Vågar inte längre fördjupa kontakter
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Under dem senaste åren har jag haft några besvikelser när det gäller vänner och bekanta. Och nu är problemet att jag inte längre vågar knyta nya kontakter, eller snarare jag fördjupar dem inte. Dvs.jag släpper inte in någon. Samtidigt tycker jag att det är synt, jag skulle gärna ha några nya vänner och bekanta. Jag isolerar mig med min partner istället. Det var inte så förut (jag är 50). Jag kanske har varit osäker i kontakten med andra, men att jag inte alls släpper nya människor nära mig, det var inte så förut. Och det är inte alls så jag vill ha det.
Idag märkte jag det igen, hur tokigt det är. På jobbet slutade en vikarie och jag hade så gärna hållit kontakt med den kvinnan och fördjupat kontakten (dvs. träffas privat nån gång eller så), men jag vågade inte. Och nu tycker jag det är så dumt.
Idag märkte jag det igen, hur tokigt det är. På jobbet slutade en vikarie och jag hade så gärna hållit kontakt med den kvinnan och fördjupat kontakten (dvs. träffas privat nån gång eller så), men jag vågade inte. Och nu tycker jag det är så dumt.
Vad skulle hända om du följde upp kontakten? sedan får man ju ta hänsyn till att man inte fungerar med alla människor.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Visst, jag har också tänkt att jag kan göra det. Nån kollega har säkert mail-adress eller så har hon facebook. Men även om jag vågar en gång, så kanske tvekar jag igen nästa gång. Jag var ju t.o.m. så konstig, att jag inte sa hej då till henne speciellt.
Nästa vecka ska jag till psykologen igen och jag har också redan pratat om det. Men psykologen sa föra gången att jag ska ha ett mera konkret mål. Jag har lite svårt att formulera det mera konkret. Jag vill ha fler vänner och bekanta och känna att det finns folk som tycker om mig. Är det inte konkret?
Nästa vecka ska jag till psykologen igen och jag har också redan pratat om det. Men psykologen sa föra gången att jag ska ha ett mera konkret mål. Jag har lite svårt att formulera det mera konkret. Jag vill ha fler vänner och bekanta och känna att det finns folk som tycker om mig. Är det inte konkret?
Ett tips är att kika efter sådana du har något gemensamt med.
- plåtmonster
Toblerone skrev: Jag har lite svårt att formulera det mera konkret. Jag vill ha fler vänner och bekanta och känna att det finns folk som tycker om mig. Är det inte konkret?
Nja, alltså om man vill uppnå nånting så gäller det att sätta delmål, kanske det som hon menar?
T ex, "prata med en ny människa denna vecka", "skicka ett mail/sms till den där tjejen imorgon", då blir det enklare att förverkliga, när man vet vad man skall göra.
Om man säger "jag vill lära känna en ny människa", men man inte vet hur man gör, hur skall man ens börja? När ska man börja?
Gör det så konkret så möjligt, tid, plats, specifik uppgift.
Myrkr skrev:Toblerone skrev: Jag har lite svårt att formulera det mera konkret. Jag vill ha fler vänner och bekanta och känna att det finns folk som tycker om mig. Är det inte konkret?
Nja, alltså om man vill uppnå nånting så gäller det att sätta delmål, kanske det som hon menar?
T ex, "prata med en ny människa denna vecka", "skicka ett mail/sms till den där tjejen imorgon", då blir det enklare att förverkliga, när man vet vad man skall göra.
Om man säger "jag vill lära känna en ny människa", men man inte vet hur man gör, hur skall man ens börja? När ska man börja?
Gör det så konkret så möjligt, tid, plats, specifik uppgift.
Jag tror inte att han menade det..... det var mer att jag började gå in på angränsande områden, eller att det fanns en motsida till allt också så som : Jag vill träffa mer folk men samtidigt orkar jag kanske inte det. Eller: Jag vill att folk ska tycka om mig, men jag vill vara mig själv också....
plåtmonster skrev:Ett tips är att kika efter sådana du har något gemensamt med.
Jo, det gör jag och vi hade ju gemensamheter, annars hade jag inte funderat på att fördjupa kontakten. Det är ju mer problemet att jag inte vågar..... Men jag ska höra om nån kanske addat henne till facebook eller något sånt.
Vad är det värsta som kan hända? Om t.ex gillar opera så kan du ju fråga om hon vill gå gemensamt till någon tillställning osv.
- plåtmonster
Jo, men oavsett målet är det ju viktigt att göra det så specifikt som möjligt, så att det går att uppnå.
"Jag vill gå upp för den här trappan!" Usch, nä, vad många steg, orkar nog inte.
vs.
"Jag vill ta ett steg på den här trappan idag!" Jo fan det pallar jag nog.
"Jag vill gå upp för den här trappan!" Usch, nä, vad många steg, orkar nog inte.
vs.
"Jag vill ta ett steg på den här trappan idag!" Jo fan det pallar jag nog.
plåtmonster skrev:Vad är det värsta som kan hända? Om t.ex gillar opera så kan du ju fråga om hon vill gå gemensamt till någon tillställning osv.
Absolut. Det är inte riktigt det jag har svårt för. Jag skulle fråga personen, gå dit ... och sedan skulle jag nog ge ett sånt reserverat intryck så att personen tror att jag inte gillar henne, eller att jag är uttråkad eller nåt.
Man måste ha roligt också.... kunna slappna av, och så...
Återgå till Att leva som Aspergare