Lämpliga skällsord? [Avdelad tråd]
58 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Horungar.
Något off-topic, men är det nuförtiden ok att använda ordet "horunge" som skällsord? Låter nästan medeltida i mitt tycke.
Moderator: Tråden avdelad från vad-jobbar-du-med-vad-vill-du-jobba-med-t39969.html
Vad jobbar du med? / vad vill du jobba med?
Kanske snarare obildat och mentalt begränsat.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Alien skrev:Något off-topic, men är det nuförtiden ok att använda ordet "horunge" som skällsord? Låter nästan medeltida i mitt tycke.
Hora, horunge, horjävel, horbock, hormästare etc. är alltid passande.
Känns så skönt att vråla ordet (eller liknande) när någon/något är skit - precis som orden 'bög', 'piss', 'kuk'...
Och ja, när jag kallar någon för horunge, så är hen en horunge.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2012-07-23
dasunbedingte skrev:Hora, horunge, horjävel, horbock, hormästare etc. är alltid passande.
Känns så skönt att vråla ordet (eller liknande) när någon/något är skit - precis som orden 'bög', 'piss', 'kuk'...
Och ja, när jag kallar någon för horunge, så är hen en horunge.
plåtmonster skrev:Kanske snarare obildat och mentalt begränsat.
Japp.
Den typografiska betydelsen:
Ursprungligen var en horunge ett barn fött av en hora. I praktiken av en ogift kvinna.
Hora hör alltså för mig ihop med ett ålderdomligt, ojämställt och intolerant samhälle. Så ordet "hora" känns inte ok, och därför inte "horunge" heller.
Hur då "är", är hens mor en hora? Nej, du menar förstås något allmänt nedsättande. Jag skulle nog använda ordet "skitstövel" i stället. Ordet "horunge" som skällsord har jag aldrig hört el läst när jag var ung, det är därför jag undrar om det kommit på senare tid, inspirerat av engelskans "bastard".
http://www.bokprojektet.se/typografi/Undvik horungar
Horunge kallas ensamma rader från ett textstycke som antingen börjar sist på en sida eller avslutar ett stycke överst på en ny sida. Horungar är en av de klassiska misstagen som avslöjar en okunnig formgivare.
Ursprungligen var en horunge ett barn fött av en hora. I praktiken av en ogift kvinna.
NE skrev:Hora: ålderdomligt ord för en kvinna som bedriver hor eller otukt, dels en äktenskapsbryterska, dels en ogift kvinna som har könsumgänge med en man, gift eller ogift, dels också en prostituerad kvinna. Ordet var fordom den gängse termen (jämför Gustav II Adolfs krigsartiklar: "Inge horor skole lijdas i Lägredt ...") men används sedan länge blott som invektiv och i vulgärt språk. Ännu under 1800-talet måste i många svenska bygder den ogifta modern bära horklut. Horan förödmjukades även i t.ex. kyrkliga sammanhang: hon måste sitta längst ner i kyrkan och särbehandlades vid nattvarden m.m.
Hora hör alltså för mig ihop med ett ålderdomligt, ojämställt och intolerant samhälle. Så ordet "hora" känns inte ok, och därför inte "horunge" heller.
dasunbedingte skrev:Och ja, när jag kallar någon för horunge, så är hen en horunge.
Hur då "är", är hens mor en hora? Nej, du menar förstås något allmänt nedsättande. Jag skulle nog använda ordet "skitstövel" i stället. Ordet "horunge" som skällsord har jag aldrig hört el läst när jag var ung, det är därför jag undrar om det kommit på senare tid, inspirerat av engelskans "bastard".
Alien pls.
Ordet hora är jävligt skönt att uttrycka när en är böse, låt så va. <3 Trygghet och tradition!
Ordet hora är jävligt skönt att uttrycka när en är böse, låt så va. <3 Trygghet och tradition!
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
dasunbedingte skrev:Alien pls.
Rösta på KD.
slackern skrev:dasunbedingte skrev:Alien pls.
Rösta på KD.
Trygghet och Tradition - låt oss stena en hora! <3
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
Vilket hyckleri - det skulle avslöjas om man i stället skrek "Du din förbannade sexarbetare!"...
Sextant kanske?
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
dasunbedingte skrev:Sextant kanske?
Vad ska man med en sextant till i en livflotte?
slackern skrev:dasunbedingte skrev:Sextant kanske?
Vad ska man med en sextant till i en livflotte?
Sextanter i Tantolunden.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
Jag tycker att hora, horunge, fitta, kuk, mongo och CP är skitbarnsliga skällsord. Vet hut!
Kahlokatt skrev:Jag tycker att hora, horunge, fitta, kuk, mongo och CP är skitbarnsliga skällsord. Vet hut!
Vad tycker du om DAMPIG eller jävla bokstavsunge?
slackern skrev:Kahlokatt skrev:Jag tycker att hora, horunge, fitta, kuk, mongo och CP är skitbarnsliga skällsord. Vet hut!
Vad tycker du om DAMPIG eller jävla bokstavsunge?
Det användes inte när jag var barn på 1900-talet, minsann!
Då sade man MBD-barn.
Dampig är ett omoget skällsord. "Jävla bokstavsunge" har jag faktiskt aldrig hört.
Däremot har jag hört om någon som sade "han är ett DVD-barn"!
Svordomar ska vara laddat, det som var laddat förr är det inte nu längre. Skärp er.
Jävla fitthora eller kukjävel ligger bra i mun.
- CarolusRex
- Anslöt: 2014-01-27
Kahlokatt skrev:Jag tycker att hora, horunge, fitta, kuk, mongo och CP är skitbarnsliga skällsord. Vet hut!
In Nazi-Finland, they disagree:
Dampunge, damphora, damp, cp-damp, mongo, cp, cp-skalle, cpmongo, mongokung, cp-kung, cpbög, cpgay, dampcp... alla de hördes från lågstadiet till gymnasiet. O andra sidan har jag aldrig tyckte något av de är lämpliga - sa nog hellre "hora", "bög", "balle", "neger", "kuk", "röv", "borgare" eller annat vackert i olika former. Pyton och Mega-Pyton är att skylla! <3
Finns en bra seriestrip med Arne Anke angående ordet 'bög' som skällsord. Finns säkert någonstans on internetz.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
Off topic:
En gång för ungefär hundra år sedan satt jag och en kompis och läste Mega-Pyton medan vi åt hamburgare. Vi växlade medan att vrålskratta och att kvälja upp hela tuggor av hamburgarna...
En gång för ungefär hundra år sedan satt jag och en kompis och läste Mega-Pyton medan vi åt hamburgare. Vi växlade medan att vrålskratta och att kvälja upp hela tuggor av hamburgarna...
Det går inflation i ord och uttryck, det som var fruktansvärt fult och laddat en gång i tiden är bara nonsens numera...CarolusRex skrev:Svordomar ska vara laddat, det som var laddat förr är det inte nu längre. Skärp er.
Miche skrev:Det går inflation i ord och uttryck, det som var fruktansvärt fult och laddat en gång i tiden är bara nonsens numera...CarolusRex skrev:Svordomar ska vara laddat, det som var laddat förr är det inte nu längre. Skärp er.
Exakt.
- CarolusRex
- Anslöt: 2014-01-27
NI kan vara inflatulenta. =P
Flata är ett sådant ord jag använder med. Men bög låter alltid bättre, går att sätta samman bättre.
Flata är ett sådant ord jag använder med. Men bög låter alltid bättre, går att sätta samman bättre.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
CarolusRex skrev:Svordomar ska vara laddat, det som var laddat förr är det inte nu längre. Skärp er.
Precis. Horunge kommer att vara skällsord tills det inte är att tabu att ha en prostituerad som förälder.
"Lämpliga skällsord" är en oxymoron. Hur träffande är "skitstövel" på en skala? Lika mycket som "järnspikar".
- kvicksilver
- Anslöt: 2011-02-19
Återgå till Intressanta intressen