har jag rättighet till hjälp från psykvård?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav kjwkjw » 2014-05-26 1:01:52

ni som läst mina inlägg på detta forum, tycker ni att jag är psykiskt sjuk? hur pass? bör jag få hjälp av psykvården? på vilket sätt?

varför blev jag nekad hjälp?
kjwkjw
Inaktiv

Anslöt: 2013-09-14

Inläggav Parvlon » 2014-05-26 1:06:23

Vet inte, tycker det mest verkar som att du är ute efter att gnälla. Iofs är det ju att lyssna på problem som psykvården är till för. Du blev troligtvis nekad för att du inte verkade behöva någon hjälp. Det kan bero på dålik kommunikationsförmåga eller självinsikt.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav kjwkjw » 2014-05-26 1:08:40

Parvlon skrev:Vet inte, tycker det mest verkar som att du är ute efter att gnälla. Iofs är det ju att lyssna på problem som psykvården är till för. Du blev troligtvis nekad för att du inte verkade behöva någon hjälp. Det kan bero på dålik kommunikationsförmåga eller självinsikt.

skämtar du? jag har fan exakt sammma tankar som killen som dödade tio personer nyss? det är detta jag menade i en annan tråd, det finns inget hopp. ingen hjälp att få. man ska fixa sig själv, barasådär.

jag är deprimerad på gränsen till självmord - men nekas hjälp. och samtidigt så sjukskrivs folk för "stress" och "sömnproblem".

jag har ju det också - ironiskt nog.
kjwkjw
Inaktiv

Inläggav Parvlon » 2014-05-26 1:11:02

Du tycker att människor ska få betala med blod för att du råkar vara oskuld?

Isåfall kan du ju säga det till psykpersonalen. Jag tvivlar på att du gjort det men annars kan du ju anmäla dig till polisen så tror jag de kommer med en gång och skjutsar dig. Fint käk på psyket faktiskt. Trevliga tjejer med.
Senast redigerad av Parvlon 2014-05-26 1:12:17, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav kjwkjw » 2014-05-26 1:11:56

Parvlon skrev:Du tycker att människor ska få betala med blod för att du råkar vara oskuld?

Isåfall kan du ju säga det till psykpersonalen. Jag tvivlar på att du gjort det.

nej, men allt annat.
kjwkjw
Inaktiv

Inläggav Sadistic » 2014-05-26 1:14:19

Gå dit igen och var så ärlig som möjligt, det som troligen kommer hända är att du får en samtals kontakt först.

OM det fortfarande inte funkar, skaffa en ny läkare - eftersom ibland passar man inte personligen med dom man får som läkare och då funkar nada.

Många av oss här har fått slåss om rätten att få ha det bra, så tro inte att allt är som dans på rosor för alla andra.

den som främst måste se till att det funkar med hjälp är du, om du inte är samarbetsvillig och gör ditt yttersta kommer inget hjälpa iafl.
Sadistic

Anslöt: 2013-12-09

Inläggav Myrkr » 2014-05-26 1:14:34

Tror tyvärr inte psykvården kan ge dig ett recept på en flickvän som du kan gå och hämta ut på apoteket, du får nog beställa en från Ryssland.
Myrkr

Anslöt: 2014-05-15

Inläggav kjwkjw » 2014-05-26 1:16:01

Myrkr skrev:Tror tuvärr inte psykvården kan ge dig ett recept på en flickvän som du kan gå och hämta ut på apoteket, du får nog beställa en från Ryssland.

inte direkt det utan att det faktum att jag är deprimerad pga av det och självmordsbeneägen.

men du har nog rätt, finns ingen hjälp att få - jag ger upp.
kjwkjw
Inaktiv

Inläggav slackern » 2014-05-26 1:20:10

kjwkjw skrev:
Myrkr skrev:Tror tuvärr inte psykvården kan ge dig ett recept på en flickvän som du kan gå och hämta ut på apoteket, du får nog beställa en från Ryssland.

inte direkt det utan att det faktum att jag är deprimerad pga av det och självmordsbeneägen.

Om du har självmordstankar ska du nog bege dig till psykiatri akuten så fort som möjligt. Då lär du nog få hjälp omgående och inlagd.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav sugrövmanövern » 2014-05-26 1:21:45

Det brukar vara hälsocentralerna numera som tar hand om depressioner i första hand. Sedan kan de skicka remiss till psykiatrin om de ej lyckas hjälpa en. Du bör ha rätt till en samtalskontakt också.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Sadistic » 2014-05-26 1:21:59

har du gjort självmords skala pappret? eller bedömde dom dig på annat sätt?

det finns en tråd här på aspergerforum om vilka man ska kontakta om sådana saker
Sadistic

Inläggav kjwkjw » 2014-05-26 1:23:52

slackern skrev:
kjwkjw skrev:

Om du har självmordstankar ska du nog bege dig till psykiatri akuten så fort som möjligt. Då lär du nog få hjälp omgående och inlagd.

låter som en fin ide, men när jag sa detta till doktorn på vårdcentralen så regerade han inte. verkar som att alla avskyr mig.

känns som att jag inte kommer få hjälp, att dom inte tar mig på allvar. pinsamt och öppna upp sig om det inte ger resultat.

är trött på att vara gnällig och negativ. är negativ inställd till allt.
kjwkjw
Inaktiv

Inläggav Parvlon » 2014-05-26 1:27:04

sugrövmanövern skrev:Det brukar vara hälsocentralerna numera som tar hand om depressioner i första hand. Sedan kan de skicka remiss till psykiatrin om de ej lyckas hjälpa en. Du bör ha rätt till en samtalskontakt också.
Är man självmordsbenägen så är det psyket som gäller. Åkte själv polisbil för ett år sedan.

Tips, berätta för dina föräldrar eller syskon.
Senast redigerad av Parvlon 2014-05-26 1:28:52, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Sadistic » 2014-05-26 1:27:52

kjwkjw skrev:
slackern skrev:
kjwkjw skrev:

låter som en fin ide, men när jag sa detta till doktorn på vårdcentralen så regerade han inte. verkar som att alla avskyr mig.

känns som att jag inte kommer få hjälp, att dom inte tar mig på allvar. pinsamt och öppna upp sig om det inte ger resultat.

är trött på att vara gnällig och negativ. är negativ inställd till allt.

Då kan du ju sluta med det just här och nu? och försöka IGEN. skit i om det blir pinsamt, för vem får skiten över sig om det inte kommer ut? jo du. Inte läkaren, inte vi, utan du.
Att sitta inne med för mycket skit är inte bra, har du gjort eller tänkt göra nån av råden du har fått?
Sadistic

Inläggav kjwkjw » 2014-05-26 1:30:12

Parvlon skrev:
sugrövmanövern skrev:Det brukar vara hälsocentralerna numera som tar hand om depressioner i första hand. Sedan kan de skicka remiss till psykiatrin om de ej lyckas hjälpa en. Du bör ha rätt till en samtalskontakt också.
Är man självmordsbenägen så är det psyket som gäller. Åkte själv polisbil för ett år sedan.

då är vårdcentralerna ett gäng onda männsiskor alltså. nekar en ung man som är självmordsbeneägen hjälp.

inte konstigt många unga killar idag mår skit: Bild

(självmordstatistik per 100 000 invånare)
Senast redigerad av kjwkjw 2014-05-26 1:34:50, redigerad totalt 1 gång.
kjwkjw
Inaktiv

Inläggav kjwkjw » 2014-05-26 1:31:20

mina föräldrar och syskon kan inte göra något varför ska jag prata med dom? dom hade bara sagt att jag ska sluta larva mig och gå o jobba. dom förstår inte.

har verkligen ingen att prata med.
kjwkjw
Inaktiv

Inläggav Sadistic » 2014-05-26 1:35:53

kjwkjw skrev:mina föräldrar och syskon kan inte göra något varför ska jag göra det? dom hade bara sagt att jag ska sluta larva mig och gå o jobba. dom förstår inte.

Du bryr dig ju inte heller om vad som sägs, om du tycker nåt är fel - så är det fel.
det ligger inte i alla andras ansvar att fixa saker åt dig, om dom inte hjälper dig så är det i dina händer att lösa problemet du har. du måste ta kontakt med vårdcentralen eller psyk, eller en LSS handläggare tex ( jag har haft hjälp av sådant, finns en till liknande instans som jag glömt namnet på )
Sadistic

Inläggav Parvlon » 2014-05-26 1:37:05

kjwkjw skrev: har verkligen ingen att prata med.
Du kan ju alltid vända dig till Gud. Han finns inom dig och vet vad som är bäst. Det funkar! Be i Jesu namn.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav BenFrylmark » 2014-05-26 1:51:22

kjwkjw skrev:mina föräldrar och syskon kan inte göra något varför ska jag prata med dom? dom hade bara sagt att jag ska sluta larva mig och gå o jobba. dom förstår inte.

Nu är klockan lite för sent, men jag har för mig att Nationella hjälplinjen har öppet till 13-22 varje dag.

Om du mår riktigt dåligt just nu, så ringer du 112. De är vana vid samtal från människor som mår psykiskt dåligt och kan hjälpa dig vidare. Jag vet, för jag har själv jobbat där.
BenFrylmark

Anslöt: 2014-05-04

Inläggav KrigarSjäl » 2014-05-26 2:11:33

kjwkjw skrev:
Parvlon skrev:Vet inte, tycker det mest verkar som att du är ute efter att gnälla. Iofs är det ju att lyssna på problem som psykvården är till för. Du blev troligtvis nekad för att du inte verkade behöva någon hjälp. Det kan bero på dålik kommunikationsförmåga eller självinsikt.

skämtar du? jag har fan exakt sammma tankar som killen som dödade tio personer nyss? det är detta jag menade i en annan tråd, det finns inget hopp. ingen hjälp att få. man ska fixa sig själv, barasådär.

jag är deprimerad på gränsen till självmord - men nekas hjälp. och samtidigt så sjukskrivs folk för "stress" och "sömnproblem".

jag har ju det också - ironiskt nog.

Fortsätt sök hjälp.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav kapuni » 2014-05-26 2:33:55

Varför tror du att alla missförstår dig? Beror det på hela världen eller på dig?

Berättade du verkligen att du var självmordsbenägen till psykvården? Om du verkligen är det, sök igen.

Antingen har du väldigt dålig självinsikt eller så råkade du ut för en icke fungerande psykvård. Som sagt, sök igen om du råkade ut för det sist nämnda
kapuni

Anslöt: 2010-04-28

Inläggav Alien » 2014-05-26 2:45:40

Sadistic skrev:det finns en tråd här på aspergerforum om vilka man ska kontakta om sådana saker

Se här: nar-livet-blir-for-jobbigt-t28969.html

Har du AS-diagnos? I så fall borde du kunna få en samtalskontakt på Habiliteringen.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav tahlia » 2014-05-26 6:58:15

Bästa sättet att få in en fot på psyk är att fara in på psykakuten och berätta allt, gärna bre på en del. Det brukar krävas för att de ska förstå. Vårdcentraler är bara stoppklossar fyllda av människor utan kunskap inom psykiatri så där händer det sällan speciellt mycket.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav gadas » 2014-05-26 7:42:41

På papperet, ja. Och om du frågar en politiker.

I realiteten, ofta inte.

Det kanske är just denna diskrepans som permanentar problemet - man har ju rätt till vård, alltså behöver man inte få rätt till vård.
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Återgå till Aspergare och vården

Logga in