Upplever du att du blivit hjälpt av modern psykofarmaka?
31 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Tycker du att psykofarmaka har hjälpt dig till ett rikare/ mer uthärdligt liv?
Ja, det är den bästa lösningen än så länge. Fyra års terapi har inte hjälpt.
Sertralin - ja, absolut.
- Braincandy
- Anslöt: 2012-09-27
Nej, fast bara provat ett fåtal olika hittills.
För att uppväga mitt nej kan väl sägas att dottern har haft mycket god hjälp.
Nej.
AS kan inte botas med läkemedel. Jag har fått läkemedel förskrivet för problem i livet som är konsekvenser av ett liv med AS i omvärlden av idag. Dessa problem handlar inte om något kroppsligt fel utan om svårigheter i livet. I mitt fall hjälpte inte läkemedel mot det. Vad jag vill ha är terapi och möjligheter att rent praktiskt hitta nya sätt att angripa problemen jag har livet.
AS kan inte botas med läkemedel. Jag har fått läkemedel förskrivet för problem i livet som är konsekvenser av ett liv med AS i omvärlden av idag. Dessa problem handlar inte om något kroppsligt fel utan om svårigheter i livet. I mitt fall hjälpte inte läkemedel mot det. Vad jag vill ha är terapi och möjligheter att rent praktiskt hitta nya sätt att angripa problemen jag har livet.
Ja, det har definitivt hjälpt mig. Blir lite förvirrad av frågeställningen dock, vad innebär modern psykofarmaka? Står det i motsats till omodern psykofarmaka, och vilken är det i så fall?
- Fröken Fräken
- Anslöt: 2011-01-20
Sertralin hjälpte mig när jag var redo att ge upp för ett par tre år sen, aldrig varit så dålig någonsin, har som inte så mycket annat att jämföra med, är det enda jag har använt hittils och det är väl anledningen till att jag så småningom hamnade här
Så ett kort Ja fick pollen från mig.
Så ett kort Ja fick pollen från mig.
Fröken Fräken skrev:Ja, det har definitivt hjälpt mig. Blir lite förvirrad av frågeställningen dock, vad innebär modern psykofarmaka? Står det i motsats till omodern psykofarmaka, och vilken är det i så fall?
Bra fråga!
Jag är inte riktigt säker på vad jag menade med "modern". Jag antar att jag menade mediciner som framforskats i laboratorier, enligt den vetenskapliga metoden, under den senare hälften av 1900-talet och senare. Eller nåt?
Nej! Men när jag var yngre trodde jag att det var den enda lösningen och jag har därför ätit allt för mycket och många genom åren. Det bästa jag gjort är att sluta med antidepressiva, även om det var förjävliga utsättningssymtom i flera månader. Aldrig mer totalt avtrubbad! Blä!
Nu för tiden ser jag pillrena som gift för hjärnan. Märkligt att jag blir erbjuden antidepp varje gång jag är på psyk istället för långsiktig och vettig hjälp i form av terapi. Upp & ner och bak & fram osv.
Nu för tiden ser jag pillrena som gift för hjärnan. Märkligt att jag blir erbjuden antidepp varje gång jag är på psyk istället för långsiktig och vettig hjälp i form av terapi. Upp & ner och bak & fram osv.
Nej, inte alls. Gett mig mer problem istället.
I det stora hela, ja. Hade antagligen inte klarat av varken gymnasie eller högskolestudierna utan SSRI. Neuroleptikan jag fick utskrivet en gång i tiden förstörde mig dock permanent.
Kristofer skrev:Nej.
Kan bara instämma.
Jag har ätit en hel del olika antidepp och aldrig märkt någon effekt av dem när jag började med dem och inte heller när jag slutade ta dem, förutom Mirtazapin då, som jag blev sömnig av.
Nya sätt att angripa problemen jag har i livet vore välkommet, men när jag berättade för vården vad jag har för problem fick jag till svar att det inte är någonting vården kan hjälpa till med. I och med det svaret återstod bara sjukpension för mig.
Idag har jag ingen kontakt alls med vården och mina problem förblir olösta.
Röstade ja även om det finns många psyk-mediciner som gett mig dålig eller ingen effekt. Vissa av dem, främst sömnmediciner och ångestmediciner, har dock i perioder gjort att jag öht orkat överleva. Centralstimulerande hjälper mig att fungera bättre i vardagen.
Nej, var inlagd för psykos och upplevt bara biverkningar. Däremot att släppa in Jesus i hjärtat gjorde mig frisk.
Ja, mycket! Även ECT har har hjälpt mig mycket.
Äter psykofarmaka mot depression, ångest, paranoia och sömnproblem, o alla hjälper mycket bra.
Äter psykofarmaka mot depression, ångest, paranoia och sömnproblem, o alla hjälper mycket bra.
Har svår OCD/ångest/depression till följd av min AS, 200mg klomipramin dagligen ger mig god symtomlindring.
- Skindancer
- Anslöt: 2014-11-30
Utan tvekan. Sedan 80-talet behöver jag någonting (har samma som då, "halvmodern", alltså) som stoppar min hjärna från att varva upp och spåra ur.
Jag tänker inte försöka göra någon mer noggrann bedömning än detta. T.ex om någon av alla andra moderna preparat (som inte fungerade på mig) är vettiga, vilket jag helt klart tror.
Hur dessa mediciner fungerar, är för mig mot schizofrenisymtom. Och det är möjligt att psykofarmaka även dämpar något i min Asperger. Jag bryr mig åtminstone inte alltid om jobbiga saker, psykologiska heller.
Jag tänker inte försöka göra någon mer noggrann bedömning än detta. T.ex om någon av alla andra moderna preparat (som inte fungerade på mig) är vettiga, vilket jag helt klart tror.
Hur dessa mediciner fungerar, är för mig mot schizofrenisymtom. Och det är möjligt att psykofarmaka även dämpar något i min Asperger. Jag bryr mig åtminstone inte alltid om jobbiga saker, psykologiska heller.
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
Nej, jag har prövat typ allt. Tacksam för att Nitrazepam o Nozinan hjälper mig att sova dock.
Patrix skrev: Neuroleptikan jag fick utskrivet en gång i tiden förstörde mig dock permanent.
Har du lust att nämna den vid namn?
Jag tar Cymbalta mot depression och ångest. Ibland struntar jag i att ta den och då brukar jag falla ner i ett svart hål av sorg, så antingen är det utsättningssymtom eller så fungerar medicinen verkligen.
- HandOfGod137
- Anslöt: 2014-12-06
Återgå till Aspergare och vården