Språkspalten
83 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Språkspalten
Sabina
Nej, jag hade inte hört talas om spelet Rappakalja. (Men det kanske inte säger så mycket.) Har det många ord? Ordlista också?
Och inte om nattspringerskor. Vad är det?
alfapetsmamma
Hade ingen aning om Café Lyran heller! Hur lyder den historien?
weasley
Tack tack!
Och ääääääää... *ambivalent, jag kan inte allt, det blir lätt en fälla med det här [specialintresset?] och jag har annat som är viktigare... ...*
Nej, jag hade inte hört talas om spelet Rappakalja. (Men det kanske inte säger så mycket.) Har det många ord? Ordlista också?
alfapetsmamma
weasley
Tack tack!
Och ääääääää... *ambivalent, jag kan inte allt, det blir lätt en fälla med det här [specialintresset?] och jag har annat som är viktigare... ...*
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:12:43, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:Suck. Speaker i reklamfilm för Elgiganten: "Nu kan du följa fotbolls-EM, vart du än är..."
Helt klart skriven av en äkta rospigg. "En i var" (en var) används också flitigt, liksom "reeven" (räven) och "veegen" (vägen).
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 14:12:43, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Sabina
alfapetsmamma
weasley
Tack tack!
Deras hemsida vet att berätta att:
Makarna Limnell höll musikfester och litterära salonger i stort format. "Att vara på Lyran" är
ett välkänt uttryck som lär ha sitt ursprung i de fester som Carl anordnade på punschverandan. Fredrika hade även sin stora glädje i att hjälpa
och bistå unga okända förmågor. Selma Lagerlöf var speciellt tacksam för bidraget hon fick att färdigställa "Gösta Berlings saga". Tackbrevet finns bevarat hos Mårbackastiftelsen.
Efter makarna Limnells bortgång tog sonen Wilhelm och hans hustru över driften av huset. Efter deras bortgång gick huset skiftande öden
till mötes. En tid bedrevs där pensionatsrörelse. Under femtiotalet upplevde Lyran på nytt en tid som salong. Sveriges radio spelade in under Bo Teddy Ladbergs ledning ett flertal mycket
populära radioprogram. Lyran stod sedan tom
och utsattes för vandalisering, men huset hade stort kulturhistoriskt värde, så Stockholms stad restaurerade det. Mellan åren 1966-1995 drevs kaféverksamheten i Levi Petrus stiftelses regi.
http://www.konditorilyran.se/Lyran2.htm
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:12:43, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Jonte skrev:Sabina skrev:
Far kan fara åt h-e!
Medan mor ror åt sig rubbet av fars stugor och broar.
Fast far är rar.
Om mor rodde åt väst och far åt ost, åt vilket håll gick båten?
Väst.
Farsan rodde ju inte, han käkade ju ost!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:12:43, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Jag skulle vilja slå ett slag för "kättja" och "lättja". Orden alltså Laughing
Varför byta ut dessa ord mot "kåthet" och "lathet"? Vad är det för fel på de gamla (medeltida?) orden. Det är ord som är dödssynder, för dem var man beredd att offra sin själs salighet.
Antagligen är det mycket därför som de har bytts ut. Ingen vill ju begå en dödssynd. Bättre då att använda mindre laddade ord, kanske?
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 14:12:43, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:Inger skrev:Sen var det något med ägg (oestris) och engelskans Easter men hur äggen kom in i bilden från början har jag inte riktigt klart för mig. Fyll gärna i resten av historien om någon känner till den.
Äggen är en urgammal symbol för pånyttfödelse. När så kristendomen kom till byn såg den till att omvandla de gamla hedniska ägga-riterna till en symbolik för Kristi återuppståndelse.
Sen är det ju så praktiskt att höns styrs av ljuset och inte värper alls vintertid (om de inte får konstljus). Påsk är den tid på året då hönsen börjat värpa så smått igen efter vintervilan (för att enligt sin biologiska klocka börja ruva fram kycklingar till sommaren) så det ligger ju nära till hands att just njuta av färska ägg när de precis börjat vara tillgängliga. Troligen är det bakgrunden till de gamla hedniska sederna.
För länge sen, alltså.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 14:12:43, redigerad totalt 1 gång.
Titti skrev:Sen är det ju så praktiskt att höns styrs av ljuset och inte värper alls vintertid (om de inte får konstljus). Påsk är den tid på året då hönsen börjat värpa så smått igen efter vintervilan (för att enligt sin biologiska klocka börja ruva fram kycklingar till sommaren) så det ligger ju nära till hands att just njuta av färska ägg när de precis börjat vara tillgängliga. Troligen är det bakgrunden till de gamla hedniska sederna.
För länge sen, alltså.
Jasså, de brukade inte värpa inte på vintern, det visste jag inte. (Suck, vilken hopplös stadsbo man är, fast man flyttat ut på landet!)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:12:43, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Titti skrev:Sen är det ju så praktiskt att höns styrs av ljuset och inte värper alls vintertid (om de inte får konstljus). Påsk är den tid på året då hönsen börjat värpa så smått igen efter vintervilan (för att enligt sin biologiska klocka börja ruva fram kycklingar till sommaren) så det ligger ju nära till hands att just njuta av färska ägg när de precis börjat vara tillgängliga. Troligen är det bakgrunden till de gamla hedniska sederna.
För länge sen, alltså.
Jasså, de brukade inte värpa inte på vintern, det visste jag inte. (Suck, vilken hopplös stadsbo man är, fast man flyttat ut på landet!)
"The truth is out there."
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 14:12:43, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh skrev:Betänk "trafficking". På engelska kan man ägna sig åt trafficking på många områden. Man talar om trafficking in drugs, eller trafficking in något annat illegalt. Men man specificerar vad det gäller. På svenska däremot handlar trafficking alltid om kvinnor. Illegal handel med kvinnor, nästan alltid kopplat till prostitution. Man har alltså lånat in ett ord och (delvis) förändrat beydelsen.
Finns det fler exempel?
O ja. Jag brukar ofta snubbla över sådana men kommer inte på några på rak arm. Återkommer ifall några dyker upp.
Ganesh skrev:Det verkar som om massor (många?, flera?) på forumet sitter inte med gragment av kunskap som man kommar ihåg bara för att det är kul. Men som i det stora hela inte är så viktigt. Inte ens för den som baxar omkring på det. Och då menar jag scraps of information som inte riktigt når upp till specialintressenivån. Men det kanske skulle finna s en egen plats (tråd?) för skojigt men meningslöst vetande? Just a thought. :oops:
Jag passar på att göra reklam för min egen tråd "ALLT du någonsin velat berätta om ditt stora intresse!" som är till för just sådana utläggningar.
Alternativt skriva artiklar, men de tar lite längre tid innan de postas eftersom de ska läsas igenom först.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:12:43, redigerad totalt 1 gång.
Det är ju sant.Moggy skrev:Jonte skrev:Så går det när man inte kan bibliska historien och katekesen. En gång skulle Jesus driva ut en demon ur en snubbe. Han ba´ Vad heteru? Demonen ba' Legio för vi e många typ. OK såre va inte ba en demon dårå typ
Nu har vi ju inte nån exakt definition på vad som är en demon så vitt jag vet.
En demon kanske kan bestå av många "nånting"?
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 14:12:43, redigerad totalt 1 gång.
Innan jag startade den här tråden så försökte jag få Zombien att skriva en artikel. Han har ju även tidigare visat sig ha ett språkkunnande utöver det vanliga. Att karln dessutom är autodidakt gör ju inte saken sämre. Skål för Zombie och må din kunskap flöda fritt i denna och andra trådar!
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 14:12:43, redigerad totalt 1 gång.
Aaaargh, jag kräks på språk i reklamen på teve! Nyss sa en i en El-giganten-reklam bla bla bla VART du än är! Gaaaah!
På tal om språkfascism sa jag till ICA-nissarna som diskuterade att man bara skulle köpa in fullkornsgrejer när det varit nåt på teve om det. Tyckte deras inställning var så trist, så jag kunde inte låta bli att säga det som stört mig så länge, nämligen att ha en skylt där det står "ekologiskt" frukt bröd. Det låter som att man bara skojar om att det är ekologiskt. Så var det väldigt fult med bond bröd och frukt bröd, (även om det inte är lika obegripligt och komiskt som ljus stake.)
Jobbar du som lärare frågade den ena. Nej, jag är skrivkunnig sa jag. Kan tänka mig att de antingen skrattade åt mig eller tyckte jag var ohövlig och skitnödig, men jag gick därifrån innan jag tog del av reaktionen.
På tal om språkfascism sa jag till ICA-nissarna som diskuterade att man bara skulle köpa in fullkornsgrejer när det varit nåt på teve om det. Tyckte deras inställning var så trist, så jag kunde inte låta bli att säga det som stört mig så länge, nämligen att ha en skylt där det står "ekologiskt" frukt bröd. Det låter som att man bara skojar om att det är ekologiskt. Så var det väldigt fult med bond bröd och frukt bröd, (även om det inte är lika obegripligt och komiskt som ljus stake.)
Jobbar du som lärare frågade den ena. Nej, jag är skrivkunnig sa jag. Kan tänka mig att de antingen skrattade åt mig eller tyckte jag var ohövlig och skitnödig, men jag gick därifrån innan jag tog del av reaktionen.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:12:43, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Mina tankar, ngn annans ord.
Apropå språk, poesi och meningen med livet så stötte jag på denna text precis på spray date skrivet av en regissör med pseudonymen David Battington och jag fick hans tillåtelse att kopiera hans 'presentation'.
"I'm just a simple man. Bakom mitt polerade yttre döljer sig... den civilisatoriska fernissan är tunn som ett löv.
Kärlek är inte ångest, men inte heller tristess eller trygghetsnarkomani (social, emotionell, ekonomisk..) och inte heller ren biologi! Ett besynnerligt fenomen där våra hjärnors alla motorvägar korsar varandra, alltifrån djurets begär till den civiliserade estetikens ljuva upplevelse av skönhet, den intellektuella stimulansen, den kluvna darrningen inför det som är lika men ändå olika... ett virrvarr av mentala knutar som finner varandra i en punkt.. Och som alla poeter värda namnet vet, är det detta som gör livet värt att levas. Perioder av kärlekslöshet ÄR de värsta, ofta som ökenvandringar, där törsten och längtan nästan dödar.. ja i vissa fall dödar, inte alltid fysiskt, men psykiskt.
Vissa måste, tror jag, passera sådana fasansfulla raviner, ty aggressivitet och bitterhet bränns bort när en människa får gå igenom något som skakar henne i grunden och hon kommer helskinnad ut på andra sidan. Till en insikt om att döden temporärt har övervunnits, men inte besegrats. DET tror jag är mognadens innersta kärna!
Det moralsystem som byggs upp under nocturnen kan vara den fördömdes försök att löpa linan ut, att nå fram till det absoluta onda - och där ger han en bild av sig själv som blir negativet till helgonens liv och som helt logiskt tillåter honom att betrakta sig som ett helgon. Men framförallt går hans strävan ut på att skapa metamorfoser: det föraktliga skall bli skönt, den tarvliga verkligheten skall förvandlas till en myt. Ur den djupaste förnedringen, ur den föraktligaste handlingen skall den största skönheten uppstå...
Syndare är jag, därför syndar jag, annars skulle jag inte synda.
höstnatten berusar, morgonen berusar ännu mer, fåglarna stämmer upp och dofterna, dofterna som får näsborrarna att vidgas, minnena och förhoppningarna att flöda.. Livets ogripbarhet, det genomlevda och det som ligger framför - på en gång.."
Det där om kärlekslösheten är precis vad jag tänkt och hur ensamheten slipar bort negativitet! Och om moralsystemet berör vad jag precis håller på att upptäcka på siten 'Darkside'. Och sen att det bara är vackert! Ville bara dela med mig.
"I'm just a simple man. Bakom mitt polerade yttre döljer sig... den civilisatoriska fernissan är tunn som ett löv.
Kärlek är inte ångest, men inte heller tristess eller trygghetsnarkomani (social, emotionell, ekonomisk..) och inte heller ren biologi! Ett besynnerligt fenomen där våra hjärnors alla motorvägar korsar varandra, alltifrån djurets begär till den civiliserade estetikens ljuva upplevelse av skönhet, den intellektuella stimulansen, den kluvna darrningen inför det som är lika men ändå olika... ett virrvarr av mentala knutar som finner varandra i en punkt.. Och som alla poeter värda namnet vet, är det detta som gör livet värt att levas. Perioder av kärlekslöshet ÄR de värsta, ofta som ökenvandringar, där törsten och längtan nästan dödar.. ja i vissa fall dödar, inte alltid fysiskt, men psykiskt.
Vissa måste, tror jag, passera sådana fasansfulla raviner, ty aggressivitet och bitterhet bränns bort när en människa får gå igenom något som skakar henne i grunden och hon kommer helskinnad ut på andra sidan. Till en insikt om att döden temporärt har övervunnits, men inte besegrats. DET tror jag är mognadens innersta kärna!
Det moralsystem som byggs upp under nocturnen kan vara den fördömdes försök att löpa linan ut, att nå fram till det absoluta onda - och där ger han en bild av sig själv som blir negativet till helgonens liv och som helt logiskt tillåter honom att betrakta sig som ett helgon. Men framförallt går hans strävan ut på att skapa metamorfoser: det föraktliga skall bli skönt, den tarvliga verkligheten skall förvandlas till en myt. Ur den djupaste förnedringen, ur den föraktligaste handlingen skall den största skönheten uppstå...
Syndare är jag, därför syndar jag, annars skulle jag inte synda.
höstnatten berusar, morgonen berusar ännu mer, fåglarna stämmer upp och dofterna, dofterna som får näsborrarna att vidgas, minnena och förhoppningarna att flöda.. Livets ogripbarhet, det genomlevda och det som ligger framför - på en gång.."
Det där om kärlekslösheten är precis vad jag tänkt och hur ensamheten slipar bort negativitet! Och om moralsystemet berör vad jag precis håller på att upptäcka på siten 'Darkside'. Och sen att det bara är vackert! Ville bara dela med mig.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 14:12:43, redigerad totalt 2 gånger.
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
Kebabpizza, slivovitza
Bomba, cruisa runt i limousine
Kebabpizza, slivovitza
Feta fälgar, formula-bensin
Formula-bensin? Vad är det?
(jag lyssnar just nu på Andra generationen, svensk balkanmusik, underbart!)
Bomba, cruisa runt i limousine
Kebabpizza, slivovitza
Feta fälgar, formula-bensin
Formula-bensin? Vad är det?
(jag lyssnar just nu på Andra generationen, svensk balkanmusik, underbart!)
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:12:43, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Vah! Denuone Latine loquebar?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Inger skrev:Utmärkt exempel på detta som en annan forummedlem sa häromdan om hur lätt det är att lära sig nya saker när man knyter det till ett specialintresse.
Edit: tog bort lite gnäll. Fan vad prussiluskig jag börjar låta! Om nån stör sig får de väl klaga själva, jag behöver ju inte göra det i preventivt syfte. Sorry.
men vill man vet hur det var i rome se serien 1,2
Rome
http://www.youtube.com/watch?v=ABlZ9bRsqbE
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:12:43, redigerad totalt 1 gång.
Fiktiva TV-serier är inte = verklighet.
Och nu måste jag nog ändå gnälla lite själv i alla fall. Den här tråden handlar om SPRÅK, inte om Rom. Håll Rom-info i tråden du redan skapade är du snäll.
Och nu måste jag nog ändå gnälla lite själv i alla fall. Den här tråden handlar om SPRÅK, inte om Rom. Håll Rom-info i tråden du redan skapade är du snäll.
Moderator:
manne, förstör inte diskussionen med dina ständiga inflikanden av totalt irrelevant slag. Ditt inhopp i den här tråden är inte nog för en varning, men det börjar närma sej en om du inte skärper dej.
Du får den här informationen även via PM.
manne, förstör inte diskussionen med dina ständiga inflikanden av totalt irrelevant slag. Ditt inhopp i den här tråden är inte nog för en varning, men det börjar närma sej en om du inte skärper dej.
Du får den här informationen även via PM.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:12:43, redigerad totalt 1 gång.