Aspergers finns inte! (rättspsykiatrisk undersökning idag)
12 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag var i Halmstad idag på en sk. liten rättspsykiatrisk undersökning. Psykiatern sa att Asperger inte finns... De som diagnostiserats med det bör hellre gå under namnet autism-störningar. Det har blivit inflation i den diagnosen sa han. Men att det fortfarande räknas som autistiska.
För min del så kombinerades Aspergers, depression och paranoia i cirklar som överlappar varandra. Iof. hade han inte läst min typ 1 000-sidiga journal från psyket härifrån ännu. Men jag verkade iaf. inte vara allvarligt psykiskt störd.
För min del så kombinerades Aspergers, depression och paranoia i cirklar som överlappar varandra. Iof. hade han inte läst min typ 1 000-sidiga journal från psyket härifrån ännu. Men jag verkade iaf. inte vara allvarligt psykiskt störd.
Skönt att han inte uppfattar dig som allvarligt psykiskt störd. För då hade det blivit jobbigt om du hade blivit dömd. Skulle du sitta inspärrad utan tidsbegränsning vilket kan leda till väldigt många år.
Du får väl säga till psykiatern att yrkeskårens föreställningsförmåga är klart överdriven ..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
I vilken värld menar hen då?Richard skrev:Psykiatern sa att Asperger inte finns...
Richard skrev:Jag var i Halmstad idag på en sk. liten rättspsykiatrisk undersökning. Psykiatern sa att Asperger inte finns... De som diagnostiserats med det bör hellre gå under namnet autism-störningar.
...
Kanske psykiatern sade så med anledning av att diagnosen Aspergers syndrom numera går under benämningen autismspektrumtillstånd eller autismspektrumstörning i nya DSM?
Wine skrev:Richard skrev:Jag var i Halmstad idag på en sk. liten rättspsykiatrisk undersökning. Psykiatern sa att Asperger inte finns... De som diagnostiserats med det bör hellre gå under namnet autism-störningar.
...
Kanske psykiatern sade så med anledning av att diagnosen Aspergers syndrom numera går under benämningen autismspektrumtillstånd eller autismspektrumstörning i nya DSM?
Men så länge vi är i Sverige så ska ICD användas och där finns den än så länge oavsett vad DSM säger
Chilehead skrev:Wine skrev:Richard skrev:Jag var i Halmstad idag på en sk. liten rättspsykiatrisk undersökning. Psykiatern sa att Asperger inte finns... De som diagnostiserats med det bör hellre gå under namnet autism-störningar.
...
Men så länge vi är i Sverige så ska ICD användas och där finns den än så länge oavsett vad DSM säger
Inte i ICD 11
Koboshi skrev:Chilehead skrev:Wine skrev:
Inte i ICD 11
Har dock inte släppts ännu. Du får vänta till 2017.
The International Classification of Diseases 11th Revision is due by 2017
http://www.who.int/classifications/icd/revision/en/
Jag gillar inte riktigt psykiater-folket. De har i alla fall dålig rykte skulle jag våga påstå. Rättpsykiatri har väl ganska dåligt rykte.
Om personen påstod falska saker så anmäl personen!!! Annars gör det inte!
de som spärrar in folk borde ocks få känna på hur det känns att bli inspärrad. Själv har jag i alla fall sluppit sådant.
Om personen påstod falska saker så anmäl personen!!! Annars gör det inte!
slackern skrev:Skönt att han inte uppfattar dig som allvarligt psykiskt störd. För då hade det blivit jobbigt om du hade blivit dömd. Skulle du sitta inspärrad utan tidsbegränsning vilket kan leda till väldigt många år.
de som spärrar in folk borde ocks få känna på hur det känns att bli inspärrad. Själv har jag i alla fall sluppit sådant.
- jesusiscool
- Anslöt: 2013-04-25
Skulle vara intressant om någon hade bevis för utlåtanden som saknar grund och gjorde en åtalsanmälan mot sektpsyket för förtal eller tjänstefel (dvs felaktig diagnos mm)..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
På papper finns väl Aspergers egentligen inte längre? Det är väl just under autismspektrumtillstånd som vi aspisar kvalar in nu, rakt utsagt autim-störningar.
Jag tror inte att han menade att Aspergers inte finns, som att det är ett påhitt, utan bara att det borde gå under autism och inte kallas för Aspergers längre.
Kan vara så att han uttryckte sig lite knasigt eller att du missförstod lite men utifrån vad jag kan tolka har inte läkaren gjort något större fel.
Jag tror inte att han menade att Aspergers inte finns, som att det är ett påhitt, utan bara att det borde gå under autism och inte kallas för Aspergers längre.
Kan vara så att han uttryckte sig lite knasigt eller att du missförstod lite men utifrån vad jag kan tolka har inte läkaren gjort något större fel.
alixha skrev:På papper finns väl Aspergers egentligen inte längre? Det är väl just under autismspektrumtillstånd som vi aspisar kvalar in nu, rakt utsagt autim-störningar.
I ICD finns Aspergers kvar men inte i DSM.
Återgå till Aspergare och vården