Antropodermisk bibliopegi, böcker inbundna med människohud
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Konservatorer på Harvard har efter att ha utfört en rad olika tester funnit att ett exemplar av ”Des destinées de l'âme” från 1880-talet är inbunden med människohud. Huden ska enligt uppgifter från bokbindaren vara tagen från ryggpartiet på en psykiskt sjuk kvinna:
DN - Fransk författares bok inbunden i människohud
Publicerad 2014-06-07 13:51
En bok av den franska författaren Arsène Houssaye är inbuden i hud från en människa, visar en undersökning som Harvard University utfört. ”Goda nyheter för kannibaler”, enligt Harvard.
Förfarandet att binda in böcker i människohud var som mest populärt på 1800-talet, men har förekommit långt tidigare. En fransk bibel från 1200-talet är ett sådant exempel.
Undrar om inte Nazityskarna sysslade med det också, har ju hört talas om lampskärmar och dylikt?
Mest kända exemplet kommer ifrån fiktionen, Necronomicon
![Bild](http://3.bp.blogspot.com/_URc6vRVSUtI/SOW4L01o6ZI/AAAAAAAAA-A/79hYsq1wRPI/s400/18iq8.jpg)
![Bild](http://3.bp.blogspot.com/_URc6vRVSUtI/SOW4L01o6ZI/AAAAAAAAA-A/79hYsq1wRPI/s400/18iq8.jpg)
Myrkr skrev:Undrar om inte Nazityskarna sysslade med det också, har ju hört talas om lampskärmar och dylikt?
Jag fick i alla fall lära mig det i skolan. Men vet inte hur pass vanligt det var eller om det var en skröna. Fast nog fan gjorde dom vidriga saker mot fångarna i koncentrationslägren.
Det har alltid konfunderat mig, om de nu hatade judar så mycket varför ville de ha dem som prydnad?
Myrkr skrev:Det har alltid konfunderat mig, om de nu hatade judar så mycket varför ville de ha dem som prydnad?
Det säger väl allt om att det inte står rätt till i pallet på nazister...
F.ö. tycker jag att blotta tanken på en bok klädd i människohud är vämjelig. Har för mig att jag har läst en skräcknovell om något i den stilen, kan ha varit något av Lovecraft...
Myrkr skrev:Det har alltid konfunderat mig, om de nu hatade judar så mycket varför ville de ha dem som prydnad?
Det var tydligen en kvinna som hade den makabra smaken.
Ilse och Karl-Ottos liv bland fångarna är som den vidrigaste skräckfilm.
Ilse tyckte om hästar. Varje morgon tog hon en ridtur på lägerområdet, medan en mässingsorkester spelade bara för henne. Den stackars fånge som vågade titta upp mot henne råkade illa ut. Ilse Koch drog upp sin pistol och sköt. Många dog på det sättet.
Hon styrde över vilka som skulle leva och vilka som skulle dö. Hennes judiska hårfrisörska fick leva några månader längre eftersom Ilse ville bli fin i håret till en sommarfest. En annan judinna slapp döden en tid för att hinna sticka färdigt en tröja som Ilse beställt.
Familjen Koch hade tre barn och bodde i en stor villa utanför lägret. Trädgårdsmästaren Kurt Glass, en fånge som fortfarande var vid liv när britterna nådde lägret den 11 april 1945, vittnade senare om Ilses makabra samlarmani.
Hon hade en handväska och ett par handskar av människoskinn. Hon brukade dekorera middagsbordet med huvuden som krympts i ugnen till en grapefrukts storlek.
Lampan i vardagsrummet var gjord av ett skenben. Hon hade lampskärmar av skinn som tagits från fångar som hade tatueringar.
- Hon valde fångarna med de vackraste tatueringarna, och när de var döda fick hon skinnet levererat till huset, berättade trädgårdsmästaren.
http://www.expressen.se/nyheter/dokumen ... or-hitler/
Kahlokatt skrev:<BR abp="373"><BR abp="374">Det säger väl allt om att det inte står rätt till i pallet på nazister...<BR abp="375">F.ö. tycker jag att blotta tanken på en bok klädd i människohud är vämjelig. Har för mig att jag har läst en skräcknovell om något i den stilen, kan ha varit något av Lovecraft...Myrkr skrev:Det har alltid konfunderat mig, om de nu hatade judar så mycket varför ville de ha dem som prydnad?
Ja Necronomicon kommer ifrån Lovecraft, även använd i Evil Dead-filmerna.
Kahlokatt skrev:Myrkr skrev:Det har alltid konfunderat mig, om de nu hatade judar så mycket varför ville de ha dem som prydnad?
Det säger väl allt om att det inte står rätt till i pallet på nazister...
F.ö. tycker jag att blotta tanken på en bok klädd i människohud är vämjelig. Har för mig att jag har läst en skräcknovell om något i den stilen, kan ha varit något av Lovecraft...
Roald Dahl har skrivit en novel om det.
Det tilskrivs nog paret Koch och koncentrationslägret lägret Buchenvald.
![Bild](http://www.scrapbookpages.com/DachauScrapbook/DachauPhotos/OldPhotos/BuchenwaldLampshade.jpg)
![Bild](http://www.scrapbookpages.com/DachauScrapbook/DachauPhotos/OldPhotos/BuchenwaldLampshade.jpg)