Insemination av singelkvinnor tillåtet i Sverige

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Insemination av singelkvinnor snart tillåtet i Sverige?

Inläggav slackern » 2014-05-29 18:53:48

Ja det vore ju extremt bra om dom kunde ta DNA test för att se om någon har anlag för att utveckla psykiska sjukdomar. Så kunde man abortera bort alla foster som hade minsta lilla risk att drabbas utav en depression i livet. Nej tack det är inget samhälle jag vill leva i.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Alien » 2014-05-29 19:01:17

Det handlar givetvis om att man inte ska ha några kända ärftliga sjukdomar. Men det är inget kvinnor frågar sina ONS om, antar jag.

Vad krävs för att bli spermadonator? skrev:För att donera spermier ska du:
vara frisk och inte ha kända, ärftliga sjukdomar eller allvarliga sjukdomar med hög smittrisk
enligt nationella riktlinjer vara minst 23 år och yngre än 45 år
vara icke-rökare
ha sädesceller som uppfyller kraven för nedfrysning
http://www.skane.se/sv/Webbplatser/Skan ... rmagivare/
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav snuggelhund » 2014-05-29 19:05:20

Huggorm skrev:Kul att växa upp med två militanta flator till föräldrar.

Hellre två flator än en manlig mansgris. :-)005
snuggelhund

Anslöt: 2010-07-16

Inläggav slackern » 2014-05-29 19:14:45

När jag skaffade barn med mitt ex kände varken hon eller jag om några som helst NPF. Eller hon kände till att jag hade dyslexi. Så rätt svårt att veta om ens partner har någon ärftlig genetisk avvikelse. Så spermadonatorer kollas nog upp noggrannare än vad medelsvensson gör innan dom skaffar barn.
slackern

Inläggav Kristofer » 2014-05-29 19:18:13

Egentligen så handlar det här väl om brist på närhet och samlag? I grund och botten är det den biologi som ger oss livet.

Det här är en symptomatisk lösning i ett samhälle där folk inte har möjligheter att mötas. I ett land som har störst andel enmanshushåll i världen.
Senast redigerad av Kristofer 2014-05-29 19:20:45, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav rdos » 2014-05-29 19:20:03

Jag gissar att feministerna på forumet jublar åt detta idiotiska förslag. Jomenvisst, kärnfamiljen ska ju bekämpas med alla medel. Homoadaptioner, tjejer som inseminerar sig för att det är jobbigt att anpassa sig till en partner. När ska vansinnet sluta tro?
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav rdos » 2014-05-29 19:21:17

Kristofer skrev:Egentligen så handlar det här väl om brist på närhet och samlag?

Varför då? Man behöver väl inte ha samlag jämt och ständigt för att bli med barn?
rdos

Inläggav slackern » 2014-05-29 19:23:46

rdos skrev:Jag gissar att feministerna på forumet jublar åt detta idiotiska förslag. Jomenvisst, kärnfamiljen ska ju bekämpas med alla medel. Homoadaptioner, tjejer som inseminerar sig för att det är jobbigt att anpassa sig till en partner. När ska vansinnet sluta tro?

Men det är ju skitbra. Även en massa män får yngla av sig och slipper ta sitt ansvar. Blir ju en win win situation.
slackern

Inläggav Huggorm » 2014-05-29 19:26:29

rdos skrev:Jag gissar att feministerna på forumet jublar åt detta idiotiska förslag. Jomenvisst, kärnfamiljen ska ju bekämpas med alla medel. Homoadaptioner, tjejer som inseminerar sig för att det är jobbigt att anpassa sig till en partner. När ska vansinnet sluta tro?

De slutar när den generation barn som det här genererar har växt upp och kan säga sin åsikt
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Kristofer » 2014-05-29 19:27:10

rdos skrev:
Kristofer skrev:Egentligen så handlar det här väl om brist på närhet och samlag?

Varför då? Man behöver väl inte ha samlag jämt och ständigt för att bli med barn?

Givetvis inte, men utan är barnlöshet en konsekvens. Vad jag menade var att det är bättre att verka för ett samhälle där människor kan mötas och skaffa barn istället för insemineringar av singelkvinnor.
Kristofer

Inläggav rdos » 2014-05-29 19:32:24

Kristofer skrev:
rdos skrev:

Givetvis inte, men utan är barnlöshet en konsekvens. Vad jag menade var att det är bättre att verka för ett samhälle där människor kan mötas och skaffa barn istället för insemineringar av singelkvinnor.

Enklare att avskaffa p-piller och kondomer isf. Det är ju p-piller och kondomer som gör att inga barn kommer till, inte brist på samlag.
rdos

Inläggav Alien » 2014-05-29 19:33:16

rdos skrev:Jag gissar att feministerna på forumet jublar åt detta idiotiska förslag. Jomenvisst, kärnfamiljen ska ju bekämpas med alla medel.

Vaddå, jag är feminist och jag jublar inte högt. Jag kan se både fördelar och nackdelar. Newsflash, man slutar inte att tänka för att man är feminist. :roll:

Men om det nu är svårt att hitta rätt partner, så riskerar kvinnor och i synnerhet högutbildade att bli för gamla innan de hittat den rätte. Så det kan vara i statens intresse att fler föder barn. I en del länder blir det allt färre unga som ska försörja allt fler gamla.

Men jag tycker att det är principiellt fel att det blir nästan gratis att bli med barn genom insemination, medan en adoption kostar över 100.000 kr. Alltså antingen ska de som insemineras få betala vad det kostar el så ska de som adopterar få ersättning av staten. När man som ensam kvinna låter sig insemineras väljer man att föda ett barn utan far, medan när man adopterar så tar man till sig ett redan föräldralöst barn.

Man behöver inte bekämpa kärnfamiljen för att erkänna att det finns även andra slags familjer.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav rdos » 2014-05-29 19:39:01

Alien skrev:Men om det nu är svårt att hitta rätt partner, så riskerar kvinnor och i synnerhet högutbildade att bli för gamla innan de hittat den rätte.

Det är sjävförvållat. De kan sänka sin ambitionsnivå och välja killar med lägre status. Med det här förslaget får de en ursäkt att använda insemination så de slipper sänka sina pretentioner.
rdos

Inläggav Kristofer » 2014-05-29 19:42:00

rdos skrev:
Kristofer skrev:
rdos skrev:

Enklare att avskaffa p-piller och kondomer isf. Det är ju p-piller och kondomer som gör att inga barn kommer till, inte brist på samlag.

Alltså just det bör varje par bestämma själva.

Vad jag menar var att ett ensamt liv med totalt noll samlag, givetvis, leder till barnlöshet och att det är den ofrivilliga ensamheten i befolkningen som bör bekämpas. Du börjar nästan göra dina teorier till religion.
Kristofer

Inläggav slackern » 2014-05-29 19:47:24

rdos skrev:
Alien skrev:Men om det nu är svårt att hitta rätt partner, så riskerar kvinnor och i synnerhet högutbildade att bli för gamla innan de hittat den rätte.

Det är sjävförvållat. De kan sänka sin ambitionsnivå och välja killar med lägre status. Med det här förslaget får de en ursäkt att använda insemination så de slipper sänka sina pretentioner.

Men på det här sättet kan dom ju få sperma från en arbetare eller hantverkare. Så då behöver dom inte tänka allas på socialbakgrund. Blir ju bara en massa fördelar.
slackern

Inläggav rdos » 2014-05-29 19:50:33

Kristofer skrev:Vad jag menar var att ett ensamt liv med totalt noll samlag, givetvis, leder till barnlöshet och att det är den ofrivilliga ensamheten i befolkningen som bör bekämpas. Du börjar nästan göra dina teorier till religion.

Det är klart att det är den ofrivilliga ensamheten som behöver bekämpas. Men den bekämpas ju inte med att redan aktiva har mer samlag. De som är ofrivilligt ensamma får ju oftast inte till relationer ö.h.t. Samhället behöver snarare skapa flera naturliga miljöer där folk kan träffas, och då menar jag inte fler krogar eller discon.
rdos

Inläggav rdos » 2014-05-29 19:53:24

slackern skrev:
rdos skrev:

Men på det här sättet kan dom ju få sperma från en arbetare eller hantverkare. Så då behöver dom inte tänka allas på socialbakgrund. Blir ju bara en massa fördelar.

:idea:

Det tänkte jag inte på. Undrar om de själva tänker på det, eller om de kommer att kräva att deras donatorer är professorer eller företagsledare?
rdos

Inläggav CarolusRex » 2014-05-29 19:55:08

Egentligen tycker jag inte att staten har någon som helst rätt reglera detta. Men jag är ju även drogliberal.
CarolusRex

Anslöt: 2014-01-27

Inläggav slackern » 2014-05-29 19:58:31

rdos skrev:
slackern skrev:
rdos skrev:

:idea:

Det tänkte jag inte på. Undrar om de själva tänker på det, eller om de kommer att kräva att deras donatorer är professorer eller företagsledare?

Det har jag faktiskt inte den blekaste om. Men jag tror inte det? Men tänk dig det måste väl öka barnafödandet här i Sverige? Kvinnor i karriären som inte hinner träffa en man kan dom få ett barn innan det är för sent. Men jag håller med dig att det bästa vore väl om barnet även träffar sin pappa. Men med det här sättet så dör ju inte den svenska befolkningen ut.
slackern

Inläggav rdos » 2014-05-29 20:03:32

slackern skrev:Det har jag faktiskt inte den blekaste om. Men jag tror inte det? Men tänk dig det måste väl öka barnafödandet här i Sverige? Kvinnor i karriären som inte hinner träffa en man kan dom få ett barn innan det är för sent. Men jag håller med dig att det bästa vore väl om barnet även träffar sin pappa. Men med det här sättet så dör ju inte den svenska befolkningen ut.

Låter väl ok, förutom det faktum att om de inte hinner träffa en man så har de inte tid med barn heller, och då ska de inte skaffa några heller. Det hela slutar med att barnet tillbringar större delen av sin tid på förskola och hos barnpassare när mamman inte har tid med det. Sådana föräldrar vill vi inte ha.

Förresten så är väl befolkningstillväxten tryggad genom alla immigranter från Somalia.
rdos

Inläggav Kristofer » 2014-05-29 20:08:17

rdos skrev:Det är klart att det är den ofrivilliga ensamheten som behöver bekämpas.

Vilket i princip var det jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden.
Kristofer

Inläggav slackern » 2014-05-29 20:09:03

rdos skrev:
slackern skrev:Det har jag faktiskt inte den blekaste om. Men jag tror inte det? Men tänk dig det måste väl öka barnafödandet här i Sverige? Kvinnor i karriären som inte hinner träffa en man kan dom få ett barn innan det är för sent. Men jag håller med dig att det bästa vore väl om barnet även träffar sin pappa. Men med det här sättet så dör ju inte den svenska befolkningen ut.

Låter väl ok, förutom det faktum att om de inte hinner träffa en man så har de inte tid med barn heller, och då ska de inte skaffa några heller. Det hela slutar med att barnet tillbringar större delen av sin tid på förskola och hos barnpassare när mamman inte har tid med det. Sådana föräldrar vill vi inte ha.

Förresten så är väl befolkningstillväxten tryggad genom alla immigranter från Somalia.

Alltså vissa kvinnor kanske märker vid 35 års ålder att dom inte har träffat den rätte. Då börjar det helt plötsligt bli bråttom Och då kanske dom är klara med sina studier och hunnit skaffa sig en anställning. Då tycker jag faktiskt att det är en fantastisk möjlighet för dom att skaffa sig ett barn. Alltså befolkningen blir ju bara äldre och äldre här i Sverige.
slackern

Inläggav rdos » 2014-05-29 20:10:28

Kristofer skrev:
rdos skrev:Det är klart att det är den ofrivilliga ensamheten som behöver bekämpas.

Vilket i princip var det jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden.

Nej, du babblade om samlag.
rdos

Inläggav rdos » 2014-05-29 20:14:55

slackern skrev:Alltså vissa kvinnor kanske märker vid 35 års ålder att dom inte har träffat den rätte. Då börjar det helt plötsligt bli bråttom Och då kanske dom är klara med sina studier och hunnit skaffa sig en anställning. Då tycker jag faktiskt att det är en fantastisk möjlighet för dom att skaffa sig ett barn. Alltså befolkningen blir ju bara äldre och äldre här i Sverige.

Om de bara är 35 år så har de minst 10 år på sig att sänka sin ambitionsnivå och skaffa sig tid för att hitta en partner. För om de inte har tid att leta efter partner så har de inte tid med ett barn heller. Det blir ett slags självutrensning av de som inte kan prioritera saker på rätt sätt, och så slipper en hel del curlingbarn att födas.
rdos

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in