Katolska kyrkan vs Svenska kyrkan?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-09 21:43:57

Parvlon skrev:Sen tycker jag det ser ut som att du insinuerar att bibeln är full av lögner och att Jesus är en lögnare, men jag vet inte ens om du läst den.

Nu läser du in saker jag inte har skrivit.
Jag har läst bitar av Bibeln, om det nu har någon betydelse.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav MsTibbs » 2014-06-09 21:47:25

Hur ofta ska man be Rosenkransen? (En av mina biblar och Rosenkrans från kyrkan)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav elle » 2014-06-09 22:26:20

MsTibbs skrev:Hur ofta ska man be Rosenkransen?

Jag ber varje dag . 15 dekader men man kan också be en dekad eller 5 dekader .

MsTibbs, fin ikon .
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav elle » 2014-06-09 22:30:12

Parvlon skrev:
elle skrev:Det är inte vilka avlidna människor som helst . Ja demoner tar upp kontakten om man sysslar med ockultism , knappast här .Jag tillber inte Guds Moder eller läser du inte vad jag har skrivit ?
Det är inte min mormor heller, inte tror jag att jag kan prata med henne eller att hon hör mig när jag tänker på henne för det. Du vet vad avliden betyder? Jag vet inte vad förbön betyder men det låter riktigt dumt.

Varför be till Maria (som inte ens troligen är uppväckt än) när en kan be till Gud/Jesus direkt?

Förbön är om du skulle be en vän att han ber för dig till Gud . Många kristna gör det och ingen tycker det låter dumt eller har du problem med att be kristna om förbön ?

Varför be till Jungfru Maria ? För att man älskar Henne . Jag tror tyvärr inte protestanter kan förstå det .
elle

Inläggav MsTibbs » 2014-06-09 22:50:50

elle skrev:
MsTibbs skrev:Hur ofta ska man be Rosenkransen?

Jag ber varje dag . 15 dekader men man kan också be en dekad eller 5 dekader .

MsTibbs, fin ikon .

Okej jag brukar ta halva ungefär innan jag blir så ofokucerad att jag tappar räkningen. Men jag kan ju skylla på att jag inte är katolik, men vurmar för Maria ändå, på mitt opålästa sätt. :-)154 :-)Happy

Ikon tack. Jag har några här och var. Jag tittar sällan på dem, men de liksom rosenkransarna ger mig trygghet.
MsTibbs

Inläggav Parvlon » 2014-06-09 22:54:47

Kahlokatt skrev:Nu läser du in saker jag inte har skrivit. Jag har läst bitar av Bibeln, om det nu har någon betydelse.
Kahlokatt skrev:Även om jag inte räknar mig som kristen längre (jag har försökt åtskilliga gånger) så ber jag fortfarande Gud som haver innan jag skall sova, för jag blir inte lugn annars. Först ber jag, sedan viskar jag till mina "worry dolls" (de bor i en liten påse under min kudde) att de skall hjälpa mig att sova gott och slutligen ber jag mitt "skyddsdjur" (som har visat sig för mig i en dröm, men vad det är för djur är hemligt) att vaka över mig och mina nära och kära.
Du verkar ha missat bitarna där Herren säger att han blir avundsjuk på människorna som ber till döda ting/skapade av människan.

Att tro sig ha ett skyddsdjur (ä.k kraftdjur) kommer väl från shamanismen och räknas som ockult. Jag har faktiskt upplevt att det var som att förvandlas till ett djur en gång (katttyp som om det har betydelse), säkerligen ett trick från Satan.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Parvlon » 2014-06-09 23:01:07

elle skrev:Förbön är om du skulle be en vän att han ber för dig till Gud . Många kristna gör det och ingen tycker det låter dumt eller har du problem med att be kristna om förbön ? Varför be till Jungfru Maria ? För att man älskar Henne . Jag tror tyvärr inte protestanter kan förstå det .
Var tvungen att kolla upp "protestantism" och undrar hur du fått för dig att jag är sån? Ingen makt finns om den inte ges av Gud tror jag och påven verkar ha rätt tro på Jesus. Jag har aldrig bett någon be för mig. Kan väl be själv.

Ska man inte älska alla människor? Att helige Maria var speciell förnekar jag inte men förstår ändå inte varför man ska be till henne och hon är ju knappast vid liv.

Jesus säger i Matteus 6:9 att det är "fader vår" man ska be.

Johannes 14:6 ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.”

2 Moseboken 20:5 säger att Gud är en svartsjuk Gud.

I Uppenbarelseboken 19:10 säger en ängel att det bara är Gud vi ska tillbe.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav elle » 2014-06-10 7:18:18

MsTibbs skrev:Okej jag brukar ta halva ungefär innan jag blir så ofokucerad att jag tappar räkningen. Men jag kan ju skylla på att jag inte är katolik, men vurmar för Maria ändå, på mitt opålästa sätt.

MsTibbs, Det tog tid för mig att vilja be 15 . Först förra året fick jag den viljan när jag bad Novena till Jungfru av radbandet i Pompeji ( se bilden )

Bild

Du kan läsa om bönen här :
http://www.theholyrosary.org/rosarynovena
elle

Inläggav LordNelson » 2014-06-10 8:59:05

MsTibbs skrev:Vad är skillnad i Svenska kyrkan och Katolska kyrkan i Gudstjänst?

Man kryper omkring på knä och det varnas för ficktjuvar.
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Inläggav elle » 2014-06-10 9:14:30

Parvlon skrev:Var tvungen att kolla upp "protestantism" och undrar hur du fått för dig att jag är sån?

Förlåt då . Uteslutningsmetoden . Du är varken ateist, agnostik , muslim eller katolik . Sverige är teoretiskt ett protestantiskt land .
Parvlon skrev:Att helige Maria var speciell förnekar jag inte men förstår ändå inte varför man ska be till henne och hon är ju knappast vid liv.

Jesus säger i Matteus 6:9 att det är "fader vår" man ska be.

Johannes 14:6 ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.”

2 Moseboken 20:5 säger att Gud är en svartsjuk Gud.

I Uppenbarelseboken 19:10 säger en ängel att det bara är Gud vi ska tillbe.

Jag förnekar inte Bibelns ord men det är så enkelt att rabbla upp Biebelcitat och hänga allting upp på Bibeln .
Jag behöver inte ens fråga dig om du tror på Jungfru Marias Uppenbarelse i Lourdes, Fatima och Guadalupe . Om du tror pa att makt kommer från Gud
Parvlon skrev:Ingen makt finns om den inte ges av Gud tror jag och påven verkar ha rätt tro på Jesus.
så ska du veta att dessa Uppenbarelse har godkänts av påven . Maria är stor i Katolska Kyrkan .
Senast redigerad av elle 2014-06-10 9:25:15, redigerad totalt 3 gånger.
elle

Inläggav MsTibbs » 2014-06-10 9:21:13

elle skrev:
MsTibbs skrev:Okej jag brukar ta halva ungefär innan jag blir så ofokucerad att jag tappar räkningen. Men jag kan ju skylla på att jag inte är katolik, men vurmar för Maria ändå, på mitt opålästa sätt.

MsTibbs, Det tog tid för mig att vilja be 15 . Först förra året fick jag den viljan när jag bad Novena till Jungfru av radbandet i Pompeji ( se bilden )

Du kan läsa om bönen här :

Tack, har lagt som bokmärke och ska läsa! :)
MsTibbs

Inläggav Parvlon » 2014-06-10 13:30:48

elle skrev:
Parvlon skrev:Var tvungen att kolla upp "protestantism" och undrar hur du fått för dig att jag är sån?

Förlåt då . Uteslutningsmetoden . Du är varken ateist, agnostik , muslim eller katolik . Sverige är teoretiskt ett protestantiskt land .

Jag tror jag är katolik sedan födseln (visserligen inte varit särskilt troende förrän rätt nyligen) och undrar om du vet när jag gick ur den katolska kyrkan?

Jag förnekar inte Bibelns ord men det är så enkelt att rabbla upp Biebelcitat och hänga allting upp på Bibeln .
Jag behöver inte ens fråga dig om du tror på Jungfru Marias Uppenbarelse i Lourdes, Fatima och Guadalupe . Om du tror pa att makt kommer från Gud
Men du håller med om att Maria är avliden, utan makt, och knappast sitter och tar emot böner? Säger påven att hon gör det?

Parvlon skrev:Ingen makt finns om den inte ges av Gud tror jag och påven verkar ha rätt tro på Jesus.
så ska du veta att dessa Uppenbarelse har godkänts av påven . Maria är stor i Katolska Kyrkan .
Tydligen. Du skrev innan att hon är "alla människors moder" och då borde hon ju faktiskt både vara både stor och levande.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Parvlon » 2014-06-10 13:40:15

elle skrev:Du kan läsa om bönen här :

Första meningen;
O Saint Catherine of Siena, my Protectress and Teacher, who from heaven assist your devotees as they recite Mary's Rosary, come to my aid in this moment and deign to recite along with me the Novena to the Queen of the Rosary who has established the throne of her graces in the Valley of Pompeii, that through your intercession I may obtain the grace I desire. Amen.

Propagerar påven för såna böner så kanske man borde gå ur faktiskt. Eller så är det något jag missat.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav elle » 2014-06-10 18:08:21

Parvlon skrev:Jag tror jag är katolik sedan födseln (visserligen inte varit särskilt troende förrän rätt nyligen) och undrar om du vet när jag gick ur den katolska kyrkan?

Om du är döpt i katolska kyrkan är du katolik och om du inte ansökte om att lämna katolska kyrkan är du fortfarande medlem i kyrkan .
Om man är döpt eller har konverterat är man medlem i Katolska kyrkan till dess att man själv väljer att lämna kyrkan och meddelar detta till sin församling. Det går inte att utträda ur Katolska kyrkan i Sverige och fortsätta vara medlem i ett annat land. Katolska kyrkan är en världsvid gemenskap som inte är bunden till nationsgränser.

http://www.katolskakyrkan.se/1/1.0.1.0/225/1/
Parvlon skrev:Men du håller med om att Maria är avliden, utan makt, och knappast sitter och tar emot böner? Säger påven att hon gör det?

Om du tror att du är katolik förstår jag inte ditt problem med Jungfru Maria eller har du varit så länge ateist att du har börjat tänka som Miche . Hon har inte makt som Gud men Hennes bön har makt .
Parvlon skrev:Första meningen;
O Saint Catherine of Siena, my Protectress and Teacher, who from heaven assist your devotees as they recite Mary's Rosary, come to my aid in this moment and deign to recite along with me the Novena to the Queen of the Rosary who has established the throne of her graces in the Valley of Pompeii, that through your intercession I may obtain the grace I desire. Amen.

Man ber en Rosenkrans inte det här .
Senast redigerad av elle 2014-06-10 18:11:53, redigerad totalt 1 gång.
elle

Inläggav MsTibbs » 2014-06-10 18:10:54

Det var svårt att veta vad jag skulle göra, jag bör kanske inte "härma" tex eukaristin/nattvarden, utan lägga höger hand på vänster hjärta/axel. Men ska jag stå på knä? Ska jag göra korstecknat när jag går in eller ut ur lokalen?
MsTibbs

Inläggav elle » 2014-06-10 18:21:09

MsTibbs skrev:Det var svårt att veta vad jag skulle göra, jag bör kanske inte "härma" tex eukaristin/nattvarden, utan lägga höger hand på vänster hjärta/axel. Men ska jag stå på knä? Ska jag göra korstecknat när jag går in eller ut ur lokalen?

MsTibbs , minns inte om man gör korstecken i Svenska Kyrkan men om du gör det i Katolska Kyrkan kommer du kanske att vänja dig med tiden så det blir inget konstigt med det .
Du behöver inte stå på knä även om du ser andra göra det ( dvs. stå på knä ) , du kan stå , bara du inte sätter dig när prästen höljer Hostan .
elle

Inläggav MsTibbs » 2014-06-10 18:26:08

elle skrev:
MsTibbs skrev:Det var svårt att veta vad jag skulle göra, jag bör kanske inte "härma" tex eukaristin/nattvarden, utan lägga höger hand på vänster hjärta/axel. Men ska jag stå på knä? Ska jag göra korstecknat när jag går in eller ut ur lokalen?

MsTibbs , minns inte om man gör korstecken i Svenska Kyrkan men om du gör det i Katolska Kyrkan kommer du kanske att vänja dig med tiden så det blir inget konstigt med det .
Du behöver inte stå på knä även om du ser andra göra det ( dvs. stå på knä ) , du kan stå , bara du inte sätter dig när prästen höljer Hostan .

Nej inga korstecken i SvK, däremot bugar/niger man, alternativt korstecken, efter att man tagit emot nattvarden, jag brukar bocka ven om jag är kvinna, då niga känns som en underkastelse.Även bocker/niger de personer som tagit emot kollekt, efter att de lämnat offret framför altaret.
MsTibbs

Inläggav kiddie » 2014-06-10 20:11:22

MsTibbs skrev:Okej jag brukar ta halva ungefär innan jag blir så ofokucerad att jag tappar räkningen.

Det är väl en grej som kommer sitta i ryggmärgen om du fortsätter med det.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav MsTibbs » 2014-06-10 20:15:37

kiddie skrev:
MsTibbs skrev:Okej jag brukar ta halva ungefär innan jag blir så ofokucerad att jag tappar räkningen.

Det är väl en grej som kommer sitta i ryggmärgen om du fortsätter med det.

Ja förmodligen. Ska börja med att lära mig bönerna.
MsTibbs

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-10 21:38:18

LordNelson skrev:
MsTibbs skrev:Vad är skillnad i Svenska kyrkan och Katolska kyrkan i Gudstjänst?

Man kryper omkring på knä och det varnas för ficktjuvar.

Hihihi... :mrgreen:
Kahlokatt

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-10 21:43:54

elle skrev:MsTibbs , minns inte om man gör korstecken i Svenska Kyrkan men om du gör det i Katolska Kyrkan kommer du kanske att vänja dig med tiden så det blir inget konstigt med det .

Jag tror inte att man normalt gör korstecknet, förutom att prästen gör det när hen läser välsignelsen ("Herren välsigne er och bevare er..."), men man får säkert göra det om man vill.
Förresten kan jag berätta att jag är konfirmationsdöpt! Mina föräldrar ville inte döpa mig in i en tro de inte hade, utan tyckte att jag skulle få välja själv om jag ville bli medlem i kyrkan, så jag valde att döpa mig som konfirmand. Personligen tycker jag att det är bättre att döpas när man är så pass vuxen att man förstår vad det handlar om. Många tror att det är en namngivning, men egentligen är det ju att man upptas som medlem i församlingen.
Kahlokatt

Inläggav Parvlon » 2014-06-10 22:29:41

elle skrev:
Parvlon skrev:Jag tror jag är katolik sedan födseln (visserligen inte varit särskilt troende förrän rätt nyligen) och undrar om du vet när jag gick ur den katolska kyrkan?

Om du är döpt i katolska kyrkan är du katolik och om du inte ansökte om att lämna katolska kyrkan är du fortfarande medlem i kyrkan .
Om man är döpt eller har konverterat är man medlem i Katolska kyrkan till dess att man själv väljer att lämna kyrkan och meddelar detta till sin församling. Det går inte att utträda ur Katolska kyrkan i Sverige och fortsätta vara medlem i ett annat land. Katolska kyrkan är en världsvid gemenskap som inte är bunden till nationsgränser.

http://www.katolskakyrkan.se/1/1.0.1.0/225/1/
Parvlon skrev:Men du håller med om att Maria är avliden, utan makt, och knappast sitter och tar emot böner? Säger påven att hon gör det?

Om du tror att du är katolik förstår jag inte ditt problem med Jungfru Maria eller har du varit så länge ateist att du har börjat tänka som Miche . Hon har inte makt som Gud men Hennes bön har makt .

Kollade närmare och allt tyder på att jag inte är katolik. Gudskelov. Och jag har inget problem med Jesu mor. Tvärtom. Däremot att rekommendera folk att be till henne ser jag som dumheter, obibliskt och hädiskt. Men jag är ju inte påven..
Parvlon skrev:Första meningen;

Man ber en Rosenkrans inte det här .
Vad är det du försöker säga. De första orden säger ju klart och tydligt att det är till en avliden människa man ber till.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav MsTibbs » 2014-06-10 22:37:14

Kjaere Gud jeg har det godt,
takk for alt som jeg har fått.
Du er snill du holder av meg,
kjaere Gud gå aldrig fra meg.
Pass på liten, og på stor
Gud velsigne far og mor
og alle barn på jord
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MsTibbs

Inläggav elle » 2014-06-11 10:57:08

Parvlon skrev:Kollade närmare och allt tyder på att jag inte är katolik. Gudskelov.(..) Däremot att rekommendera folk att be till henne ser jag som dumheter, obibliskt och hädiskt.

Jag tar det som en komplimang enligt vad det står i 2 Kor 12-10 .
Parvlon skrev:Vad är det du försöker säga. De första orden säger ju klart och tydligt att det är till en avliden människa man ber till.

Här är en förklaring till varför katoliker ber till helgon :
På samma sätt vänder sig katoliker till de avlidna heliga som man tror befinner sig framför Guds tron och vädjar till dem att lägga fram deras böner inför Herren.

http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/helgdyrk.htm

Begreppet "helgon" förekommer på flera ställen i Nya testamentet. Det är helt enkelt samma ord som i våra biblar översätts med "de heliga" - dvs benämningen på de troende, Guds församling.

"Jag hälsar er alla... ni Guds älskade, hans kallade och heliga" (Rom 1:7)

"... en insamling till de fattiga bland de heliga i Jerusalem" (Rom 15:26)

"Alltså är ni... medborgare tillsammans med de heliga och tillhör Guds familj" (Ef 2:19)

"Alla de heliga... hälsar er" (Fil 4:22)

"Ni är ett utvalt släkte... ett heligt folk, ett Guds eget folk" (1 Pet 2:9)

http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/patron.htm
Senast redigerad av elle 2014-06-11 11:11:43, redigerad totalt 2 gånger.
elle

Återgå till Intressanta intressen

Logga in