Katolska kyrkan vs Svenska kyrkan?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav MsTibbs » 2014-06-06 14:59:20

Vad är skillnad i Svenska kyrkan och Katolska kyrkan i Gudstjänst? Västerstrandskyrkan har inget idag, men det har Vår Fru av Rosenkransen? Kan man bara gå in eller kommer de försöka värva en då? Kollekt? Måste man vara finklädd? Eller är de så annorlunda att man som SvK:are inte bör gå dit?

Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Att leva som Aspergare.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav elle » 2014-06-06 16:45:06

Nej ingen brukar värvar folk i den katolska kyrkan . Kollekt som i svenska kyrkan . Finklädd absolut dock rekommenderar jag att undvika korta kläder , shorts , kläder som visar mkt hud .

När man kommer in och ut i kyrkan ska man göra korstecken och knäböja . Under mässan knäböjer man när prästen höjer upp Hostia . Bara om man är katolik kan man ta emot Kommunionen annars lägger man handen på vänster axel för att få välsignelse .
Senast redigerad av elle 2014-06-06 16:54:00, redigerad totalt 2 gånger.
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav MsTibbs » 2014-06-06 16:51:38

Nu har jag fått tag på en gammal katolik! :)

- Alla är välkomna.
- Vid Mässa får man inte ta emot kommunionen/nattvarden om man inte är katolik, däremot kan man gå fram med höger hand på vänster axel och man får då en välsignelse.
- Inga ärmlösa kläder.
- Helst inte sportskor.
MsTibbs

Inläggav MsTibbs » 2014-06-06 20:20:50

Jag besökte Vår Fru av Rosenkransen Katolska kyrka i Karlstad idag! Mässan var fin, jag försökte så gott jag kunde att härma de andra. På nattvarden ställde jag mig sist och fick välsignelse: "Välsignad vare du i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn".

Svårt att veta när man ska stå, sitta eller stå på knä. Ingen sa hej förutom en, synd för jag nickade mot alla få och skulle gärna vilja prata med någon. Prästen log iaf mot mig vid välsignelsen. :-)Happy

Jag fick en rosenkrans i olivträ med jord ifrån Jerusalem på baksidan av medaljongen, tog en broschyr hur man gör, mycket bra förklarat till skillnad från de komplicerade beskrivningarna jag hittat på Internet. Känns bra.

Fråga: Hur förvarar man en rosenkrans? Man kan väl inte ha den i botten av väskan med en massa annat skrot och smuts? Helig?
MsTibbs

Inläggav slackern » 2014-06-06 20:25:34

MsTibbs skrev: rosenkrans

Vad snälla dom var som gav dig en rosenkrans. Jag kan tänka mig att det är väldigt meditativt att sitta och göra det man gör med dom. :)
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav MsTibbs » 2014-06-06 20:29:51

slackern skrev:
MsTibbs skrev: rosenkrans

Vad snälla dom var som gav dig en rosenkrans. Jag kan tänka mig att det är väldigt meditativt att sitta och göra det man gör med dom. :)

Ja, jag blir lugn av att hålla i den... varm... :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MsTibbs

Inläggav Zima33 » 2014-06-06 20:40:15

elle skrev:
När man kommer in och ut i kyrkan ska man göra korstecken och knäböja . Under mässan knäböjer man när prästen höjer upp Hostia .

Ska och ska. Man får väl ändå göra som man känner bäst...
När jag var på en mässa var det en kvinna som hasade in på knä, halva mittgången och la pengar i en bössa. Jag blev rätt illa berörd av det. Sen var hon tydligen förlåten för hon reste sig och gick ut.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Koboshi » 2014-06-06 20:43:31

MsTibbs skrev:Jag besökte Vår Fru av Rosenkransen Katolska kyrka i Karlstad idag! Mässan var fin, jag försökte så gott jag kunde att härma de andra. På nattvarden ställde jag mig sist och fick välsignelse: "Välsignad vare du i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn".

Svårt att veta när man ska stå, sitta eller stå på knä. Ingen sa hej förutom en, synd för jag nickade mot alla få och skulle gärna vilja prata med någon. Prästen log iaf mot mig vid välsignelsen. :-)Happy

Jag fick en rosenkrans i olivträ med jord ifrån Jerusalem på baksidan av medaljongen, tog en broschyr hur man gör, mycket bra förklarat till skillnad från de komplicerade beskrivningarna jag hittat på Internet. Känns bra.

Fråga: Hur förvarar man en rosenkrans? Man kan väl inte ha den i botten av väskan med en massa annat skrot och smuts? Helig?

Använd den så ofta du vill och kan. För en del är det ett sätt att be böner på. Andra finner det hela en bra fokuspunkt. Vissa har den bara som ett tecken på sin tro.
Koboshi

Anslöt: 2009-07-10

Inläggav MsTibbs » 2014-06-06 20:44:02

Hittat billig rosenkransask :-)154
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MsTibbs

Inläggav MsTibbs » 2014-06-06 20:50:29

Koboshi skrev:Använd den så ofta du vill och kan. För en del är det ett sätt att be böner på. Andra finner det hela en bra fokuspunkt. Vissa har den bara som ett tecken på sin tro.

Jag har rosenkrans och ikoner för att påminna mig om Guds kärlek, jag använder också rosenkrans oftare än frälsarkransen att be med.
MsTibbs

Inläggav Koboshi » 2014-06-06 21:00:13

MsTibbs skrev:
Koboshi skrev:Använd den så ofta du vill och kan. För en del är det ett sätt att be böner på. Andra finner det hela en bra fokuspunkt. Vissa har den bara som ett tecken på sin tro.

Jag har rosenkrans och ikoner för att påminna mig om Guds kärlek, jag använder också rosenkrans oftare än frälsarkransen att be med.

^_^ Gud välsinge dig rikligt!
Koboshi

Anslöt: 2009-07-10

Inläggav MsTibbs » 2014-06-06 21:08:19

Koboshi skrev:
MsTibbs skrev:

^_^ Gud välsinge dig rikligt!

Tack Koboshi, må det gå även Dig väl! :)
MsTibbs

Inläggav elle » 2014-06-06 21:39:33

Zima33 skrev:
elle skrev:
När man kommer in och ut i kyrkan ska man göra korstecken och knäböja . Under mässan knäböjer man när prästen höjer upp Hostia .

Ska och ska. Man får väl ändå göra som man känner bäst....

Man gör det av respekt .
Under den gregorianska mässan i katolska kyrkan måste kvinnor vara beslöjade tex.
Senast redigerad av elle 2014-06-06 21:47:12, redigerad totalt 2 gånger.
elle

Inläggav MsTibbs » 2014-06-06 21:44:37

Uppdatering: Hittade svart läderfodral på Katolsk bokhandel... tyvärr fanns ingen bild. Mor glad, bad mig ta med rosenkransen till dem! :)
MsTibbs

Inläggav MsTibbs » 2014-06-07 2:03:20

Hur blir man katolik? Måste man döpa sig igen, liksom i Jesu Kristi kyrka?
MsTibbs

Inläggav elle » 2014-06-07 8:20:24

MsTibbs skrev:Hur blir man katolik? Måste man döpa sig igen, liksom i Jesu Kristi kyrka?

Man behöver inte döpa sig igen om man redan är döpt i Svenska Kyrkan .

Man måste gå en undervisning som avslutas med ett samtal ( inget examen ! ) och bikt . Senare under en mässa blir man både konfirmerad och tar emot Första Kommunionen . När man konfirmeras väljer man ett konfirmationsnamn .

Inte alltid men man brukar blir upptagen på Skärtorsdagen .

Undervisningen kan man hoppa av när man vill och den är utan kostnad .
elle

Inläggav elle » 2014-06-07 8:35:18

MsTibbs skrev:

Det finns ingen regel men man förvarar på ett värdigt sätt . Jag brukar ha min på en bokhylla .
Rosenkrans är inget sakrament . Man kan om man vill be en präst att han välsignar den .
elle

Inläggav MsTibbs » 2014-06-07 9:17:49

elle skrev:
MsTibbs skrev:

Det finns ingen regel men man förvarar på ett värdigt sätt . Jag brukar ha min på en bokhylla .
Rosenkrans är inget sakrament . Man kan om man vill be en präst att han välsignar den .

Jag hittade en tygpåse där jag har mitt handkors, alltså ett kors som är slipat så det är skönt att hålla i. Däri borde rosenkransen kunna ligga, till jag får fodralet jag hittade på posten.

Rosenkransen jag fick igår är av olivträ och har jord från Jerusalem och den är välsignad, vet inte av vem. :-)154
MsTibbs

Inläggav hustomten » 2014-06-07 15:32:54

Jag har visserligen aldrig varit i en katolsk kyrka i Sverige, men i Österrike så får man absolut inte gå in med keps eller huvudbonad som man. Sen hålls en del av gudstjänsten på latin och man fattar nada och så ska man resa sig femtioelva gånger. Vem som helst kan gå in i kyrkan men det ska vara vårdad klädsel och inte för mycket bar hud.
hustomten

Anslöt: 2014-01-12

Inläggav slackern » 2014-06-07 15:42:55

hustomten skrev:Jag har visserligen aldrig varit i en katolsk kyrka i Sverige, men i Österrike så får man absolut inte gå in med keps eller huvudbonad som man. Sen hålls en del av gudstjänsten på latin och man fattar nada och så ska man resa sig femtioelva gånger. Vem som helst kan gå in i kyrkan men det ska vara vårdad klädsel och inte för mycket bar hud.

Har du också rötter från Österrike?
slackern

Inläggav hustomten » 2014-06-07 15:58:16

slackern skrev:

Jawohl, men jag har svensk mamma och är född här, så jag räknar mig som svensk och har faktiskt förhört mig om det du skrev att först tredje generationen är svensk, det är inte riktigt sant. Jag är delvis uppväxt i Österrike och älskar Österrike. Jag är uppväxt i Wien och när jag pratar tyska så är det Wienerisch, jag älskar dialekter. Jag tog studenten i Österrike (klassiskt musikgymnasium) och började plugga där men flyttade sen hit.
hustomten

Anslöt: 2014-01-12

Inläggav slackern » 2014-06-07 16:09:08

hustomten skrev:
slackern skrev:

Jawohl, men jag har svensk mamma och är född här, så jag räknar mig som svensk och har faktiskt förhört mig om det du skrev att först tredje generationen är svensk, det är inte riktigt sant. Jag är delvis uppväxt i Österrike och älskar Österrike. Jag är uppväxt i Wien och när jag pratar tyska så är det Wienerisch, jag älskar dialekter. Jag tog studenten i Österrike (klassiskt musikgymnasium) och började plugga där men flyttade sen hit.

Coolt själv är bägge mina föräldrar från Österrike. Fast från Innsbruck i Tyrolen. Kan tyvärr inte prata särskilt bra tyska men förstår en hel del. Fast jag överlever när jag är där nere och försöker att prata tyska så gott jag kan. Men det kan bli katastrofalt fel ibland. :)
slackern

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-07 21:58:50

Jag har varit i katolska kyrkan här i Uppsala, på ett studiebesök i högstadiet. Vi blev guidade av abedissan. Jag uppfattade det som en välkomnande och ljus kyrka och abedissan verkade snäll. Man ser nunnor på stan ibland, så de kan inte tillhöra någon väldigt strikt orden (typ karmeliterna som nästan inte får prata).
Fast jag skulle nog inte våga gå i en katolsk mässa, jag skulle vara livrädd att folk tittade på mig och tänkte "Usch, en lutheran. Avfälling!"

Har några frågor:
1. Är det okej även för en icke-katolik att be med rosenkransen?
2. Hur gammal är man när man har en sådan där första-nattvards-ceremoni och man bär vit klänning?
3. Konfirmeras katoliker?
4. Är det okej för en icke-katolik att vända sig till helgon, typ Jungfru Maria, i bön? Om en lutheran skulle be Ave Maria, skulle det räknas som hyckleri då?
5. Får man komma och bikta sig även om man inte är katolik? Kan en ateist bikta sig, eller säger prästen "nej, du är evigt fördömd, för du tror inte! Ut!" :shock:
6. Tror katoliker verkligen att de äter Jesu kropp och blod på riktigt?
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-07 22:01:02

hustomten skrev:Jag har visserligen aldrig varit i en katolsk kyrka i Sverige, men i Österrike så får man absolut inte gå in med keps eller huvudbonad som man. Sen hålls en del av gudstjänsten på latin och man fattar nada och så ska man resa sig femtioelva gånger. Vem som helst kan gå in i kyrkan men det ska vara vårdad klädsel och inte för mycket bar hud.

När vi var i Sankt Vituskatedralen i Prag kom en sur vaktmästare och sade åt min brorsa att ta av sig mössan. I ortodoxa kyrkor jag varit i har jag för mig att man fick ta på sig en kofta eller något, om man hade en tröja eller klänning utan ärmar.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Återgå till Intressanta intressen

Logga in