Satanism!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Satanism!

Inläggav Dementia » 2014-06-11 11:55:48

Alien skrev:Den här våldsamma satanismen, det är alltså en annan slags satanism än LaVeys?


När det gäller Nödtveidt, ja. Det är en annan form av satanism. Det fanns ett sällskap som kallade sig MLO (Misantropic Lucifer Order) De bytte sedan namn till Temple of the black light. Vet inte om de finns kvar, jag är som sagt inte längre så informerad.

Varg Vikernes aka Greven kan jag inte svara för vilken typ av satanism det var, det hände mycket obehagligt i Norge i början av 90-talet. Som du också hänvisat till ovan så har Vikernes haft en del nazistiska åsikter och det de håller på med befattar jag mig inte med över huvud taget och kan därför inte säga så mycket om det. Men som jag skrivit tidigare så minns jag diskussionerna kring det som hände i Norge men jag var väldigt ung då. Vad jag tror så är Norge händelserna bra mycket med komplicerade än en trosuppfattning (grupptryck, instabila personligheter o.dyl, en musikgenre som var väldigt ung på den tiden och väldigt provokativ) men jag var inte där så jag kan bara spekulera i det.

LaVey har en annan typ av satanism som inte är religiös på samma sätt som i ovanstående fall. Den är som så många andra sällskap med denna inriktning ett ihopplock av en massa olika saker, jag försöker fortfarande klura ut källorna och jag har sedan 10+ år tillbaka bara ägnat mig åt LaVeys och MLOs former men det är svårt att spåra källorna så det blir korrekt. Skillnaden i LaVeys satanism är att man inte använder sig av någon övernaturlig form av Satan utan man använder Satan som en symbol. LaVey lämnar mycket åt tolkningar men tar avstånd från våld. Till skillnad från Bibelns symboliska "vända andra kinden till" så skriven LaVey "krossa den andres kind" men mellan raderna så tror jag inte att det är bokstavligt utan även det är symboliskt m.a.o att att man inte ska låta någon annan trampa på en. Man ska också visa andra respekt och bemöta andra som man själv vill bli bemött och man ska bemöta andra som de bemöter dig. Naturligt vis finns det en hel del rykten om LaVey som person men jag vet inte vad som stämmer. Sedan har ju LaVey även skrivit böcker om ritualer men om man läser dem så förstår man att det inte handlar om att framkalla demoner och djävulen. Det är nog bara symboliska (om än med en hel del sexuell aktivitet) ritualer som det handlar om. Och vad jag tror, främst i syfte att provocera. Hur det är med eventuella facistiska tendenser i LaVey kan jag inte ge dig något svar då jag inte har hittat alla källor, källförtecknigar saknas men det finns en tacklista i början av boken men det är svårt att leta reda på allt och det var ett tag sedan jag letade aktivt.

Hoppas jag kunnat ge dig lite svar. Och det jag skrivit här är mina tolkningar, jag kan inte tala för sällskapen och deras syfte. Jag kan enbart ge min egen tolkning.

Jag har läst arkeologi och andra kultur- och museiämnen och jag håller med dig om att det är förkastligt att bränna ner kyrkor som likt du skrev är en del av vårt kulturarv.

Jag vill också tillägga att alla inom Black Metal är inte våldsamma och begår brott. De flesta är vanliga människor som tycker om en viss musikgenre och lever vanliga liv och följer lagar och regler och är som vem som helst.
Dementia
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-11-30
Ort: Arkham

Satanism!

Inläggav Myrkr » 2014-06-11 12:15:48

Jag instämmer med Dementia, Lavey-Satanismen är i princip ateistisk.

Black Metal-satanismen handlar väldigt mycket om attityd, tror inte någon på allvar dyrkar satan, det är en image, man vill framstå så ond som möjligt och det ondaste och mest hatade är Satan.
Det kan jämföras med t ex gansterrappen, väldigt få som lyssnar på gangsterrap är gangsters, men det hindrar dem inte att försöka framstå som det, det snackas om att skjuta folk hit och dit men det sker väldigt sällan.
Det är mycket prat och liten verkstad i båda fallen.
Men sen råkar någon förvirrad ungdom ta imagen på för stort allvar och går ut och skadar någon, eller något, som med kyrkbränningarna.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Återgå till Intressanta intressen



Logga in