Asperger och subkulturer
68 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Moggy skrev:KrigarSjäl skrev:
Rim & reson att samhället kräver motprestation? Det är snarare företagarna, dvs näringslivet, som profiterar på gratis arbetskraft via arbetsförmedlingens praktikanter. Man anar ditt förakt för de sämst ställda; lyfter de bidrag ska de minsann göra rätt för sig!? Alltså bli arbetshjon, låglöneproletariat, ständigt beredda att lyda arbetsförmedlingens krav, till arbetsgivarnas fördel. Utan att bli anställda.
Det egna ansvaret håller jag med dig om, det kan man aldrig komma ifrån. Själv pluggar jag. Men vad med arbetsförmedlingens ansvar? En dyr institution med välbetalda tjänstemän som inte lyckas med vad de utlovar: att förmedla ARBETEN. Snarare verkar de ha lierat sig med näringslivet, och har som enda syfte att skapa bättre statistik vad gäller öppet arbetslösa. Skrota skiten!
Om du personligen har bättre erfarenheter av arbetsförmedlingen, får du gärna dela det med oss.
Det är inte förakt för de sämst ställda, det är snarare en möjlighet att få erfarenheter och kontakter. Sen ska ju givetvis åtgärderna vara någorlunda vettiga, och inte bara nåt för att dölja statistiken.
Håller med dig om att AF är en dyr instans som inte skapar några nya jobb. Hela systemet med bidrag där folk slussas från den ena instansen till den andra borde ses över och reformeras. Det kostar stora pengar att upprätthålla en krånglig byråkrati. Medborgarlön tror jag vore en lösning värd att prova.
Trevligt att någon annan är vaken på natten.
Möjligheten att skaffa sig erfarenheter & kontakter är skäl jag blivit itutad för att påbörja mina praktiker. Vilket inte funkat; jag har inte ens fått vitsord från företagen. Och då har jag ändå varit på 7 arbetsplatser. I övrigt känner jag inte någon som blivit hjälpt av AF. De som fått jobb har ordnat det med privata kontakter.
Medborgarlön torde vara ett bra förslag.
Hur var det med dina erfarenheter av AF?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:30:18, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Moderatorn:
Eftersom det blev en massa offtopic-inlägg som inte i denna tråd passade så valde jag att flytta dem hit Övrigt->Hård livsstil?
Håll sig nu inom trådämnet nu så är ni vänliga. Som handlar om subkulturer hos oss med AS.
Eftersom det blev en massa offtopic-inlägg som inte i denna tråd passade så valde jag att flytta dem hit Övrigt->Hård livsstil?
Håll sig nu inom trådämnet nu så är ni vänliga. Som handlar om subkulturer hos oss med AS.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 10:30:18, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker om estetare,
teaterfolk etc,
alkoholister,
psykfolket (sånna som är på psyket titt som tätt),
politiskt/samhälleligt intresserade och politiker,
hästmänniskor (mer förr)
norrmän
amerikaner
Karlstadbor
Göteborgare
festivalfolk/funkisar
subkulturer (synthare, goth, emo, skinheads)
äldre än jag/yngre än jag
författre/förlagsfolk/journalister
...många fler
Jag umgås sällan
storstadsbor och bönder (yrket altså inte skällsordet),
egenföretagare/gödkalvar/brats
våldsintresserade vänstermänniskor
folk som överdriver och inte tvättar sig "för miljöns skull"
alkoholdrickare
överdrivet socialt lagda folk som gillar krogen/disco etc
...många fler
teaterfolk etc,
alkoholister,
psykfolket (sånna som är på psyket titt som tätt),
politiskt/samhälleligt intresserade och politiker,
hästmänniskor (mer förr)
norrmän
amerikaner
Karlstadbor
Göteborgare
festivalfolk/funkisar
subkulturer (synthare, goth, emo, skinheads)
äldre än jag/yngre än jag
författre/förlagsfolk/journalister
...många fler
Jag umgås sällan
storstadsbor och bönder (yrket altså inte skällsordet),
egenföretagare/gödkalvar/brats
våldsintresserade vänstermänniskor
folk som överdriver och inte tvättar sig "för miljöns skull"
alkoholdrickare
överdrivet socialt lagda folk som gillar krogen/disco etc
...många fler
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:30:18, redigerad totalt 1 gång.
Mina bästa vänner är...
dansk/skånsk rude boy
kroatisk/italiensksvensk "gothare"
adopterad nordkorean med polisambitioner
Mitt senaste ex var en blanding mellan pakistan, kenian och svensk, innan det umgicks jag med en ungersk/thailändsk tjej
Själv är jag amerikansk/svensk och klär mig i hatt + kavaj nästan varje gång jag går ut.
Vet inte riktigt varför med jag verkar dras till folk med udda bakgrunder och stilar.
dansk/skånsk rude boy
kroatisk/italiensksvensk "gothare"
adopterad nordkorean med polisambitioner
Mitt senaste ex var en blanding mellan pakistan, kenian och svensk, innan det umgicks jag med en ungersk/thailändsk tjej
Själv är jag amerikansk/svensk och klär mig i hatt + kavaj nästan varje gång jag går ut.
Vet inte riktigt varför med jag verkar dras till folk med udda bakgrunder och stilar.
Senast redigerad av Brillmongot 2011-05-04 10:30:18, redigerad totalt 1 gång.
- Brillmongot
- Anslöt: 2008-05-26
Personer jag gillar och/eller umgås ibland:
* 40-45år skinhead (hyfsat opolitisk). Springer på krogen massa.
* Nån form av organiserad kommunist som fick in mig på psyket via sms-stöd, har jobbat bla inom psykiatrin. Själsfrände.
* 35år(?) nisse som varit sjukskriven pga psyket en 10-15 år (PTSD mm).
* 35-40-årig bokförläggare i rutig flanellskjorta med starka menankolska drag.
* 30årig bipolär och extremkonservativ med rolig humor.
* 35-40årig knarkare/kriminell/mordbrännare/satanist (förr iaf) dålig impulskontroll. Kristen.
* 35årig knarkare/kriminell/psyksjuk (på bättringsväg), dålig impulskontroll. Kristen.
* 35år (?) aspergare mm.
* 23år aspergare.
* 55år alkoholist/schizofren/jude. Jättetatuerad. Sitter ofta på parkbänk, dricker och berättar roliga saker. Nyligen död tyvärr .
* 24år knarkare och ung morsa fån mångfacetterad knepig bakgrund.
* 24 år knarkare.
* En himla bröte folkpartister/nassar/andra politiker.
* Poliser, militärer, fångvårdare, väktare...
* 40-45år skinhead (hyfsat opolitisk). Springer på krogen massa.
* Nån form av organiserad kommunist som fick in mig på psyket via sms-stöd, har jobbat bla inom psykiatrin. Själsfrände.
* 35år(?) nisse som varit sjukskriven pga psyket en 10-15 år (PTSD mm).
* 35-40-årig bokförläggare i rutig flanellskjorta med starka menankolska drag.
* 30årig bipolär och extremkonservativ med rolig humor.
* 35-40årig knarkare/kriminell/mordbrännare/satanist (förr iaf) dålig impulskontroll. Kristen.
* 35årig knarkare/kriminell/psyksjuk (på bättringsväg), dålig impulskontroll. Kristen.
* 35år (?) aspergare mm.
* 23år aspergare.
* 55år alkoholist/schizofren/jude. Jättetatuerad. Sitter ofta på parkbänk, dricker och berättar roliga saker. Nyligen död tyvärr .
* 24år knarkare och ung morsa fån mångfacetterad knepig bakgrund.
* 24 år knarkare.
* En himla bröte folkpartister/nassar/andra politiker.
* Poliser, militärer, fångvårdare, väktare...
Förstår fortfarande inte hur du kan umgås med nassar, men jag hyser inget hopp om att du kan förklara dig...
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Förstår fortfarande inte hur du kan umgås med nassar, men jag hyser inget hopp om att du kan förklara dig...
Jag känner inte minsta lilla behov att "förklara mig", varför i hela världen skulle jag vilja göra det? Varför skulle jag ens orka försöka förklara, när du inte orkar försöka förstå? Tar du avstånd från folk är det du som tagit avstånd från någon och inte jag. Ingen kan älska en människa de är rädd för. Rent krasst är det svårt att förbättra en person, som man inte umgås.
Att jag kan umgås BÅDE kommunister, gröna, nazister, folkpartister, sossar, poliser, kriminella, kristna, homosexuella och ateister, sjukvårdare, sjuka och friska, halta och lytta, sånna som är Gandi och sådana med besudlat rykte utan att känna minsta behov av att fördöma någon av dem är underbart härligt! <3
Eller så tyder det på omdömessvaghet/åsiktsambivalens.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Mycket möjligt. Jag ser inte tolerans som en dygd. Ofta gränsar det till ryggradslöshet...
Jag är en åsiktsmänniska, en människa med integritet. Inte någon som umgås med folk till vilket pris som helst. Då går det inte att ha tolerans för rena stollerier...
Jag säger som Schopenhauer: Den som är allas vän är ingens
Jag är en åsiktsmänniska, en människa med integritet. Inte någon som umgås med folk till vilket pris som helst. Då går det inte att ha tolerans för rena stollerier...
Jag säger som Schopenhauer: Den som är allas vän är ingens
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
MsTibbs skrev:Det stämmer också. Jag är ensamvarg.
Men varför då umgås med personer du inte delar åsikt med? Eller delar du nazisters åsikter!?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Jag lyckas bäst i umgänget med aspiesar eller halvlodisar. Vet inte varför, men de flesta andra människor gillar inte mitt umgänge, undantaget ett litet fåtal som inte passar in i ovan nämnda kategorier.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 10:30:18, redigerad totalt 1 gång.
Snarare är det så att du inte kan eller vill förklara. Jag är idel öra.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Du kan ju börja med att läsa "Queen of darknes"-tråden. och "om det vore val idag vad skulle du rösta på då"-tråden, då jag redan svarat dig där och även i flera andra trådar, frågan har ältats så många gånger att jag är less. Du må ha öron, men har du proppar i dem går ändå inget in.
MsTibbs skrev:Du kan ju börja med att läsa "Queen of darknes"-tråden. och "om det vore val idag vad skulle du rösta på då"-tråden, då jag redan svarat dig där och även i flera andra trådar, frågan har ältats så många gånger att jag är less. Du må ha öron, men har du proppar i dem går ändå inget in.
Nej, vaga & undvikande svar går inte riktigt in. Hade du förklarat på riktigt hade det varit en annan femma.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Frågande skrev:Kan man se Aspergare som en subkultur? Jag tänker på samma sätt som man ibland pratar om döva som en subkultur. Eller blir det bara helt fel?
Jag ser aspergare på ett vis som en subkultur ja. Ungefär som döva, elelr som brats, elelr som arbetarklass. Något man inte direkt valt, en det blir ändock en form av subkultur; punkare jämfört med icke-punkare, aspergare jämfört med icke-aspergare.
Nu ska jag kolla på Das Boot.
Frågande skrev:Kan man se Aspergare som en subkultur? Jag tänker på samma sätt som man ibland pratar om döva som en subkultur. Eller blir det bara helt fel?
Jag tycker att det finns en aspergersubkultur. Och jag ser mig som del av den, även om jag mest ägnat mig åt mitt arbete de senaste åren. Sverige låg långt framme på 1990-talet, men de senaste 5 åren har vi blivit rejält omsprungna av aspergerkulturen i den engelskspråkiga världen. (Ifall du vill veta mer om det, se "Engelskspråkiga alternativa webbplatser" som länkas till från sammanhang.se. ) Men jag tycker att detta forum och en massa privata webbsidor ger en känsla av att positiva saker är på gång att hända i Sverige igen.
Tor
- TORatANDET
- Anslöt: 2006-06-30
Återgå till Övriga Aspergerfrågor