Finns sådana ateister?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Finns sådana ateister?

Inläggav mikael » 2014-06-10 8:27:23

Kristna ateister och Judiska ateister, hörde det nyligen!

Moderator Alien: Ändrade rubriken något.
mikael

Anslöt: 2009-06-21

Finns dom?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-10 21:50:27

Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Finns dom?

Inläggav Alien » 2014-06-11 0:35:39

Att det finns judiska ateister är ju ingen nyhet. Man kan vilja vara en medlem av den judiska gemenskapen, traditionen kultturen coh historien utan att tro på någon gud.

Fast kristen ateist tycker jag låter självmotsägande på något sätt. Fast det kanske är samma sak som "kulturellt kristen", att man firar jul, gifter sig i kyrkan etc utan att tro på någon gud.

Det är mina spontana tankar, har inte läst länkarna äm (de är ju på engelska).
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Re: Finns dom?

Inläggav SgtArdbeg » 2014-06-11 0:50:12

SgtArdbeg

Anslöt: 2012-08-17

Finns dom?

Inläggav Alien » 2014-06-11 1:10:33

De flesta kristna ateister föreställer sig Jesus som en vis och god man och accepterar hans morallära samtidigt som man avvisar hans gudomlighet. Kristna ateister ser Jesus som ett exempel på hur en kristen människa bör vara och leva, men de betraktar honom inte som Gud. De menar antingen att Gud aldrig existerat, eller att Gud finns nu, men är inaktiv, eller att det en gång funnits en Gud, men som nu är död,[1] (jämför deism och Gud-är-död-teologi). Vissa menar att "Gud" bara är ett ord som står för våra största ideal.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kristen_ateism

Tycker fortfarande det låter konstigt. Föreställer mig att det är människor som växt upp i kristna miljöer och läst biblen/NT.

För mig verkar det naturligare att man blir agnostiker och tvivlar gud men inte tycker det är så viktigt. Gud kanske finns el inte finns, himmel och helvete likaså, men det viktiga är hur vi lever på jorden och hur vi behandlar andra människor.

Ett annat alternativ är att man tror på ett slags Gud men ändå inte tror att Jesus är Gud el Guds son. (Jag har aldrig fått ihop detta med att Jesus är på en gång gud och människa och på en gång Gud och Guds son.)

Sedan så förknippar jag ateister med Humanisterna, dvs http://sv.wikipedia.org/wiki/Humanisterna_(f%C3%B6rbund)
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Intressanta intressen

Logga in