Datorn har gett upp

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Datorn har gett upp

Inläggav Miche » 2014-06-03 16:20:40

Jag tror inte det har med drivrutiner att göra, det verkar enbart handla om mekaniska fel, kan kan vara så att ett kretskort är knäckt, en komponent har pajjat, en kabel är sliten eller en kontakt är dålig.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Datorn har gett upp

Inläggav Zirre » 2014-06-03 18:26:16

Man borde kunna inaktivera tangentbordet under enhetshanteraren.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Re: Sv: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-03 20:48:22

Zirre skrev:Man borde kunna inaktivera tangentbordet under enhetshanteraren.

Ja, det går säkert att göra men det är svårt att klicka sig fram dit eftersom tangentbordet ställer sig i sökrutan på Kontrollpanelen. Det går att högerklicka på skrivbordet och låtsas välja bakgrundsbild och komma åt Enhetshanteraren den vägen. Kanske, alltså.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Re: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-03 22:57:58

Nej, datorn är helt kaputt. Tar till vara usb-hubben, usb-nätverkskortet, musmattan och musen. Resten är bara att kasta på soptippen. Tyvärr.
Lilla Gumman

Datorn har gett upp

Inläggav Miche » 2014-06-04 0:28:12

Tveksamt, troligen inaktiverar man då båda tangentborden...
Miche

Inläggav tahlia » 2014-06-04 3:26:19

Miche skrev:

I tidigare windowsversioner var det möjligt att göra. I windows 8 är det helt omöjligt dock. Dottern har nyligen haft samma problem med sitt tangentbord och musplatta. Enda att göra var att koppla ur det så hon kunde köra usb till man får möjlighet att byta originalet.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-04 12:09:07

Jag har avinstallerat drivrutinerna till det inbyggda tangentbordet. Jag kan testa med.geocaches usb-tangentbord. Om det fungerar, kan jag köpa ett usb-tangentbord på second hand eller loppis för 20 kr eller nåt ditåt. Det är min plan.
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-05 15:40:14

Jodå, det är tangentbordet som har gått sönder. Det funkar bra med ett usb-tangentbord, fast jag egentligen inte har plats. Har inte hittat något begagnat usb-tangentbord. Blir nog ny dator ändå, om nån månad.
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-06 20:13:27

Alltså, det dröjer innan jag får råd att skaffa ny dator. Men jag vill ändå bolla lite tankar och få lite allmänna tips.

Det ska vara en laptop. Jag kommer att titta på YouTube, SVT Play, Öppet arkiv, TV3 Play etc. och koppla datorn till TV:n med HDMI-kabel. Även långfilm direkt från hemsidor (streaming heter det visst) kan det bli frågan om. Jag har en VGA till hdmi-omkopplare, så det funkar även om datorn bara har VGA-utgång.

Annars rör det sig mest om vanligt surfande, samt Word, Excel och GSAK (databashantering för geocachare) och liknande.

Datorm bör ha en DVD-brännare ifall jag skulle behöva bränna nån säkerhetskopia av datorn eller så.

Spelar gör jag inte mycket. I så fall blir det kanske Farming Simulator 2009, eller små webb-spel.

Kopplar GPS:en till datorn för att lägga in GPX-filer (geocacher) och eventuellt nya delar av Open Street Map.

Elgiganten sa att multimedia kräver minst i5-processor. En jag känner hävdar att i3 processor räcker. Datorn behöver för övrigt inte ha Intel provessor, kan lika gärna vara AMD. Men det bör vara en PC.

Hur stort ramminne är lämpligt? 8 GB?
Hur stort grafikminne?

Kom ihåg att spåna tekniska detaljer mer än en specifik modell. Men tips om märken är ju alltid uppskattat.
Lilla Gumman

Inläggav Zirre » 2014-06-06 20:25:30

Miche skrev:

Det externa tangentbordet borde ju vara en egen enhet och man väljer ju vilken enhet man vill inaktivera så det borde inte vara något problem.
Zirre

Datorn har gett upp

Inläggav bittin » 2014-06-06 22:46:17

Du kan kolla på youtube med en i3 lika bra, om du inte ska se jättehögupplöst video fast det är mer grafikkortet och ramminnet som spelar roll än processorn

Märken som jag gillar är Lenovo och HP, Acer och Asus funkar också fint

skulle nog hellre beställa från Inet, Dustin eller Komplett då det brukar vara billigare än att handla i butik

Jag hade nog köpt denna: http://www.inet.se/produkt/1971812/leno ... 40m-fullhd eller denna http://www.inet.se/produkt/1971577/acer ... 730-fullhd men hojta då du fått upp en budget så hjälper jag dig gärna och kolla :)
bittin

Anslöt: 2008-11-03

Datorn har gett upp

Inläggav Miche » 2014-06-06 23:15:58

För att titta på streamad TV, Youtube osv på TVn så är det bättre att köpa en egen enhet för några få hundralappar så kan du klara dig med en betydligt mycket billigare dator, du slipper även koppla datorn till TVn.

Sådana enheter kan du hitta här.
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-07 9:33:46

Miche skrev:För att titta på streamad TV, Youtube osv på TVn så är det bättre att köpa en egen enhet för några få hundralappar så kan du klara dig med en betydligt mycket billigare dator, du slipper även koppla datorn till TVn.

Tack för tips. YouTube kollar jag mest på datorn. TV:n har en YouTube app. SVT Play och motsvarande kollar jag bara i undantagsfall på, om jag missat nåt jag brukar se. Hade varit skoj att kolla på film på TV:n, streamat. Jag vill ha en bra dator som klarar det mesta. Runt 5000 har jag förstått att jag måste hosta upp. Frågam är bara vilken.
Lilla Gumman

Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-08 7:44:44

Miche skrev:För att titta på streamad TV, Youtube osv på TVn så är det bättre att köpa en egen enhet för några få hundralappar så kan du klara dig med en betydligt mycket billigare dator, du slipper även koppla datorn till TVn.

Observera att det står "omvandlar de filer du har ..."
Och nej, jag laddar inte ner något. Inte ens filmer. Jag går in på en hemsida och kikar på filmem från hemsidan direkt. Det är jättelätt att koppla datorn till TV:n med en hdmi-kabel.
Samma sak med SVT Play, Öppet arkiv, TV3 Play, Kanal 5 Play och allt vad det heter. Enklast att bara koppla in datorn med hdmi-kabel.

Dessutom tittar jag ju på allt ovanstående i själva datorn också, titt som tätt.
Lilla Gumman

Datorn har gett upp

Inläggav Miche » 2014-06-08 13:04:55

Men om du nu inte har en fungerande dator och inte råd att köpa någon ny på ett bra tag så kan du lika gärna köpa en enhet för några hundralappar som gör om din TV till en smart-TV och därmed kan du titta vidare på filmer och klara dig utan dator.
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-08 16:20:17

Jag behöver datorn främst för att kunna ladda GPX-filer till datorn och Wherigo cartridges till smartphonen. Ännu så länge funkar geocaches dator till det. Jag hoppas också så småningom komma igång med GSAK, databashantering för geocachare.

En egen pc-laptop är alltså något jag kommer köpa så snart jag får råd.

TV:n har YouTube-app, likaså Wii:et. I smartphonen har jag SVT Play etc.

Laptopen vars tangentbord gick sönder, köpte jag på Elgiganten. Billigast möjiga dator, kostade 3330 kr. Den blev jag inte nöjd med. Den segar när jag tittar på YouTube (kan få mejl med kul klipp, kan finnas klipp på forumet eller chatten jag vill kika på och liknande).

Jag kan titta på YouTube, SVT Play och liknande på smartphonen. Men när jag väl köper en dator, ska den klara det. Det är inte det jag främst har datorn till, men det ska funka när jag väl behöver det. Jag tyckter det är kul att få upp det jag ser på TV:n på en stor skärm, men jag kommer inte göra det ofta.

En sån där låda för att kolla på film är mest en kul grej, inget som kommer användas mycket. Jag kollar alltid på TV-program, klipp etc. via en hemsida, laddar aldrig ner något. En sån där apparat klarar väl inte av att hantera hemsidor? Bättre att spara dom hundralapparna till laptopen jag ska köpa. Annars tar det bara längre tid att spara ihop till en.

Jag kan inte geocacha utan en dator. Till dess jag får råd att köpa en ny laptop kan jag låna geocaches laptop.

Ja, jag skulle ju mycket väl kunna köpa en enkel dator att ha till geocachingändamål, surfande, chattande och skrivande. Till och med begagnad. Men jag vet att jag inte kommer bli nöjd. Jag förväntar mig att datorn ska vara snabb, och klara av allting utan att krångla. Därför får jag lugna ner mig och spara pengar så jag kan köpa en bra dator jag blir nöjd med.
Senast redigerad av Lilla Gumman 2014-06-08 16:29:09, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Datorn har gett upp

Inläggav Zirre » 2014-06-08 16:23:47

Tipsar om en sajt som säljer begagnade (fixade) laptops.
https://www.inregodirekt.se/
Zirre

Datorn har gett upp

Inläggav Zirre » 2014-06-08 16:25:45

Zirre

Datorn har gett upp

Inläggav Miche » 2014-06-08 17:52:32

Lilla Gumman skrev:En sån där apparat klarar väl inte av att hantera hemsidor?
Den klarar hemsidor bättre än Wii, de två vi har kör Android och stöder appar (den ena kan man köra Google Chrome på), Apple har gjort en som kan köra appar den med så det finns lite olika lösningar.
Miche

Datorn har gett upp

Inläggav bittin » 2014-06-08 18:02:40

Zirre skrev:Tipsar om en sajt som säljer begagnade (fixade) laptops.
https://www.inregodirekt.se/

Riktigt najs ställe vi har köpt en hel del datorer därifrån på jobbet och haft problem kanske 3 av 3000 gånger men då har dom snabbt fixat det privat har jag dock bara köpt en skärm till mor min där
bittin

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-08 19:01:32

De laptops som fanns nu på inregodirekt verkar vara helt okej datorer. Sen är frågan vilket märke man ska köpa. Spelar kanske ingen roll, men vill gärna ha så lite förinstallerat tjafs som möjligt. Alla tillverkare skickar ju med sina egna små program som man inte använder, plus prova på antivirus i 30 dar och annat sånt.
Lilla Gumman

Datorn har gett upp

Inläggav Miche » 2014-06-08 19:13:10

Jag tror risken för sådana program är mindre eftersom du köper en ominstallerad dator, tror knappast att de ansträngt sig att stoppa in program som tillverkaren levererat...
Miche

Datorn har gett upp

Inläggav bittin » 2014-06-08 19:27:30

Lilla Gumman skrev:De laptops som fanns nu på inregodirekt verkar vara helt okej datorer. Sen är frågan vilket märke man ska köpa. Spelar kanske ingen roll, men vill gärna ha så lite förinstallerat tjafs som möjligt. Alla tillverkare skickar ju med sina egna små program som man inte använder, plus prova på antivirus i 30 dar och annat sånt.

Denna använder jag på jobbet och är nöjd med: https://www.inregodirekt.se/begagnad/barbart/hp_elitebook_8440p/nr/208106 vet inte hur det är med extra skräpprogram och sådant i Windows installationerna som Inrego installerar då vi alltid köper datorerna utan oprativsystem på jobbet och installerar dom via VLSC och MDT men antar att man inte köper 2000+ Windows Licenser privat, men tror dom är rätt snälla o kastar inte med en massa extra program om man inte beställer att man inte vill ha extra program, då dom köper in begagnade datorer från Företag som har bytt till bättre datorer eller inte känner att dom behöver datorerna längre o sådär
Senast redigerad av bittin 2014-06-08 19:29:14, redigerad totalt 1 gång.
bittin

Datorn har gett upp

Inläggav slackern » 2014-06-08 19:28:56

bittin skrev:
Lilla Gumman skrev:De laptops som fanns nu på inregodirekt verkar vara helt okej datorer. Sen är frågan vilket märke man ska köpa. Spelar kanske ingen roll, men vill gärna ha så lite förinstallerat tjafs som möjligt. Alla tillverkare skickar ju med sina egna små program som man inte använder, plus prova på antivirus i 30 dar och annat sånt.

Denna använder jag på jobbet och är nöjd med: https://www.inregodirekt.se/begagnad/barbart/hp_elitebook_8440p/nr/208106 vet inte hur det är med extra skräpprogram och sådant i Windows installationerna som Inrego installerar då vi alltid köper datorerna utan oprativsystem på jobbet och installerar dom via VLSC och MDT

Går den att spela några som helst spel med?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Återgå till IT-forum

Logga in