Hur får jag tillbaka ljudet i datorn?
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag har problem med ljudet i datorn. När jag ska se på film, program mm, så finns det inget ljud.
När jag går in på kontrollpanelen /ljud så kommer en text upp "det finns inga ljudenheter installerade".
Hur löser jag detta?
När jag går in på kontrollpanelen /ljud så kommer en text upp "det finns inga ljudenheter installerade".
Hur löser jag detta?
- Mountain_lion
- Anslöt: 2013-07-18
En möjlig förklaring kan vara att drivrutinen krånglar för dig.
Kan du gå till Enhetshanteraren (Kontrollpanelen -> Enhetshanteraren) och under "ljud-, video- och spelenheter" se om drivrutinerna där har gula trianglar eller någon annan tydlig felmeddelande.
Om du inte alls hittar den kategorin i Enhetshanteraren så betyder det förmodligen att du behöver installera drivrutinen. Om du har en märkesdator/märkeslaptop så kan du ofta hitta drivrutiner på hemsidan av dem som byggde datorn och om du byggde din egen dator så kan du söka på högtalarens namn efter tillgängliga drivrutiner.
Kan du gå till Enhetshanteraren (Kontrollpanelen -> Enhetshanteraren) och under "ljud-, video- och spelenheter" se om drivrutinerna där har gula trianglar eller någon annan tydlig felmeddelande.
Om du inte alls hittar den kategorin i Enhetshanteraren så betyder det förmodligen att du behöver installera drivrutinen. Om du har en märkesdator/märkeslaptop så kan du ofta hitta drivrutiner på hemsidan av dem som byggde datorn och om du byggde din egen dator så kan du söka på högtalarens namn efter tillgängliga drivrutiner.
Men om drivrutinen krånglar och ljudet försvinner med jämna mellanrum? Jag har tidigare, när högtalarenehter fanns, uppdaterat drivruten ett dussintal gånger. Känns som att ngt centralt har blivit fel. Har ingen extern hårddisk för fotona så jag kan inte göra en total ominstallation.
- Mountain_lion
- Anslöt: 2013-07-18
Vad har du för dator?
Ljudkortets namn är bättre att söka på.Ardryn skrev:[...] om du byggde din egen dator så kan du söka på högtalarens namn efter tillgängliga drivrutiner.
Mountain_lion skrev:Jag har problem med ljudet i datorn. När jag ska se på film, program mm, så finns det inget ljud.
Hur löser jag detta?
Om du sätter i hörlurar, har du ljud då?