Likheter ADHD-I (det som förut kallades ADD) och Aspergers?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav tiracee » 2014-06-07 22:35:56

Jag har sedan jag varit liten haft väldigt stora problem med uppmärksamhet och koncentration, vilket gått ut över skola, familj och dylikt.
När jag var liten ville min mamma att jag skulle utredas, men jag vägrade. Vid tretton års ålder ville jag ha en utredning själv, och skulle påbörja en sådan men jag valde sedan att inte genomföra den.
Det berodde bland annat på att jag tyckte att det var obehagligt att de skulle hålla på och mäta, att jag ej visste hur den skulle gå till och ville ej känna mig stämplad. Dessutom var jag rädd för medicin och eftersom skolan ej kunde erbjuda någon anpassning (gick ej i svensk skola) såg jag ej poängen. Eftersom problemen intensifierades, och jag fick problem med andra saker som pågick i två år och jag dessutom ändrade inställning till vissa saker som gjorde att jag förut avbröt utredningen, vill jag nu ha en utredning igen.

Vad jag vet görs det ingen separat utredning, utan en allmän utredning gällande alla NPF.
Jag är nästan helt säker på att jag kommer att få en ADHD-I diagnos som innebär uppmärksamhetsproblem men utan den hyperaktiva/impulsiva delen. Jag är snarare MINDRE impulsiv/aktiv än de flesta.

Jag känner personer med ADHD, (kombinerad typ eller hyperaktivitet) men jag känner absolut ingen likhet alls. Jag upplever mig som deras motpol i så mycket. (Av det JAG ser, jag kan ju ej se deras uppmärksamhetsproblem till exempel)

Jag har jättesvårt för när någon rör mig (fast jag gillar beröring om jag är beredd på det), ljudkänslig (kan tycka att det är jättejobbigt när en lampa surrar)och klarar ej av förändringar. Kan vara allt möjligt, nu mer generellt men jag minns hur jag när jag var liten blev helt galen och var helt förstörd/fungerade inte normalt nån vecka efter att "Obs!" bytt namn till "Coop forum".
Nu är det väl mer så att jag kommer ur balans när mina rutiner ändras, samtidigt som jag har svårt att organisera min vardag.
Mina intressen går i perioder. Har aldrig haft vanliga hobbys utan det finns perioder som jag är jätteintresserad av någonting, och då lägger jag ner all min tid på det. Sen byter jag intresse.
Jag har noll simultankapacitet, är dålig på grovmotorik och allt måste ske på mina villkor.
Ibland kan jag ha svårt med ironi (detta är dock ej så ofta, är ganska bra på att läsa av andras känslor, kroppsspråk och så vidare)men något jag verkligen inte förstår är "ordspråk". En gång skulle jag göra ett "test" vilken linje jag skulle gå på gymnasiet. Det kom en fråga så skulle man svara ja eller nej. "Tummen mitt i handen" stod det och jag förstod ingenting. Saker som "Blabla i ett nötskal" förstår jag genom att jag har hört det förut men jag ser fortfarande en person i ett nötskal framför mig.
Tycker att det är jättejobbigt att hänga med flera personer och speciellt personer jag inte känner, men tycker om att vara med personer jag känner bra.
Blir lätt trött/utmattad efter att ha umgåtts med någon och är helst själv på mitt rum och typ ritar. Folk brukar bli sura på mig att jag aldrig säger saker som tack eller förlåt, ibland gungar jag lite.

Visst är jag kanske bara introvert, men visst är dessa egenskaper saker som ofta är rätt vanliga vid Aspergers (eller autismspektrumdiagnos som det heter nu)?
Överlag så lär det absolut inte räcka för att jag ska få en diagnos. Jag känner mig begränsad av de egenskaper jag nämnt tidigare, men inte av den sociala biten eller så. Där har jag inte "problem" så att det ställer till det. Det jag känner mig begränsad av är uppmärksamheten.

Men ändå, jag känner mig personlighetsmässigt närmre personer jag känner med Aspergers (även fast jag märker stora skillnader)än de med ADHD av den hyperaktiva sorten. Liksom att jag har "drag" av det ändå.

Jag har ej gjort utredningen än, så jag vet inte om jag får någon diagnos/vad för diagnos.
Ändå så undrar jag om det finns några teorier om varför det är så? Hur tänker ni när ni läser om det här o.s.v.? Lämna gärna era synpunkter!

Moderator atoms - la till ett snedstreck som saknades.
tiracee
Ny medlem

Anslöt: 2014-06-07

Inläggav BloodyPirate » 2014-06-07 22:53:17

* Det är vanligt att man har svårt för oväntad beröring och ibland även beröring över lag vid Asperger.

* Att man tolkar saker ordagrant så som den med "i ett nötskal" är också oerhört vanligt. Det du syftade på med "tummen mitt i handen" är ett ordspråk, inte en ordvits. Ordspråk är något vi ofta har svårt för också. Vi tenderar att ta in information mer detaljerat och ser sammanhanget efteråt.

* Att ha svårt för förändring och att vilja ha rutiner eller rentav beständighet i så mycket som möjligt är också ett vanligt drag.

Känslighet för olika ljud, ljus m.m. är inte ovanligt heller.

* Även att vilja göra saker på sitt sätt och ha något klumpig motorik är vanligt vid Asperger.

Så Asperger Syndrom låter väldigt troligt att du lär få. Hoppas att mitt svar var till någon hjälp. :-)Happy
BloodyPirate

Anslöt: 2014-02-18

Inläggav tiracee » 2014-06-07 23:36:49

Jag gjorde något slags test på internet, har ingen koll alls på hur sanningsenligt det är. Det kan vara vem som hellst som gjort och frågorna var konstiga.
Men mina resultat:

Bild

Jag förstår inte riktigt bilden men;

Jag får 8/10 på något de kallar "Intellektuella Aspiedrag"
Jag får 1,4/10 på något de kallar "Intellektuella Neurotypiska drag" som handlar om typ koncentration.
Jag får 7,3/10 på något de kallar "Tvångsmässiga Aspiedrag."
Jag får 2,5/10 på något de kallar "tvångsmässiga sociala drag". Det handlar typ om att gilla social interaktion.
Jag får 7,0/10 på något de kallar "sociala Aspiedrag". Jag förstod inte riktigt vad det innebar men det handlar tydligen om saker som tvångsmässiga bindningar till sin partner; att inte ge upp en relation; att föredra vänner av motsatt kön
Jag får 3.7/10 på "neurotypiska sociala drag".
Jag får 5,5/10 på "kommunikationsrelaterade Aspiedrag"
Jag får 4/10 på "neurotypisk kommunikation"
Jag får 9.2/10 på "aspie perceptionsdrag"
Jag får 4/10 på "neurotypisk perception"

Totalt kunde man också få poäng.
Jag fick 137 av 200 icke neurotpiska poäng och 72 av 200 neurotypiska poäng.
Men om man tittar vad jag fick de neurotypiska poängen på, så var det vid det sociala och kommunikativa. Jag funkar ju liksom, men jag gillar det bara inte.
Och det är ju främst neurotypiska kommunikativa drag som är viktiga att inte ha vid en autismspektrumdiagnos?
Jag verkar mest få på typiska "egenskaper" ej grundproblematiken? Eller jag vet inte, jag har ej så mycket kunskap.

Vidare funderingar:

Jag känner en person jag är rätt lik, som jag nyss fick veta har en ADHD-I diagnos men de skrev även "autistiska drag", det var alltså inte tillräckligt för att få en diagnos liksom.
Det är ju inte att man är "antingen eller" utan det finns väl nån slags normalfördelningskurva. Och är man i den nånting percentilen så får man diagnos. Då kan man ju liksom vara nära, utan att det är tillräckligt.
tiracee
Ny medlem

Inläggav slackern » 2014-06-07 23:43:20

tiracee skrev:Jag gjorde något slags test på internet, har ingen koll alls på hur sanningsenligt det är. Det kan vara vem som hellst som gjort och frågorna var konstiga.
Men mina resultat:

Bild

Jag får 1,4/10 på något de kallar "Intellektuella Neurotypiska drag" som handlar om typ koncentration.
Jag får 2,5/10 på något de kallar "tvångsmässiga sociala drag". Det handlar typ om att gilla social interaktion.
Jag får 7,0/10 på något de kallar "sociala Aspiedrag". Jag förstod inte riktigt vad det innebar men det handlar tydligen om saker som tvångsmässiga bindningar till sin partner; att inte ge upp en relation; att föredra vänner av motsatt kön

Men om man tittar vad jag fick de neurotypiska poängen på, så var det vid det sociala och kommunikativa. Jag funkar ju liksom, men jag gillar det bara inte.
Och det är ju främst neurotypiska kommunikativa drag som är viktiga att inte ha vid en autismspektrumdiagnos?
Jag verkar mest få på typiska "egenskaper" ej grundproblematiken? Eller jag vet inte, jag har ej så mycket kunskap.

Vidare funderingar:

Jag känner en person jag är rätt lik, som jag nyss fick veta har en ADHD-I diagnos men de skrev även "autistiska drag", det var alltså inte tillräckligt för att få en diagnos liksom.
Det är ju inte att man är "antingen eller" utan det finns väl nån slags normalfördelningskurva. Och är man i den nånting percentilen så får man diagnos. Då kan man ju liksom vara nära, utan att det är tillräckligt.

Det där testet är konstruerat utav en lekman.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Myrkr » 2014-06-07 23:47:43

Apropå ordspråk. Jag föreställer mig också alltid en bild av dem, en gris i en säck, en tumme mitt i handen och hur vanskligt det skulle se ut att hålla i något, men jag har väldigt svårt att tänka mig att inte alla gör det? Alltså om någo. Säger tumme så ser man väl en tumme framför sig? Och om man sen säger att den är mitt i handen så får man ju en bild av det? Hur skulle de annars fungera? Har frågat andra, neurotypiska, om det men de säger att de aldrig reflekterat över det, att dom kanske får bilden men att det går så snabbt att de inte lägger märke till det kanske.
Myrkr

Anslöt: 2014-05-15

Inläggav BloodyPirate » 2014-06-07 23:55:29

Myrkr skrev:Apropå ordspråk. Jag föreställer mig också alltid en bild av dem, en gris i en säck, en tumme mitt i handen och hur vanskligt det skulle se ut att hålla i något, men jag har väldigt svårt att tänka mig att inte alla gör det? Alltså om någo. Säger tumme så ser man väl en tumme framför sig? Och om man sen säger att den är mitt i handen så får man ju en bild av det? Hur skulle de annars fungera? Har frågat andra, neurotypiska, om det men de säger att de aldrig reflekterat över det, att dom kanske får bilden men att det går så snabbt att de inte lägger märke till det kanske.

Är nog vanligare att folk med AS gör det för vi har ett högre detaljseende och hakar mer upp oss på saker ordagrant. "Vanliga människor" vet bara vad uttrycket innebär och lägger inte någon vikt på att analysera mer än så oftast.
BloodyPirate

Inläggav BloodyPirate » 2014-06-07 23:59:10

tiracee skrev:Jag gjorde något slags test på internet, har ingen koll alls på hur sanningsenligt det är. Det kan vara vem som hellst som gjort och frågorna var konstiga.
Men mina resultat:

Bild

Vidare funderingar:

Hade skrivit ett ganska långt svar på detta som tydligen inte kom fram...

Hur gammal är du? Det är lättare för mig att avgöra hur poängen kan ha hamnat så ifall jag vet det.

Själv är jag 22 år. Har både Asperger Syndrom och ADHD. Det är vanligt att de diagnoserna "slår ut varandra" på vissa plan. T.ex. så har man hög rastlöshet med ADHD, men det jämnar ut sig av Asperger med tålamod att göra saker väldigt länge. Man är oftast väldigt utåtagerande och "igång" eller "på" med ADHD och snarare introvert med Asperger. Så det tonar ut båda diagnoserna.
BloodyPirate

Inläggav Myrkr » 2014-06-08 0:01:37

Jag blir alltid så stolt när jag listat ut vad ett talesätt eller ordspråk betyder, som om det vore värsta gåtan :oops:
Myrkr

Anslöt: 2014-05-15

Inläggav BloodyPirate » 2014-06-08 0:06:14

Myrkr skrev:Jag blir alltid så stolt när jag listat ut vad ett talesätt eller ordspråk betyder, som om det vore värsta gåtan :oops:

Förr oss är det ju värsta gåtan innan vi fått höra förklaringen eller kommit fram till den själva. Sen sitter den kvar där välbevarad och ordagrant! :D
BloodyPirate

Inläggav tiracee » 2014-06-08 0:28:52

Jag vet att testet är trams, att frågorna är konstiga och att man VERKLIGEN INTE kan ställa diagnos efter något sådant.
Det jag ville syfta på är att jag verkar ha de typiska "egenskaperna" och lite drag men inte tillräckligt liksom.

Bloody Pirate: Nej jag är inte rastlös eller har mycket energi. Är inte heller utåtagerande. Snarare tvärt om.
De har tagit bort diagnosen ADD, det heter nu ADHD-I om det syftar på att man har uppmärksamhetsproblem men INTE hyperaktivitet.
Jag är ouppmärksam, dagdrömmande och disträ.

Om "i ett nötskal och sånt":
Min pojkvän tycker att jag är jättekonstig som ser en bild på någon i ett nötskal.
Jag brukar aldrig lista ut för jag fattar inte, utan brukar googla.

Jag menade: har jag ej hört förut förstår jag inte, men även då jag hört förut ser jag det som en bild. Som det med nötskalet.
tiracee
Ny medlem

Inläggav tiracee » 2014-06-08 0:29:40

Jag är sexton.
tiracee
Ny medlem

Inläggav slackern » 2014-06-08 0:31:17

tiracee skrev:De har tagit bort diagnosen ADD, det heter nu ADHD-I om det syftar på att man har uppmärksamhetsproblem men INTE hyperaktivitet.

Nej dom har verkligen inte tagit bort diagnosen ADD. I Sverige använder vi ICD-10 och där finns diagnosen ADD kvar. Jag har nämligen den diagnosen i alla mina journaler och intyg.
slackern

Inläggav BloodyPirate » 2014-06-08 0:33:27

tiracee skrev:Jag vet att testet är trams, att frågorna är konstiga och att man VERKLIGEN INTE kan ställa diagnos efter något sådant.
Det jag ville syfta på är att jag verkar ha de typiska "egenskaperna" och lite drag men inte tillräckligt liksom.

Bloody Pirate: Nej jag är inte rastlös eller har mycket energi. Är inte heller utåtagerande. Snarare tvärt om.
De har tagit bort diagnosen ADD, det heter nu ADHD-I om det syftar på att man har uppmärksamhetsproblem men INTE hyperaktivitet.

Om "i ett nötskal och sånt":
Min pojkvän tycker att jag är jättekonstig som ser en bild på någon i ett nötskal.
Jag brukar aldrig lista ut för jag fattar inte, utan brukar googla.

Jag menade: har jag ej hört förut förstår jag inte, men även då jag hört förut ser jag det som en bild. Som det med nötskalet.

I så fall tycker jag det låter mer som ADD och Asperger.

NT-personer brukar oftast tycka att man är konstig då, men bara se det som att vi är programmerade olika. Vissa är bra på helhet och andra på detaljer. En del kommer ihåg innebörden och andra ordagrant.
BloodyPirate

Inläggav tiracee » 2014-06-08 0:44:26

slackern skrev:
tiracee skrev:De har tagit bort diagnosen ADD, det heter nu ADHD-I om det syftar på att man har uppmärksamhetsproblem men INTE hyperaktivitet.

Nej dom har verkligen inte tagit bort diagnosen ADD. I Sverige använder vi ICD-10 och där finns diagnosen ADD kvar. Jag har nämligen den diagnosen i alla mina journaler och intyg.

Jo. DSM-5 började de använda 2013 ska det heta ADHD-I istället typ. Jag vet inte, men det är vad jag hört.
tiracee
Ny medlem

Inläggav slackern » 2014-06-08 0:48:40

tiracee skrev:
slackern skrev:

Jo. DSM-5 började de använda 2013 ska det heta ADHD-I istället typ. Jag vet inte, men det är vad jag hört.

Det heter väl Uppmärksamhetsstörning utan hyperaktivitet eller så står det i min neuropsykologiska utredning och då har dom använt DSM-IV TR. Men efter att jag fick min diagnos så skriver dom diagnosen ADD med ICD-10 koden som måste användas i alla EU-länder i journaler och intyg.
slackern

Inläggav tiracee » 2014-06-08 2:11:24

Fast ja som sagt. En diagnos får man ju inte bara för att man passar in i vissa egenskaper. Det måste ju finnas nån slags "funktionsnedsättning" till följd av det. Jag har ju haft massor av vanliga psykiska problem som ångest, depressioner och sånt, men det är nog till följd av det uppmärksamhetsrelaterade.
Så jag lär nog få ADD enbart men det jag undrade bara var om det fanns några slags "gemensamma egenskaper" och om det var vanligt.
tiracee
Ny medlem

Inläggav AlterEgo » 2014-06-08 11:14:27

Jag fick båda dessa diagnoser. Det förekommer både att man får båda diagnoserna och att man får den ena och bara drag av den andra (tex ADD med autistiska drag).

Jag upplever att det finns både likheter och motsägelser när man jämför de två diagnoserna. Flera svårigheter kan finnas vid båda och då blir det svårt att avgöra om enskilda specifika problem beror på AS eller ADD. Andra drag är mer motsatsen till varandra vilket jag känner skapar än mer kaos.. Men som antagligen utåt kan maskera varandra något ibland.

Om man läser dessa texter (OBS även fortsättningen i rubrikerna under den text länkarna leder till) påvisas många vardagliga problem man kan ha vid AS respektive ADD. Om man jämför dessa så inser man att flera saker kan förekomma på ett liknande sätt. Så ja, flera problem kan likna varandra. Om du sedan skulle ha det ena eller båda beror ju på hur du fungerar i många fler avseenden än just de som tas upp här. Men jag var hjälpt av dessa texter för att få lite mer grepp om de olika diagnoserna, likheter och skillnader.

http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... rom/vuxna/

http://habilitering.se/sites/habiliteri ... _add_0.pdf
AlterEgo

Anslöt: 2014-03-31

Inläggav tiracee » 2014-06-08 13:03:39

På sidan där står ju om någon forskare som menar att det finns en viss grupp som får diagnosen ADD, men borde skiljas från ADHD-spektrumet eftersom problematiken är av annan karaktär och uppmärksamhet/koncentrationsproblemen enligt honom ter sig annorlunda.
Det låter ju rimligt faktiskt. Men ja, det är uppmärksamhetsgrejen som ställer till med problem, det är ju inga problem för mig att jag inte tycker om att vara med människor så mycket.

De flesta jag känner med ADHD är energikrävande att vara runt och de är översociala. Sån är inte jag.
Men jag känner inte igen mig helt och hållet i de personer jag känner med diagnoser inom autismspektrumet heller.

Den där texten om ADD var ju en klockren beskrivning av mig.
tiracee
Ny medlem

Inläggav tiracee » 2014-06-08 14:56:17

Sen så finns det texter om tjejer med Asperger, och då känner jag igen mig. Den mesta av forskningen är ju baserad på killar och förut trodde man ju att det knappt fanns hos tjejer medan det nu menar man att könsfördelningen är ganska jämn. Detta berodde på att det kanske tar sig andra uttryck.

Det står ju att det måste orsaka problem och så... men för mig eller för andra i min omgivning?
tiracee
Ny medlem

Inläggav BloodyPirate » 2014-06-08 16:36:18

tiracee skrev:Sen så finns det texter om tjejer med Asperger, och då känner jag igen mig. Den mesta av forskningen är ju baserad på killar och förut trodde man ju att det knappt fanns hos tjejer medan det nu menar man att könsfördelningen är ganska jämn. Detta berodde på att det kanske tar sig andra uttryck.

Det står ju att det måste orsaka problem och så... men för mig eller för andra i min omgivning?

Tjejer med Asperger beter sig nog något manligare än kvinnor i allmänhet. Vi är mer rakt på sak, ärliga, tolkar oftare ordagrant, vill ha mer struktur, är systematiska o.s.v.

Det blir ju i det långa loppet ett problem som påverkar en själv i situationer då man bör fungera med sin omgivning. Så även om det inte drabbar ditt dagsschema att vara empatilös mot t.ex. din mamma, så har du antagligen inte för avsikt att såra henne även om du lätt gör det.
BloodyPirate

Inläggav Zirre » 2014-06-08 16:45:33

Testet ska vara gjort av medlemen RDOS.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in