln. Du skriver också att du inte heller orka läsa de bibelcitat som postas i olika inlägg fastän textmassan och textinnehållet i bibelcitaten i allmänhet inte är speciellt omfattande eller svåra att läsa.
Hur kan man ens uttala sig om vad man tycker om Bibeln och hålla på att förnedra den om man bara har läst ett par sidor i början? Du har ju missat ungefär allting. Det förklarar ju iof. en hel del om din okunnighet i diskussionen om kristendom. Räkna inte med att man tar dig på allvar, om du nu undrade, Miche.
Religion
Vitsen med böckerna har försvunnit med tiden. De livsmedlet som definierades i Bibeln var dels anpassade för varmare klimat och dels för dåtidens kunskaper och teknologi. Bl.a. förbjöds svinkött eftersom det blev farligt att äta när det inte gick att förvara säkert och man inte förstod sig på varför det köttet blev så smittsamt. Blodtransfusioner var även de förbjudna eftersom kunskapen om blodgrupper saknades osv.Parvlon skrev:M.ao ser du en nytta med det du kallar sagoböcker (religiösa skrifter brukar sägas vara heliga).
En del levnadsregler håller men har tagits över av lagstiftningen och är därför inte nödvändiga att följa från bibeln.
Det är ändå så intimt sammankopplade så det är ingen skillnad för en ateist som mig men för er kan det vara en enorm skillnad. Om ni känner kärlek genom Jesus så är det väl bra för er att det funkar, för mig däremot känns det som mumbojumbo.Parvlon skrev:Det är Jesus man ska ta emot. Inte en religion eller bok. Men det är svårt att ta emot honom om man inte förstår att Jesus är Gud.
Religion
Miche skrev:Vitsen med böckerna har försvunnit med tiden. De livsmedlet som definierades i Bibeln var dels anpassade för varmare klimat och dels för dåtidens kunskaper och teknologi. Bl.a. förbjöds svinkött eftersom det blev farligt att äta när det inte gick att förvara säkert och man inte förstod sig på varför det köttet blev så smittsamt. Blodtransfusioner var även de förbjudna eftersom kunskapen om blodgrupper saknades osv.
Som sagt, ateister tenderar att tolka Bibeln bokstavligt.
Religion
Miche skrev:Vitsen med böckerna har försvunnit med tiden. De livsmedlet som definierades i Bibeln var dels anpassade för varmare klimat och dels för dåtidens kunskaper och teknologi. Bl.a. förbjöds svinkött eftersom det blev farligt att äta när det inte gick att förvara säkert och man inte förstod sig på varför det köttet blev så smittsamt. Blodtransfusioner var även de förbjudna eftersom kunskapen om blodgrupper saknades osv.Parvlon skrev:M.ao ser du en nytta med det du kallar sagoböcker (religiösa skrifter brukar sägas vara heliga).
En del levnadsregler håller men har tagits över av lagstiftningen och är därför inte nödvändiga att följa från bibeln.Det är ändå så intimt sammankopplade så det är ingen skillnad för en ateist som mig men för er kan det vara en enorm skillnad. Om ni känner kärlek genom Jesus så är det väl bra för er att det funkar, för mig däremot känns det som mumbojumbo.Parvlon skrev:Det är Jesus man ska ta emot. Inte en religion eller bok. Men det är svårt att ta emot honom om man inte förstår att Jesus är Gud.
Fast svinkött åts i Romarriket. Så det kan inte ha varit allt för farligt att äta i och med att dom erövrade i stort sätt den kända världen för dom.
Religion
Det är samma sak som med filmer. Man ser ju ofta direkt i början att det är en skräpfilm och då är det bara bortkastad tid att se hela filmen.Wine skrev:... endast har läst ca 1 procent av innehållet i Bibeln. Du skriver också att du inte heller orka läsa de bibelcitat som postas i olika inlägg fastän textmassan och textinnehållet i bibelcitaten i allmänhet inte är speciellt omfattande eller svåra att läsa.
Religion
Utmärkt jämförelse.nescio skrev:Det är samma sak som med filmer. Man ser ju ofta direkt i början att det är en skräpfilm och då är det bara bortkastad tid att se hela filmen.Wine skrev:... endast har läst ca 1 procent av innehållet i Bibeln. Du skriver också att du inte heller orka läsa de bibelcitat som postas i olika inlägg fastän textmassan och textinnehållet i bibelcitaten i allmänhet inte är speciellt omfattande eller svåra att läsa.
Religion
nescio skrev:Det är samma sak som med filmer. Man ser ju ofta direkt i början att det är en skräpfilm och då är det bara bortkastad tid att se hela filmen.Wine skrev:... endast har läst ca 1 procent av innehållet i Bibeln. Du skriver också att du inte heller orka läsa de bibelcitat som postas i olika inlägg fastän textmassan och textinnehållet i bibelcitaten i allmänhet inte är speciellt omfattande eller svåra att läsa.
Att jämföra Bibeln med en skräpfilm visar på att ni inte vet vad Bibeln handlar om.
Religion
tahlia skrev:kapuni skrev:Att jämföra Bibeln med en skräpfilm visar på att ni inte vet vad Bibeln handlar om.
Fiktion som fiktion liksom.
forsätt du tro på att en apa hoppa ned från trädet och blev en männsiska bara för att erik 36 år sa att han kom fram till det med sin maskin och forskning. allt är en lögn.
Religion
Nej, möjligen kan jag skriva att det är ytterst sannolikt. Trikiner som är större sannolikhet för i griskött är väldigt farligt, genom att förbjuda ätandet i griskött inom religionen (vilket fortfarande är förbjudet för muslimer) så minskar man risken att människor av trikiner.Parvlon skrev:Miche skrev:Bl.a. förbjöds svinkött eftersom det blev farligt att äta när det inte gick att förvara säkertBlodtransfusioner var även de förbjudna eftersom kunskapen om blodgrupper saknades osv.
Kan du inte skriva att du tror?
Att det är farligt att få blod av människor med inkompatibelt blod vet väl alla, men tekniken att ta reda på blodgrupper fanns knappast då de förbuden skrevs. Inom vissa Abrahamitiska grenar är det fortfarande förbjudet med blodtransfusioner.
Re: Sv: Religion
Inom Jehova är transfusioner och transplantationer tydligen förbjudna också. I dagens moderna västerländska samhälle. Just saying.
Religion
Jehovas Vittnen heter det, och är att likna med en sekt.
I bibeln står det väl en del om att anden finns i blodet om jag inte minns fel men också att man ska rätta sig efter lagar och regler i ens land. Det är förmodligen inte svårt att förflytta på malplacerande andar för Gud.
I bibeln står det väl en del om att anden finns i blodet om jag inte minns fel men också att man ska rätta sig efter lagar och regler i ens land. Det är förmodligen inte svårt att förflytta på malplacerande andar för Gud.
Religion
nescio skrev:Jag började läsa Bibeln från början för något år sen. Jag klarade ca 20 sidor innan jag tröttnade. Där det blev för tråkigt tror jag det handlade om någon Jakob som flyttade mellan olika orter och hade en massa släktingar. Väldigt tråkig roman.
Varför läsa Bibeln som en roman ? Bibeln är mer än en släkttavla . Psaltaren och Predikaren är inte tråkiga . Apostlärgärningar borde filmatiseras tycker jag .
Religion
Det var väl för att de sade att Jesus är Messias, Guds son. Dvs. samma anledning som Jesus blev upphängd på korset för.Miche skrev: Det är en Abrahamitisk religion precis som din men även din variant var sektklassad en gång i tiden...
Religion
När vi uppstår så ska inte döden finnas mer och det är synden som leder till döden. Troligvis har man noll intresse av att göra något annat än Guds vilja, eftersom ens ögon har öppnats.
Jag tror att man får reda på allt om sig själv, och har man varit en djävel på jorden, så är bara vetskapen i sig kanske ett helvete.
Jag tror att man får reda på allt om sig själv, och har man varit en djävel på jorden, så är bara vetskapen i sig kanske ett helvete.
2 Korinthierbrevet 3
4 Vi vågar tala på detta sätt om oss själva därför att vi litar på Gud genom Kristus. Han ska hjälpa oss att vara sanna i vad vi säger,
5 inte därför att vi tror att vi i oss själva kan göra något av bestående värde. Vår kraft och vår framgång kommer bara från Gud.
6 Han är den som har hjälpt oss att förkunna denna nya väg till frälsning för andra. Vi säger inte att man måste lyda allt i Guds lag eller också dö, men vi talar om att det finns liv genom den helige Ande. Den gamla vägen ? att försöka bli frälst genom att hålla de tio buden ? slutar med döden. På den nya vägen ger den helige Ande dem liv.
7 Ändå började det gamla lagsystemet, som ledde till döden, med en sådan härlighet att människorna inte kunde stå ut med att se Moses ansikte. För när han gav dem Guds lag, som de skulle lyda, lyste hans ansikte av Guds egen härlighet, även om glansen snart bleknade.
8 Ska inte vi vänta oss en mycket större härlighet i dessa dagar, när den helige Ande ger oss liv?
9 Om den plan som leder till dom var härlig, hur mycket härligare är inte den frälsningsplan som gör människorna rättfärdiga inför Gud?
2 Korinthierbrevet 5
19 Det var Gud som genom Kristus återförenade världen med sig själv, och han anklagar inte längre människan för hennes synder utan utplånar dem. Detta är det underbara budskap som han har gett oss för att vi ska berätta det för andra.
20 Vi är Kristi ambassadörer. Gud använder oss för att tala till er. Vi ber er, som om Kristus själv var här och bad er att ta emot den kärlek han erbjuder er, och låta er försonas med Gud.
21 För Gud lade våra synder på den syndfrie Kristus. I utbyte lät han sedan sin godhet flöda över oss!
Återgå till Intressanta intressen