Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-05-20 5:45:55

SirLagsalot skrev:Jag ser fortfarande inga svar på min tidigare frågor så jag om formulerar mig...

Om nu Gud kunde skapa Adam från jord och vatten, varför BEHÖVDE han Adams revben för att kunna skapa Eva?
Varför har så många städer brunnit på grund av sodomi (bögar) i bibeln men inga städer bränns idag? Varför brändes inga städer på grund av föräktenskapligt-sex?
Varför var "Gud" tvungen att våldta Maria för att föda sig själv?
Bara för att ge oss förlåtelse till synden som han själv skapat?
Gud skapade människan, Gud skapade synden. Gud ger synden till människan...
Sen våldtar Gud en ofrivillig kvinna för att föda sig själv, bara för att lösa oss ur synden som Gud från början skapade...

http://www.aspergerforum.se/religion-t24279-504.html#p1159538
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Religion

Inläggav elle » 2014-05-21 17:00:09

SirLagsalot skrev:Varför brändes inga städer på grund av föräktenskapligt-sex?

Menar du föräktenskapligt eller utanförskapligt ? För föräktenskapligt eller äktenskapsbrott blev man stenad eftersom det räknades som ett brott .
SirLagsalot skrev:Varför var "Gud" tvungen att våldta Maria för att föda sig själv
Bara för att ge oss förlåtelse till synden som han själv skapat..

Har du aldrig hört talas om den Helige Ande eller om Treenigheten ? Dessutom är det inte Gud som " har skapat " synden .
elle

Anslöt: 2011-01-09

Religion

Inläggav Myrkr » 2014-05-21 17:25:01

Om Gud skapade människan i sin avbild så torde väl Gud också synda emellanåt.
Myrkr

Anslöt: 2014-05-15

Religion

Inläggav Hundralappen » 2014-05-21 17:54:55

SirLagsalot skrev:Om nu Gud kunde skapa Adam från jord och vatten, varför BEHÖVDE han Adams revben för att kunna skapa Eva?

Det behövde han inte, det var inte så att plötsligt en dag kom en Gud på att "åh, jag ska ta skapa MÄNNISKAN idag!".

För det skötte nämligen evolutionen... :wink:
Hundralappen

Anslöt: 2009-01-16

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-05-21 19:08:22

Myrkr skrev:Om Gud skapade människan i sin avbild så torde väl Gud också synda emellanåt.

Eftersom allt är skapat av Gud är även satan det och det är vi denna kraft synden har kommit in hos oss.

I liknelsen om ogräset förklara Jesus hur onskan och synde kommit in i våra liv och varför den får fortsätta. Den som inte tror behöver inte läsa.

Matt 13
Spoiler: visa
Matt 13:24-30
Liknelsen om ogräset

24Han lät dem höra en annan liknelse: ”Med himmelriket är det som när en man hade sått god säd i sin åker. 25Medan alla låg och sov kom hans fiende och sådde ogräs mitt bland vetet och gick sedan sin väg. 26När säden växte upp och gick i ax visade sig också ogräset. 27Då gick tjänarna till sin herre och sade: ’Herre, var det inte god säd du sådde i din åker? Varifrån kommer då ogräset?’ 28Han svarade: ’Det är en fiende som har varit framme.’ Tjänarna frågade: ’Skall vi alltså gå och rensa bort ogräset?’ – 29’Nej’, svarade han, ’då kan ni rycka upp vetet samtidigt som ni rensar bort ogräset. 30Låt båda växa tills det är dags att skörda. När skördetiden kommer skall jag säga till dem som skall skörda: Rensa först bort ogräset och bind ihop det i knippen att eldas upp. Men vetet skall ni samla i min lada.’”
Koboshi

Anslöt: 2009-07-10

Religion

Inläggav Micke » 2014-05-21 21:08:18

Hundralappen skrev:Det behövde han inte, det var inte så att plötsligt en dag kom en Gud på att "åh, jag ska ta skapa MÄNNISKAN idag!".

För det skötte nämligen evolutionen... :wink:

Fast frågan är väl öppen om huruvida människan är ett resultat av slumpen och det naturliga urvalet, eller om evolutionens gång är planlagd i förväg utav någon, kanske in i minsta detalj? Om det är det senare så är ju människan skapad utav någon, och evolutionen är då själva skapelseprocessen vilken pågår än i dag. En långsam skapelseprocess för oss, men en Gud kanske upplever det i en helt annan hastighet?

Nu nämnde jag två ytterligheter, men man kan ju tänka sig alternativ också som ligger mellan dessa.
Micke

Anslöt: 2005-10-12

Religion

Inläggav Moggy » 2014-05-21 21:15:41

Micke skrev:Fast frågan är väl öppen om huruvida människan är ett resultat av slumpen och det naturliga urvalet, eller om evolutionens gång är planlagd i förväg utav någon, kanske in i minsta detalj? Om det är det senare så är ju människan skapad utav någon, och evolutionen är då själva skapelseprocessen vilken pågår än i dag. En långsam skapelseprocess för oss, men en Gud kanske upplever det i en helt annan hastighet?

Nu nämnde jag två ytterligheter, men man kan ju tänka sig alternativ också som ligger mellan dessa.

Ja, den frågan är absolut öppen. Kan även vara så att en skapare har kodat in evolutionen i universum och inte lägger sig i hur livet utvecklas.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Om förföljelsen av kristna i världen

Inläggav BloodyPirate » 2014-06-05 0:25:51

Fuck religion! Tacka vet jag att ha en egen hjärna att tänka med! :D

Moderator Alien: Flyttt från om-forfoljelsen-av-kristna-i-varlden-t24496.html
BloodyPirate

Anslöt: 2014-02-18

Inläggav kapuni » 2014-06-05 0:33:22

BloodyPirate skrev:Fuck religion! Tacka vet jag att ha en egen hjärna att tänka med! :D

Ja, det var väl tur att du ha en egen hjärna att tänka med. Liksom alla andra, eller trodde du att du var speciell när det kommer till det? Människan har begåvats med den fria viljan.
kapuni

Anslöt: 2010-04-28

Inläggav BloodyPirate » 2014-06-05 0:44:06

kapuni skrev:
BloodyPirate skrev:Fuck religion! Tacka vet jag att ha en egen hjärna att tänka med! :D

Ja, det var väl tur att du ha en egen hjärna att tänka med. Liksom alla andra, eller trodde du att du var speciell när det kommer till det? Människan har begåvats med den fria viljan.

Vad jag syftade på är att jag har intellekt nog för att kunna avgöra vad som är rätt och fel, vilka rutiner jag ska följa, hur jag ska se ut, vad jag ska lägga energi på o.s.v. utan något som helst behov av färdigskrivna "regler" av andra för detta.
BloodyPirate

Inläggav kapuni » 2014-06-05 0:52:01

BloodyPirate skrev:
kapuni skrev:

Vad jag syftade på är att jag har intellekt nog för att kunna avgöra vad som är rätt och fel, vilka rutiner jag ska följa, hur jag ska se ut, vad jag ska lägga energi på o.s.v. utan något som helst behov av färdigskrivna "regler" av andra för detta.

Och det tycker du är något ut över det vanliga eller varför ville du påpeka ditt intellekt?
kapuni

Inläggav BloodyPirate » 2014-06-05 1:06:23

kapuni skrev:
BloodyPirate skrev:
kapuni skrev:Ja, det var väl tur att du ha en egen hjärna att tänka med. Liksom alla andra, eller trodde du att du var speciell när det kommer till det? Människan har begåvats med den fria viljan.

Och det tycker du är något ut över det vanliga eller varför ville du påpeka ditt intellekt?

Det var nog snarare menat för både mig och andra självständiga människor som inte låter sig styras av andras historier.
BloodyPirate

Inläggav kapuni » 2014-06-05 1:23:28

BloodyPirate skrev:
kapuni skrev:
BloodyPirate skrev:

Det var nog snarare menat för både mig och andra självständiga människor som inte låter sig styras av andras historier.

Menar du att kristna inte tänker självständigt och att det är historier man tror på?
kapuni

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-06-05 7:32:14

BloodyPirate skrev:
kapuni skrev:

Och jag har med samma intellekt valt att bli en lärjunge till Jesus.
Koboshi

Religion

Inläggav elle » 2014-06-05 9:28:34

BloodyPirate skrev:
kapuni skrev:
BloodyPirate skrev:

Jag bekymmrar mig om mitt " intellekt " och vad andra anser om det . Det stadium har jag passerat men jag gillar intelligenta människor .
elle

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-06-05 18:13:02

Shit, jag kan inte låta bli.

Lösningen på all Guds-tro är teodicee-grejen.

Vem är Gud? Jo, tre saker.
Allsmäktig.
Allvetande.
Allgod.

Och hon styr världen. Särskilt i Syrien, och på Himmelska Friden torg i Peking -89.

Så, vad skippar man?

Allsmäktigheten, allvetandet eller allgodheten.
Vad får man?
En Gud utan allmakt.
En Gud utan allvetande.
En Gud utan godhet.

Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-06-05 20:51:49

Frimodig, Vill du att Gud ska förhindra alla onda saker så får du försöka lifta med till en ny värld som Jesus skapar åt oss som tror och tar emot Guds son.

Satan är den här världens furste. Det står i bibeln/Guds ord.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Religion

Inläggav elle » 2014-06-05 21:22:36

Ondska kommer inte från Gud .
elle

Religion

Inläggav slackern » 2014-06-05 21:25:56

elle skrev:Ondska kommer inte från Gud .

Jag vill inte bråka eller håna din tro. Men har inte gud skapat allt? Skapade inte han den fallne ängen? Jag är inte särskilt teologiskt kunnig
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-06-05 21:30:24

Parvlon skrev:Frimodig, Vill du att Gud ska förhindra alla onda saker så får du försöka lifta med till en ny värld som Jesus skapar åt oss som tror och tar emot Guds son.

Satan är den här världens furste. Det står i bibeln/Guds ord.

Så, din idé är att Gud inte är allsmäktig. Satan är mäktigare i vår värld.

Tur att man inte tror på någondera.

Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-06-05 21:35:59

Frimodig skrev:Så, din idé är att Gud inte är allsmäktig. Satan är mäktigare i vår värld. Tur att man inte tror på någondera.Frimodig
Nej, Herren är allsmäktig men har gett en liten makt till Satan. Det utnyttjar människor. Men tiden är kort för Satan och hans demoner. Jag tror de kommer brinna på den här planeten i evigheternas tid för att vi som bor på nästa planet (eller dimension) ska kunna blicka hit och se hur dumma de var.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Religion

Inläggav elle » 2014-06-05 21:53:31

slackern skrev:

Jag vill inte bråka eller håna din tro. Men har inte gud skapat allt? Skapade inte han den fallne ängen? Jag är inte särskilt teologiskt kunnig

Gud har skapat allt och även den fallne Ängeln skapade Han som god i början . Det var avundsjukan som blev Ängels fall .
Det är någon som var god men blev ond som jag förstått det .
elle

Religion

Inläggav Miche » 2014-06-05 22:55:40

Ändå påstår ni kristna att gud skapade allt inklusive satan, följaktligen rent logiskt kommer även all ondska från gud.

Hallå, hur fan får ni ihop det? Logiken haltar rejält och ni motbevisar er själva om och om igen, den enda slutsatsen som går att dra av det hela är att religion enbart är sagor och har ingen som helst koppling med den verkliga världen hur den fungerar, är skapad osv.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-06-05 23:04:31

Gud skapade inte synden eller onskan. Den kommer från att försöka vara Gud utan Gud. Gud visste säkert att det fanns/finns en verklighet där Lucifer skulle falla och där människorna skulle falla därför finns Jesus.

Om all onska skall försvinna på denna sidan Harmagedon måste Gud gripan in och styra allt men då förlorar vi vår fria vilja - att välja säga ja till Gud - vilket Gud har högre än att allt skall vara efter Hans vilja.
Koboshi

Återgå till Intressanta intressen

Logga in