Det är inte psykiatrin i Uppsala jag är ute efter

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Aspkvinna » 2008-07-16 20:55:24

Kvasir skrev:
Aspkvinna skrev:
Kristofer skrev:Det där med att de inte läst journalen är ju en klassiker. Den repliken brukar vanligtvis ges under besökets inledning och redan då vet jag att besöket var meningslöst. Av just denna anledning vill jag inte äta concerta trots att det kanske skulle hjälpa mig. en medicin som kräver uppföljning är ingen bra kombination med av (ständigt nya) läkare olästa journaler


Inte läst journaler, det är makalöst, tänk om en advokat skulle säga så! "Jag har inte läst ditt case men vi sitter här på rättegången och får se hur det går!"


Du tror möjligen inte att skillnaden är att läkarna är ärliga och advokaterna aldrig skulle erkänna att de inte har läst på?


Det finns säkert dom som inte läser på men min erfarenhet är att det blir ganska klart i en rättsal eller en förhandling när en advokat inte är påläst, hos doktorn sitter en patient och undrar vad som hände, själv, och då blir det inte samma konsekvens som i en rättsal eller på ett förhandlingsmöte.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:39:49, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Kvasir » 2008-07-16 21:02:03

Aspkvinna skrev:Det finns säkert dom som inte läser på men min erfarenhet är att det blir ganska klart i en rättsal eller en förhandling när en advokat inte är påläst, hos doktorn sitter en patient och undrar vad som hände, själv, och då blir det inte samma konsekvens som i en rättsal eller på ett förhandlingsmöte.


Visst, men resursbrist kan ju finnas även inom juridiken. Fast det kanske i så fall är i första hand på åklagarsidan det brister eftersom åklagarna är en mera begränsad resurs och försvarsadvokater jobbar på en fri marknad.

Det är nog sällan lathet som är anledningen att läkarna inte läser journalerna, utan just resursrbristen som gör att de inte har tid och att patienten ständigt träffar nya läkare.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:39:49, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Mardröm » 2008-07-17 23:44:22

Varför vill ni inte vara egna läkare när ni har smala probemområden och den "riktige" läkaren är kontrollanten utanför dessa, som ni snatkan bättre än honom.

Läkare läser ju massor. Mkt skit.
Om du har adhd och tar en medicin så tror jag du kan ligga före läkaren om 3-4 månader om du läser 3-4 tim per dag om sjukdomen, mediciner, diskuterar med andra sjuka och läkare osv
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:39:49, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Kristofer » 2008-07-24 20:23:15

Har nu varit på läkarbesöket. Träffade en bra läkare. Han tillstog att det hyrläkarsystem de har är ovettigt eftersom det innebär att han inte får veta vilka patienter han ska träffa förrän samma morgon och dessutom att det blir svårt att få en bra kontakt eftersom det inte är säkert att patienten träffar samma läkare vid varje besök. Anyways så märktes det att han väl satt sig in i min situation och läst journalanteckningar sedan långt tillbaka i tiden. Lyckades också boka in ett nytt möte med denna läkare genom att kringå systemet en aning. Hoppas bara att jag fortfarande kommer kunna gå dit då det blir dags. Det beror på när min flytt kommer ske.

Vad jag reagerar mot är att det inte är någon som innan detta besök som mäter min puls och mitt blodtryck. Något som jag anser är viktigt eftersom jag har Concerta förskrivet. Läkaren ifråga gjorde detta nu, men sedan? Jag möter det själv nu hemma,inte världens bästa mätinstrument men jag anser det vara bättre än att helt låta bli. I dagsläget ligger jag på en puls på 58 slag/min och ett blodtryck på 120/85. Trots att jag nu lökat och inte skött kroppen som jag anser att jag bör då det handlar om träning.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 14:39:49, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Mardröm » 2008-07-28 16:05:36

Kristofer: Be om regelbundna tider att mäta blodtrycket på vårdcentralen.
Man får ett blodtryckskort. jag experimenterade friskt för att se om man kunde "få det att spinna" men bara pulsen påverkades av tex en överdos, blodtrycket har tvärtom förbättrats sen jag började med ritalin, inkl överdos tagen så effekten ska maximeras vid mätningen.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:39:49, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Aspkvinna » 2008-07-31 13:14:07

Aspkvinna skrev:Du den psykolog som jag av misstag kom till på öppna mottagning, nu när jag ska slussas till utredning, sa efter 35 minuters katastofmottagande och jag i ångest för jag har sjukhusfobi att hon hoppades att "det inte hade varit allt för farligt idag". När jag skulle säga ett sanningens ord till henne att det HÄR mottagande var mycket dåligt, avbröt hon mig innan jag knappt öppnat munnen och sa:

"Ta en promenad i solen så ska det nog bli bra"

Det tog mig två dygn att lugna mig.

Det blev två A4:sidors redovisning av hela mötet till hennes chef och jag väntar just nu i dagarn på någon slags respons. MOTSTÅND är vad jag kommer att visa när dom inte är yrkesmässiga!

Tänk om jag i mitt gamla yrke hade mött mina klienter på det sättet :roll: Jag hade blivit stämd :!:


Då har jag idag fått en ursäkt ifrån chefen för att det inte hade gått bra mellan psykologen och mig. Mycket bra bemötande, hon förhörde sig om alla turer med papper hit och dit som ska skickas och om jag kände mig nöjd så långt. Jag var också välkommen att ringa henne om det var något mer jag behövde hjälp med i framtiden. Jag uppfattade henne som väl påläst i ärendet plus att hon samtalat med berörda om vad som hänt och ärlig i sitt samtal och inte alls smicker på något sätt. Skönt och känna!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:39:49, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2008-07-31 13:16:06

Aspkvinna skrev:
Aspkvinna skrev:Du den psykolog som jag av misstag kom till på öppna mottagning, nu när jag ska slussas till utredning, sa efter 35 minuters katastofmottagande och jag i ångest för jag har sjukhusfobi att hon hoppades att "det inte hade varit allt för farligt idag". När jag skulle säga ett sanningens ord till henne att det HÄR mottagande var mycket dåligt, avbröt hon mig innan jag knappt öppnat munnen och sa:

"Ta en promenad i solen så ska det nog bli bra"

Det tog mig två dygn att lugna mig.

Det blev två A4:sidors redovisning av hela mötet till hennes chef och jag väntar just nu i dagarn på någon slags respons. MOTSTÅND är vad jag kommer att visa när dom inte är yrkesmässiga!

Tänk om jag i mitt gamla yrke hade mött mina klienter på det sättet :roll: Jag hade blivit stämd :!:


Då har jag idag fått en ursäkt ifrån chefen för att det inte hade gått bra mellan psykologen och mig. Mycket bra bemötande, hon förhörde sig om alla turer med papper hit och dit som ska skickas och om jag kände mig nöjd så långt. Jag var också välkommen att ringa henne om det var något mer jag behövde hjälp med i framtiden. Jag uppfattade henne som väl påläst i ärendet plus att hon samtalat med berörda om vad som hänt och ärlig i sitt samtal och inte alls smicker på något sätt. Skönt och känna!


Grattis och tack för att du delar det!
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Aspergare och vården



Logga in