Katolska kyrkan vs Svenska kyrkan?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav slackern » 2014-06-07 22:08:18

Kahlokatt skrev:
hustomten skrev:Jag har visserligen aldrig varit i en katolsk kyrka i Sverige, men i Österrike så får man absolut inte gå in med keps eller huvudbonad som man. Sen hålls en del av gudstjänsten på latin och man fattar nada och så ska man resa sig femtioelva gånger. Vem som helst kan gå in i kyrkan men det ska vara vårdad klädsel och inte för mycket bar hud.

När vi var i Sankt Vituskatedralen i Prag kom en sur vaktmästare och sade åt min brorsa att ta av sig mössan. I ortodoxa kyrkor jag varit i har jag för mig att man fick ta på sig en kofta eller något, om man hade en tröja eller klänning utan ärmar.

I Svenska kyrkan hör det också till god ton att ta av sig huvudbonaden som man.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav elle » 2014-06-07 22:32:08

Kahlokatt skrev:1. Är det okej även för en icke-katolik att be med rosenkransen?

Ja absolut .
Kahlokatt skrev:2. Hur gammal är man när man har en sådan där första-nattvards-ceremoni och man bär vit klänning?

jag var 9 .
Kahlokatt skrev:3. Konfirmeras katoliker?

Ja och Konfirmation är ett Sakrament . Jag är konfirmerat .
Kahlokatt skrev:. Är det okej för en icke-katolik att vända sig till helgon, typ Jungfru Maria, i bön? Om en lutheran skulle be Ave Maria, skulle det räknas som hyckleri då?

Till Jungfru Maria kan be alla som vill det oavsett tro eller icke tro . Hon är " Moder "till alla människor .
Kahlokatt skrev:5. Får man komma och bikta sig även om man inte är katolik? Kan en ateist bikta sig, eller säger prästen "nej, du är evigt fördömd, för du tror inte! Ut!" :shock:

Alltså för att bikta sig måste man vara katolik ...Därför att man kan ta emot Kommunionen och icke katoliker kan inte ta emot den i den katolska kyrkan .
Kahlokatt skrev:6. Tror katoliker verkligen att de äter Jesu kropp och blod på riktigt?

Ja katoliker tror på att Jesus finns i både Hostia och Kalken . Man tar alltså emot Jesus .
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav slackern » 2014-06-07 22:34:45

elle skrev:
Kahlokatt skrev:5. Får man komma och bikta sig även om man inte är katolik? Kan en ateist bikta sig, eller säger prästen "nej, du är evigt fördömd, för du tror inte! Ut!" :shock:

Alltså för att bikta sig måste man vara katolik ...Därför att man kan ta emot Kommunionen och icke katoliker kan inte ta emot den i den katolska kyrkan .

Jag har läst att man även kan bikta sig inom Svenska kyrkan. Dock så är det inte så vanligt. Däremot är det vanligare inom den Engelska kyrkan tydligen.

Bikten är högst personlig och hemlig, med den biktande och en präst som de enda närvarande.
Bikten finns också i Svenska Kyrkan. Där får den biktande personlig tillsägelse om Guds totala förlåtelse, vad man än har att berätta och bekänna. Prästens tystnadsplikt är i detta fall total och unik i vårt samhälle. Du kan inte ens själv befria prästen från tystnadsplikten. Han/hon är i lag förbjuden att yppa något om ert samtal, vad Du än säger efteråt. Tystnadsplikten gäller endast prästen, inte Dig. Du är fri att senare berätta för andra vad Du bekänt. Men prästen är i lag förbjuden att senare bekräfta vad Du bekänt för andra. En präst får alltså inte medverka i t ex en rättegång med information, som framkommit i en bikt. Om en präst bryter mot denna lag blir han/hon fråntagen sitt prästämbete, så total är prästens tystnadsplikt!

Tid för bikt bokas inte via vår expedition, utan endast i direktkontakt med den präst man söker.
Se förteckningen över våra präster och deras telefonnummer, under fliken kontakt i menyn.

https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=650771
slackern

Inläggav elle » 2014-06-07 22:42:08

slackern skrev:
Jag har läst att man även kan bikta sig inom Svenska kyrkan. Dock så är det inte så vanligt. Däremot är det vanligare inom den Engelska kyrkan tydligen.

Jag vet en fransk präst som under 7 år när han bodde i Frankrike hörde han bara 5 ggr bikt !
elle

Inläggav hustomten » 2014-06-07 22:49:56

slackern skrev:I Svenska kyrkan hör det också till god ton att ta av sig huvudbonaden som man.

Jag tycker också det, jag var i domkyrkan i Lund idag och där var en hel del som gick in med keps, kanske turister - men ändå!
hustomten

Anslöt: 2014-01-12

Inläggav Parvlon » 2014-06-07 22:58:13

Kahlokatt skrev:4. Är det okej för en icke-katolik att vända sig till helgon, typ Jungfru Maria, i bön? Om en lutheran skulle be Ave Maria, skulle det räknas som hyckleri då?
Vad ska du be en död människa om? All bön ska till Herren, Fadern och allsmäktig Gud. Jesus kristus.

Paulus' brev till kolosserna, 2 Kapitlet

Förmaning att hålla sig till Kristus.
Varning för falska läror, för träldom
under människobud, för ängladyrkan.
Föreskrifter rörande mat m. m.

[...]

18. Låten icke segerlönen tagas ifrån eder av någon som har sin lust
i »ödmjukhet» och ängladyrkan och gör sig stor med sina syner,
någon som utan orsak är uppblåst genom sitt köttsliga sinne
19. och icke håller sig till honom som är huvudet, honom från vilken
hela kroppen vinner sin tillväxt i Gud, i det att den av sina
ledgångar och senor får bistånd och sammanhållning.
20. Om I nu haven dött med Kristus och så blivit frigjorda ifrån
världens »makter», varför låten I då allahanda stadgar läggas på
eder, likasom levden I ännu i världen:
21. »Det skall du icke taga i», »Det skall du icke smaka», »Det
skall du icke komma vid»,
22. och detta när det gäller ting, som alla äro bestämda till att gå
under genom förbrukning -- allt till åtlydnad av människobud och
människoläror?
23. Visserligen har allt detta fått namn om sig att vara »vishet»,
eftersom däri ligger ett självvalt gudstjänstväsende och ett
slags »ödmjukhet» och en kroppens späkning; men ingalunda ligger
däri »en viss heder», det tjänar allenast till att nära det
köttsliga sinnet.

elle skrev:Till Jungfru Maria kan be alla som vill det oavsett tro eller icke tro . Hon är " Moder "till alla människor .
Källa, tack.

elle skrev:Ja katoliker tror på att Jesus finns i både Hostia och Kalken . Man tar alltså emot Jesus .
Vet att jag käkat såna där chips i kyrkan men jag tog inte emot Jesus förrän rätt nyligen och det var på psyket. Kanske var det för att jag inte trodde det var Jesus som jag tog emot när jag "åt chipsen" som Satan fick lov att jävlas med mig. Att tro är viktigt har jag lärt mig.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav elle » 2014-06-08 10:43:01

Parvlon skrev: elle skrev:Till Jungfru Maria kan be alla som vill det oavsett tro eller icke tro . Hon är " Moder "till alla människor .

Källa, tack.

”Detta Marias moderskap i nådesordningen började med det samtycke hon gav i tro vid bebådelsen och som hon tveklöst höll fast vid under korset. När hon upptogs till himlen lämnade hon inte sitt frälsande uppdrag. Det skall fortsätta utan avbrott till dess alla utvalda fullkomnats för evigt. Genom sin mångfaldiga förbön utverkar hon för oss den eviga frälsningens gåvor.... Därför åkallas den saliga Jungfrun som förespråkerska, beskyddarinna, hjälparinna och förmedlarinna.”

http://www.katekesen.se/index.htm?kkk963-.htm
Parvlon skrev:Vad ska du be en död människa om? All bön ska till Herren, Fadern och allsmäktig Gud. Jesus kristus.

" Lev ett alltigenon heligt liv , liksom han som har kallat et är helig " 1 Petrus brev 1,16 kanske ingen bra förklaring med en uppmaning att försöka efterfölja Jesus .

I Magnificat säger Maria Från denna stund skall alla släkten prisa mig salig: stora ting låter den Mäktige ske med mig ( Luk 1 , 48 )

Helgon är ingen gud utan någon som har levt ett heligt liv eller dog som martyr för Jesus skull . Man ber inte till ett helgon på samma sätt som man ber till Gud utan man ber om förböner när man har problem t.ex.
Parvlon skrev:Vet att jag käkat såna där chips i kyrkan men jag tog inte emot Jesus förrän rätt nyligen och det var på psyket. Kanske var det för att jag inte trodde det var Jesus som jag tog emot när jag "åt chipsen" som Satan fick lov att jävlas med mig. Att tro är viktigt har jag lärt mig.

Ja men Nattvården är inget Sakrament i Svenska Kyrkan .

Orkar inte skriva hela det här men det står i 1 Korinthierbrevet 17-32 om du vill läsa .
elle

Inläggav Parvlon » 2014-06-08 13:19:20

Frågan är fortfarande, varför be till en avliden människa och göra Gud svartsjuk? Att be till Maria verkar obibliskt som tusan. Troligen är det demoner som tar upp kontakten om något händer övht. I min värld är det Jesus som frälser.

Man kan be om allt i Jesu namn för det har han lovat. Om du med "vanligt sätt" menar "fader vår" så är det väl tämligen solklart att man inte ber "Jesu mor" men jag tycker det ser konstigt ut när du rycker lösryckta citat. Av nedanstående text finns inget som tyder på att Maria sitter och tar emot "förböner" och skickar dem vidare till Jesus eller vad det är du fått för dig.
Maria besöker Elisabet

39-40 Några dagar senare skyndade sig Maria upp till den stad i Judeens berg där Sakarias bodde för att hälsa på Elisabet.

41 När Elisabet hörde Marias hälsningsord sparkade barnet till i henne av glädje, och hon blev fylld av helig Ande.

42 Hon blev så glad att hon ropade högt till Maria: Gud har utvalt dig framför alla andra kvinnor, och ditt barn är förutbestämt för Guds särskilda välsignelse.

43 Vilken ära för mig att min Herres mor kommer på besök.

44 I samma ögonblick som du kom in och hälsade på mig och jag hörde din röst, gick det som en stöt av glädje genom barnet i mig!

45 Du trodde att Gud skulle göra vad han har sagt, och därför har han gett dig denna underbara välsignelse.

46 Maria svarade:O, jag vill lovprisa Herren!

47 Jag jublar i Gud, min Frälsare!

48 Han har tagit sig an mig - en oansenlig kvinna, och nu kommer människor i alla tider att kalla mig välsignad av Gud.

49 Han, den helige och mäktige, har gjort något stort med mig.

50 Hans nåd varar från generation till generation över alla som erkänner honom som Herre.

51 Hans väldiga arm är full av kraft! De stolta och högfärdiga slår han ner.

52 Furstar fördriver han från deras troner, men de ödmjuka upphöjer han.

53 Han mättar de hungriga med sina gåvor, men de rika driver han bort med tomma händer

54 Tänk på hur han hjälper sitt Israel! Han glömmer inte sitt löfte att vara barmhärtig.

55 Han lovade ju våra fäder, Abraham och hans barn, att alltid visa nåd mot dem.

56 Maria stannade hos Elisabet i omkring tre månader och återvände sedan hem.
. http://www.biblegateway.com/passage/?se ... ersion=SVL

Jag är en ganska nybliven frälst så säg gärna till om jag har fel.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-08 21:21:15

Parvlon skrev:Frågan är fortfarande, varför be till en avliden människa och göra Gud svartsjuk? Att be till Maria verkar obibliskt som tusan. Troligen är det demoner som tar upp kontakten om något händer övht. I min värld är det Jesus som frälser.

Man ber inte TILL helgon, utan VIA helgon. Och man kan mig veterligen inte bli frälst av ett helgon.
Och Gud är ingen människa med mänskliga känslor. Gud blir inte svartsjuk. Gud är bara kärlek.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Parvlon » 2014-06-08 21:55:31

Precis, man ska inte be till helgon. Vadå "via"? Det är ju avlidna människor. All makt har Jesus förutom en liten del som Satan fått.

Kahlokatt skrev:Och Gud är ingen människa med mänskliga känslor. Gud blir inte svartsjuk. Gud är bara kärlek.
Eller är det bara du som tycker det?
Parvlon
Inaktiv

Inläggav elle » 2014-06-09 14:03:20

Parvlon skrev:Frågan är fortfarande, varför be till en avliden människa och göra Gud svartsjuk? Att be till Maria verkar obibliskt som tusan. Troligen är det demoner som tar upp kontakten om något händer övht. I min värld är det Jesus som frälser.

Det är inte vilka avlidna människor som helst .
Ja demoner tar upp kontakten om man sysslar med ockultism , knappast här .

Jag tillber inte Guds Moder eller läser du inte vad jag har skrivit ?
elle skrev:Man ber inte till ett helgon på samma sätt som man ber till Gud utan man ber om förböner

Varför skulle Gud blir svartsjuk på Jungfru Maria och helgon ? Hon blev utvald av Honom . I Katolska Kyrkan visar man vördnad och respekt för Henne eftersom Hon blev Guds Moder och man har rätt att vända sig till Henne och be om hjälp eller Hennes beskydd .

På bröllopet i Kana är det Jungfru Maria som ber Jesus om hjälp : " De har inget vin " och när Jesus svarar säger Hon " Gör det Han säger år er " . Eftersom Jesus älskar sin Mor skulle Han inte göra som Hon ber Honom om ?
elle

Inläggav elle » 2014-06-09 14:14:22

Parvlon skrev:Precis, man ska inte be till helgon. Vadå "via"? Det är ju avlidna människor. All makt har Jesus förutom en liten del som Satan fått.

Det är ingen som förnekar det men helgon har fått speciella nådegåvor från Gud . Det är genom Helgon som Gud låter sig påminna om sin existens . Läs om padre Pios liv , t.ex.
elle

Inläggav Toblerone » 2014-06-09 15:27:26

hustomten skrev:Jag har visserligen aldrig varit i en katolsk kyrka i Sverige, men i Österrike så får man absolut inte gå in med keps eller huvudbonad som man. Sen hålls en del av gudstjänsten på latin och man fattar nada och så ska man resa sig femtioelva gånger. Vem som helst kan gå in i kyrkan men det ska vara vårdad klädsel och inte för mycket bar hud.

MsTibbs skrev:Nu har jag fått tag på en gammal katolik! :)

- Alla är välkomna.
- Vid Mässa får man inte ta emot kommunionen/nattvarden om man inte är katolik, däremot kan man gå fram med höger hand på vänster axel och man får då en välsignelse.
- Inga ärmlösa kläder.
- Helst inte sportskor.

När det gäller klädsel, så är en regel: inga bara knän eller axlar. Jag hade glömt bort det där när vi var i Rom och skulle in i Petersdomen. De släppte inte in oss. :cry:
Jag är själv förre detta katolik, men har glömt ganska mycket.
Toblerone

Anslöt: 2010-11-19

Inläggav Toblerone » 2014-06-09 15:32:38

elle skrev:
Kahlokatt skrev:1. Är det okej även för en icke-katolik att be med rosenkransen?

Ja absolut .
Kahlokatt skrev:2. Hur gammal är man när man har en sådan där första-nattvards-ceremoni och man bär vit klänning?

jag var 9 .
Kahlokatt skrev:3. Konfirmeras katoliker?

Ja och Konfirmation är ett Sakrament . Jag är konfirmerat .
Kahlokatt skrev:.

I Tyskland har katoliker inte någon konfirmation. Bara "kommunion" vilket är den där första nattvardsceremonin. Jag var väl ungefär 8 då. Men i 14-års-åldern har man en till ceremoni som dock inte alls är lika stor. Men den kallar man inte för konfirmation (i alla fall inte i Tyskland, där heter bara protestanternas ceremoni konfirmation).
Toblerone

Inläggav Toblerone » 2014-06-09 15:33:25

slackern skrev:
Kahlokatt skrev:

När vi var i Sankt Vituskatedralen i Prag kom en sur vaktmästare och sade åt min brorsa att ta av sig mössan. I ortodoxa kyrkor jag varit i har jag för mig att man fick ta på sig en kofta eller något, om man hade en tröja eller klänning utan ärmar.

Inte bara i kyrkan kanske, utan överhuvudtaget när man kommer in någonstans?
Toblerone

Inläggav slackern » 2014-06-09 15:34:35

Toblerone skrev:
slackern skrev:
Kahlokatt skrev:

Inte bara i kyrkan kanske, utan överhuvudtaget när man kommer in någonstans?

Det har du nog faktiskt rätt i. När jag låg i lumpen var det strikt förbudet när vi bar uniform att bära en huvudbonad inomhus.
slackern

Inläggav kapuni » 2014-06-09 17:40:57

Toblerone skrev:Jag är själv förre detta katolik

Intressant. Har du en annan tro nu?
Vad fick dig att ändra trosuppfattning? Du behöver inte svara, är bara nyfiken :-)Happy
kapuni

Anslöt: 2010-04-28

Inläggav geocache » 2014-06-09 18:25:30

MsTibbs skrev:Jag har rosenkrans och ikoner för att påminna mig om Guds kärlek, jag använder också rosenkrans oftare än frälsarkransen att be med.

Vad är skillnaden mellan rosenkransen och frälsarkransen?
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav MsTibbs » 2014-06-09 18:43:17

geocache skrev:
MsTibbs skrev:Jag har rosenkrans och ikoner för att påminna mig om Guds kärlek, jag använder också rosenkrans oftare än frälsarkransen att be med.

Vad är skillnaden mellan rosenkransen och frälsarkransen?

Väldigt stor skillnad! Dels utseendet, frälsarkransen överst och rosenkransen under. Fk används primärt i Svenska kyrkan och Rk nästan uteslutande av Katolska kyrkan. Fk kan man be fritt kring, eller bara meditera, i Rk är det speciella böner man skall be, många många gånger i en viss ordning etc.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Parvlon » 2014-06-09 19:45:02

elle skrev:Det är inte vilka avlidna människor som helst . Ja demoner tar upp kontakten om man sysslar med ockultism , knappast här .Jag tillber inte Guds Moder eller läser du inte vad jag har skrivit ?
Det är inte min mormor heller, inte tror jag att jag kan prata med henne eller att hon hör mig när jag tänker på henne för det. Du vet vad avliden betyder? Jag vet inte vad förbön betyder men det låter riktigt dumt.

Varför be till Maria (som inte ens troligen är uppväckt än) när en kan be till Gud/Jesus direkt?
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Toblerone » 2014-06-09 20:06:01

kapuni skrev:
Toblerone skrev:Jag är själv förre detta katolik

Intressant. Har du en annan tro nu?
Vad fick dig att ändra trosuppfattning? Du behöver inte svara, är bara nyfiken :-)Happy

Mina föräldrar är katoliker, jag har aldrig trott på det, men tvingades gå i kyrkan varje söndag tills jag var 14. Jag visste dock att man är "religionsmyndig" då, så då vägrade jag gå till kyrkan. Jag har aldrig trott på någon gud och gör fortfarande inte det.
Toblerone

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-09 21:35:48

Parvlon skrev:
Kahlokatt skrev:Och Gud är ingen människa med mänskliga känslor. Gud blir inte svartsjuk. Gud är bara kärlek.
Eller är det bara du som tycker det?

Jag tror det benhårt. Och har rätt att tro det.
Kahlokatt

Inläggav Parvlon » 2014-06-09 21:38:31

Kahlokatt skrev:Jag tror det benhårt. Och har rätt att tro det.
Klart du har, jag menade bara att det låter begränsat att säga "Gud är bara kärlek". Sen tror jag det är finns skillnad på kärlek och kärlek.

Sen tycker jag det ser ut som att du insinuerar att bibeln är full av lögner och att Jesus är en lögnare, men jag vet inte ens om du läst den.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-09 21:42:52

Min mamma och min bror har frälsarkransar. Mamma är inte bekännande kristen, hon har väl mer sin egen tro. Gällande brorsan vet jag inte riktigt vad han tror, vi pratar aldrig om sådant.
Även om jag inte räknar mig som kristen längre (jag har försökt åtskilliga gånger) så ber jag fortfarande Gud som haver innan jag skall sova, för jag blir inte lugn annars. Först ber jag, sedan viskar jag till mina "worry dolls" (de bor i en liten påse under min kudde) att de skall hjälpa mig att sova gott och slutligen ber jag mitt "skyddsdjur" (som har visat sig för mig i en dröm, men vad det är för djur är hemligt) att vaka över mig och mina nära och kära.
Kahlokatt

Återgå till Intressanta intressen

Logga in