osynliga problem(?)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

osynliga problem(?)

Inläggav Vilsen86 » 2014-06-02 17:34:43

jag skulle vilja veta om jag har asperger eller inte, många säger jag har problem.
men vars är dessa problem? för jag ser inga :/ vården klagar då på allt, men jag är
tex eller har stor socialkompetens. men antar vården o andra tycker tvärtom :/
jag kan inte se dessa problem.. vad kan de vara? vad brukar vara vanliga problem när man
har asperger? eller vanliga osynliga problem som man själv inte kan se att man har?
Vilsen86

Anslöt: 2013-08-28

osynliga problem(?)

Inläggav plåtmonster » 2014-06-02 17:39:09

Vilka är "många" ..? vad säger vården? och vad är det de specifikt påpekar?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

osynliga problem(?)

Inläggav Sadistic » 2014-06-02 17:55:09

AS behöver inte betyda att du är socialt inkompetent, ett handikapp är inte en lista med saker man måste gå under eller följa - man ska se det som ett stöd för att få hjälp inte ett fack man tvingas under.

lättast är väl att testa tex asperger testet och sedan se om du tycker det stämmer överens. om inte så säger du kort nej till vad vården anser för dom kan inte direkt tvångs diagnosticera dig vad jag vet om.

http://www.rdos.net/Aspie-quiz/

NOTERA: detta är inte ett test som säger att du har as men däremot kan ge dig mer svar till varför folk kan uppfatta dig som en AS:are - mer professionell utredning krävs för att få en diagnos
Sadistic

Anslöt: 2013-12-09

osynliga problem(?)

Inläggav Vilsen86 » 2014-06-02 18:37:13

plåtmonster skrev:Vilka är "många" ..? vad säger vården? och vad är det de specifikt påpekar?
vården och min mormor säger jag har massa problem o klarar ej av göra något alls :/ menas jag anser jag klarar av allt. mitt liv är väldigt bra, har typ världens bästa pojkvän bland annat o ska gifta mig. :/ om jag hade såna problem hade väl nån annan tjej haft denna kille istället.
Vilsen86

osynliga problem(?)

Inläggav Vilsen86 » 2014-06-02 18:38:19

Sadistic skrev:AS behöver inte betyda att du är socialt inkompetent, ett handikapp är inte en lista med saker man måste gå under eller följa - man ska se det som ett stöd för att få hjälp inte ett fack man tvingas under.

lättast är väl att testa tex asperger testet och sedan se om du tycker det stämmer överens. om inte så säger du kort nej till vad vården anser för dom kan inte direkt tvångs diagnosticera dig vad jag vet om.

NOTERA: detta är inte ett test som säger att du har as men däremot kan ge dig mer svar till varför folk kan uppfatta dig som en AS:are - mer professionell utredning krävs för att få en diagnos

det testet har jag nog gjort redan, men det var svårt o förstod nästan inga ord, om det är samma jag tror det iaf. iaf så gav de mig att jag inte var aspergare :/
Vilsen86

osynliga problem(?)

Inläggav Sadistic » 2014-06-02 18:42:03

Vilsen86 skrev:
Sadistic skrev:AS behöver inte betyda att du är socialt inkompetent, ett handikapp är inte en lista med saker man måste gå under eller följa - man ska se det som ett stöd för att få hjälp inte ett fack man tvingas under.

det testet har jag nog gjort redan, men det var svårt o förstod nästan inga ord, om det är samma jag tror det iaf. iaf så gav de mig att jag inte var aspergare :/

då kan det ju vara svårt med att veta om du har 'sanningsenliga' resultat om du inte förstog det hela heller tyvärr - men som sagt ingen kan tvinga dig till en diagnos, men du bör inte heller se det som ett hinder för det kan vara seriöst en life saver om det är svårt.
Sadistic

osynliga problem(?)

Inläggav Vilsen86 » 2014-06-02 19:06:50

Sadistic skrev:
Vilsen86 skrev:

då kan det ju vara svårt med att veta om du har 'sanningsenliga' resultat om du inte förstog det hela heller tyvärr - men som sagt ingen kan tvinga dig till en diagnos, men du bör inte heller se det som ett hinder för det kan vara seriöst en life saver om det är svårt.

nej jag fråga en vän.. han fick förklara va de betyder o så :$
läst massor om asperger mig jag känner aldrig igen mig... :/
och om jag skulle ha asperger vill jag ej ha någon hjälp, eftersom jag klarar mig själv.
Vilsen86

osynliga problem(?)

Inläggav Sadistic » 2014-06-02 19:22:16

Vilsen86 skrev:
Sadistic skrev:
Vilsen86 skrev:

nej jag fråga en vän.. han fick förklara va de betyder o så :$
läst massor om asperger mig jag känner aldrig igen mig... :/
och om jag skulle ha asperger vill jag ej ha någon hjälp, eftersom jag klarar mig själv.

säg det då redan nu, att du inte är intresserad av detta.
Me.. varför togs detta upp från början? dom måste ju ha haft något att gå på?
Sadistic

osynliga problem(?)

Inläggav Vilsen86 » 2014-06-02 19:31:03

jag går till sjukhuset för är lite deppig o då har de som inte lyssnat på mig alls, :/ o så de fått för sig jag är deppig för jag har asperger :/ typ eller att de tycker jag är ful eller nåt :/ typ tittat på mig sen tror jag har något. :/
Vilsen86

osynliga problem(?)

Inläggav Sadistic » 2014-06-02 19:40:44

Vilsen86 skrev:jag går till sjukhuset för är lite deppig o då har de som inte lyssnat på mig alls, :/ o så de fått för sig jag är deppig för jag har asperger :/ typ eller att de tycker jag är ful eller nåt :/ typ tittat på mig sen tror jag har något. :/

Jag tror ju inte det har med att du är ful :P
det låter som du inte riktigt vet själv vad asperger är riktigt om du antar sådant -

Hursom, det är tråkigt att du känner som du gör men vi kan inte hjälpa dig så mycket om vi inte får lite mer information osv. Så vi vet vad du vet -
Sadistic

osynliga problem(?)

Inläggav Vilsen86 » 2014-06-02 19:46:31

Sadistic skrev:
Vilsen86 skrev:jag går till sjukhuset för är lite deppig o då har de som inte lyssnat på mig alls, :/ o så de fått för sig jag är deppig för jag har asperger :/ typ eller att de tycker jag är ful eller nåt :/ typ tittat på mig sen tror jag har något. :/

det låter som du inte riktigt vet själv vad asperger är riktigt om du antar sådant -

Hursom, det är tråkigt att du känner som du gör men vi kan inte hjälpa dig så mycket om vi inte får lite mer information osv. Så vi vet vad du vet -

vad för info ska de vara? :/
Vilsen86

osynliga problem(?)

Inläggav Sadistic » 2014-06-02 19:49:24

Vilsen86 skrev:
Sadistic skrev:

vad för info ska de vara? :/

vilka sidor du har läst om AS, vad läkarna säger, etc.
och vad du tror du förlorar om det visar sig att du har det handikappet
Sadistic

osynliga problem(?)

Inläggav Vilsen86 » 2014-06-02 19:56:48

här och wikipedia o lite andra sidor som 1177 tror jag.. o sen har min bror asperger :/
Jag tror jag kommer få dålig behandling o dåligt bemöt, tro man är dum i huvudet är väl de jag är.mest rädd för. att de ej kommer lyssna mer om man går till en läkare o så. att de kommer skapa problem alltså. jag blivit bemöt som jag var helt dum, de prata med mig som man pratar med ett litet varn eller med någon som ej förstår något, fick göra lite tester sen bad de mig ändra mina svar. ( du kan ju inte gå på ett torg med människor, du har svarat fel )
Vilsen86

osynliga problem(?)

Inläggav Vilsen86 » 2014-08-11 12:57:17

de här osynliga problem har jag fått veta en del av, de stod i mitt sjukutlåtande.. :/
Vilsen86

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in