Datorn har gett upp

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Datorn har gett upp

Inläggav bittin » 2014-06-08 19:32:31

slackern skrev:
bittin skrev:
Lilla Gumman skrev:De laptops som fanns nu på inregodirekt verkar vara helt okej datorer. Sen är frågan vilket märke man ska köpa. Spelar kanske ingen roll, men vill gärna ha så lite förinstallerat tjafs som möjligt. Alla tillverkare skickar ju med sina egna små program som man inte använder, plus prova på antivirus i 30 dar och annat sånt.

Denna använder jag på jobbet och är nöjd med: https://www.inregodirekt.se/begagnad/barbart/hp_elitebook_8440p/nr/208106 vet inte hur det är med extra skräpprogram och sådant i Windows installationerna som Inrego installerar då vi alltid köper datorerna utan oprativsystem på jobbet och installerar dom via VLSC och MDT

Går den att spela några som helst spel med?

Quake Live funkar om man sänker grafiken till nästsämsta upplösningen det har jag spelat lite då det var segt på jobbet, men nej skulle hellre säga att man köper en dator med dedikerat grafikkort om man vill spela spel tex denna http://www.inet.se/produkt/1971713/msi-ge60-2pc-016xne-i7-8gb-gtx850m-inget-os-gaming-watch-dogs dock är laptops som man kan spela spel med ordentligt rätt dyra, så om man inte måste springa runt och gå runt är det alltid billigare att bygga ihop en stationär burk om man ska spela och kan sitta på samma ställe
bittin

Anslöt: 2008-11-03

Datorn har gett upp

Inläggav slackern » 2014-06-08 19:50:13

bittin skrev:
slackern skrev:
bittin skrev:
Denna använder jag på jobbet och är nöjd med: https://www.inregodirekt.se/begagnad/barbart/hp_elitebook_8440p/nr/208106 vet inte hur det är med extra skräpprogram och sådant i Windows installationerna som Inrego installerar då vi alltid köper datorerna utan oprativsystem på jobbet och installerar dom via VLSC och MDT

Går den att spela några som helst spel med?

Quake Live funkar om man sänker grafiken till nästsämsta upplösningen det har jag spelat lite då det var segt på jobbet, men nej skulle hellre säga att man köper en dator med dedikerat grafikkort om man vill spela spel tex denna http://www.inet.se/produkt/1971713/msi-ge60-2pc-016xne-i7-8gb-gtx850m-inget-os-gaming-watch-dogs dock är laptops som man kan spela spel med ordentligt rätt dyra, så om man inte måste springa runt och gå runt är det alltid billigare att bygga ihop en stationär burk om man ska spela och kan sitta på samma ställe

Jo jag tror det med. :) Men jag tänkte om det fanns någon bärbar till sonen. Men jag ska nog bygga ihop en stationär istället. :)
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Re: Sv: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-09 16:32:31

bittin skrev:Du kan kolla på youtube med en i3 lika bra, om du inte ska se jättehögupplöst video fast det är mer grafikkortet och ramminnet som spelar roll än processorn

Märken som jag gillar är Lenovo och HP, Acer och Asus funkar också fint

skulle nog hellre beställa från Inet, Dustin eller Komplett då det brukar vara billigare än att handla i butik

Jag hade nog köpt denna: http://www.inet.se/produkt/1971812/leno ... 40m-fullhd eller denna http://www.inet.se/produkt/1971577/acer ... 730-fullhd men hojta då du fått upp en budget så hjälper jag dig gärna och kolla :)

Valet står som jag ser det mellan den billigare av dom från inet: http://www.inet.se/produkt/1971577/acer ... 730-fullhd

och Elgigantens variant:
http://www.elgiganten.se/product/datore ... #tab-specs

Tror att inet är bra. De har dessutom räntefri avbetalning, om jag inte orkar vänta.

Har även fått tips om dator från cdon.com. Även den begagnade datorn verkar okej, fast hårddisken inte är så stor.

Jag har fattat det som att om man ska syssla med databashantering, redigera bilder etc. ska man ha en hårddisk på minst 500 GB. Själva datorn bör ha "så mycket RAM-minne som man har råd med", minst 4 GB. Processorn är antingen Intels i3 eller i5, alternativt AMD:s motsvarighet.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Datorn har gett upp

Inläggav Miche » 2014-06-09 16:47:46

Lilla Gumman skrev:Även den begagnade datorn verkar okej, fast hårddisken inte är så stor.
Det är inte svårt att byta hårddisken på bärbara. Om din nuvarande hårddisk är ok kan du flytta över den.

500 GB är dock överdrivet om man inte tankar hem film...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Titti » 2014-06-09 17:21:26

Miche skrev:500 GB är dock överdrivet om man inte tankar hem film...

Eller är en mycket flitig fotograf...
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Re: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-09 17:38:38

Hårddisken är väl helt okej, men den skulle behöva formateras om. Har inget av värde på den. Använder ett usb-minne för sånt jag inte vill förlora, och Google Drive. När jag väl har skaffat en ny dator, ska jag även föra över filerna på Google Drive till usb-minnet.
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-09 17:44:26

Hur mycket kräver databashantering då? Det blir väl en databas med i slutändan omkring 10 000 cacher, och bilder, och sånt. Kanske diagram. Textdokument, excelfiler, och lite bilder tar inte så stor plats.
Senast redigerad av Lilla Gumman 2014-06-09 17:47:00, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Datorn har gett upp

Inläggav Miche » 2014-06-09 17:49:04

Databasen är inte stor, om den skulle bli ens en GB skulle jag bli förvånad, så du behöver knappast oroa dig.
Miche

Datorn har gett upp

Inläggav matgar » 2014-06-09 18:39:59

Lilla Gumman skrev:Valet står som jag ser det mellan den billigare av dom från inet: http://www.inet.se/produkt/1971577/acer ... 730-fullhd

och Elgigantens variant:
http://www.elgiganten.se/product/datore ... #tab-specs

Av dessa 2 så är den ifrån inet nog att föredra.
Bättre grafikkort och bättre processor.

Angående HD storlek så tvivlar jag på att om det ens går att hitta en mindre storlek en 500GB att det skulle bli nå billigare för den sakens skull, utan att dom drar ner på annat också. 500GB är väldigt smått med dagens mått.
matgar

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-09 19:13:18

Okej, då klarar jag mig med en mindre hårddisk.
Lilla Gumman

Datorn har gett upp

Inläggav matgar » 2014-06-09 19:33:21

Lilla Gumman skrev:Okej, då klarar jag mig med en mindre hårddisk.

sparar du verkligen nå pengar på att välja en mindre hd?
500GB kan gå ganska snabbt att komma upp i, om man fotar en del.
matgar

Anslöt: 2011-07-15

Datorn har gett upp

Inläggav nallen » 2014-06-09 19:55:33

Lilla Gumman skrev:Hur mycket kräver databashantering då? Det blir väl en databas med i slutändan omkring 10 000 cacher, och bilder, och sånt.

Utan att vetam något alls om vad som sparas skulle jag bli förvånad om 10000 cache:ar skulle kräva mer än 100 MiB exklusive bilder.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-09 22:33:17

Det rör sig alltså om information om cachen, och ifall den är loggad av mig eller inte, och loggtexter. Mest text, med andra ord. I vissa fall finns det en bild i cachebeskrivningen, eller som spoiler.

Kommer inte ihåg hur stor varje GPX-fil är, men det är kb det rör sig om och inte MB. Man laddar hem filer till datorn, som man sen laddar in i GSAK. I GSAK kan man sen ta reda på hur många cacher man loggat, av vilken typ och var. Man kan tydligen använda sig av makron. Man kan sorters cacherna på olika vis. Sen kan man spara det i nåt annat filformat än GPX. Då kan en Garmin Oregon 600 ha 4 miljoner cachar inlagt, d.v.s obegränsat. Annars kan den bara innehålla 1000, och då får man tömma GPS:en med jämna mellanrum.

Jag högg till med 10000 cachar, det finns de som har loggat så många och till och med ännu fler.
Lilla Gumman

Datorn har gett upp

Inläggav Miche » 2014-06-10 0:33:59

Det spelar ändå ingen större roll om det är 10000 eller 50000, du behöver ändå inte väldigt mycket hårddiskutrymme... Varje cache tar inte upp så värst mycket utrymme.
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-10 1:16:06

Okej, tack Miche!

Ju mer jag tar reda på desto mer tveksam blir jag. Dessutom har jag svårt att bestämma mig för om jag ska köpa datorn på räntefri avbetalning eller spara ihop till den. Jag hinner knappt spara ihop till en buffert, för saker går sönder hela tiden. Funderar fram och tillbaka och kan inte bestämma mig för nåt.

Ursäkta om jag svamlar och verkar förvirrad. Förvirrad, det är just vad jag är. Synd att man måste installera ett Garmin program för att kunna skicka cacher till GPS:en, då kan jag inte sitta på biblioteket heller.

Usch, vilken seg sommar det blir utan egen dator. Bläh!
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-10 10:46:34

Miche skrev:Det spelar ändå ingen större roll om det är 10000 eller 50000, du behöver ändå inte väldigt mycket hårddiskutrymme... Varje cache tar inte upp så värst mycket utrymme.

Först sparar man cacherna på hårddisken, sen för man över dom till GSAK. Varje cache finns alltså på två ställen, men är cacherna små spelar det ingen roll. Tack för förklaringen, Miche!
Lilla Gumman

Datorn har gett upp

Inläggav Miche » 2014-06-10 11:17:16

Det kanske känns skönt till en början att köpa en dator på avbetalning (som troligen inte är helt räntefri, de brukar vara duktiga på att lägga på faktureringsavgifter bl.a.) men efter ett tag är det drygt att betala mycket pengar för en sak som bara sjunker i värde och troligen känns slöare och slöare (det brukar vara så), dessutom får du säkerligen dras med ett operativsystem som är bökigt (Windows 8 är inte känd för att vara användarvänliga).

Förhoppningsvis kan du köpa en begagnad dator mycket billigare och få en äldre Windows som du trivs med, den borde vara tillräckligt snabb för dina behov och har en tillräckligt stor hårddisk och är dessutom betydligt mycket billigare.

Det tråkiga med den nuvarande datorn är att det verkar bara vara tangentbordet och musen som gett upp, delarna är inte dyra och inte supersvåra att byta så egentligen borde ett datorköp vara en onödig utgift.
Miche

Inläggav Zirre » 2014-06-10 11:40:13

Kan man undvika avbetalning så ska man göra det. Bättre betala hela summan på en gång. Avbetalning är oftast dyrare än om man betalar allt på en gång.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Datorn har gett upp

Inläggav kullan » 2014-06-10 11:58:07

Zirre skrev:Kan man undvika avbetalning så ska man göra det. Bättre betala hela summan på en gång. Avbetalning är oftast dyrare än om man betalar allt på en gång.

Håller med. Jag sparar hellre ihop så jag kan betala kontant. Då vet jag att prylen ( I detta fall en dator) är min när jag bär hem den.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-10 12:37:10

Datorn klarar inte av YouTube, SVT Play och liknande. Kan inte klicka på en YouTube-länk i ett mejl eller på chatten. Den är inte gjord för multimedia, enligt Elgiganten.

Jag har två fullt fungerande möss. En trådlös och en med sladd. Båda fungerar lika dåligt. Vet inte hur jag ska få rätt drivrutiner, det brukar ju gå automatiskt.

Jag har ingen plats för ett usb-tangentbord utan får ha det i knät, men det fungerar ju.

Sist jag provade geocaches usb-tangentbord gick det en liten stund, sen började det krångla. I post-it lapparna fungerade det att skriva, och jag kunde klicka på startknappen. Jag kunde inte klicka på nånting i startmenyn, eller söka på nåt längst ner.

Eventuellt kan en omformatering hjälpa. Men det är jättekrångligt att få tag på rätt drivrutiner, sist fick jag bra hjälp av några forumister på chatten.

Tror jag ska prova att formatera om, faktiskt. Sist jag försökte gjorde jag bara nån ominstallation av Windows, hela 3 gånger. Men jag får spotta i nävarna och försöka igen. Hoppas jag lyckas formatera om datorn den här gången.
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-10 12:50:01

Provar att formatera om hårddisken, har ju inget att förlora.

Ska jag köpa en dator, ska den vara snabb. Det är enda kravet.

Windows 8 har jag ingenting emot. Jag ser fram emot att få prova det. Om jag tröttnar på det, är det relativt enkelt att nedgradera till Windows 7. Men det finns säkert begagnade datorer med Windows 8 i.
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-10 12:59:51

Jag har stoppat i en usb-sticka med Windows 7 på, men det verkar inte fungera. Har visst glömt hur man gör, marxisten skrev nån guide som jag inte hittar. Jag får prova mig fram. Just nu lyckas jag formatera D: disken i alla fall.

Och ja, att ta laptopen på avbetalning i sex månader kostar hos inet 369 kr. Det är räntefritt, så det blir bara uppläggningsavgift och aviavgift. Väljer man autogiro kostar det endast 195 kr. Så ja, man tjänar alltid på att betala kontant. Men inte blir det nån stor avgift, som en del av er tycks tro. Men jag kanske har missat nåt?
Senast redigerad av Lilla Gumman 2014-06-10 13:14:34, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Datorn har gett upp

Inläggav Hundralappen » 2014-06-10 13:11:53

Lilla Gumman skrev:Jag har stoppat i en usb-sticka med Windows 7 på, men det verkar inte fungera. Har visst glömt hur man gör, marxisten skrev nån guide som jag inte hittar. Jag får prova mig fram.

Du måste nog ändra boot-ordningen så den startar från stickan. Hur man kommer in i BIOS beror lote på vad det är för dator.
Hundralappen

Anslöt: 2009-01-16

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-10 13:16:32

F2 startar Bios. Väljer jag att boota från stickan säger datorn att stickan är korrupt. Jag har startat Windows i felsäkert läge och startat setup därifrån.
Lilla Gumman

Återgå till IT-forum

Logga in