Empati - är det inte väldigt många NT:s som saknar det?
100 inlägg
• Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
gadas skrev:På förekommen anledning tar jag mig friheten att upprepa mig:
Skilj mellan empati ("kognitiv empati") som NT och i synnerhet psykopater uppvisar och sympati ("emotionell empati") som i synnerhet autister har men psykopater helt saknar.
En mkt viktig distinktion. Att förstå andras behov så man kan använde dem i eget syfte. Och att förstå andras behov för att kunna stödja dem.
Psykopater är en speciell kategori, de har inget med nt att göra.
Psykopater förstår vissa av andras behov. Det är det första. Sen försöker de använda den förståelsen i eget syfte. Det är det andra. Sen kan de bara tänka kortsiktigt, det är det tredje.
Det går inte att förklara jockar som Lenin, Stalin, Pol Pot och Mao med att de var psykopater. De var nt med en riktigt obehaglig agenda. Liksom Hitler, Mussolini och Franco. Samma andas barn.
Frimodig
plåtmonster skrev:gadas skrev:Men depression är ju också en avstängning av funktioner i hjärnan.
Vad får du det ifrån?
Från fyrtio års personlig erfarenhet... Mer konkret från bl a att jag vet att hjärnan vid värmeslag kan reagera med depression(avstängning för att förhindra dödlig överhettning) och att depression oftast följer på ihållande ångest, mani eller hypomani som tvingar hjärnan att fortsätta arbeta.
Frimodig skrev:Psykopater är en speciell kategori, de har inget med nt att göra.
Det är sant, jag betraktar psykopater som motpolen till AS på skalan med NT i mitten.
Frimodig skrev:Sen kan de bara tänka kortsiktigt, det är det tredje.
Ja, och även det antyder att det är intelligens de saknar.
gadas skrev:Frimodig skrev:Sen kan de bara tänka kortsiktigt, det är det tredje.
Så vad är det vi ska slå fast nu då? Att IQ (logik) inte har något med intelligens att göra eller att alla IQ-tester som gjorts på psykopater vilka visat höga poäng är felaktiga?
tahlia skrev:gadas skrev:Frimodig skrev:Sen kan de bara tänka kortsiktigt, det är det tredje.
Så vad är det vi ska slå fast nu då? Att IQ (logik) inte har något med intelligens att göra eller att alla IQ-tester som gjorts på psykopater vilka visat höga poäng är felaktiga?
Njaa, jag tror psykopater kan prestera högt på IQ-test. Såna test fordrar inte att man fungerar långsiktigt, som normala människor gör.
Psykopater skiter alltid på sig.
Jag mötte ett rätt stort antal när jag jobbade i psykvården och på fängelser. Massor av dem hamnar liksom där. Det var vad många av deras höga iq resulterade i.
Frimodig
colaflaska skrev:Är jag den enda här som kan vara helt ärlig med att jag saknar allt vad empati och sympati heter?
Nej, andra har också förklarat att de saknar känslor för andra. Se t ex denna tråd: avsaknad-utav-verkliga-kanslor-ett-par-fragor-t16106.html
gadas skrev:Det är sant, jag betraktar psykopater som motpolen till AS på skalan med NT i mitten.
Fast det innebär också att vi i stort sett omger oss med 95% halvpsykopater. Iofs så visar väl nazityskland just på dessa egenskaper och hur de kan fungera.
gadas skrev:Från fyrtio års personlig erfarenhet... Mer konkret från bl a att jag vet att hjärnan vid värmeslag kan reagera med depression(avstängning för att förhindra dödlig överhettning) och att depression oftast följer på ihållande ångest, mani eller hypomani som tvingar hjärnan att fortsätta arbeta.
Tänkte egentligen om du sett någon vetenskaplig undersökning där man kartlagt sambanden. Så att man kanske kan göra något av det och förstå hjärnans funktion bättre. Men det låter som en ren funktion mot överbelastning. Kanske kan man hitta någon mental teknik för att t.ex minska magnituden av ångest så att hjärnan inte överbelastas. Och i ett senare skede vad som triggar ångest. En enkel förklaring är förstås yttre faktorer men det säger lite om hjärnans egen funktion i det hela. Varför t.ex vissa klarar av samma situation och andra inte.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
tahlia skrev:gadas skrev:Frimodig skrev:Sen kan de bara tänka kortsiktigt, det är det tredje.
Men varför skulle psykopater vara särskilt intelligenta? En minoritet av alla NT, Aspies, psykopater m m har speciellt hög IQ. Det betyder att de flesta psykopater inte har särskilt hög IQ och en del har låg IQ. Det är dessa som hamnar i fängelse och på rättspsyk.
Psykpater med hög IQ, det är de som blir politiker, professorer, läkare, direktörer, psykologer etc. Men då är det troligen något mer än språklig-logisk/matematisk intelligens (dvs den intelligens som mäts i IQ) de har. Alltså det som Howard Gardner kallar interpersonell (social) intelligens.
Re: Sv: Empati - är det inte väldigt många NT:s som saknar d
Jag har aldrig påstått att de ska vara fler överintelligenta psykopater än överintelligenta inom andra grupper jag har bara sagt att de finns.
Alien skrev:tahlia skrev:gadas skrev:
Men varför skulle psykopater vara särskilt intelligenta? En minoritet av alla NT, Aspies, psykopater m m har speciellt hög IQ. Det betyder att de flesta psykopater inte har särskilt hög IQ och en del har låg IQ. Det är dessa som hamnar i fängelse och på rättspsyk.
Psykpater med hög IQ, det är de som blir politiker, professorer, läkare, direktörer, psykologer etc. Men då är det troligen något mer än språklig-logisk/matematisk intelligens (dvs den intelligens som mäts i IQ) de har. Alltså det som Howard Gardner kallar interpersonell (social) intelligens.
Folk kanske tror det för att psykopater som INTE sitter i fängelse för våldsbrott, eller har tyranniserar grannerna, eller liknande, ses som "typiska" psykopater. Jag menar nu den gruppen som kanske har chefsjob, manipulerar alla, osv. De är säkert smarta. Men det är bara en liten grupp, inte alla psykopater. T.o.m. seriemördare kan vara smarta, annars är det ju svårt att klara sig undan upptäckt.
Alien skrev:tahlia skrev:gadas skrev:
Jag har två invändningar mot ditt resonemang. För det första är det inte så att de flesta psykopater som hamnar i fängelser och inom tvångspsykvården är dumma i huvudet. Jag har mött en antal skitsmarta på bägge ställena.
För det andra är det jättesvårt för psykopater att bli professorer, läkare, psykologer och sånt. Psykopater kan inte fungera så långsiktigt. De du tänker på är nt-människor i avsaknad av emotionell empati. De är inte psykopater. Gissar jag.
Frimodig
Så sant att psykopater saknar framförhållning, en av sakerna som gör dem till psykopater. De jag träffat som har psykopatiska drag lyckades alltid sabotera för sig och bli avskydda, utkastade, avskedade osv. Men det gick alltid ovanligt lång tid innan något riktigt hände. De kunde länge påstå att allt var normalt och folk trodde på det.
Sedan när saker kraschade så gick de oberört in i något annat, jobb eller liknande. Så för deras skull verkade det inte bekomma dem att allt blivit fel till slut. De verkade inte reagera normalt på förluster för de bara fixade något annat åt sig istället. En jag kände hade nya kompisar varje år eftersom de gamla inte orkade med honom. Det funkade ju för honom. Han var så charmerande att han alltid fick nya.
Sedan när saker kraschade så gick de oberört in i något annat, jobb eller liknande. Så för deras skull verkade det inte bekomma dem att allt blivit fel till slut. De verkade inte reagera normalt på förluster för de bara fixade något annat åt sig istället. En jag kände hade nya kompisar varje år eftersom de gamla inte orkade med honom. Det funkade ju för honom. Han var så charmerande att han alltid fick nya.
Kanske något för personer med asperger att lära utav honom i fråga om sociala kontakter?
(utom de mindre bra egenskaperna)
(utom de mindre bra egenskaperna)
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Frimodig skrev:Alien skrev:Men varför skulle psykopater vara särskilt intelligenta? En minoritet av alla NT, Aspies, psykopater m m har speciellt hög IQ. Det betyder att de flesta psykopater inte har särskilt hög IQ och en del har låg IQ. Det är dessa som hamnar i fängelse och på rättspsyk.
Jag har två invändningar mot ditt resonemang. För det första är det inte så att de flesta psykopater som hamnar i fängelser och inom tvångspsykvården är dumma i huvudet. Jag har mött en antal skitsmarta på bägge ställena.
För det andra är det jättesvårt för psykopater att bli professorer, läkare, psykologer och sånt. Psykopater kan inte fungera så långsiktigt. De du tänker på är nt-människor i avsaknad av emotionell empati. De är inte psykopater. Gissar jag.
Frimodig
Om man hamnar i fängelse el inte, kan förstås också bero på det sociala arvet. Den intelligente psykopat som växer upp i en akademisk el överklassfamilj har bättre förutsättningar.
Och för den som vill göra karriär underlättar det om man inte drar sig för att fuska, manipulera, intrigera och utnyttja andra människor. Det finns ju en bok just om psykopatiska chefer, som jag nämnt i denna tråd vem-ar-psykopat-t25886.html
Av vad jag har läst så har jag svårt att se att psykopater skulle ha kapacitet till eller kunna lyckas med att bli professorer, läkare, psykologer m.m. med anledning av att psykopater har dålig uthållighet, blir lätt uttråkade och kräver ständig stimulans och att de har svårt att kontrollera impulser. Att de skulle mäkta med den planering, det engagemang och att de har den uthållighet långsiktigt som krävs för att utbilda sig till och verka som exempelvis läkare eller psykolog har jag svårt att se. Psykopater har låg självkänsla och svårt att lita på andra och de blir tydligen så lätt uttråkade och har ett så stort behov av stimulans att det är därför det också är vanligt att de missbrukar någon substans, alkohol, andra typer av droger eller läkemedel. Har också läst att behovet av stimulans och att de blir så lätt uttråkade kan göra att de har lätt för att nicka till och somna, även under dagtid.
Om jag nu skall bli svårartad blaskig.
Jag gissar.
Psykopater är helt ensamma, de har ingen på sin sida, ingen som förstår dem. Alla andra är väsentligen bluffmakare. De säger en sak och menar en annan.
Det är bängligt att hantera hur man är gjord, av mamma och pappa.
Frimodig
Jag gissar.
Psykopater är helt ensamma, de har ingen på sin sida, ingen som förstår dem. Alla andra är väsentligen bluffmakare. De säger en sak och menar en annan.
Det är bängligt att hantera hur man är gjord, av mamma och pappa.
Frimodig
Tja, i någon mening är de nog felaktiga, inte bara på psykopater...
Toblerone skrev:T.o.m. seriemördare kan vara smarta, annars är det ju svårt att klara sig undan upptäckt.
Är det så smart ? Är det osmart att anmäla sig själv i stället, tyder det på låg intelligens? 'Vilken jävla idiot, han gick till polisen själv!!'...
Blir en psykopat verkligen chef för att han är smart? Tror snarare det beror på att han kan hantera människor. Intelligensen kan han kanske delegera - men vi med AS kan inte delegera att hantera människor...
gadas skrev:tahlia skrev:gadas skrev:
Tja, i någon mening är de nog felaktiga, inte bara på psykopater...
Njaa, Thalia har naturligtvis fel. Att psykopater tänker kortsiktigt har ingenting att göra med vad de gör på IQ-tester. Jag har mött ett antal skitsmarta psykopater.
Och till skillnad från alla er andra, har jag jobbat en massa år med tvångsomhändertagna psykfall och på fängelser, som Hall och Mariefred.
Nå, en gissning. Vem av er har jobbat på såna ställen?
Frimodig
Psykopat är en person som upptäckt en liten del av sin hjärna och kan visa andra människor.
Aspergare är en person som upptäckt en stor del av sin hjärna men inte kan visa andra människor...
Aspergare är en person som upptäckt en stor del av sin hjärna men inte kan visa andra människor...
gadas skrev:Psykopat är en person som upptäckt en liten del av sin hjärna och kan visa andra människor.
Kan vi åtminstone försöka undvika att glorifiera oss själva i vart och vartannat inlägg?
gadas skrev:Psykopat är en person som upptäckt en liten del av sin hjärna och kan visa andra människor.
Det där låter som flum.
Frimodig
Återgå till Övriga Aspergerfrågor