Religion
Religion
Moggy skrev:Innebär det att möta eller får svar av gud att man även får bekräftat att bibelns bild av gud är den korrekta? Det kanske är så att det finns något där som man kan få kontakt med vid bön, medition och andra metoder men att det är av en helt annat natur än som det beskrivs i bibeln?
Snälla nu kommer det komma en massa inlägg om Aleister Crowley.
Religion
Det får stå för dem. Kristendomen är fortfarande störst i världen.tahlia skrev:kapuni skrev: Jag säger att jag tror på Gud eftersom jag vet att Han finns. Annars hade jag väl inte trott på Honom? Jag tror ju inte bara för troendets skull.
Exakt vad judar, muslimer och islamister säger (med vissa variationer av ordet gud). För samtliga är "han finns" en absolut sanning trots att ni tamig fan inte är överens på någon annan punkt. Högst underligt.
Religion
Det kan vara annat än en syn också. Och för egen del tänker jag inte beskriva här hur jag kom fram till att Gud finns. Det är inte så att det kom som en blixt från en klar himmel. Men jag kan säga att jag inte har hört Honom med mina öron och inte sett Honom med mina ögon. Det är så mycket mer komplext än så.nescio skrev:kapuni skrev:Sök på internet så hittar du en hel del. Tex under denna länk. http://svkweb.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=676775 Uppenbarelser kan ske på olika sätt.nescio skrev:Men då får du väl tala om vad "Uppenbarelse" är då?
Men du skrev ju att han uppenbarat sig för dig. Vet du inte vad du själv har upplevt?
Om man följer länken du gav, står det att en uppenbarelse kan vara en syn, och då stämmer ju det jag skrev om hallucinationer.
Om ditt påstående om att hallucination skulle vara sann hade ju större delen av världsbefolkningen haft det. Hur sannolikt låter det?
Senast redigerad av kapuni 2014-06-23 19:35:58, redigerad totalt 1 gång.
Religion
tahlia skrev:kapuni skrev:Det får stå för dem. Kristendomen är fortfarande störst i världen.
Vilket... vad? Bevisar att det är ni som har rätt?
Det vore väl konstigt av mig om jag inte trodde på det jag tror på. På det viset har jag rätt enligt min uppfattning.
Religion
Moggy skrev:Innebär det att möta eller får svar av gud att man även får bekräftat att bibelns bild av gud är den korrekta? Det kanske är så att det finns något där som man kan få kontakt med vid bön, medition och andra metoder men att det är av en helt annat natur än som det beskrivs i bibeln?
Jag vet ärligt talat inte hur jag ska förklara Guds uppenbarelse för mig. Det upplevs nog olika. En del hör Honom (och det är helt friska normala människor)
Religion
kapuni skrev:Moggy skrev:Innebär det att möta eller får svar av gud att man även får bekräftat att bibelns bild av gud är den korrekta? Det kanske är så att det finns något där som man kan få kontakt med vid bön, medition och andra metoder men att det är av en helt annat natur än som det beskrivs i bibeln?
Jag vet ärligt talat inte hur jag ska förklara Guds uppenbarelse för mig. Det upplevs nog olika. En del hör Honom (och det är helt friska normala människor)
Om nånting uppenbarar sig för människor, vad är det som säger att just bibeln är den bästa tolkningen av detta? Det kanske är så att det som står i bibeln är förvanskning av religioner i öst på den tiden. Tänk om dom kom i komtakt med hinduism under handelsresor och så berättade dom om den tron hemma där i byarna i öknen. När dom skulle skriva ned det hela så hade glömt bort massa och inte förstått annat och så skravade dom ihop historier.
Religion
Själv fick jag höra av anden när jag låg inne på psyket, att jag skulle läsa NT. Eftersom bibeln låg på en bokhylla där tog jag in den på mitt rum och läste några sidor. Blev inte så mycket eftersom jag vid tillfället hade svårt att läsa, hörde röster i allt och allmänt stissig mycket p-ga medicin. Dessutom trodde jag vid tillfället på att alla religioners Gud var densamma. Senare när jag släppt in Jesus i hjärtat och utsläppt från psyket, så hörde jag i en bön, när jag som vanligt frågade efter svar på något jag upplevt, att jag hittar mina svar i bibeln och det är tamejfan sant. Finns hur mycket som helst som jag känner igen mig i.Moggy skrev:Innebär det att möta eller får svar av gud att man även får bekräftat att bibelns bild av gud är den korrekta?
Att just bibeln är (mest) rätt när det gäller vilken Gud som är rätt, är troligast p-ga den syn på Jesus kristendomen har. De andra religionerna säger att han antingen bara var en profet, inte Guds son och inte allsmäktig, inte har funnits, att alla är Jesus osv..
Religion
1 Joh. 4:3: Men varje ande som inte bekänner att Jesus Kristus har kommit i köttet*, är inte från Gud. Det är Antikrists ande, om vilken ni har hört skulle komma och som redan nu är i världen.
*NU utelämnar: "Kristus har kommit i köttet"
1 Joh. 2:22: Vem är lögnaren, om inte den som förnekar att Jesus är Kristus? Denne är Antikrist, som förnekar Fadern och Sonen.
1 Johannes 5:7-8: Ty tre är de som vittnar i himlen: Fadern, Ordet och den Helige Ande och dessa tre är ett. Och tre är de som vittnar på jorden: Anden, vattnet och blodet och dessa tre är samstämmiga*.
Joh. 3:13: Och ingen har farit upp till himlen, utom den som steg ner från himlen, Människosonen, som är i himlen.
Joh. 4:42: Ty vi har själva hört och vi vet, att han i sanning är världens Frälsare, Kristus*.
1 Tim. 3:16: Och erkänt stor är gudaktighetens hemlighet: Gud* som blev uppenbarad i köttet, rättfärdigad i Anden, sedd av änglarna, predikad bland hedningarna, trodd i världen och upptagen i härligheten.
Apg. 22:16: Och nu, varför dröjer du? Stå upp och låt dig döpas och tvättas ren från dina synder, och åkalla Herrens* namn.
Sen inte minst Jesus egna ord; t-ex.
Rom 14:11: Ty det är skrivet: Så sant jag lever, säger Herren, för mig skall alla knän böja sig, och alla tungor skall bekänna Gud.
Joh. 6:47: Sannerligen, sannerligen säger jag er: Den som tror på mig* har evigt liv.
*NU utelämnar: "Kristus har kommit i köttet"
1 Joh. 2:22: Vem är lögnaren, om inte den som förnekar att Jesus är Kristus? Denne är Antikrist, som förnekar Fadern och Sonen.
1 Johannes 5:7-8: Ty tre är de som vittnar i himlen: Fadern, Ordet och den Helige Ande och dessa tre är ett. Och tre är de som vittnar på jorden: Anden, vattnet och blodet och dessa tre är samstämmiga*.
Joh. 3:13: Och ingen har farit upp till himlen, utom den som steg ner från himlen, Människosonen, som är i himlen.
Joh. 4:42: Ty vi har själva hört och vi vet, att han i sanning är världens Frälsare, Kristus*.
1 Tim. 3:16: Och erkänt stor är gudaktighetens hemlighet: Gud* som blev uppenbarad i köttet, rättfärdigad i Anden, sedd av änglarna, predikad bland hedningarna, trodd i världen och upptagen i härligheten.
Apg. 22:16: Och nu, varför dröjer du? Stå upp och låt dig döpas och tvättas ren från dina synder, och åkalla Herrens* namn.
Sen inte minst Jesus egna ord; t-ex.
Rom 14:11: Ty det är skrivet: Så sant jag lever, säger Herren, för mig skall alla knän böja sig, och alla tungor skall bekänna Gud.
Joh. 6:47: Sannerligen, sannerligen säger jag er: Den som tror på mig* har evigt liv.
Religion
Troligen tjänar man Satan sålänge man inte är frälst.Moggy skrev:Massa bibelcitat.
En religion där boken är skriven så att den inte kan ifrågasättas av nån som är rättrogen för gör man det så tjänar man satan.
Och om jag förstått det rätt så är det fördelaktigt om man längtar efter ett annat liv, och att man ska se sig som främling på den här planeten. Vilket lär vara lättare för vissa av oss än andra.
Hebreerbrevet 11
8 I tron lydde Abraham, när han blev kallad att dra ut till det land som han skulle få i arv, och han begav sig i väg utan att veta vart han skulle komma. 9 I tron levde han som främling i det utlovade landet. Han bodde i tält tillsammans med Isak och Jakob, som var medarvingar till samma löfte. 10 Ty han väntade på staden med de fasta grundvalarna, den som Gud har format och skapat. 11 Genom tron fick också Sara kraft att bli mor för en avkomma fast hon var överårig.[a] Hon litade på honom som hade gett löftet. 12 Därför fick också en enda man barn, talrika som stjärnorna på himlen och oräkneliga som sandkornen på havets strand, detta trots att han var så gott som död.
13 I tron dog alla dessa utan att ha fått det som var utlovat. Men de såg det i fjärran och hälsade det och bekände sig vara gäster och främlingar på jorden. 14 De som talar så visar därmed att de söker ett hemland. 15 Om de hade menat det land som de gått ut ifrån, hade de tillfälle att vända tillbaka dit. 16 Men nu längtade de till ett bättre land, det himmelska. Därför blygs inte Gud för att kallas deras Gud, ty han har ställt i ordning en stad åt dem.
Religion
Det här avsnittet är intressant.
Vet inte om det är girigheten eller "otukt, orenhet, lidelse, lusta, och girigheten" som syftas på. Ska forska i det.
Uppenbarelseboken 11:18
18 Men nationerna blev vreda, och din egen vrede kom, och den fastställda tiden då de döda skall bli dömda och då du skall ge lönen+ åt dina slavar profeterna+ och åt de heliga och åt dem som fruktar ditt namn, de små och de stora,+ och störta dem i fördärvet+ som fördärvar* jorden.”+
Kol 3:2-6
Tänk på det som är där ovan, inte på det som är på jorden. 3 Ty ni har dött och ert liv är dolt med Kristus i Gud. 4 När Kristus träder fram [phanero], han som är vårt liv, då skall också ni träda fram i härlighet tillsammans med honom. 5 Döda därför era begär som hör jorden till: otukt, orenhet, lidelse, lusta, och girigheten som är avgudadyrkan. 6 Allt sådant nedkallar Guds vrede [orge] över olydnadens barn.
Vet inte om det är girigheten eller "otukt, orenhet, lidelse, lusta, och girigheten" som syftas på. Ska forska i det.
Religion
Parvlon skrev:Det här avsnittet är intressant.Uppenbarelseboken 11:18
18 Men nationerna blev vreda, och din egen vrede kom, och den fastställda tiden då de döda skall bli dömda och då du skall ge lönen+ åt dina slavar profeterna+ och åt de heliga och åt dem som fruktar ditt namn, de små och de stora,+ och störta dem i fördärvet+ som fördärvar* jorden.”+Kol 3:2-6
Tänk på det som är där ovan, inte på det som är på jorden. 3 Ty ni har dött och ert liv är dolt med Kristus i Gud. 4 När Kristus träder fram [phanero], han som är vårt liv, då skall också ni träda fram i härlighet tillsammans med honom. 5 Döda därför era begär som hör jorden till: otukt, orenhet, lidelse, lusta, och girigheten som är avgudadyrkan. 6 Allt sådant nedkallar Guds vrede [orge] över olydnadens barn.
Du kanske borde plugga teologi och bli präst?
Religion
Eller kanske inte. Jesus pratar mycket om "skriftlärda" och det är inte i positiva ordalag. Jehovas vittnen är skapad p.ga att några bibelforskare trodde sig ha en bättre tolkning av bibeln.. Jag tror mer på en personlig sanning och det är Jesus som visar en den.slackern skrev:Du kanske borde plugga teologi och bli präst?
Fick du för dig att jag vill bli präst bara för att jag tänkte forska i vad som syftas på i en vers, så är du rätt tokig. Hade Gud velat att jag skulle vara präst så skuller jag säkerligen redan varit det. Och tidigt när jag blev kallad så fick jag höra röster från mitt hjärta, det sade typ; "bara jag slipper bli präst..".
Religion
Parvlon skrev:Eller kanske inte. Jesus pratar mycket om "skriftlärda" och det är inte i positiva ordalag. Jehovas vittnen är skapad p.ga att några bibelforskare trodde sig ha en bättre tolkning av bibeln.. Jag tror mer på en personlig sanning och det är Jesus som visar en den.slackern skrev:Du kanske borde plugga teologi och bli präst?
Fick du för dig att jag vill bli präst bara för att jag tänkte forska i vad som syftas på i en vers, så är du rätt tokig. Hade Gud velat att jag skulle vara präst så skuller jag säkerligen redan varit det. Och tidigt när jag blev kallad så fick jag höra röster från mitt hjärta, det sade typ; "bara jag slipper bli präst..".
Plugga bara teologi då. Jag tror att det kan vara rätt viktigt att få vägledning i bibeln på rätt sätt. Tolkar man det för bokstavligt finns risken att det skapas fanatiker. Finns ju belagt i bibeln med fanatiker som var terrorister för lite drygt 2000 år sedan. Eller om det var romerska historiker som skrev om fanatiker och uppror.
Religion
Tack men jag är inte lika rädd för bibeln (eller andra religiösa texter) som du är. Läste t.ex Thelema för ett tag sedan, vilken jag f.ö ser som ett verk av Satan, och på sista sidan står det att det kommer en förbannelse över den som diskuterar innehållet i boken. Inte tror jag på det. Första jag gjorde var att starta ett par trådar i ett gäng forum, b-la ockulta.
Inte är jag rädd för att ha fel heller. Har blivit tillrättavisad av Herren många gånger. Innan var jag på väg åt buddhism eller new age i min tro.
Inte är jag rädd för att ha fel heller. Har blivit tillrättavisad av Herren många gånger. Innan var jag på väg åt buddhism eller new age i min tro.
Religion
Antingen stämmer det som står i bibeln att Satan är betydligt mycket mindre ond än gud (Satan har dödat en individ i bibeln, gud har dödat många fler) eller så pratar du goja. Varför skulle jag tjäna någon som du anser vara ond bara för att jag vägrar tro på en sagofarbror?Parvlon skrev:Troligen tjänar man Satan sålänge man inte är frälst.
Religion
Visa mig vart jag skriver att min åsikt är att Gud är ond.Miche skrev:Antingen stämmer det som står i bibeln att Satan är betydligt mycket mindre ond än gud (Satan har dödat en individ i bibeln, gud har dödat många fler) eller så pratar du goja. Varför skulle jag tjäna någon som du anser vara ond bara för att jag vägrar tro på en sagofarbror?
Jag tror.. Bara Gud är god (skrev jag förresten häromdagen..) Det är Satan som vill ha oss i dödsriket. När man föds är det Gud som ger oss livsanden, och när man dör är det den som tas ifrån, också av Gud. Gud sände Jesus för att alla som tar emot honom ska få evigt liv.
Har du ens läst hela bibeln?
Religion
Jag hävdar inte att du skrivit det, det är jag som påstår det.Parvlon skrev:Visa mig vart jag skriver att min åsikt är att Gud är ond.
Jag vet att du tror.
Trots allt är döden en viktig del av livet, alla måste vi dö förr eller senare (vad är det för ont med det?), det begriper väl varenda människa (utom vissa troende som tror på något så orimligt som evigt liv, därmed inte sagt att jag tror att du tror på evigt liv fast det verkar som det...)
Evigt liv existerar inte, därmed inte sagt om det kan finnas något efter att vi dött, jag tror inte att det finns någon efter döden men jag hävdar inte att det är så, det märker jag (kanske) när den tiden är kommen.Parvlon skrev: Gud sände Jesus för att alla som tar emot honom ska få evigt liv.
Religion
Du förstår förhoppningsvis att jag vet mer om mina åsikter än vad du gör?
Jo, jag tror visst på evigt liv. Annars skulle jag inte skrivit "Jag tror.." innan stycket där sista meningen var; Gud sände Jesus för att alla som tar emot honom ska få evigt liv.
Kul att du hoppar över min enda fråga. Precis som att jag står anklagad i en rättegång. Står visserligen också i bibeln att det är vad som väntar kristna.
Jo, jag tror visst på evigt liv. Annars skulle jag inte skrivit "Jag tror.." innan stycket där sista meningen var; Gud sände Jesus för att alla som tar emot honom ska få evigt liv.
Kul att du hoppar över min enda fråga. Precis som att jag står anklagad i en rättegång. Står visserligen också i bibeln att det är vad som väntar kristna.
Religion
Dina åsikter är dina åsikter, det är ingenting som jag kan ha full koll på, däremot anser jag att du ger uttryck för kristendomen på ett konstigt sätt många gånger med en massa bibelcitat som jag inte orkar läsa (och nej, jag har inte läst hela bibeln, kanske 1% men det räckte gott och väl för att förstå att det inte är något för mig).Parvlon skrev:Du förstår förhoppningsvis att jag vet mer om mina åsikter än vad du gör?
Du får tro på det bäst du vill om det gör dig lycklig, jag antar att ingen någonsin kommer att uppleva det (jag tar det som en stor fet lögn att någon får ett evigt liv för att de tror på en sagobok).Parvlon skrev:Jo, jag tror visst på evigt liv. Annars skulle jag inte skrivit "Jag tror.." innan stycket där sista meningen var; Gud sände Jesus för att alla som tar emot honom ska få evigt liv.
Jag har svarat på den nu, räcker det?Parvlon skrev:Kul att du hoppar över min enda fråga. Precis som att jag står anklagad i en rättegång. Står visserligen också i bibeln att det är vad som väntar kristna.
Det står en massa i bibeln, en hel det motsägelser. Nu är du inte bokstavstrogen (så vitt jag förstått), jag fattar inte hur bokstavstrogna kan ta åt sig alla motsägelser och tro på att det är sant...
Det finns tillräckligt med goja i bibeln (som jag som sagt inte läst) för att förstå att det enbart handlar om sagor, många bär visserligen ett korn av sanning (vilket nästan alla sagoböcker gör) men det är fortfarande bara sagor, oftast sedelärande sagor men anpassade för den tid då de skrevs.
Religion
Miche skrev:... en massa bibelcitat som jag inte orkar läsa (och nej, jag har inte läst hela bibeln, kanske 1% men det räckte gott och väl för att förstå att det inte är något för mig).
Miche skrev:... Det finns tillräckligt med goja i bibeln (som jag som sagt inte läst) för att förstå att det enbart handlar om sagor, många bär visserligen ett korn av sanning (vilket nästan alla sagoböcker gör) men det är fortfarande bara sagor, oftast sedelärande sagor men anpassade för den tid då de skrevs.
Nu skriver jag angående vad du har skrivit i ett inlägg egentligen riktat till Parvlon men jag undrar verkligen hur du så tvärsäkert kan uttala dig om kristna och kristendom samt innehållet i Bibeln då du som du själv skriver ovan endast har läst ca 1 procent av innehållet i Bibeln. Du skriver också att du inte heller orka läsa de bibelcitat som postas i olika inlägg fastän textmassan och textinnehållet i bibelcitaten i allmänhet inte är speciellt omfattande eller svåra att läsa.
Religion
M.ao ser du en nytta med det du kallar sagoböcker (religiösa skrifter brukar sägas vara heliga). Tror du att nyare skrifter som påstås vara Guds ord per definition är mer sanna, p-ga den enkla anledningen att de är mer tidsenliga?Miche skrev:Det finns tillräckligt med goja i bibeln (som jag som sagt inte läst) för att förstå att det enbart handlar om sagor, många bär visserligen ett korn av sanning (vilket nästan alla sagoböcker gör) men det är fortfarande bara sagor, oftast sedelärande sagor men anpassade för den tid då de skrevs.
Det är Jesus man ska ta emot. Inte en religion eller bok. Men det är svårt att ta emot honom om man inte förstår att Jesus är Gud.Miche skrev:Du får tro på det bäst du vill om det gör dig lycklig, jag antar att ingen någonsin kommer att uppleva det (jag tar det som en stor fet lögn att någon får ett evigt liv för att de tror på en sagobok).
Återgå till Intressanta intressen