Hur många här är drogliberaler? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad är din inställning till narkotika?

Något man skall ge fan i, och som är- och bör vara förbjudet
63
53%
Ganska tolerant, om än inte positiv
43
36%
Något jag förspråkar att man skall använda
14
12%
 
Antal röster : 120

Inläggav Moggy » 2008-07-20 12:56:15

KrigarSjäl skrev:
Moggy skrev:och min erfarenhet är snarare att diskussionerna här är snällare och mjukare änpå många andra forum.

Stämmer tyvärr. Just DÄRFÖR ska vi ha debatter! Jag tycker faktiskt gulleriet är i majoritet bland trådarna nu...

Krav på att motdebattören skall förhålla sig helt objektiv är orimligt. Har man åsikter & värderingar på allvar ligger det alltid en passion bakom, ett driv. Vill man diskutera helt objektivt rekommenderar jag att man skapar en diskussionsdator...


Sant. Dock är jag allergisk mot personangrepp och försöka att kontrollera diskussionen via diverse häskartekniker.

Men gärna frisprråkiga diskussioner där det kommer fram heeta känslor.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:42:18, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Aspkvinna » 2008-07-20 13:24:24

Jag är en orubblig översta alternativetsvarare!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:42:18, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav weasley » 2008-07-20 14:04:44

Först vill jag veta vad frågeställaren kategoriserar som en DROG innan jag kan svara!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:42:18, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav sssssm » 2008-07-20 14:44:48

weasley skrev:Först vill jag veta vad frågeställaren kategoriserar som en DROG innan jag kan svara!


Frågeställningen gäller vad jag förstår narkotika och detta borde inbegripa allt som idag är narkotikaklassat. Riktigt?
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 14:42:18, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2408
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav Moggy » 2008-07-20 14:56:05

sssssm skrev:
weasley skrev:Först vill jag veta vad frågeställaren kategoriserar som en DROG innan jag kan svara!


Frågeställningen gäller vad jag förstår narkotika och detta borde inbegripa allt som idag är narkotikaklassat. Riktigt?



Finns ju diverse preparat som kan köpas på nätet som inte är narkotikaklassat, så kallade RC, research chemicals. Prylar som kommer direkt från labben och säljs på nätet ända tills det blir klassat.

Finns en uppsjö RCs som funkar mer eller mindre bra, och en del RC har visat sig farliga och orsakat diverse dödsfall.


Mephedrone t.ex säljs det mycket av på nätet, och ruset påminner om en blandning av xtc och amfetamin. Kommer förmodligen att bli klassat snart medtanke på den popularitet det fått.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:42:18, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Kristofer » 2008-07-20 15:29:08

ford skrev:Det enda det bevisar är att internetforum attraherar människor med extrema åsikter och värderingar, vilket också varit upp i den offentliga debatten, med jämna mellanrum.

Och nu snackar jag inte om gulleri vs. hårda debatter, utan om vilken typ av åsikter och värderingar som finns representerade på många internetforum.

De är (tack och lov) inte representativa för ett genomsnitt av landets befolkning.


Helt OT (Dvs. det har inte något med denna tråds ämne att göra):

Javisst Ford vad bra att alla är så mellanmjölkiga och att alla har sina små åsiktskillnader och som arbetsmyror bidrar till det fina kollektiva samhället som vi tillsammans ska bygga upp. Nu får du nog ta och se till att vara mindre fördömmande och mer öppen för att människor är olika, inte alltid så mellanmjölkigt slätstrukna. I synnerhet inte aspies.

Jag vet att jag slog an en hård ton här, se som en invit till debatt :wink:
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 14:42:18, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav MsTibbs » 2008-07-20 15:55:58

Något man skall ge fan i, och som är- och bör vara förbjudet

Mitt svar innefattar altså bruk av i Sverige förbjudna substanser.

Narkotikaklassade mediciner på recept tycker jag således är okej; tex om ADHD-personer får amfetamin enligt ordinerad dos, eller liknande fall. Att gå att köpa amfetamin exempelvis, samma substans, på gatan är jag dock emot, mycket delvis pga att kontrollen är sämre; smittorisken är större, risken för feldoseringar är större, pålitligheten at samma mängd preparat innefattar samma mängd aktivt ämne varierar kraftigt, risken för lurendrejeri såsom falsksprit som folk blir blinda och dör av ökar, missbruks/beroenderisken i sig ökar, ingen oberoende part har ögonen öppna för att personen tappar greppet (tex att läkaren avslutar någons benzo-bruk mot dennes vilja, elelr efter kort tid för att motverka beroende) och mycket annat.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:42:18, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Mardröm » 2008-07-20 16:29:21

Jag lyder nite under svensk lag. Har proklamerat mardrömistan.

Tyvärr saknar jag arme att ens söpa sverige i ett krig om min rätt till självständighet från förtryckrna.
Jag erkänner aldrig deras lag, mardömistans inevånare är dock tvungen att följa svensk lag då de annars vidtar militära åtgärder..
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:42:18, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav sssssm » 2008-07-20 16:33:49

Moggy skrev:
sssssm skrev:
weasley skrev:Först vill jag veta vad frågeställaren kategoriserar som en DROG innan jag kan svara!


Frågeställningen gäller vad jag förstår narkotika och detta borde inbegripa allt som idag är narkotikaklassat. Riktigt?



Finns ju diverse preparat som kan köpas på nätet som inte är narkotikaklassat, så kallade RC, research chemicals. Prylar som kommer direkt från labben och säljs på nätet ända tills det blir klassat.

Finns en uppsjö RCs som funkar mer eller mindre bra, och en del RC har visat sig farliga och orsakat diverse dödsfall.


Mephedrone t.ex säljs det mycket av på nätet, och ruset påminner om en blandning av xtc och amfetamin. Kommer förmodligen att bli klassat snart medtanke på den popularitet det fått.


Jag vet. Det har ingen större betydelse. Varken i princip eller för frågan i sak. För principen gäller att en allmänt godtagen definition är ovanstående oavsett vad för andra roliga piller som cirkulerar på högstadieskolor. För frågan i sak gäller att vi fortfarande lär se samma grupperingar med något mer flytande skalor i övrigt inga förändringar.
Har du ett bättre förslag så kör på dessa istället.
(Skall man vara riktigt noga talade jag också bara om vad begreppet inbegrep men icke om vad det uteslöt, detta var dock bara ett misstag från min sida men ändå).
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 14:42:18, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2408
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav nallen » 2008-07-20 18:10:31

Personligen har jag inget emot dagens lagstiftning och skulle praktiskt sett inte drabbas på nåt sätt av en skärpning. Men ideologiskt sett anser jag att jag inte har rätt att lägga mig i andras fritidsintressen och behov. En klassisk kollisionsfråga m.a.o.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 14:42:18, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19632
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Aspkvinna » 2008-07-20 20:11:42

MsTibbs skrev:Något man skall ge fan i, och som är- och bör vara förbjudet

Mitt svar innefattar altså bruk av i Sverige förbjudna substanser.

Narkotikaklassade mediciner på recept tycker jag således är okej; tex om ADHD-personer får amfetamin enligt ordinerad dos, eller liknande fall. Att gå att köpa amfetamin exempelvis, samma substans, på gatan är jag dock emot, mycket delvis pga att kontrollen är sämre; smittorisken är större, risken för feldoseringar är större, pålitligheten at samma mängd preparat innefattar samma mängd aktivt ämne varierar kraftigt, risken för lurendrejeri såsom falsksprit som folk blir blinda och dör av ökar, missbruks/beroenderisken i sig ökar, ingen oberoende part har ögonen öppna för att personen tappar greppet (tex att läkaren avslutar någons benzo-bruk mot dennes vilja, elelr efter kort tid för att motverka beroende) och mycket annat.


Håller med dig och för mig är det även självklart att heroinmissbrukare som vill ha metadon eller liknande ska förskrivas detta för hjälp till att sluta. Men jag har en invändning till dessa som kräver en massa motprestationer i den resan till att bli fri och oftast är jättesvår och min jämnförelse är med att ingen har samma moraliska krav på en diabetiker som behöver gå ner i vikt "du får inget insulin om du inte har bantat först" är ju ingen som skulle säga men till heroinmissbrukare går det bra att kräva, på vissa ställen, att dom ska vara fria i flera veckor först, hur tänker dom då :roll:
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:42:18, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Inger » 2008-07-20 23:01:41

ford skrev:
Inger skrev:Om någon startar en tråd för så startar Ford en tråd emot och så har vi ännu en favorit i repris.... Till ingen nytta alls. Tror aldrig jag varit med om att någon fått någon annan att ändra den uppfattning de hade redan från början, hur bra argument de än har.

Med andra ord förespråkar du att man skall hålla käft och låta folk med felaktiga åsikter stå oemotsagda bara för att det inte skall bli något tjafs.

Gör jag?? Jag bara menade att det redan finns x antal trådar om exakt samma sak med exakt samma argument. Om någon händelsevis blir trött på att upprepa sig så kan man ju lika gärna gräva upp en av de gamla istället för att starta ständigt nya om samma sak.

Då kan vi väl lika gärna fylla detta forum med nazism, rasism, socialdarwinism och drogpropaganda, sedan censurerar vi alla mottrådar o dyl. ? :roll:

Nä, du vill väl ha exakta motsatsen... helst ska bara din åsikt räknas eftersom du redan bestämt vad som är rätt och fel en gång för alla.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:42:18, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav OnionKnight » 2008-07-20 23:35:14

Jag har alltid haft en stor kärlek (och respekt) för de psykedeliska droger. Utöver det så är det väll bara koffein som jag nyttjar. Dricker knappt alkohol. Jag förhåller mig hyfsat liberalt i frågan och måste instämma att alternativen var fattiga.
Senast redigerad av OnionKnight 2011-05-04 14:42:18, redigerad totalt 1 gång.
OnionKnight
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2008-03-12

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-20 23:58:11

Hej!

Ska drogklassad medicin, som till exempel Concerta och vissa värktabletter, räknas in här? Ingen mår bra av att knarka, men rätt sorts medicin till rätt sorts sjukdom och till rätt människa är alltid bra.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:42:19, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Alien » 2008-07-21 1:59:05

Jag röstade på alternativ 1.

Fast vi har ju alkohol som också är en drog men med lång tradition. Och är drogen kat (vanlig i en del kulturer) egentligen farligare än alkohol?

Har också läst att marijuana är bra mot smärtor t ex vid cancer. I så fall borde det vara tillåtet att säljas mot recept för patienter som är obotligt sjuka och har smärtor. De negativa långtidsverkningarna behöver man ju inte bry sig om i detta fall.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:42:19, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47128
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Pontus » 2008-07-21 5:19:49

ford skrev:F.ö. är det inte ok att hetsa mot vissa grupper av människor, eller att aktivt uppmana folk att förstöra sina liv, enligt min mening och att det finns vissa på det här forumet som inte delar dessa grundläggande värderingar bevisar endast att det är ett aspergerforum, där ett stort antal medlemmmar saknar normal förmåga till empati.

"Empati betecknar förmågan att ha medvetande om andra personers känslor och att handla i enlighet med detta. Begreppet är nära besläktat med medkänsla och inlevelse, men sträcker sig utöver ett rent känslomässigt inkännande och förutsätter även ett rationellt värderande."

Enligt min erfarenhet har aspergare inga problem med empati, man kan däremot ha problem att känna av andra människors känslor och intentioner automatiskt men när man väl tänker till och försöker förstå så går det finfint.
Du har så kallade "fel åsikter" när det gäller empati.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 14:42:19, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav sugrövmanövern » 2008-07-21 14:30:09

Lilla Gumman skrev:Ingen mår bra av att knarka, men rätt sorts medicin till rätt sorts sjukdom och till rätt människa är alltid bra.

Håller med. Som det är i dagsläget är alla narkotikaklassade preparat väldigt stigmatiserade och svartmålade.

Detta så till den grad att de inte ges ens till sjuka pga läkarnas rädsla för att bli utpekade som h*n som skriver ut narkotikaklassade preparat hej vilt.

Preparaten är så illa omtyckta och antidroglobbyn är stark. Undan för undan försvinner bra preparat. Barbiturater, Rohypnol, Somadril, vad försvinner härnäst? Hur många tvingas lida pga att deras mediciner dras in från marknaden?

Heroinisterna får inte Subutex och Metadon! Nej, för i Sverige skall man gå tolvstegsprogram och sedan leva i avhållsamhet!

Det går inte säger jag, det av antidroglobbyn så omhuldade narkotikafria Sverige är en utopi, en omöjlighet.

Man måste acceptera att det

1. Finns människor som behöver narkotikaklassade läkemedel.

2. Alltid kommer att finnas folk som vill knarka och gör vad som helst för att få tag i drogerna.

Subutex, Metadon åt heroinisterna!
Bensodiazepiner åt alkoholisterna!
NPF-utredning och centralstimulantia, eller betablockerare och bensodiazepiner åt amfetaminpundarna!

Haschtomtarna... äh, de är rätt oförargliga, de kan gott få hålla på.

Mer personlig frihet, mindre stigmatisering av drogerna, mer substitutförskrivning istället för ajabaja + avhållsamhetskrav.

Alkoholisterna är ett sorgebarn för mig, då jag sett många förvärras efter behandlingshemsvistelser. Varför? De träffar nya fina kompisar att festa ännu hårdare med. Inte blir de religiösa och håller fast vid tolvstegsprogrammet, de blir värre, och dricker sig i ännu mer eskalerande takt mot döden. Och ingen tänker ens tanken på att behandla deras begär med bensodiazepiner, för det är ju knark!

Jag tror att det var i anslutning till behandlingshemsvistelse som mitt alkoholiserade ex sadlade om och blev pundare. Alltså började med amfetamin. Han har sannolikt ADHD om än odiagnosticerad.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:42:19, redigerad totalt 2 gånger.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav sugrövmanövern » 2008-07-21 14:35:34

Alien skrev:Har också läst att marijuana är bra mot smärtor t ex vid cancer. I så fall borde det vara tillåtet att säljas mot recept för patienter som är obotligt sjuka och har smärtor. De negativa långtidsverkningarna behöver man ju inte bry sig om i detta fall.
Exakt!

En döende borde ha ganska fri tillgång till morfin, marijuana, lugnande, MDMA eller vad som nu är drug och choice och mildrar lidandet för just den personen. Spela roll gummiboll om personen snart är borta.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:42:19, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav sugrövmanövern » 2008-07-21 14:51:40

Behandlingshemmen är ingenting annat än en inkörsport för tyngre droger för många, i synnerhet alkoholister. Folk snackar om hasch som inkörsport. Bah, jag säger behandlingshemmen och fängelserna, där är inkörsportarna 8) .

I detta stävja och straffasamhälle uppmuntrar vi till dekadens och knarkande. Vi slår på de svagsinta, de som ej kan kontrollera sitt intag av substanser. Sedan buntar vi ihop dem så de kan knyta kontakter och bli ännu värre outsiders :lol: .
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:42:19, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Tess » 2008-07-21 20:48:54

Ford har semester och även från forumet.

Om han kommer tillbaka hit är inte bestämt ännu.
Senast redigerad av Tess 2011-05-04 14:42:19, redigerad totalt 1 gång.
Tess
 
Inlägg: 1057
Anslöt: 2007-01-28

Inläggav sugrövmanövern » 2008-07-21 23:18:25

Tess skrev:Ford har semester och även från forumet.

Om han kommer tillbaka hit är inte bestämt ännu.


Ah, han kanske blev lite knarksugen och ligger med en paraplydrink och en fet holk nu då :wink: . Förstår att han ej vill skriva här då med tanke på risken att stava fel eller uttrycka sig svävande... Man vill ju inte verka vara en
Bong
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:42:19, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav rabarb » 2008-07-21 23:26:35

Varför fortsätta diskutera? Den här tråden bör låsas. För övrigt har jag foto på ford när han skjuter tjack.
Senast redigerad av rabarb 2011-05-04 14:42:19, redigerad totalt 1 gång.
rabarb
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2008-06-07

Inläggav Inger » 2008-07-22 8:35:09

Tess skrev:Ford har semester och även från forumet.

Om han kommer tillbaka hit är inte bestämt ännu.

Varför det? Tålde han inte att få sitt synpunkter på sitt sätt att göra omröstningar? Hoppas han kommer tillbaka i alla fall.

sugrövmanövern skrev:Ah, han kanske blev lite knarksugen och ligger med en paraplydrink och en fet holk nu då Wink . Förstår att han ej vill skriva här då med tanke på risken att stava fel eller uttrycka sig svävande... Man vill ju inte verka vara en Bong

rabarb skrev:För övrigt har jag foto på ford när han skjuter tjack.

Hörni, där var väl ovanligt onödigt? Den här avdelningen är inte Fri Diskussion. Personliga påhopp är som ni väl vet inte tillåtna här. Även om personens åsikter eller sätt att framställa dem kan vara irriterande ibland.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:42:19, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav ford » 2008-07-22 8:43:34

Inger skrev:
Tess skrev:Ford har semester och även från forumet.

Om han kommer tillbaka hit är inte bestämt ännu.

Varför det? Tålde han inte att få sitt synpunkter på sitt sätt att göra omröstningar? Hoppas han kommer tillbaka i alla fall.



Snarare än att jag skulle ha tagit illa upp, så känner jag att jag har ett liv utanför detta forum, och att jag tröttnat på alla muppar med extrema synsätt på saker och ting och en total ovilja att anpassa sig till samhället, vilka jag inte känner att jag har ett dugg gemensamt med.

Case closed, nu tänker jag ta paus från detta forum, varför ni inte kan förvänta er någon replik på ett ev. svar på detta inlägg.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 14:42:19, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in