Katolska kyrkan vs Svenska kyrkan?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav elle » 2014-06-16 9:00:23

Parvlon skrev:
elle skrev:Katoliker tror på att Hon blev upptagen till Himlen med kropp och själ så ingen ande som du påstått .Och inte heller avgudadyrkan handlar det om . Du behöver kanske den Helige /quote]Jo jag tycker allt fortfarande det tyder på avguderi när man ber andra än Gud om saker. Du får gärna överbevisa mig. Vart i bibeln står det att hon upptas till himmelen med kropp/kött och själ? Har Jesus kropp i himmelen enligt din tro?

Menar du att "den helige anden" skulle rekommendera mig att gå ur Svenska kyrkan och bli katolik? Är inte helige anden, Gud?

Jag menade att för att du ska sluta tro på att det inte är frågan om avgudadyrkan skrev jag att du kanske behöver den Helige Ande ...Om jag förstod rätt var du tidigare ateist och du har inte varit troende länge . Det är kanske den Helige Ande som fick dig att bli troende ..
Är du förresten konfirmerad ? Eller det spelar ingen roll för konfirmation i Svenska Kyrkan är inget Sakrament .
I katolska kyrkan om man är konfirmerad är man döpt i den Helige Ande och konfirmation är ett Sakrament .

Jo , jag tror att Jesus är i Himlen med kropp och själ precis som Hans Moder . Det levde mellan 1774 och 1824 en nunna i Tyskland som hette Katharina Emmerich . Under sin sjukdomtid fick hon visioner om Jesus och Jungfru Maria . Visionerna var mkt detaljerad beskrivna och innehöll fakta som hon omöjligt kunde känna till eftersom hon aldrig lämnade Tyskland . Jag har boken hemma och har läst den .
Jag orkar inte leta efter källor och på svenskspråkiga hittar man inte mycket men jag har iaf läst att Guds Moder dog ungefär år 48 efK och man ladde ner Hennes kropp i en grav . Tre dagar därefter kom dit en apostel från Indien och ville se Henne . Man öppnade graven men hittade inte kroppen och samtidigt spreds sig en vacker blomdoft i luften . Jungfru Marias upptagning till Himlen är en dogm sen 1950 .

Apropå blomdoft och du som inte tror på helgon ... När man öppnade den helige Dominikus grav spred sig en vacker blomdoft i luften . Jag tror på det men det behöver du inte göra eller det tjänar ingenting att du bemöter det som Miche brukar bemöta tro på Gud med sagofigurer och sagor . Jag tror inte det är sagor .

Du är bättre än jag på bibelncitater men jag tror inte det står mkt om Jungfru Marias liv efter Jesus himmelsfärd .
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav Parvlon » 2014-06-16 11:01:19

elle skrev:Jag orkar inte leta efter källor och på svenskspråkiga hittar man inte mycket men jag har iaf läst att Guds Moder dog ungefär år 48 efK och man ladde ner Hennes kropp i en grav . Tre dagar därefter kom dit en apostel från Indien och ville se Henne . Man öppnade graven men hittade inte kroppen och samtidigt spreds sig en vacker blomdoft i luften . Jungfru Marias upptagning till Himlen är en dogm sen 1950 .
Jag tycker det låter som en riktigt dålig källa. Säkert är det önsketänkande. Varför nämner inga profeter om detta mirakel? Och att nått luktat blommor tyder inte på en himmelsfärd. Obibliskt som sagt. Jodå, jag är döpt i faderns sonens och den heliga andens namn.

Assumptio Mariae ( Marias upptagande till himmelen) – I både östlig och västlig kyrkotradition finns läran om att Maria efter sin död fördes upp till himmelen (liknas ofta vid det sätt Henok fördes bort av Gud i Första Mosebok). I öst lär man att Maria innan sin himmelsfärd somnade in på ett mystiskt sätt, vilket kallas Dormitio Mariae och firas den 15 augusti. I väst är läran i princip likadan, bara att man bortser från dormitionen, och räknar med att Maria upptogs till himmelen med både kropp och själ (vilket dogmförklarades 1950 av påve Pius XII), vilket även är den vanligaste synen i öst. Mariadagen den 15 augusti firas även av somliga anglikaner och lutheraner, dock utan klart definierat läroinnehåll. Läran om Marias upptagande åberopar de första fem verserna i Uppenbarelsebokens tolfte kapitel, ett argument som dock inte accepteras av reformert kristna. Däremot är det bland dessa okontroversiellt att Marias själ anses vara i himmelen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jungfru_Maria

Påven vi har nu verkar vettig så det dröjer förhoppningsvis inte länge innan denna "dogm" tas bort.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav elle » 2014-06-16 18:09:47

Parvlon skrev:Påven vi har nu verkar vettig så det dröjer förhoppningsvis inte länge innan denna "dogm" tas bort.

Vadå " tar bort " ? Vet du vad en dogm är utom att dogmer bara finns i katolska kyrkan ?
elle

Inläggav slackern » 2014-06-16 18:25:50

elle skrev:
Parvlon skrev:Påven vi har nu verkar vettig så det dröjer förhoppningsvis inte länge innan denna "dogm" tas bort.

Vadå " tar bort " ? Vet du vad en dogm är utom att dogmer bara finns i katolska kyrkan ?

En nyfiken undran. Inte meningen att vara nedvärderande. Men påven enligt troende katoliker är inte han guds ställföreträdare på jorden? Om han nu är det enligt katoliker borde inte han reinkarneras som Dalai lama? Eller hur fungerar bytet rent själsligt?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav elle » 2014-06-16 20:38:51

slackern skrev:
En nyfiken undran. Inte meningen att vara nedvärderande. Men påven enligt troende katoliker är inte han guds ställföreträdare på jorden? Om han nu är det enligt katoliker borde inte han reinkarneras som Dalai lama? Eller hur fungerar bytet rent själsligt?

De tror inte på reinkarnation .
elle

Inläggav slackern » 2014-06-16 20:40:46

elle skrev:
slackern skrev:

De tror inte på reinkarnation .

Hur fungerar det med påven då om han är guds ställföreträdare på jorden? Blir påven besatt utav den helige anden?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav elle » 2014-06-16 20:56:38

slackern skrev:Hur fungerar det med påven då om han är guds ställföreträdare på jorden? Blir påven besatt utav den helige anden?

Ja , påven är uppfyld av den Helige Ande men inte besatt om man inte menar demoner eller onda andar . Och innan man väljer en ny påve brukar man be till den Helige Ande .
elle

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-16 21:13:30

elle skrev:

Vad är en dogm?
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav elle » 2014-06-17 20:35:29

Kahlokatt skrev:
elle skrev:

Vad är en dogm?

En religiös sanning kort sagt . Jag skriver det inte för att provocera , bara ett svar på frågan .
elle

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-17 20:50:20

En dogm kan alltså vara t.ex. att Jesus uppstod från de döda?
Kahlokatt

Inläggav elle » 2014-06-18 6:31:51

Kahlokatt skrev:En dogm kan alltså vara t.ex. att Jesus uppstod från de döda?

Ja . Det är det kristendomen bygger på .
elle

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-18 20:40:06

elle skrev:

Bara en tanke (inte tänkt att provocera): Om det faktiskt gick att bevisa att Jesus INTE uppstod från de döda (låt säga att det faktiskt uppkom bevis för att lärjungarna gömde undan hans kropp och sade till alla andra att han hade uppstått igen), skulle kristendomen falla samman då? :-)063
Kahlokatt

Inläggav MsTibbs » 2014-06-18 20:46:46

Kahlokatt skrev:
elle skrev:

Bara en tanke (inte tänkt att provocera): Om det faktiskt gick att bevisa att Jesus INTE uppstod från de döda (låt säga att det faktiskt uppkom bevis för att lärjungarna gömde undan hans kropp och sade till alla andra att han hade uppstått igen), skulle kristendomen falla samman då? :-)063

Det tror jag inte, det skulle liksom vara att Berny Pålsson skulle sagt att hon fejkat psykos; det skulle snarare tolkas som ett tecken på att psykosen de facto finns. Redan nu är det ju många som försökt "bevisa" att kristendomen är fel. Det är svårt, ty om guddomlighet finns, så kan den icke mätas med jordiska mått.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav elle » 2014-06-18 20:50:29

Kahlokatt skrev:
elle skrev:

Fast det har förekommit sådana " bevis " eller lösa rykte redan direkt efter Jesus uppståndelse och kristendomen har inte rasat samman . Lärjungarna var inte de enda vittne så man skulle också vara tvungen att muta de andra eller tysta ner dem .
elle

Inläggav Parvlon » 2014-06-18 20:58:43

Det skulle ses som antikristligt. Bibeln är full av profetior som förutspår Jesu ankkomst.

En jag råkade läsa precis;

13Det är ock jag, som har låtit denne uppstå i rättfärdighet, och alla hans vägar skall jag göra jämna. Han skall bygga upp min stad och släppa mina fångar lösa, och det icke för betalning eller för gåvor, säger HERREN Sebaot.

14Så säger HERREN: Vad egyptierna hava förvärvat med sitt arbete och etiopiernas och Sebas resliga folk med sin handel, det skall allt övergå i din hand och höra dig till. De skola följa bakom dig, i kedjor skola de gå. Och de skola falla ned inför dig och ställa sin bön till dig: »Allenast i dig är Gud, och eljest finnes ingen, alls ingen annan Gud.»
http://sv.bibelsite.com/swe/isaiah/45.htm
Senast redigerad av Parvlon 2014-06-18 21:01:47, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-18 21:00:36

Visst hade Jesus även flera kvinnliga lärjungar? (Förutom Maria Magdalena, alltså.)
Kahlokatt

Inläggav elle » 2014-06-18 21:17:31

Kahlokatt skrev:Visst hade Jesus även flera kvinnliga lärjungar? (Förutom Maria Magdalena, alltså.)

Ja men inte bland de 12 som Han valde .
elle

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-18 21:20:51

elle skrev:
Kahlokatt skrev:Visst hade Jesus även flera kvinnliga lärjungar? (Förutom Maria Magdalena, alltså.)

Vadå valde? Vilka var de andra då? Folk som bara kom eftersläntrande och typ: "Hördu, Jesus, vi tycker också du är bra! Kan inte vi också få vara med dig?"
Jesus: "Okej. Men ni kommer inte få vara med i Bibeln."
:wink:
Hur vet man förresten att han hade fler lärjungar? Är det inte bara tolv som nämns i Bibeln? Det var så länge sedan jag läste evangelierna, så jag minns inte.
Kahlokatt

Inläggav Parvlon » 2014-06-18 21:43:02

Hittade vad vatikanen säger om Maria, Jesu mor.

Att inte påven uppdaterar bibeln?

3. Actually God, who from all eternity regards Mary with a most favorable and unique affection, has "when the fullness of time came"(2) put the plan of his providence into effect in such a way that all the privileges and prerogatives he had granted to her in his sovereign generosity were to shine forth in her in a kind of perfect harmony. And, although the Church has always recognized this supreme generosity and the perfect harmony of graces and has daily studied them more and more throughout the course of the centuries, still it is in our own age that the privilege of the bodily Assumption into heaven of Mary, the Virgin Mother of God, has certainly shone forth more clearly.

4. That privilege has shone forth in new radiance since our predecessor of immortal memory, Pius IX, solemnly proclaimed the dogma of the loving Mother of God's Immaculate Conception. These two privileges are most closely bound to one another. Christ overcame sin and death by his own death, and one who through Baptism has been born again in a supernatural way has conquered sin and death through the same Christ. Yet, according to the general rule, God does not will to grant to the just the full effect of the victory over death until the end of time has come. And so it is that the bodies of even the just are corrupted after death, and only on the last day will they be joined, each to its own glorious soul.

5. Now God has willed that the Blessed Virgin Mary should be exempted from this general rule. She, by an entirely unique privilege, completely overcame sin by her Immaculate Conception, and as a result she was not subject to the law of remaining in the corruption of the grave, and she did not have to wait until the end of time for the redemption of her body.

6. Thus, when it was solemnly proclaimed that Mary, the Virgin Mother of God, was from the very beginning free from the taint of original sin, the minds of the faithful were filled with a stronger hope that the day might soon come when the dogma of the Virgin Mary's bodily Assumption into heaven would also be defined by the Church's supreme teaching authority.

Det fetstilta vill jag ha källa på.

http://www.vatican.va/holy_father/pius_ ... us_en.html
Parvlon
Inaktiv

Inläggav elle » 2014-06-18 21:56:39

Kahlokatt skrev:
elle skrev:

Vadå valde? Vilka var de andra då? Folk som bara kom eftersläntrande och typ: "Hördu, Jesus, vi tycker också du är bra! Kan inte vi också få vara med dig?"
Jesus: "Okej. Men ni kommer inte få vara med i Bibeln."
:wink:
Hur vet man förresten att han hade fler lärjungar? Är det inte bara tolv som nämns i Bibeln? Det var så länge sedan jag läste evangelierna, så jag minns inte.

De 12 jag nämnde var Hans innersta krets som var med " från början " ändå till Getsemane . Fanns inga kvinnor bland dem . . Läs Luk 8, 1-3 står om vilka kvinnor som följde med Jesus .
elle

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-18 21:59:58

Men visst var det hans kvinnliga lärjungar som upptäckte att graven var tom? Och Maria Magdalena var väl den första som såg Jesus igen efter att han återuppstod?
Varför sade han: "Rör mig inte" till henne? Var han skrämmande på något sätt? Genomskinlig, eller? Skulle hennes hand ha gått rakt igenom honom?
Kahlokatt

Inläggav elle » 2014-06-18 22:03:31

Parvlon skrev:Det fetstilta vill jag ha källa på.l

Från vem / vilka ?
elle

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-18 22:04:31

elle skrev:
Parvlon skrev:Det fetstilta vill jag ha källa på.l

Från vem / vilka ?

Från Gud Fader själv, antar jag... :?
Kahlokatt

Inläggav Parvlon » 2014-06-18 22:07:55

Från den som känner sig manad att svara. Det är ett ganska djärvt påstående. (Ateisterna kan vi ju hoppa över)

Tydligen så lär katolska kyrkan att man ska be till änglar också. Tycker katolsk tro blir allt mer obiblisk ju mer jag läser.

- Prayer to St. Michael (short form)

Saint Michael the Archangel, defend us in battle. Be our protection against the wickedness and snares of the devil. May God rebuke him, we humbly pray; and do Thou, O Prince of the Heavenly Host - by the Divine Power of God - cast into hell, satan and all the evil spirits, who roam throughout the world seeking the ruin of souls.

On September 25, 1888, following his morning Mass, Pope Leo XIII became traumatized to the point that he collapsed. Those in attendance thought that he was dead. After coming to consciousness, the pope described a frightful conversation that he had heard coming from near the tabernacle. The conversation consisted of two voices – voices which Pope Leo XIII clearly understood to be the voices of Jesus Christ and the Devil. The Devil boasted that he could destroy the Church, if he were granted 75 years to carry out his -plan (or 100 years, according to some accounts). The Devil also asked permission for “a greater influence over those who will give themselves to my service.” To the Devil’s requests, Our Lord reportedly replied: “you will be given the time and the power.”

Shaken deeply by what he had heard, Pope Leo XIII composed the Prayer to St. Michael and ordered it to be recited after all Low Masses as a protection for the Church against the attacks from Hell.

The longer version of the prayer taken from The Raccolta, 1930, Benziger Bros., pp. 314-315 is given below. The Raccolta is an imprimatured collection of the official and indulgenced prayers of the Catholic Church.

- Prayer to St. Michael (long form)
...
http://www.ccel.org/node/4502
Senast redigerad av Parvlon 2014-06-18 22:16:39, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Återgå till Intressanta intressen

Logga in