Lämpliga skällsord? [Avdelad tråd]
58 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Vildsvin skrev:Bidragstagare
Det är en hyllning. Löneslav är ett skällsord. =P
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2012-07-23
kvicksilver skrev:CarolusRex skrev:Svordomar ska vara laddat, det som var laddat förr är det inte nu längre. Skärp er.
Jävla fitthora eller kukjävel ligger bra i mun.
Precis. Horunge kommer att vara skällsord tills det inte är att tabu att ha en prostituerad som förälder.
"Lämpliga skällsord" är en oxymoron. Hur träffande är "skitstövel" på en skala? Lika mycket som "järnspikar".
Alltså horunge betydde fram tills inte allt för länge sedan en unge som föddes utanför äktenskapet. Kvinnor som födde barn utanför äktenskapet fick gå runt i en röd horhatt. Att göra hor var att ha samlag utanför äktenskapet, inte att vara prostituerad.
Re: Sv: Lämpliga skällsord? [Avdelad tråd]
Personligen finner jag alla skällsord som är irrelevanta i koppling till den man skäller på som totalt meningslösa. Passar man dessutom på att blanda in någon helt annan (som en homosexuell t.ex) blir det, för mig, rent ut barnsligt eller trångsynt.
Effekten blir därför inte förolämpning utan degradering av IQ-skalan hos den som försöker förolämpa.
Effekten blir därför inte förolämpning utan degradering av IQ-skalan hos den som försöker förolämpa.
tahlia skrev:Personligen finner jag alla skällsord som är irrelevanta i koppling till den man skäller på som totalt meningslösa. Passar man dessutom på att blanda in någon helt annan (som en homosexuell t.ex) blir det, för mig, rent ut barnsligt eller trångsynt.
Finns situationer då jag kan tänka mig att förolämpa någon. Är man dessutom förbannad så blir det lätt så att man skippar pk-filtret.
Om jag ska förolämpa någon så försöker jag att hitta något som jag vet provocerar. Som att kalla en homofob för bögjävel t.ex.
- CarolusRex
- Anslöt: 2014-01-27
CarolusRex skrev:tahlia skrev:Personligen finner jag alla skällsord som är irrelevanta i koppling till den man skäller på som totalt meningslösa. Passar man dessutom på att blanda in någon helt annan (som en homosexuell t.ex) blir det, för mig, rent ut barnsligt eller trångsynt.
Finns situationer då jag kan tänka mig att förolämpa någon. Är man dessutom förbannad så blir det lätt så att man skippar pk-filtret.
Om jag ska förolämpa någon så försöker
jag att hitta något som jag vet provocerar. Som att kalla en homofob för bögjävel t.ex.
Att kalla någon för en misslyckad abort brukar annars sätta skruv på folk. Nu har jag då inte sagt det till någon sedan jag slutade gymnasiet så det är rätt länge sedan.
Skällsord som är mer aktuella:
* Peddo
* Bruntrampare (sverigedemokraterna)
* Garderobsnasse
* Babianvrålare (för de som fortfarande är kvar i stenåldern rent mentalt)
* Bedragarnisse, bedragarskunk
* Fjant
* Curlingbäbis
* Soffsvensson (för de mentalt lata)
* Kristallgrotta (fint hus, rätta vänner, osv, men totalt avsaknad av mänsklig värme)
* Hipsterbubbla (behöver vara annorlunda men är egentligen ointressant och ihålig om man trycker hål på det)
* Normalklägg
Sedan finns det väl en kategori som är välbetalda, har fina hus, bil, rätta vänner men är väldigt slätstrukna medelsvensson. Saknar i stort sätt allt intellektuellt innehåll och ett tomrum i vad som händer i det stora hela. Vars tillvaro består av innehållslösa konversationer och att byta köksinredning ofta i ett kök man inte använder. Och som förstås inte begriper att bolån som är högre än bostadsvärdet kan gå väldigt snett.
* Peddo
* Bruntrampare (sverigedemokraterna)
* Garderobsnasse
* Babianvrålare (för de som fortfarande är kvar i stenåldern rent mentalt)
* Bedragarnisse, bedragarskunk
* Fjant
* Curlingbäbis
* Soffsvensson (för de mentalt lata)
* Kristallgrotta (fint hus, rätta vänner, osv, men totalt avsaknad av mänsklig värme)
* Hipsterbubbla (behöver vara annorlunda men är egentligen ointressant och ihålig om man trycker hål på det)
* Normalklägg
Sedan finns det väl en kategori som är välbetalda, har fina hus, bil, rätta vänner men är väldigt slätstrukna medelsvensson. Saknar i stort sätt allt intellektuellt innehåll och ett tomrum i vad som händer i det stora hela. Vars tillvaro består av innehållslösa konversationer och att byta köksinredning ofta i ett kök man inte använder. Och som förstås inte begriper att bolån som är högre än bostadsvärdet kan gå väldigt snett.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Huggorm skrev:Jag tycker vi skall göra "hen" till nästa allmänna svordom
Känns som att människorna som skulle bli/är drabbade av att kallas det har det rätt jobbigt som det är, om de inte råkar beblanda sig med en väldigt begränsad men medialt inflytelserik grupp människor.
- kvicksilver
- Anslöt: 2011-02-19
Personer som identifierar sig med ett kön både rent anatomiskt men även i sättet att tänka vill nog benämnas som han eller hon. Medan andra kanske vill få pronomet hen för att det av någon anledning är mer oklart. Att däremot göra det till en generell benämning gör alla till någon slags kommunalgråa väggprydnader.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Att däremot göra det till en generell benämning gör alla till någon slags kommunalgråa väggprydnader.
Inte sant? Någonstans känns det som om man vill beröva alla människor möjligheten att identifiera sig med ett kön. Att acceptera att vissa människor inte känner sig hemma i varken "han" eller "hon" är ju trots allt inte samma sak som att det inte längre ska vara ok för någon att identifiera sig själv som man eller kvinna.
Jag känner några personer som identifierar sig själva som hen... Varför vill du att det ska vara ett skällsord?Huggorm skrev:Jag tycker vi skall göra "hen" till nästa allmänna svordom
Förmodligen för att hen som pronomen trycks ner i halsen på folk som det enda rätta. Det skapar en motreaktion.
- plåtmonster
Bajskorv.
Mer internt i familjen använder vi skällsordet "rövbulle" (efter yngsta barnets tolkning av uttrycket "för bövelen").
Mer internt i familjen använder vi skällsordet "rövbulle" (efter yngsta barnets tolkning av uttrycket "för bövelen").
Kaxig statarättling
en person som tror sig ha lyckats i livet och glömt bort sitt ursprung, typ - har blivit för fin för sina egna.....det värsta jag vet!
en person som tror sig ha lyckats i livet och glömt bort sitt ursprung, typ - har blivit för fin för sina egna.....det värsta jag vet!
Re: Sv: Lämpliga skällsord? [Avdelad tråd]
Pulver och pucko funkar fint. Har inte någon som helst förståelse för varför någon ska behöva uttrycka sig grovt.
Kålhuvud och kålrot brukar oxå går bra.
Vad tänker du med, ditt kålhuvud?
Vad tänker du med, ditt kålhuvud?
Inte ord men ändå passande i diskussionen:
Men förihelvete har du sand i anus eller?
Du vet att du är dum. Du har otur när du tänker och genomtänkta tankar tråkar ut dig.
Men förihelvete har du sand i anus eller?
Du vet att du är dum. Du har otur när du tänker och genomtänkta tankar tråkar ut dig.
Värsta skällsordet jag har hört ute i det fria är nog "samvetsneger" dvs en person av utlänsk härkomst i en myndighetsposition tex polis.
Med uttrycket menar man alltså att han är inkvoterad och egentligen saknar kompetensen för sitt arbete.
Detta är alltså inte ett rekommenderat uttryck från min sida.
*edit hade läst fel i titeln och trodde att det skulle vara "olämpliga skällsord"
Med uttrycket menar man alltså att han är inkvoterad och egentligen saknar kompetensen för sitt arbete.
*edit hade läst fel i titeln och trodde att det skulle vara "olämpliga skällsord"
Flatline skrev:Värsta skällsordet jag har hört ute i det fria är nog "samvetsneger" dvs en person av utlänsk härkomst i en myndighetsposition tex polis.
Samvetsneger verkar vara snarlikt husneger.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
Rövsugga är rätt skönt att säga.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
dasunbedingte skrev:Rövsugga är rätt skönt att säga.
Untermensch då?
slackern skrev:dasunbedingte skrev:Rövsugga är rätt skönt att säga.
Untermensch då?
Gasberoende låter bättre.
Eller som NDP uttrycker det..."GAS GEBEN!"
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
CarolusRex skrev:Svordomar ska vara laddat, det som var laddat förr är det inte nu längre. Skärp er.
Jävla fitthora eller kukjävel ligger bra i mun.
Men varför, om inte de gamla svordomarna och skällsorden duger, så blir det ju värre och värre.
Om man bara vill skrika något för att få utlopp för sina känslor, skulle det duga lika bra med "järnspikar".
Om man vill visa motparten hur arg man är på den, så duger ju de gamla svordomarna. Tonfallet och gester/mimik brukar säga det viktigaste.
Men man vill kanske chocka motparten? Men då måste det förstås bli grövre och grövre.
Och man vill tydligen också chocka omgivningen, som inte alls har med saken att göra. Det är ju inte den man är arg på som läser här.
Varför ska jag som utomstående tvingas läsa ord som berör mig illa?
Återgå till Intressanta intressen