Religion
Religion
Miche skrev:Ändå påstår ni kristna att gud skapade allt inklusive satan, följaktligen rent logiskt kommer även all ondska från gud.elle skrev:Ondska kommer inte från Gud .
Hallå, hur fan får ni ihop det? Logiken haltar rejält och ni motbevisar er själva om och om igen, den enda slutsatsen som går att dra av det hela är att religion enbart är sagor och har ingen som helst koppling med den verkliga världen hur den fungerar, är skapad osv.
För att du ska förstå allt det där behöver du låta Gud komma till dig, ta Honom till dig. Först då kommer du förstå.
Tills dess är det ingen mening med att kasta pärlor till svin. Alltså, ingen idé att försöka förklara kristendomen till en ateist.
Religion
Miche skrev:Ändå påstår ni kristna att gud skapade allt inklusive satan, följaktligen rent logiskt kommer även all ondska från gud.
Hallå, hur fan får ni ihop det? Logiken haltar rejält och ni motbevisar er själva om och om igen, den enda slutsatsen som går att dra av det hela är att religion enbart är sagor och har ingen som helst koppling med den verkliga världen hur den fungerar, är skapad osv.
Tja såvitt jag förstår det så skapade gud onekligen Lucifer (satan/fan/djävulen). Han skapade dessutom Lucifer till att vara en ängel som på intet vis såg någon poäng i eller mening med att vara (som han såg det) någon slags slav åt människan. Lucifer ogillade skapelsen människan och hans invändningar, protester och försök till uppvingleri slutade med att han störtades av gud (eller besegrades av ärkeängeln Mikael beroende på hur man vill se det).
Hur man än vrider på det så skapades Lucifer precis som sådan han var av gud, om man nu ska hänge sig till det hela.
Det finns f.ö tusentals hål överlag i skriften i sig. T.ex var Adam och Eva de enda människorna på jorden. De fick bara söner. Men sönerna lyckades hitta fruar. Vad fasen kom de fruarna ifrån?
Vidare så valde gud att rädda Noa m.fam samt två av var djurart när han avrättade resten av världsbefolkningen. Noa och hans familj var således de som byggde upp befolkningen på nytt. Hur? Med varandra så klart, de var ju de enda människorna. Snacka om incest på hög nivå.
Drar man upp sådana här saker så brukar det börja försvaras med "metaforer" och andra underhållande förklaringar.
Vidare kan man ju undra hur de kristna här ställer sig till det faktum att Bibeln som den ges ut inte är komplett, att man valt bort vissa delar (så som Lilith t.ex) och ändrat andra.
Religion
Du verkar blanda islam med kristendom.
Förresten är det lite tokigt att tro man kan förklara kristendom från ett kristet perspektiv om man inte tror på en andevärld eller Herren Jesus kristus, Guds son.
tahlia skrev:Hur man än vrider på det så skapades Lucifer precis som sådan han var av gud, om man nu ska hänge sig till det hela.
Judasbrevet 1 skrev:6 Jag vill också påminna er om de änglar som en gång var heliga och rena, men frivilligt började leva i synd. Gud har låst in dem i mörker i väntan på domens dag.
Förresten är det lite tokigt att tro man kan förklara kristendom från ett kristet perspektiv om man inte tror på en andevärld eller Herren Jesus kristus, Guds son.
Senast redigerad av Parvlon 2014-06-05 23:43:13, redigerad totalt 1 gång.
Religion
Parvlon skrev:Du verkar blanda islam med kristendom.tahlia skrev:Hur man än vrider på det så skapades Lucifer precis som sådan han var av gud, om man nu ska hänge sig till det hela.Judasbrevet 1 skrev:6 Jag vill också påminna er om de änglar som en gång var heliga och rena, men frivilligt började leva i synd. Gud har låst in dem i mörker i väntan på domens dag.
Såvitt jag förstått kristendomen så hade änglar ingen fri vilja.
Religion
Som fan tolkar bibeln m.ao.
Jag länkar ju till raka motsatsen. edit det gjorde jag inte alls. en får googla själv eller kolla på http://www.biblegateway.com
Jag länkar ju till raka motsatsen. edit det gjorde jag inte alls. en får googla själv eller kolla på http://www.biblegateway.com
Senast redigerad av Parvlon 2014-06-05 23:51:47, redigerad totalt 1 gång.
Religion
Parvlon skrev:Som fan tolkar bibeln m.ao.
Jag länkar ju till raka motsatsen.
Jovisst, där ja. Men jag minner mig ha läst en passage någonstans som säger raka motsatsen. Förvisso inte helt ovanligt att vissa delar av bibeln säger emot andra delar av samma bok.
Religion
tahlia skrev:Jovisst, där ja. Men jag minner mig ha läst en passage någonstans som säger raka motsatsen. Förvisso inte helt ovanligt att vissa delar av bibeln säger emot andra delar av samma bok.
Bibeln behöver man Helig ande för att förstå. Du är ateist om jag inte minns fel så det är inte konstigt att din tolkning känns fel.
Religion
Parvlon skrev:tahlia skrev:Jovisst, där ja. Men jag minner mig ha läst en passage någonstans som säger raka motsatsen. Förvisso inte helt ovanligt att vissa delar av bibeln säger emot andra delar av samma bok.
Bibeln behöver man Helig ande för att förstå. Du är ateist om jag inte minns fel så det är inte konstigt att din tolkning blir fel.
Varför skulle jag behöva ett övernaturligt väsen för att förstå något skrivet av en människa? Just det där stör mig lite. Hur törs man tro på något en drös människor har skrivit - människor som man aldrig träffat, pratat med eller har någon uppfattning om alls. Hur litar man på att de alls talar någon sorts sanning? Hur vet man att de inte led av vanföreställningar, hade livlig fantasi eller bara ville skriva en intressant historia?
Religion
Sånt hjälper Gud/Jesus/Den helige anden en med men som det också står;tahlia skrev:Varför skulle jag behöva ett övernaturligt väsen för att förstå något skrivet av en människa? Just det där stör mig lite. Hur törs man tro på något en drös människor har skrivit - människor som man aldrig träffat, pratat med eller har någon uppfattning om alls. Hur litar man på att de alls talar någon sorts sanning? Hur vet man att de inte led av vanföreställningar, hade livlig fantasi eller bara ville skriva en intressant historia?
2 Timotheosbrevet 3:16-17
16 Hela Skriften är inspirerad av Gud, och det finns inget som kan mätas med den, när det gäller att undervisa oss om vad som är sant och lära oss att förstå vad som är orätt. Den korrigerar oss och hjälper oss att leva som Gud vill.
17 Genom den blir var och en som vill tjäna Gud rustad till att göra gott mot andra.
Psaltaren 55:22 Kasta din börda på HERREN, och han kommer att stödja dig, han kommer aldrig att låta den rättfärdige som ska flyttas.
Psaltaren 107:20 Han sände ut sitt ord och botade dem och räddade dem från deras undergång.
Psaltaren 147:3 Han helar ett förkrossat hjärta och binder upp sina sår.
Ordspråksboken 3:5-6 lita på Herren av hela ditt hjärta, och gör luta inte på ditt förstånd. I alla dina vägar erkänna honom, och han kommer att göra raka dina stigar.
1 Petrus 2:24 Han själv bar våra synder i sin kropp upp på trädet, så att vi skulle dö till synd och leva för rättfärdigheten. Genom hans sår har ni blivit botade.
1 Peter 4:19 Låt därför dem som lider enligt Guds vilja anförtro sina själar till en trogen Skapare medan du gör gott.
Jesaja 43:18 Tänk inte förr, inte heller överväga saker av gamla.
Mark 11:23 Sannerligen, jag säger er: den som säger till detta berg: ‘tas upp och kastas i havet “, och inte tvivlar i sitt hjärta utan tror att det han säger kommer att ske, kommer det att vara gjort för honom.
Romans 5:1-2 Eftersom vi har förklarats rättfärdiga av tro, har vi frid med Gud genom vår Herre Jesus Kristus. Genom honom har vi också fått tillgång genom tro till den nåd som vi står, och vi glädjas åt hoppet om Guds härlighet.
Romarna 8:28 Och vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt för bra, för dem som är kallade efter hans syfte.
1 Kor 13:07 Kärleken bär allt, tror allt, hoppas allt, uthärdar allt.
2 Kor 5:6-7 Så vi är alltid vid gott mod. Vi vet att när vi är hemma i kroppen som vi är borta från Herren, ty vi vandra i tro, utan att se.
Filipperbrevet 3:13-14 Bröder, anser jag inte att jag har gjort det mitt eget. Men en sak jag gör: glömmer vad som ligger bakom och sträcker mig fram till vad som ligger framför, trycker jag på mot målet för priset av den uppåtgående Guds kallelse i Kristus Jesus.
Hebreerbrevet 11:1 (KJV) Nu tro är det man hoppas, en visshet om det man inte sett.
Uppenbarelseboken 21:3-4 Och jag hörde en stark röst från tronen säga: “Se, boning Gud är med människan. Han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem som sin Gud. Han skall torka alla tårar från deras ögon, och döden skall inte finnas mer; får varken det finnas sorg eller gråt eller smärta längre, ty det som förr var är borta
Förresten tvivlar jag på att det finns övernaturliga saker. Naturen blev bara lite större senaste genom kristus.
Senast redigerad av Parvlon 2014-06-06 0:09:13, redigerad totalt 1 gång.
Religion
tahlia skrev:Parvlon skrev:Du verkar blanda islam med kristendom.tahlia skrev:Hur man än vrider på det så skapades Lucifer precis som sådan han var av gud, om man nu ska hänge sig till det hela.Judasbrevet 1 skrev:6 Jag vill också påminna er om de änglar som en gång var heliga och rena, men frivilligt började leva i synd. Gud har låst in dem i mörker i väntan på domens dag.
Såvitt jag förstått kristendomen så hade änglar ingen fri vilja.
Det har dom. Hur kunde annars Lucifer göra det han gjorde.
Dessa fantastiska varelser, trots fri vilja likt oss människor, väljde alltså att följa gud i flera miljoner år, och många gör det fortfarande och kommer göra det i en evighet.
Säger väl det mesta om hur fantastisk gud är.
Religion
kapuni skrev:Miche skrev:Ändå påstår ni kristna att gud skapade allt inklusive satan, följaktligen rent logiskt kommer även all ondska från gud.
För att du ska förstå allt det där behöver du låta Gud komma till dig, ta Honom till dig. Först då kommer du förstå.
Tills dess är det ingen mening med att kasta pärlor till svin. Alltså, ingen idé att försöka förklara kristendomen till en ateist.
+ 1 .
Framför allt till en ateist som använder argument för att håna , förlöjliga och dumförklara . Nu påstår jag inte att Miche eller någon annan här gör det med det finns de som har det syftet irl .
Religion
Miche skrev:Kanske inte, enligt er bibel är gud redan en ond jävel som tar kål på många fler människor än satan så han hade inte ens behövt skapa satan...
Om Gud är så ondskefull som du påstår skulle Han inte tillåta att Hans son skulle dö för andra .
Apropå satan och dödandet så varnar Jesus att man inte ska vara rädd för den som dödar kroppen utan för den som kan döda själen .
Religion
elle skrev:
Om Gud är så ondskefull som du påstår skulle Han inte tillåta att Hans son skulle dö för andra
Det där är mystiskt överlag. Vad blev bättre av att Jesus dog egentligen? Världen har fortsatt på samma våldsamma vis så där hade det ingen inverkan. Han dog för människans synder - alla framtida också då? Eller dog han så att alla människor för all framtid skulle bli förlåtna? Det går inte heller ihop eftersom man tydligen måste be om förlåtelse först. F.ö tycker jag det ter sig jäkligt grymt att skapa sig en son med planen att han ska dö relativt ung.
Religion
tahlia, du har inte ens läst bibeln, antar jag.
Jesus lever och vad var det som hängde upp honom på korset om inte människor (i Satans makt)?
Säger man att Gud är ond så har man säkerligen Satan som Gud. Dock kommer påståendena från personer som säger sig vara ateistiska så det de försöker göra är att skapa en dålig stämning.
Jesus lever och vad var det som hängde upp honom på korset om inte människor (i Satans makt)?
Säger man att Gud är ond så har man säkerligen Satan som Gud. Dock kommer påståendena från personer som säger sig vara ateistiska så det de försöker göra är att skapa en dålig stämning.
Religion
Parvlon skrev:tahlia, du har inte ens läst bibeln, antar jag.
Om man ska förstå bibeln måste man mer eller mindre ha studerat teologi? Annars blir det väl lätt att man bokstavstolkar och blir en fundamentalist?
Religion
Bibeln är den bok genom historien som flest människor läst.slackern skrev:Om man ska förstå bibeln måste man mer eller mindre ha studerat teologi? Annars blir det väl lätt att man bokstavstolkar och blir en fundamentalist?
Tycker du risken att bli en fundamentalist verkar hög?
Nej, Jesus sade t-ex detta om skriftlärda;
13 Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare! Ni stänger himmelriket för människor. Själva kommer ni inte in, och dem som försöker komma dit hindrar ni att komma in.*
23 Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare! Ni ger tionde av mynta, dill och kummin men försummar det som är viktigast i lagen: rätten, barmhärtigheten och troheten. Det ena borde ni göra utan att försumma det andra. 24 Ni blinda ledare! Ni silar mygg och sväljer kameler
29 Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare! Ni bygger profeternas gravar och pryder de rättfärdigas minnesstenar 30 och säger: Om vi hade levt på våra fäders tid, skulle vi inte ha varit med om att utgjuta profeternas blod. 31 Därmed vittnar ni om er själva,* att ni är söner till dem som mördade profeterna. 32 Fyll då också ni era fäders mått!* 33 Ni ormar, ni huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till Gehenna?
http://www.folkbibeln.net/chapter/searc ... kapitel=23
Senast redigerad av Parvlon 2014-06-06 13:23:19, redigerad totalt 1 gång.
Religion
Parvlon skrev:Bibeln är den bok genom historien som flest människor läst.slackern skrev:Om man ska förstå bibeln måste man mer eller mindre ha studerat teologi? Annars blir det väl lätt att man bokstavstolkar och blir en fundamentalist?
Tycker du risken att bli en fundamentalist verkar hög?
Fundamentalist betyder ju bokstavstroende. Hälften utav USA:s befolkning anser sig vara bokstavstroende alltså fundamentalister.
Religion
Jag läste in "extrem" när du skrev fundamentalist men det verkar vara ganska vanligt
Vi kan ju börja med Sverige och här är också bibeln mest läst. De flesta, t-om kristna, följer inte bibeln bokstavligt. Man slutar inte tänka bara för man läser en bok. Det kan jag garantera. Försökte läsa bibeln och tro bokstavligt på allt men det gick sådär.
http://sv.wikipedia.org/wiki/FundamentalismFundamentalism är ett återvändande till vad man uppfattar som en religions eller ideologis grundläggande och ursprungliga lära, och utgör ett avståndstagande från upplevda kompromisser förorsakade av moderna religiösa, etiska, vetenskapliga och politiska idéer.[1][2] Begreppet sammanblandas ofta med fanatism, extremism, traditionalism, sekterism och konservatism. En anhängare av fundamentalism kallas fundamentalist.
Vi kan ju börja med Sverige och här är också bibeln mest läst. De flesta, t-om kristna, följer inte bibeln bokstavligt. Man slutar inte tänka bara för man läser en bok. Det kan jag garantera. Försökte läsa bibeln och tro bokstavligt på allt men det gick sådär.
Religion
Parvlon skrev:Jag läste in "extrem" när du skrev fundamentalist men det verkar vara ganska vanligthttp://sv.wikipedia.org/wiki/FundamentalismFundamentalism är ett återvändande till vad man uppfattar som en religions eller ideologis grundläggande och ursprungliga lära, och utgör ett avståndstagande från upplevda kompromisser förorsakade av moderna religiösa, etiska, vetenskapliga och politiska idéer.[1][2] Begreppet sammanblandas ofta med fanatism, extremism, traditionalism, sekterism och konservatism. En anhängare av fundamentalism kallas fundamentalist.
Jo det kan jag tänka mig att det är svårt att tolka den bokstavligt. Om man inte är uppvuxen på det sättet. Men det glädjer mig att du inte tolkar bibeln bokstavligt. Men tyvärr så gör visa frikyrkor det i Sverige. Vet inte om en pastor läser teologi på universitetet eller om dom utbildar sina egna pastorer?
Religion
Summerat: Man behöver tro på gud för att förstå bibeln, gud och alltihop. Pekar man ut logiska fel i bibeln så tror man inte bra nog och kan avvisas med att vara satans sändebud, ond etc. När gud dödar är han god för han dödar ju inte själen. När satan dödar är han ond. Kan jag också få hitta på en uppdiktad entitet motsvarande själen som jag kan bestämma över när den påverkas och ej och mena att den är grunden till vår existens? Det vore bekvämt att slänga fram den ibland. "Min Nintendokraft är låg i dag jag kan inte komma o jobba"
Nä fan va bekvämt det är att vara religiös. Tro på rätt gud så får du kasta skit på ateister, andra religiösa eller bara vem du vill genom att säga att de inte förstår istället för att göra något jobbigt så som självreflektion, kritiskt tänkande eller ens förklara din tro. Vi förstår ju bara inte.
Nä fan va bekvämt det är att vara religiös. Tro på rätt gud så får du kasta skit på ateister, andra religiösa eller bara vem du vill genom att säga att de inte förstår istället för att göra något jobbigt så som självreflektion, kritiskt tänkande eller ens förklara din tro. Vi förstår ju bara inte.
Religion
DIProgan skrev:Summerat: Man behöver tro på gud för att förstå bibeln, gud och alltihop. Pekar man ut logiska fel i bibeln så tror man inte bra nog och kan avvisas med att vara satans sändebud, ond etc. När gud dödar är han god för han dödar ju inte själen. När satan dödar är han ond. Kan jag också få hitta på en uppdiktad entitet motsvarande själen som jag kan bestämma över när den påverkas och ej och mena att den är grunden till vår existens? Det vore bekvämt att slänga fram den ibland. "Min Nintendokraft är låg i dag jag kan inte komma o jobba"
.Påminner om en dålig tidningsartikel .
Återgå till Intressanta intressen