Orkaner med kvinnonamn är dödligast (fördomar kostar liv)
8 inlägg
• Sida 1 av 1
Inte för att "kvinnliga" orkaner i sig är dödligare men för folk omedvetet förknippar kvinnligt med ofrarligt och svagt. Och alltså inte söker skydd.
Rationellt och logiskt borde ju vara att bedöma orkanen efter vindstyrka och hur den drabbat tidigare samhällen på sin väg. Men i stället får grumliga känsloskäl styra.
Det är ju inte så att orkanerna benämns med mansnamn när de är extra starka. Det är ju varannan som får mansnamn, varannan kvinnonamn. Men varför följer inte folk helt enkelt myndigheternas rekommendationer? Inte för att myndigheterna alltid har full kontroll, men då är det snarare värre än befarat (t ex Katrina).
Man förundras ständigt över hur irrationellt människor tänker och beter sig. Det lär väl knappast gå att påverka människorna heller. I stället för de använda ett annat system för att namnge orkaner.
http://www.unt.se/omvarld/orkaner-med-k ... 86482.aspxUNT skrev:Omedvetna föreställningar om kön leder till att orkaner med kvinnonamn är mycket dödligare än orkaner med mansnamn.
Den slutsatsen dras av forskarna bakom en ny studie, som publiceras i den amerikanska vetenskapsakademins tidskrift PNAS.
"Våra fynd pekar på en olycklig och oavsedd följd av att använda könsbaserade namn på orkaner", skriver forskarna vid University of Illinois och Arizona State University i tidskriften.
Forskarna har analyserat uppgifter om antalet dödsoffer i mer än 90 orkaner som svepte in över USA under åren 1950 till 2012. Analysen visade att orkaner som tilldelades ett kvinnonamn brukade skörda nästan tre gånger fler dödsoffer jämfört med orkaner fick ett mansnamn.
Rationellt och logiskt borde ju vara att bedöma orkanen efter vindstyrka och hur den drabbat tidigare samhällen på sin väg. Men i stället får grumliga känsloskäl styra.
Forskarnas antagande är att omedvetna föreställningar om vad som är kvinnligt och vad som är manligt påverkar människors uppfattningar om orkaners svårighetsgrad och i sin tur deras benägenhet att vidta säkerhetsåtgärder och söka skydd i orkandrabbade områden.
För att testa den hypotesen gjorde de en serie experiment med försökspersoner som fick skatta orkaners svårighetsgrad och hur de själva skulle agera om de bodde i ett orkandrabbat område. Hälften fick informationen tillsammans med ett kvinnonamn, hälften tillsammans med ett mansnamn på orkanen.
Resultaten var slående. Orkanerna med kvinnonamn klassades genomgående som mindre farliga än orkanerna med mansnamn. Dessutom var de som hade tilldelats ett kvinnonamn på den tilltänkta orkanen betydligt mindre benägna att söka skydd än de som hade fått ett mansnamn på den.
”Även om våra fynd inte definitivt kan fastställa vilka processer som ligger bakom detta kan fenomenet som vi har identifierat ses som en ny och riskabel form av dold sexism", skriver forskarna.
Det är ju inte så att orkanerna benämns med mansnamn när de är extra starka. Det är ju varannan som får mansnamn, varannan kvinnonamn. Men varför följer inte folk helt enkelt myndigheternas rekommendationer? Inte för att myndigheterna alltid har full kontroll, men då är det snarare värre än befarat (t ex Katrina).
Man förundras ständigt över hur irrationellt människor tänker och beter sig. Det lär väl knappast gå att påverka människorna heller. I stället för de använda ett annat system för att namnge orkaner.
Det är bra att dumma människor dör. Socialdarwinism på hög nivå.
Jag läste faktiskt det där på namnforumet jag är medlem i och tänkte att jag borde ta upp det här, men Alien är alltid först! ![Skämtar :wink:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_wink.gif)
Tyvärr skulle jag nog också bli räddare för orkanen TORMUND än orkanen Mimmi.
![Skämtar :wink:](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_wink.gif)
Tyvärr skulle jag nog också bli räddare för orkanen TORMUND än orkanen Mimmi.
Re: Sv: Orkaner med kvinnonamn är dödligast (fördomar kostar
Tja.. här uppe har vi på kort tid haft två rejäla stormar vars like jag aldrig kommit ens nära att uppleva under hela min tidigare livstid. Den första hette Dagmar, den andra Ivar.
Kan inte säga att jag perdonligen gjorde någon bedömning utifrån namnen. Tror inte någon i omgivningen gjorde det heller. Att vi inte var beredda inför Dagmar berodde på att ingen nu levande människa kommit i närheten av någon erfarenhet av sådana enorma vindkrafter på våra breddgrader så vi förutsatte att varningarna var övrerdrivna så.som de alltid visar sig vara.
När det sedan var dags för Ivar visste vi bättre. Men de fanns de som trodde två sådana stormar så tätt ihop inte var möjliga och som därför var lika oförberedda för Ivan som de var för Dagmar.
Förvånar mig oerhört att folk, bland alla variabler möjliga, väljer att göra en bedömning med hjälp.av könstillhörigheten på ett namn.
Jorden benämner man ju f.ö som "hon" mest hela tiden tillsammans med sådant som "moder natur kan vara grym". Där tycks ju ingen ha problem med någon könskoppling.
Skickat från min U20i via Tapatalk 2
Kan inte säga att jag perdonligen gjorde någon bedömning utifrån namnen. Tror inte någon i omgivningen gjorde det heller. Att vi inte var beredda inför Dagmar berodde på att ingen nu levande människa kommit i närheten av någon erfarenhet av sådana enorma vindkrafter på våra breddgrader så vi förutsatte att varningarna var övrerdrivna så.som de alltid visar sig vara.
När det sedan var dags för Ivar visste vi bättre. Men de fanns de som trodde två sådana stormar så tätt ihop inte var möjliga och som därför var lika oförberedda för Ivan som de var för Dagmar.
Förvånar mig oerhört att folk, bland alla variabler möjliga, väljer att göra en bedömning med hjälp.av könstillhörigheten på ett namn.
Jorden benämner man ju f.ö som "hon" mest hela tiden tillsammans med sådant som "moder natur kan vara grym". Där tycks ju ingen ha problem med någon könskoppling.
Skickat från min U20i via Tapatalk 2
Jag tror att folk ofta inte alls gör någon rationell bedömning. De går på känsla och önsketänkande (det är nog inte så farligt). Men i USA är det ju inte ovanligt med stormar, tromber och orkaner, så de borde ta det på allvar. Det är förstås undermedvetet som "kvinnliga orkaner" bedöms svagare.
Vad ska man använda istället för förnamn på orkanerna? Efternamn?
Vad ska man använda istället för förnamn på orkanerna? Efternamn?
Alien skrev:Vad ska man använda istället för förnamn på orkanerna? Efternamn?
Forumnick.
![Skämtar ;)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_wink.gif)
- kvicksilver
- Anslöt: 2011-02-19
Är det inte så att stormarna officiellt bara heter saker i stil med "Höststormen 2003" och "vårstormen 1967" och sådant? Att namnen är inofficiella och bara används när man pratar med "lekmän"?
Det är iaf de namn som förekommer i media. Men samma storm kan ha olika namn i olika länder:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stormen_SimoneStormen Simone,[1] i Storbritannien kallad St Jude storm och i Tyskland Christian,[2] var en storm som drabbade nordvästra Europa den 28 till 29 oktober 2013. Orkanbyar på 37 m/s uppmättes i sydöstra England och 41 m/s på den holländska kusten. I Danmark kunde även vindar på över 50 m/s uppmätas. SMHI rapporterade att vindarna i det svenska inlandet nådde som mest i Halmstad med 36 m/s, och i Ängelholm med 33 m/s. När stormen nådde de östra delarna hade man i Småland som mest 27–28 m/s i vindbyarna.[1] I Sverige blåste det som allra mest på Hallands Väderö där medelvinden var som mest 31 m/s och orkanbyarna 42 m/s.
Det engelska namnet St Jude storm kommer sig av att den 28 oktober är aposteln Judas Taddeus helgondag. Det svenska namnet Simone kom sig av att det var Simons och Simones namnsdag. SMHI tillämpar WMO:s rekommendation om att ge varannan storm ett kvinnligt och varannan ett manligt namn; den förra namngivna stormen var Emil. Vanligen låter SMHI Norges Meteorologisk Institutt namnge stormar, men de gav inte denna något namn, då den inte fick stormstyrka på norskt område.