Datorkrash?
14 inlägg
• Sida 1 av 1
Datorkrash?
Hej,jag undrar om nån vill hjälpa mig.
Det e så att häromdagen lät jag min dator stå på och till slut så stängde jag av den på strömbrytaren (utan att ha loggat ut först tyvärr)
Nu när jag startar upp står "check signal cable" ,skärmen e svart o datorn laddar inte. Vad ska jag göra?
Tack pä förhand.
C
Det e så att häromdagen lät jag min dator stå på och till slut så stängde jag av den på strömbrytaren (utan att ha loggat ut först tyvärr)
Nu när jag startar upp står "check signal cable" ,skärmen e svart o datorn laddar inte. Vad ska jag göra?
Tack pä förhand.
C
Re: Sv: Datorkrash?
Kolla att kabeln mellan skärmen och datorn sitter i ordentligt. Den talar nämligen om att skärmen inte får någon signal/data från datorn.
Re: Sv: Datorkrash?
Ah..laddar inte säger du. Är du säker på det eller är det bara så att du inte får någon bild? Lyser datorn upp när du startar den? Låter den som om den arbetar?
Datorkrash?
Ok. Tahlia,datorn laddar ej,e säker på d,och "pipet" som skall höras vid uppstart hörs ej.
Datorkrash?
Chrilleb skrev:Ok. Tahlia,datorn laddar ej,e säker på d,och "pipet" som skall höras vid uppstart hörs ej.
Frågan är om du helt sonika skickade ned den i viloläge när du stängde av, inte helt ovanligt hos vissa datorer. Jag brukar slå av huvudströmmen bakpå datorn i det läget och låta den stå en 10-15 minuter så den släpper taget om hybernation (i alla fall om det är en dator jag är osäker på väckningskombinationen till), sedan slå på huvudströmbrytaren bakpå och försöka starta den igen.
Du ska ha en rätt stor otur om du ska ha lyckats döda datorn bara genom att slå av den på strömbrytaren någon enstaka gång.
Datorkrash?
Det låter som något jag gjort på min minilaptop. Jag stängde inte av den som man ska via startmenyn utan stängde av den med startknappen. Vilket gjorde att den hamnade i viloläge. Jag fick då order om att trycka länge på startknappen tills ett pip hördes. Då stängdes den av helt. Sen gick den att starta igen.
Datorkrash?
@Chrilleb, är det en laptop eller stationär dator? Berätta gärna vad det är för modell.
På laptops kan det löna sig att ta bort strömkabeln och koppla ur batteriet en stund innan man gör nya startförsök, annars är tahlias tips användbart.
På laptops kan det löna sig att ta bort strömkabeln och koppla ur batteriet en stund innan man gör nya startförsök, annars är tahlias tips användbart.
Datorkrash?
Hej,har nu provat att vänta ett tag innan jag startar upp datorn,och även hålla inne startknappen länge,då stängs datorn av.
Datorkrash?
Vad händer sen om du försöker starta den?Chrilleb skrev:Hej,har nu provat att vänta ett tag innan jag startar upp datorn,och även hålla inne startknappen länge,då stängs datorn av.
Datorkrash?
Parvlon skrev:Det låter som att den inte startar övht. Gissar att nätagget är trasigt.
Då skulle inget fungera. Men datorn får tydligt ström dock verkar windowsstarten korrupt. Testa med felsäkertlägen om du hinner välja det.