Magdalenahemmen på Irland
31 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Magdalenahemmen på Irland
Alien skrev:wikipedia skrev:Unga kvinnor som på ett eller annat sätt bröt mot samhällets normer och regler skickades iväg och fick ofta tillbringa hela sitt liv på institution (många familjer ville inte ha dem tillbaka). Det kunde handla om ogifta unga kvinnor som haft sexuellt umgänge, blivit våldtagna, var utvecklingsstörda eller helt enkelt drog till sig uppmärksamhet av någon anledning, till exempel var för vackra, för fula eller identifierades som upprorsmakare.
Men tiden började man även ta emot kvinnor med det kriminella förflutna , åtminstone på Irland .
Många av dessa kvinnor hade ingenstans att ta vägen för deras familjer inte ville ha de tillbaka . Många av dem blev nunnor .
Magdalenahemmen på Irland
Jag har sett Magdalenasystrarna. Den var bra, men hemsk.
En annan väldigt bra film med liknande tema är Song for a raggy boy.
http://en.wikipedia.org/wiki/Song_for_a_Raggy_Boy
Joni Mitchells låt Magdalene Laundries.
En annan väldigt bra film med liknande tema är Song for a raggy boy.
http://en.wikipedia.org/wiki/Song_for_a_Raggy_Boy
Joni Mitchells låt Magdalene Laundries.
Magdalenahemmen på Irland
Vacker och sorglig sång, Kahlokatt.
Catherine Corless berättar om att barn från klostren (de som inte adopterades bort men ändå överlevde) mobbades av de andra barnen. Som förstås var påverkade av hur lärarna såg på dessa barn, de kallades "Home Babies". Om ett vanligt barn bråkade så hotade läraren med att placera det bredvid en Home Baby.
En gång såg Catherine hur en äldre flicka gav ett barnhemsbarn ett litet paket i färgglatt papper som present. När mottagaren öppnade det, kanske i tron att det var godis, något som dessa barn aldrig fick, upptäckte hon att "presenten" var en sten. Roligt spratt, tyckte Catherine och upprepade samma sak gentemot ett annat barnhemsbarn. Långt efteråt drabbades hon av samvetskval.
Redan år 1944 skrevs en rapport om hur illa det stod till med dessa barn, som var utmärglade, med stora magar och svaga. Men det verkar inte ha skett någon förbättring.
Dessa barn var "horungar", avlade i synd, de skulle undvikas och glömmas bort.
Catherine Corless anklagar den katolska kyrkan. Människor var rädda för vad församlingsprästen skulle tycka. De var hjärntvättade. Så de havande flickorna och deras barn måste gömmas undan.
Catherine Corless berättar om att barn från klostren (de som inte adopterades bort men ändå överlevde) mobbades av de andra barnen. Som förstås var påverkade av hur lärarna såg på dessa barn, de kallades "Home Babies". Om ett vanligt barn bråkade så hotade läraren med att placera det bredvid en Home Baby.
En gång såg Catherine hur en äldre flicka gav ett barnhemsbarn ett litet paket i färgglatt papper som present. När mottagaren öppnade det, kanske i tron att det var godis, något som dessa barn aldrig fick, upptäckte hon att "presenten" var en sten. Roligt spratt, tyckte Catherine och upprepade samma sak gentemot ett annat barnhemsbarn. Långt efteråt drabbades hon av samvetskval.
Redan år 1944 skrevs en rapport om hur illa det stod till med dessa barn, som var utmärglade, med stora magar och svaga. Men det verkar inte ha skett någon förbättring.
http://www.irishcentral.com/opinion/cah ... tml?page=2A local health board inspection report from April 1944 recorded 271 children and 61 single mothers in residence, a total of 333 in a building that had a capacity for 243.
The report described the children as “emaciated,” “pot-bellied,” “fragile” with “flesh hanging loosely on limbs.” The report noted that 31 children in the “sun room and balcony” were “poor, emaciated and not thriving.” The effects of long term neglect and malnutrition were observed repeatedly.
Dessa barn var "horungar", avlade i synd, de skulle undvikas och glömmas bort.
Catherine Corless anklagar den katolska kyrkan. Människor var rädda för vad församlingsprästen skulle tycka. De var hjärntvättade. Så de havande flickorna och deras barn måste gömmas undan.
http://www.irishcentral.com/opinion/cah ... tml?page=3“I do blame the Catholic Church,” says Corless. “I blame the families as well but people were afraid of the parish priest. I think they were brainwashed. I suppose the lesson is not to be hiding things. To face up to reality.”
“My fear is that if things aren’t faced now it’s very easy to slide back into this kind of cover-up again. I want the truth out there. If you give people too much power it’s dangerous.”
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Magdalenahemmen på Irland
post1623678.html#p1623678Marjatta skrev:För några år sen blev det stor uppståndelse kring ett mödra- och barnhem i irländska staden Tuam, där man hittade ett ställe där massor med spädbarn låg i massgrav. Först undrade man väl om nunnorna dödat barnen, tills det stod klart att det "bara" var den sedvanliga skrala omvårdnaden. Staden betalade nunneorden för varje oäkta mor med barn som togs emot, och det är nog ingen som tror att stället gick med vinst. Det var det sätt och den nivå som samhället var beredd att investera i "dåliga flickor" och deras barn.
De där klostertvätterierna borde gått med vinst:
- Flickorna/kvinnorna tvingades arbeta gratis, dvs slavarbete
- De som lämnade in tvätten betalade klostret
- Barnen adopterades bort (även om det var mot mödrarnas vilja) till rika familjer i USA mot betalning
- Många barn vanvårdades till döds och fick en namnlös grav, dvs inga kostnader för klostren
- För att få lämna klostren måste kvinnorna betala en avgift, vilket ju var svårt eftersom de inte fick någon lön. Men lyckades de betala dem (kanske familjen förbarmade sig) så blev det ytterligare en inkomst för klostren
Jag får ingen känsla av att de tog emot ogifta mödrar och deras barn av hjärtats godhet och bara ville dem väl.
Magdalenahemmen på Irland
Hemskt med mansplaining.
"Köpenhamnspoliserna Carl Mørck och hans kollegor Assad och Rosa på avdelning Q hittar en ledtråd i rummet som har ett samband till ett kvinnohem på Sprogø som isolerade och tvångssteriliserade "promiskuösa kvinnor" mellan 1920–1960-talet."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Journal_64_(film)
"Köpenhamnspoliserna Carl Mørck och hans kollegor Assad och Rosa på avdelning Q hittar en ledtråd i rummet som har ett samband till ett kvinnohem på Sprogø som isolerade och tvångssteriliserade "promiskuösa kvinnor" mellan 1920–1960-talet."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Journal_64_(film)
Magdalenahemmen på Irland
Alien skrev:Dessa barn var "horungar", avlade i synd, de skulle undvikas och glömmas bort.
Catherine Corless anklagar den katolska kyrkan. Människor var rädda för vad församlingsprästen skulle tycka. De var hjärntvättade. Så de havande flickorna och deras barn måste gömmas undan.
Att klostren uppfanns under tidig medeltid handlar om att cellibat var ett sätt att hålla nere barnafödandet. Ett annat sätt att hindra överbefolkning var genom en frikostig användning av dödstraff. På så sätt blev det mer mat över.
Jordbruket var så ineffektivt före industrialismen att även om över 90% arbetade där så hotades man varje år av svält om det blev missväxt. Man kunde inte heller transportera mat längre än ett par mil landvägen. Hamnstäder var de enda ställena som var tryggade från svält till priset av att skeppen kunde föra med sig epidemier.
Magdalenahemmen på Irland
Vildsvin skrev:Alien skrev:Dessa barn var "horungar", avlade i synd, de skulle undvikas och glömmas bort.
Catherine Corless anklagar den katolska kyrkan. Människor var rädda för vad församlingsprästen skulle tycka. De var hjärntvättade. Så de havande flickorna och deras barn måste gömmas undan.
Att klostren uppfanns under tidig medeltid handlar om att cellibat var ett sätt att hålla nere barnafödandet. Ett annat sätt att hindra överbefolkning var genom en frikostig användning av dödstraff. På så sätt blev det mer mat över.
Jordbruket var så ineffektivt före industrialismen att även om över 90% arbetade där så hotades man varje år av svält om det blev missväxt. Man kunde inte heller transportera mat längre än ett par mil landvägen. Hamnstäder var de enda ställena som var tryggade från svält till priset av att skeppen kunde föra med sig epidemier.
Men du kyrkan såg ju strängt på abort och "preventivmedel" under den här tiden.
On December 5, 1484, Pope Innocent VIII issued the Summis desiderantes affectibus, a papal bull in which he recognized the existence of witches and gave full papal approval for the Inquisition to proceed "correcting, imprisoning, punishing and chastising" witches "according to their deserts". In the bull, which is sometimes referred to as the "Witch-Bull of 1484", the witches were explicitly accused of having "slain infants yet in the mother's womb" (abortion) and of "hindering men from performing the sexual act and women from conceiving" (contraception).[20] Famous texts that served to guide the witch hunt and instruct magistrates on how to find and convict so-called "witches" include the Malleus Maleficarum, and Jean Bodin's De la Demonomanie des Sorciers.[21] The Malleus Maleficarum was written by the priest J. Sprenger (born in Rheinfelden, today Switzerland), who was appointed by Pope Innocent VIII as the General Inquisitor for Germany around 1475, and H. Institoris, who at the time was inquisitor for Tyrol, Salzburg, Bohemia and Moravia. The authors accused witches, among other things, of infanticide and having the power to steal men's penises.[22]
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_birth_control
Återgå till Intressanta intressen