Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?
En sak jag noterat är att det verkar vara enklare att komma undan med personangrepp om de är riktade till kristna. Men det är förväntat, står en del om sånt i bibeln.
En till stor skillnad är att kristna delar ett glädjebudskap medans du bara gnäller. Gissa vilket som skapar mest irritation?
Precis som att du inte sprider din tro. Fast du med flera hävdar bestämt att det du skriver är sanningen, inte att det handlar om din tro.Miche skrev:Självklart får människor tro på fan och hans moster om de vill eller gud om de vill, det är deras ensak. Problemet är att vissa hela tiden försöker sprida sin tro i alla möjliga fora där det inte hör hemma. T.o.m. min tokreligiösa bror håller med om att det är dumt, det skapar bara irritation.
En till stor skillnad är att kristna delar ett glädjebudskap medans du bara gnäller. Gissa vilket som skapar mest irritation?
Det har jag då inte märkt. Ni anser att gud betyder glädje men med tanke på allt elände i världen som religioner skapat så ser jag ingen glädje, tvärtom.Parvlon skrev:En till stor skillnad är att kristna delar ett glädjebudskap
Jag har aldrig skrivit att Gud betyder glädje. Däremot ger han mig det.
Du får betänka att din förvridna syn på Gud (eller snarare din teori om vad vi kristna tror på) kanske inte är rätt. Dessutom är det skillnad på religion och religon. De flesta förnekar att Herren varit här, som Jesus. Och som det står i bibeln är den här världens furste; Satan. Men man är fri att välja bort att stirra sig blind på hans verk.
Du får betänka att din förvridna syn på Gud (eller snarare din teori om vad vi kristna tror på) kanske inte är rätt. Dessutom är det skillnad på religion och religon. De flesta förnekar att Herren varit här, som Jesus. Och som det står i bibeln är den här världens furste; Satan. Men man är fri att välja bort att stirra sig blind på hans verk.
Miche skrev:Självklart får människor tro på fan och hans moster om de vill eller gud om de vill, det är deras ensak. Problemet är att vissa hela tiden försöker sprida sin tro i alla möjliga fora där det inte hör hemma. T.o.m. min tokreligiösa bror håller med om att det är dumt, det skapar bara irritation.
Men du har ju svårt att låta det vara deras ensak med tanke på vad du skriver. Så det verkar inte så självklart som du vill framstå som.
Om du hade bott i ett mer kristet land hade du blivit anklagad för hets mot folkgrupp. Men nu bor du ju i Sverige och då är det helt ok att förakta kristna!
Och att du har problem med att folk visar sin tro ska du inte ta ifrån någon! Bara för att du inte har lyckats hitta Gud! Hur skulle det fungera menar du, om folk inte får visa sin tro när det är en del av deras liv?
Good for you.Parvlon skrev:Jag har aldrig skrivit att Gud betyder glädje. Däremot ger han mig det.
Jag ser till ett större perspektiv där religion har skapat mycket elände. Tänker på Magdalenahemmen och pedofilskandaler förutom religionskrig.
Jag tycker det är synd att ateister inte fått uppleva den Helige Anden, att få uppleva det skyfflar igen tomhet i själen.
MsTibbs skrev:Jag tycker det är synd att ateister inte fått uppleva den Helige Anden, att få uppleva det skyfflar igen tomhet i själen.
Jag har haft en del mysko och väldigt härliga själsupplevelser ändå (och nej, jag använder inga droger). Om det sen kanske var den Helige Ande som for runt i mig eller om det bara var biologiska reaktioner tycker jag inte spelar någon roll för själva upplevelsen.
Kahlokatt skrev:MsTibbs skrev:Jag tycker det är synd att ateister inte fått uppleva den Helige Anden, att få uppleva det skyfflar igen tomhet i själen.
Jag har haft en del mysko och väldigt härliga själsupplevelser ändå (och nej, jag använder inga droger). Om det sen kanske var den Helige Ande som for runt i mig eller om det bara var biologiska reaktioner tycker jag inte spelar någon roll för själva upplevelsen.
Det kan vara svårt att skilja på, det handlar om tro, vad man känner är sanningen.
Miche skrev:Jag ser till ett större perspektiv där religion har skapat mycket elände. Tänker på Magdalenahemmen och pedofilskandaler förutom religionskrig.
Du motsäger dig själv nu igen. Så som du uttrycker dig ser du till det mindre perspektivet. Men det kommer du aldrig att vilja förstå.
Närma er Gud och han ska närma sig er.
--- Jakobsbrevet 3:8
--- Jakobsbrevet 3:8
Förvånande många kristna tror på helvetet men jag hittar det inte i Bibeln men har märkt att berättad tradition också är viktig för en religion, inte bara skriften. Det står svart på vitt att människan är dödlig, har man fötts så ska man dö, och med död menas att man är borta. Bara Jesus kan rädda från döden. De som blir frälsta blir räddade, frälsning är ett annat ord på räddning.
Ingen annan blir räddad. De kastas i ett brinnande hav och deras kroppar och själar brinner upp. De enda som kan leva och plågas i den brinnande sjön är Djävulen och hans anhang för de är änglar som är skapade som odödliga varelser. Därför kan de inte brinna upp.
Ingen annan blir räddad. De kastas i ett brinnande hav och deras kroppar och själar brinner upp. De enda som kan leva och plågas i den brinnande sjön är Djävulen och hans anhang för de är änglar som är skapade som odödliga varelser. Därför kan de inte brinna upp.
Jag har upplevt en hel del märkligheter som säkerligen kom från Satans ande. Oftast helt nykter faktiskt.Kahlokatt skrev:MsTibbs skrev:Jag tycker det är synd att ateister inte fått uppleva den Helige Anden, att få uppleva det skyfflar igen tomhet i själen.
Parvlon skrev:Jag har upplevt en hel del märkligheter som säkerligen kom från Satans ande. Oftast helt nykter faktiskt.Kahlokatt skrev:MsTibbs skrev:Jag tycker det är synd att ateister inte fått uppleva den Helige Anden, att få uppleva det skyfflar igen tomhet i själen.
Jag också.
MsTibbs skrev:Jag tycker det är synd att ateister inte fått uppleva den Helige Anden, att få uppleva det skyfflar igen tomhet i själen.
Jag har ingen tomhet som jag behöver någon fantasifigur för att fylla upp...MsTibbs skrev:Jag tycker det är synd att ateister inte fått uppleva den Helige Anden, att få uppleva det skyfflar igen tomhet i själen.
Miche skrev:Jag har ingen tomhet som jag behöver någon fantasifigur för att fylla upp...MsTibbs skrev:Jag tycker det är synd att ateister inte fått uppleva den Helige Anden, att få uppleva det skyfflar igen tomhet i själen.
Det trodde inte jag att jag hade heller, när mina stigar leddes bort. Men när jag kom tillbaka var det en lättnad.
kiddie skrev:Förvånande många kristna tror på helvetet men jag hittar det inte i Bibeln
Kan vara att du inte har läst Bibeln .
Parvlon skrev:Jag har upplevt en hel del märkligheter som säkerligen kom från Satans ande.
Jag har gjort samma sak samt har upplevt en sak som kom från Jesus .
geocache skrev:MsTibbs skrev:Jag tycker det är synd att ateister inte fått uppleva den Helige Anden, att få uppleva det skyfflar igen tomhet i själen.
Det verkar inte som den Helige Anden skyfflar igen tomheten i kjwkjws själ.
Mats skrev:geocache skrev:MsTibbs skrev:Jag tycker det är synd att ateister inte fått uppleva den Helige Anden, att få uppleva det skyfflar igen tomhet i själen.
Jag har aldrig sagt att Gud är det enda människan behöver. Hon behöver även vatten, mat, tak över huvudet, vänner, partner... och Gud.
MsTibbs skrev:Mats skrev:MsTibbs skrev:Jag tycker det är synd att ateister inte fått uppleva den Helige Anden, att få uppleva det skyfflar igen tomhet i själen.
Jag har aldrig sagt att Gud är det enda människan behöver. Hon behöver även vatten, mat, tak över huvudet, vänner, partner... och Gud.
OK. På den listan står Gud mycket långt ner när det gäller vad jag behöver.
Senast redigerad av Mats 2014-06-10 9:36:02, redigerad totalt 1 gång.
Mats skrev:MsTibbs skrev:Jag har aldrig sagt att Gud är det enda människan behöver. Hon behöver även vatten, mat, tak över huvudet, vänner, partner... och Gud.
OK. På den listan står Gud mycket långt ner när det gäller vad jag behöver.
Kruxet är det, att Gud inte rankas på listan. Tro kan man göra även om man har gott om mat eller inte.
MsTibbs skrev:Kruxet är det, att Gud inte rankas på listan. Tro kan man göra även om man har gott om mat eller inte.
Jo, tro kan man göra eller låta bli. Men det hjälper ju inte att tro om man saknar mat.
Om du vill tycka synd om mig finns det värre problem än att jag saknar Helig Ande.
Jud 1:19
Det är just de som vållar splittring, dessa som är alltigenom jordiska, utan ande.
matterik skrev:Jud 1:19
Det är just de som vållar splittring, dessa som är alltigenom jordiska, utan ande.
OK. Då vållar jag väl splittring då.
Återgå till Intressanta intressen