Katolska kyrkan vs Svenska kyrkan?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Parvlon » 2014-06-11 22:55:19

elle skrev:Jag tar det som en komplimang enligt vad det står i 2 Kor 12-10 .
Ursäkta?

2 Korinthierbrevet 12:10 (Nya Levande Bibeln) skrev:10 Eftersom jag vet att alltsammans tjänar Kristi syfte är jag glad för lidandet, förolämpningarna, prövningarna, förföljelserna och svårigheterna. När jag är svag, då är jag stark, och ju mindre jag själv har, desto mer är jag beroende av honom.

Kan du ge mig en vettig anledning att inte be till Gud;Jesus direkt så tas den tacksamt emot.

(inte riktat åt elle)
Adolf Hitler hade sin egen version av Jesus. Enligt många ställen, katolik.
5. Adolf Hitler: Fulfilling God's Mission
What we have to fight for is the necessary security for the existence and increase of our race and people, the subsistence of its children and the maintenance of our racial stock unmixed, the freedom and independence of the Fatherland; so that our people may be enabled to fulfill the mission assigned to it by the Creator.

- Adolf Hitler, Mein Kampf, Vol. 1 Chapter 8
6. Adolf Hitler: Fate of God
But if out of smugness, or even cowardice, this battle is not fought to its end, then take a look at the peoples five hundred years from now. I think you will find but few images of God, unless you want to profane the Almighty.

- Adolf Hitler, Mein Kampf, Vol. 1 Chapter 10
7. Adolf Hitler: Sin Against the Will of God
In short, the results of miscegenation are always the following: (a) The level of the superior race becomes lowered; (b) physical and mental degeneration sets in, thus leading slowly but steadily towards a progressive drying up of the vital sap. The act which brings about such a development is a sin against the will of the Eternal Creator. And as a sin this act will be avenged.

- Adolf Hitler, Mein Kampf, Vol. 1 Chapter 11
8. Adolf Hitler: Sacrilege Against God
Anyone who dares to lay hands on the highest image of the Lord commits sacrilege against the benevolent creator of this miracle and contributes to the expulsion from paradise.

- Adolf Hitler, Mein Kampf Vol. 2 Chapter 1

The two Christian denominations look on with indifference at the profanation and destruction of a noble and unique creature who was given to the world as a gift of God's grace. For the future of the world, however, it does not matter which of the two triumphs over the other, the Catholic or the Protestant. But it does matter whether Aryan humanity survives or perishes.

http://atheism.about.com/od/adolfhitler ... ithGod.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Religious_ ... olf_Hitler
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav elle » 2014-06-12 6:44:32

Parvlon skrev:
elle skrev:Jag tar det som en komplimang enligt vad det står i 2 Kor 12-10 .
Ursäkta?

2 Korinthierbrevet 12:10 (Nya Levande Bibeln) skrev:10 Eftersom jag vet att alltsammans tjänar Kristi syfte är jag glad för lidandet, förolämpningarna, prövningarna, förföljelserna och svårigheterna. När jag är svag, då är jag stark, och ju mindre jag själv har, desto mer är jag beroende av honom.

Men anledning av vad du skrev :
Parvlon skrev:Däremot att rekommendera folk att be till henne ser jag som dumheter, obibliskt och hädiskt.

Varför skulle det vara dumheter ,obibliskt och hädiskt att vörda Jungfru Maria ?
I katolska kyrkan är Hon inte en avliden människa ( ja Hon dog men blev upptagen i Himlen med kropp och själ enligt katolska kyrkans tro ) och Hennes förböner har makt . Jag har själv upplevt det och har läst att det finns folk som blev botat från sjukdomar och omvänd genom förböner till Henne .
När Jesu skulle dö på korset sa Han till sin lärjunge Det är din mor och till Jungfru Maria Kvinnan,det är din son så det finns stöd i Bibeln att Hon är Mor till människor som katolska kyrkan tolkar det .

Parvlon skrev:Kan du ge mig en vettig anledning att inte be till Gud;Jesus direkt så tas den tacksamt emot.

Nej det kan jag inte eftersom jag aldrig har påstått att man inte kan be till Gud direkt .

Jag förstår inte så bra engelska så jag låter bli att kommentera din citat
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-12 21:15:45

Parvlon skrev:Adolf Hitler hade sin egen version av Jesus. Enligt många ställen, katolik.

Men nu får du väl GE dig! Nazism och katolicism har inte direkt med varann att göra...
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Parvlon » 2014-06-12 23:18:59

Om inte du ser nån koppling så finns det ingen? :roll:

elle skrev:Varför skulle det vara dumheter ,obibliskt och hädiskt att vörda Jungfru Maria ?
Därför att det överallt i bibeln avrådes bestämt från Herren att be till andra än Gud direkt. Att söka upp andar verkar inte vara något som människor ska hålla på med.

Jesus sade väl också att det är "någons son"? Inte är det min son p-ga det. (däremot tror jag man ska se hela mänskligheten som en familj) Än mindre är personen levande och sitter i himmelen och tar emot böner från mig.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Myrkr » 2014-06-12 23:24:02

Låter som Gud själv för sig skyldig till en dödssynd, avund, när han säger du skall icke hava andra gudar jämte mig. Något motsägelsefullt.
Myrkr

Anslöt: 2014-05-15

Inläggav elle » 2014-06-13 7:24:16

Parvlon skrev:Om inte du ser nån koppling så finns det ingen? :roll:

elle skrev:Varför skulle det vara dumheter ,obibliskt och hädiskt att vörda Jungfru Maria ?
Därför att det överallt i bibeln avrådes bestämt från Herren att be till andra än Gud direkt. Att söka upp andar verkar inte vara något som människor ska hålla på med.

Jesus sade väl också att det är "någons son"? Inte är det min son p-ga det. (däremot tror jag man ska se hela mänskligheten som en familj) Än mindre är personen levande och sitter i himmelen och tar emot böner från mig.

bla bla .. bokstavtolkning . Svaret ligger i Magnificat . Jag kan inte hjälpa att du inte förstår det där med katolska kyrkans tro och lära eller ... du förstår inte för du tänker fel .
(förresten , jag tror du är protestant från födseln )
elle

Inläggav Parvlon » 2014-06-13 9:54:16

elle skrev:du förstår inte för du tänker fel .
Jag tolkar det som att Gud blir avundsjuk när man ber andra om saker, samt att Helige Maria knappast sitter vid tronen och tar emot böner, berätta gärna hur det är fel tänkt. Jo, jag är protestant.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav elle » 2014-06-13 13:49:00

Parvlon skrev:
elle skrev:du förstår inte för du tänker fel .
Jag tolkar det som att Gud blir avundsjuk när man ber andra om saker, samt att Helige Maria knappast sitter vid tronen och tar emot böner, berätta gärna hur det är fel tänkt. Jo, jag är protestant.

Är det inte så att protestanter tycker det är konstigt att be om förböner till Guds Moder ? Om man tittar runt i protestantiska kyrkan hittar man där knappast en staty på Jungfru Maria , det är rätt tomt i protestantiska kyrkor tycker jag .
Jag kan ha fel men jag tror du har fel . Gud blir svartsjuk om man har andra gudar man ber till :
Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/De_tio_budorden

gudar kan vara allt som går förre Gud .
Och Guds Moder är varken en gud eller en ande . Förresten , är inte andrar onda ?

Det har inte alltid varit så att Jungfru Maria var en " avliden människa " här i Sverige.

Hon var iaf stor i den katolska Sverige :
Det största helgonet, Maria, spelade en gång en stor roll i de nordiska folkens liv.
(...)
En gång i tiden fanns Maria mitt
ibland oss, hon deltog i våra vardag, hon var älskad och vördad. Hon kallades
tidigt för Vår Fru. Spåren efter henne finns kvar
i namnen Vårfrukyrkan, Vårfrukoret, Våffeldagen, som från början hette Vårfrudagen.
(...)
Maria spelade en gång en stor roll i de nordiska folkens liv. Kvinnorna bad Maria om hjälp vid förlossningen och vid alla familjeangelägenheter var Maria en centralgestalt och hon har alltid levt och vördats i folkfromheten.
Många fann säkert en tillflykt hos henne, inför Marias bild, hon som var både ung flicka, maka, mor och som även förlorat sitt barn. Hon gav kvinnorna någon att samtala förtroligt med.
(...)
I Svenska kyrkan var det så ekande tomt – inga helgon, inga änglar ingen moder. Bara fader och son.
(...)
Mariakulten var svår att avskaffa bland befolkningen. När Maria försvann från kyrkan blev hon kvar i naturen och i kulturen.

http://www.expressen.se/debatt/var-sakn ... fru-maria/
Senast redigerad av elle 2014-06-13 13:55:43, redigerad totalt 2 gånger.
elle

Inläggav MsTibbs » 2014-06-13 13:55:12

Fick en fråga på Dayviews/Bilddagboken om katolicism och homosexualitet; Får man vara "öppen" HBTQ om man inte har sex med samma kön? Eller går det efter USA-soldat-regeln "Don't ask, don't tell"? Om man har sex med samma kön, blir man då exkommunicerad?

Sen, vad tycker Svenska kyrkan om att några av oss använder rosenkransar? Nån som vet? Min krans och fodral nedan. :)
rosenkrans.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav elle » 2014-06-13 14:05:54

MsTibbs skrev:Får man vara "öppen" HBTQ om man inte har sex med samma kön?

Katolska Kyrkan har fått mkt skit pga. frågan om homosexullitet och jag fick det också på forumet så jag avstår från djupare diskussioner om homosexullitet .

Jag lägger i spoiler vad Katolska Kyrkans Katekes säger om homosexulitet om du vill läsa :
Spoiler: visa
Med homosexualitet menar man relationer mellan män och kvinnor som känner sexuell dragning – exklusiv eller huvudsaklig – till personer av samma kön. Den antar mycket olika former under tidernas lopp och i olika kulturer. Dess psykiska ursprung har till stor del inte kunnat förklaras. Med stöd av Skriften som framställer homosexuella handlingar som i högsta grad klandervärda[23] har traditionen alltid förklarat att ”homosexuella handlingar i sig själv är felaktiga”.[24] De strider mot den naturliga lagen. De stänger av den sexuella akten från att ge liv. De har inte sitt ursprung i en känslomässig komplementaritet. De kan aldrig i något fall godkännas. [2333]

2358 Ett icke ringa antal människor uppvisar grundläggande homosexuella tendenser. Denna böjelse har objektivt sett en felaktig inriktning; för de flesta av dem utgör den en verklig prövning. Man skall ta emot dem med respekt, medlidande och finkänslighet. Varje tecken på orättfärdig diskriminering när det gäller dessa människor skall undvikas. Dessa personer är kallade att förverkliga Guds vilja i sitt liv, och om de är kristna är de kallade att med Herrens offer på korset förena de svårigheter de kan råka ut för på grund av sin läggning.

2359 Homosexuella personer är kallade till kyskhet. Genom självbehärskningens dygder, som fostrar till inre frihet, ibland med stöd av osjälvisk vänskap och med hjälp av bönen och den sakramentala nåden kan och skall de stegvis och beslutsamt närma sig den kristna fullkomligheten. [2347]

http://www.katekesen.se/index.htm?kkk2331-.htm
elle

Inläggav MsTibbs » 2014-06-13 14:10:16

Tack elle! Precis vad jag (inte?) ville höra! :-)Happy
(Alltså det var som jag trodde, älska människan inte handlingen).
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-13 21:12:42

Elle: Protestantiska kyrkor har också utsmyckningar, men jag tror att de är mer sparsmakade än i katolska och ortodoxa kyrkor (har inte varit i så många icke-protestantiska kyrkor, så jag är inte helt 100). De kan mycket väl ha Mariastatyer, men då tror jag att det brukar vara s.k. Anna-själv-tredje, alltså Sankta Anna som har Jungfru Maria i knät, och hon har i sin tur Jesusbarnet i knät.
Reformerta kyrkor brukar vara väldigt sparsmakade, men jag har aldrig varit i en sådan, de finns främst i Schweiz, Tyskland och Nederländerna, vet inte om det finns någon i Sverige.
Kahlokatt

Inläggav slackern » 2014-06-13 23:11:19

Den här artikeln kanske kan vara intressant för folk att läsa. Personligen tycker jag att Liberala katolska kyrkan verkar vara rätt så sympatiska.

http://www.dn.se/sthlm/pa-sondagsbesok- ... nda-kyrka/
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav elle » 2014-06-14 11:35:02

Liberala katolska kyrkan har ingenting med katolska kyrkan att göra . Det är en frikyrka som bröt med Vatikanen och den grundades för 100 år sedan i England 1916 . Har numera drygd 600 medlemmar i Sverige . Påminner om Svenska Kyrkan ( kvinnoprästvigning , homoäktenskap ) och det fanns eller finns intresse för både reinkarnation och teosofi .
elle

Inläggav Parvlon » 2014-06-15 21:19:39

elle skrev:
I Svenska kyrkan var det så ekande tomt – inga helgon, inga änglar ingen moder. Bara fader och son.
Du fattar hur dumt det här påståendet är?

Jag kan ha fel men jag tror du har fel . Gud blir svartsjuk om man har andra gudar man ber till :

Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/De_tio_budorden

gudar kan vara allt som går förre Gud . Och Guds Moder är varken en gud eller en ande . Förresten , är inte andrar onda ?
Jo om hon tar emot böner så lär hon ju vara ande. Även änglar är andar enligt bibeln. Det finns ju ingen annan Gud än Gud men som det också står i bibeln så tar människor andra saker för gudar och tillber dem. Som exempel avlidna människor och Kahlokatt som ber till sina mjukisdjur tror jag är ett annat exempel, fast rätt gullig sådan.
Senast redigerad av Parvlon 2014-06-15 21:26:09, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav elle » 2014-06-15 21:22:52

Parvlon skrev:
elle skrev:
Du fattar hur dumt det här påståendet är?

Jag fattar bara att allt som är katolskt är dumt för dig .
Senast redigerad av elle 2014-06-15 21:35:41, redigerad totalt 2 gånger.
elle

Inläggav Mortalis » 2014-06-15 21:26:39

Såg en artikel om Liberala Katolska Kyrkan.
http://www.dn.se/sthlm/pa-sondagsbesok- ... nda-kyrka/
Mortalis

Anslöt: 2012-05-22

Inläggav Parvlon » 2014-06-15 21:27:30

elle skrev:Jag fattar bara att allt som är katolskt är dumt för dig .
Nej, förhoppningsvis har de/ni samma tro på Jesus. Hann editera mitt inlägg innan du postade btw

Det jag syftade på var att skribenten troligast är ateist.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav elle » 2014-06-15 21:47:48

Parvlon skrev:Det jag syftade på var att skribenten troligast är ateist.

Jag tror hon är katolik och ordförande för föreningen Maria Regina Caeli om det har nu någon betydelse . Maria Regina Caeli annonserar ofta i en katolsk tidning som jag prenumererar på .
elle

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-15 21:54:30

För femtielfte gången, Parvlon: Jag ber inte till mina mjukisdjur! Jag har tre s.k. worry dolls som jag viskar till att de skall ta bort mina problem under natten. Jag tror egentligen inte ens på det, det får mig bara att sova lugnt. Dockorna är bara små dockor, inget annat. De har absolut ingen "makt" eller något och jag "ber" inte till dem.
Så här ser "worry dolls" ut:
Bild
Kahlokatt

Inläggav Parvlon » 2014-06-15 22:08:31

Kahlokatt skrev:För femtielfte gången, Parvlon: Jag ber inte till mina mjukisdjur! Jag har tre s.k. worry dolls som jag viskar till att de skall ta bort mina problem under natten. Jag tror egentligen inte ens på det, det får mig bara att sova lugnt. Dockorna är bara små dockor, inget annat. De har absolut ingen "makt" eller något och jag "ber" inte till dem.
Så här ser "worry dolls" ut:
Bild
Det är min definition på att be faktiskt.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-15 22:13:47

:roll:
Suck...
Kahlokatt

Inläggav elle » 2014-06-15 22:18:58

Parvlon skrev:Jo om hon tar emot böner så lär hon ju vara ande. Även änglar är andar enligt bibeln. Det finns ju ingen annan Gud än Gud men som det också står i bibeln så tar människor andra saker för gudar och tillber dem. Som exempel avlidna människor och Kahlokatt som ber till sina mjukisdjur tror jag är ett annat exempel, fast rätt gullig sådan.

Katoliker tror på att Hon blev upptagen till Himlen med kropp och själ så ingen ande som du påstått .Och inte heller avgudadyrkan handlar det om . Du behöver kanske den Helige Ande .
elle

Inläggav Parvlon » 2014-06-15 22:27:03

elle skrev:Katoliker tror på att Hon blev upptagen till Himlen med kropp och själ så ingen ande som du påstått .Och inte heller avgudadyrkan handlar det om . Du behöver kanske den Helige Ande .
Jo jag tycker allt fortfarande det tyder på avguderi när man ber andra än Gud om saker. Du får gärna överbevisa mig. Vart i bibeln står det att hon upptas till himmelen med kropp/kött och själ? Har Jesus kropp i himmelen enligt din tro?

Menar du att "den helige anden" skulle rekommendera mig att gå ur Svenska kyrkan och bli katolik? Är inte helige anden, Gud?
Parvlon
Inaktiv

Återgå till Intressanta intressen

Logga in