Eurovision Song Contest (ESC) 2014
rdos skrev:Det bästa vore om ESC skedde utan shower och med bara ljud. Då hade mycket av HBT-eländet inte kunnat visas, och dessutom så hade då låtarna snarare än framförandena av dem räknats. Vid röstningen så skulle man inte få veta vilken artist som framförde låten eller vilket land som låten kom ifrån för att förhindra "kompisröstande".
Sänder inte SR från Eurovision längre? Om de nu någonsin gjort det, vet bara att de gjorde det med Melodifestivalen en gång i tiden.
Tror ifall det senare skulle inträffa så skulle mycket av charmen gå förlorad (att visa ländernas egna kulturer) utan det skulle bli än mer själlöst, lite som texterna och till viss del musiken är nu för tiden.
- kvicksilver
- Anslöt: 2011-02-19
kvicksilver skrev:Sänder inte SR från Eurovision längre? Om de nu någonsin gjort det, vet bara att de gjorde det med Melodifestivalen en gång i tiden.
Det gör de absolut.
Tänker att om SR sänder det så slipper man alla visuella detaljer som man kan störa sig på.
- kvicksilver
- Anslöt: 2011-02-19
rdos skrev:Det bästa vore om ESC skedde utan shower och med bara ljud. Då hade mycket av HBT-eländet inte kunnat visas, och dessutom så hade då låtarna snarare än framförandena av dem räknats. Vid röstningen så skulle man inte få veta vilken artist som framförde låten eller vilket land som låten kom ifrån för att förhindra "kompisröstande".
För säkerhets skull, skulle alla tvingas sjunga på engelska då, annars kunde ju språket avslöja.
Nej, tackochlov kommer det aldrig att hända. ESC har ändrats mycket sedan det visades i svartvit TV och bestod av folk som stod rakt upp och ner och sjöng. Nu är det folkfest, glitter och glamour, minst lika mycket en fröjd för ögat som för örat. Det finns ett värde i att massor av folk i Europa sitter samtidigt och tittar. Det skulle inte alls bli särskilt många som skulle sitta och bara lyssna på sina radioapparater (har ens alla sådana nuförtiden).
ESC sänds faktiskt utanför Europa också, t ex i Australien. Där har de t o m egen röstning:
http://www.schlagerpinglan.se/blog/2013 ... test-2013/1. (1) Danmark 36 556 p. “Only Teardrops“, Emmelie de Forest
2. (6) Grekland 30 908 p. “Alcohol Is Free“, Koza Mostra feat. Agathon Iakovidis
3. (13) Rumänien 28 896 p. “It’s My Life“, Cezar
4. (4) Norge 26 880 p. “I Feed You My Love“, Margaret Berger
5. (26) Irland 19 738 p. “Only Love Survives“, Ryan Dolan
6. (2) Azerbajdzjan 17 732 p. “Hold Me“, Farid Mammadov
7. (8) Malta 14 856 p. “Tomorrow“, Gianluca Bezzina
8. (24) Finland 11 312 p. “Marry Me“, Krista Siegfrids
9. (17) Island 11 002 p. “Ég á Líf“, Eyþór Ingi Gunnlaugsson
10. (7) Italien 9 768 p. “L’Essenziale“, Marco Mengoni
Finns väl många grekiska invandrare där. Ännu fler irländare. Och t o m Finland och Island var mer populärt där.
kvicksilver skrev:Tror ifall det senare skulle inträffa så skulle mycket av charmen gå förlorad (att visa ländernas egna kulturer) utan det skulle bli än mer själlöst, lite som texterna och till viss del musiken är nu för tiden.
Man visar ju ändå inte ländernas kulturer (iaf inte under uppträdena) så det skulle inte göra så stor skillnad. Det man vill visa är HBT-trams.
Fast, ok, man kunde visa kulturreportage under uppträdena så skulle vi slippa HBT-reklamen och allt det andra som inte har med musiken att göra.
Alien skrev:Nej, tackochlov kommer det aldrig att hända. ESC har ändrats mycket sedan det visades i svartvit TV och bestod av folk som stod rakt upp och ner och sjöng. Nu är det folkfest, glitter och glamour, minst lika mycket en fröjd för ögat som för örat. Det finns ett värde i att massor av folk i Europa sitter samtidigt och tittar. Det skulle inte alls bli särskilt många som skulle sitta och bara lyssna på sina radioapparater (har ens alla sådana nuförtiden).
ESC var mycket bättre förr i tiden. Folkfester och sånt kan de sända på annan tid.
Detta är varför jag inte lyssnar på eurovision.. Kom igen, vinnarlåten var ju skitdålig! Den mesta musiken är oftast klyschig och av uttjatad typ. Inget nytt där.
Jag förstår det är en perspektivfråga men ändå...
Jag förstår det är en perspektivfråga men ändå...
Alien skrev:Män som klär ut sig till kvinnor är sannerligen inget nytt. Det nya var någon som samtidigt hade kvinnliga attribut som långt hår (peruk), aftonklänning, högklackat, lösögonfransar och manliga som mustasch och skägg. Kändes väldigt ovant, men tredje gången jag såg hen, hade jag vant mig.
(Här tycker jag "hen" passar ypperligt, eftersom man inte vet vad hen vill vara/känner sig som. Men enligt intervjun är Tom en hon som "Conchita".)
Nu blir det kanske ändå snart ovanligt med skäggiga män, eller helskägg på män. När forskare vid University of New South Wales i Australien visade bilder på män med fyra olika typer av ansiktsbehåring, från helskägg till slätrakade och lät 1 453 kvinnor och 213 män ranka bilderna så visade det sig att både kvinnor och män uppfattade skäggväxten som mer attraktiv när denna var ovanlig i förhållande till de andra bilder som visades, och vice versa:
DN - Helskägg snart helt ute
Publicerad 2014-04-17 06:08
Skägget är klippt! Eller åtminstone snart helt ute. Som trend i alla fall. Det tror forskare som kan konstatera att skäggtrenden påverkas av samma mekanismer som styr evolutionen.
Vad har guppyfiskar och (modemedvetna) män med helskägg gemensamt?
Ganska mycket. Åtminstone om du frågar en evolutionsbiolog. Båda styrs nämligen av vad forskarna kallar för negativt frekvensberoende.
– Jag kan inte så mycket om skägg, men i naturen går detta fenomen ut på att om ens egen typ är vanlig så är man inte så anmärkningsvärd, men om man är ovanlig så klarar man sig bättre, säger Göran Arnqvist, professor i zooekologi vid Uppsala universitet, till TT.
Forskarna, som presenterar sitt resultat i den brittiska vetenskapsakademins tidskrift Biology Letters, tror nu att vi nått "peak beard". Att toppen är nådd, helt enkelt.
Återgå till Intressanta intressen