Religion
Religion
Haha, snyggt gjort? jo det stämmer att jag skulle sova den tiden.Micke skrev:
Parvlon du kanske borde ha tagit en paus från att diskutera om du var för trött? Det är svårt att förstå vad du har skrivit och citeringen är helt åt skogen. Fast jag betraktar nog gärna vår diskussion som avslutad för den här gången. Dock vill jag säga att det inte är någon större risk att Martinusrörelsen blir någon stor sekt i framtiden vilket du är inne på. Det har Martinus själv sett till. Hans önskan var att man aldrig någonsin ska kunna gå med i något samfund eller liknande som är relaterat till hans lära.
Jag har inget minne av att jag skrivit att Martinustroende kommer starta en sekt i framtiden utan det tycker jag du bevisat att det redan har hänt.
Ok, bara en fråga till. Du tror kanske inte tror man kan prata med Gud utan det är när man är i det s.k "kosmiska medvetandet" som man är gud? Enligt en lite flummig tolkning jag gjorde snabbt så är det dig själv (i framtiden) som du har Gud då. Inte konstigt att du inte får prata med honom.
Religion
Jag väntar fortfarande på svar på marxisten's frågor på sida 14. Utöver det vill jag ha svar på hur Gud kan skapa Adam från Jord och vatten, men han BEHÖVER Adam's revben för att skapa Eva.
Utöver det så måste Gud våldta ett fruntimmer för att föda sig själv??? (Maria)
- SirLagsalot
- Anslöt: 2012-09-26
Religion
Parvlon skrev:Jag har inget minne av att jag skrivit att Martinustroende kommer starta en sekt i framtiden utan det tycker jag du bevisat att det redan har hänt.
För att du skall se något som en sekt så räcker det tydligen med att en lära är marginaliserad och att den har kristen koppling samtidigt som den avviker från vad du tror på. Har jag rätt?
Martinus lära vänder sig till och attraherar främst humana sökare och fritänkare som inte känner sig hemma i någon religion, men som heller inte tycker att den materialistiska vetenskapen ger en tillfredsställande förklaring av verkligheten. Människor med sektledartendenser söker sig annorstädes, för dom har inget att hämta bland dessa fritänkare som inte gärna underställer sig någon ledare eller så lätt faller offer för flockmentalitet.
Det finnes ett Martinusinstitut. Dess uppgift är främst att se till så att skrifterna bevaras oförändrade, göra översättningar och att sprida verket. Institutet har inte befogenheter att göra så mycket annat utöver detta. Det finns t ex ingen som talar om hur vi intresserade skall tolka verket eller hur vi skall förhålla oss till det, eller hur vi bör leva våra liv. Och som jag sa tidigare finns det inget man kan bli medlem i. Dom flesta förstår nog av detta att sekt och Martinus/Tredje Testamentet inte riktigt är synonymt. Men just du Parvlon kommer nog inte att ändra uppfattning vad jag än skriver, eller hur?
Ok, bara en fråga till. Du tror kanske inte tror man kan prata med Gud utan det är när man är i det s.k "kosmiska medvetandet" som man är gud? Enligt en lite flummig tolkning jag gjorde snabbt så är det dig själv (i framtiden) som du har Gud då. Inte konstigt att du inte får prata med honom.
Om man kan prata med Gud? Är det inte det man gör när man bedjer? Jag har förresten stort förtroende för Neale Donald Walsch, han som ligger bakom "Samtal med Gud"-böckerna. Han kommunicerar ju med Gud och där är det en uppenbar tvåvägskommunikation.
Och inte anser jag att man är Gud för att man som Martinus har erhållit ett s k kosmiskt medvetande. Däremot så tror jag att vi alla levande varelser är aspekter av Gud; att vi är Guds upplevelseorgan. Hur det förhåller sig när vi uppnått kosmiskt medvetande, det är alltför komplicerat för mig att försöka förklara känner jag. Det får räcka med det jag sagt tidigare, att man då ingår i Guds medvetande. Man är dock fortfarande en individ med egna talanger och intressen precis som fallet är för oss nu. Men man gör inte längre något medvetet ont, och man tänker aldrig ologiskt vad jag förstår.
Religion
SirLagsalot skrev:Jag väntar fortfarande på svar på marxisten's frågor på sida 14. Utöver det vill jag ha svar på hur Gud kan skapa Adam från Jord och vatten, men han BEHÖVER Adam's revben för att skapa Eva.
Intressant kan vara, att veta att det Hebreiska ordet som översatts med "revben", även betyder "sida". Spännande, eftersom Eva betyder "maninna" - kvinnliga sidan av Gud, tolkar jag det som.
Andra punkten tolkar jag som om du provocerar och inte frågar.
Och "Fadern är större än jag", säger Jesus. Enfödde sonen.
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
Religion
Nej dina gissningar är helt åt helvete.Micke skrev:Parvlon skrev:Jag har inget minne av att jag skrivit att Martinustroende kommer starta en sekt i framtiden utan det tycker jag du bevisat att det redan har hänt.
För att du skall se något som en sekt så räcker det tydligen med att en lära är marginaliserad och att den har kristen koppling samtidigt som den avviker från vad du tror på. Har jag rätt?
En sekt för mig är en grupp av folk som tror på vad satans ande har sagt till människor. Islam, Ufologin, Kosmologin, Swedenborg och new age som har sina rötter i Crowleys "The Book of the Law", Abraham Hick's/Law of attraction osv /satans ord.
Men du har själv sagt att det ni Martinusföljare/kosmologer/vetande eller vad du vill kalla dig för tillfället inte är en religion. Sekt ligger närmast till hand. Jag tror som du säkert förstår att Satan är eran ledare men du kanske vill att jag låtsas som något annat?
De som inte vill ha en ledare tror jag faller i satans grepp. Jesus är alla världars Herre.Martinus lära vänder sig till och attraherar främst humana sökare och fritänkare som inte känner sig hemma i någon religion, men som heller inte tycker att den materialistiska vetenskapen ger en tillfredsställande förklaring av verkligheten. Människor med sektledartendenser söker sig annorstädes, för dom har inget att hämta bland dessa fritänkare som inte gärna underställer sig någon ledare eller så lätt faller offer för flockmentalitet.
Det finns vad jag kan se minst en person som tolkar skriften åt andra här. Det är sant att jag inte delar de flestas uppfattning, och det har jag inte insinuerat heller. Däremot har jag varit besatt av en satans ande och som jag tror att det blir svårt att ta reda på vad det är om man inte tror att det finns något annat medvetande än Gud så som du insinuerar.Det finnes ett Martinusinstitut. Dess uppgift är främst att se till så att skrifterna bevaras oförändrade, göra översättningar och att sprida verket. Institutet har inte befogenheter att göra så mycket annat utöver detta. Det finns t ex ingen som talar om hur vi intresserade skall tolka verket eller hur vi skall förhålla oss till det, eller hur vi bör leva våra liv. Och som jag sa tidigare finns det inget man kan bli medlem i. Dom flesta förstår nog av detta att sekt och Martinus/Tredje Testamentet inte riktigt är synonymt. Men just du Parvlon kommer nog inte att ändra uppfattning vad jag än skriver, eller hur?
Det finns som sagt fler andeväsen än ,allsmäktig Gud Fader och son.Om man kan prata med Gud? Är det inte det man gör när man bedjer? Jag har förresten stort förtroende för Neale Donald Walsch, han som ligger bakom "Samtal med Gud"-böckerna. Han kommunicerar ju med Gud och där är det en uppenbar tvåvägskommunikation.
Jag vet att det inte behövs böcker för att höra/prata med Gud för han vet allt om en och lär en utifrån varifrån man befinner sig. Möjligen vill han inte veta av dig för att du tror på Martinus mer än Jesus Kristus.Har du upplevt denna kosmiska uppdatering själv?
Typiskt new age flum. Gud är oskapad. Fanns innan tid och rum.Och inte anser jag att man är Gud för att man som Martinus har erhållit ett s k kosmiskt medvetande. Däremot så tror jag att vi alla levande varelser är aspekter av Gud; att vi är Guds upplevelseorgan. Hur det förhåller sig när vi uppnått kosmiskt medvetande, det är alltför komplicerat för mig att försöka förklara känner jag. Det får räcka med det jag sagt tidigare, att man då ingår i Guds medvetande. Man är dock fortfarande en individ med egna talanger och intressen precis som fallet är för oss nu. Men man gör inte längre något medvetet ont, och man tänker aldrig ologiskt vad jag förstår.
Religion
Parvlon skrev:
...
Typiskt new age flum. Gud är oskapad. Fanns innan tid och rum.
Mjae
/bibelord:/
Spoiler: visa
- notwoodstock
Religion
Syftade inte på köttet.
Du saknar några verser tycker jag.
Du saknar några verser tycker jag.
http://www.biblegateway.com/passage/?se ... ersion=SVL
7 Alla som erkänner mig som sin Gud ska komma, för jag har skapat dem till mitt namns ära.
8 Led dem tillbaka till mig när jag kallar dem. De har ögon men är blinda, och de har öron men hör inget.
9 Alla folk och nationer sluter sig samman! Finns det någon av deras avgudar som har kunnat förutsäga vad som ska ske? Finns det vittnen till något de sagt? Annars måste de erkänna att det bara är Gud som kan tala om vad som ska hända i framtiden.
10 Men, Israel, jag har vittnen, säger Herren! Ni är mina vittnen och mina tjänare, valda att förstå och tro mig och veta att det bara är jag som är Gud. Det finns ingen annan Gud. Det har aldrig funnits någon annan och kommer inte heller att finnas.
11 Jag är Herren, och det finns ingen annan Frälsare.
Religion
Micke skrev:Dom senaste dagarna så har jag bemödat mig med att svara på frågor ställda utav Nibor, Narcissa och Kahlokatt. Men utan att få någon som helst respons ifrån er.
Förlåt, jag insåg helt enkelt inte att du ville ha respons. Det var intressant, det du skrev.
Religion
Jag är gaianist och tror att vi är här för att ta hand om Moder Jord. Jag tror på en gudomlig kraft, ett slags ljus av godhet, men inte på någon personlig gud som man kan prata med och be till. Så på så sätt kan man kanske säga att jag är ateist. Jag är iaf inte teist.
Religion
Kahlokatt skrev:Jag är gaianist och tror att vi är här för att ta hand om Moder Jord. Jag tror på en gudomlig kraft, ett slags ljus av godhet, men inte på någon personlig gud som man kan prata med och be till. Så på så sätt kan man kanske säga att jag är ateist. Jag är iaf inte teist.
Hur ser du på alla oss som lever med en personlig Gud? Tror du inte på alla oss? Gud ger ju oss den fria viljan, att vilja tro på en frälsare (till bl.a Evigt Liv)...
- notwoodstock
Religion
notwoodstock skrev:Kahlokatt skrev:Jag är gaianist och tror att vi är här för att ta hand om Moder Jord. Jag tror på en gudomlig kraft, ett slags ljus av godhet, men inte på någon personlig gud som man kan prata med och be till. Så på så sätt kan man kanske säga att jag är ateist. Jag är iaf inte teist.
Hur ser du på alla oss som lever med en personlig Gud? Tror du inte på alla oss? Gud ger ju oss den fria viljan, att vilja tro på en frälsare (till bl.a Evigt Liv)...
Jag förstår inte vad du menar.
Religion
Kahlokatt skrev:notwoodstock skrev:Kahlokatt skrev:Jag är gaianist och tror att vi är här för att ta hand om Moder Jord. Jag tror på en gudomlig kraft, ett slags ljus av godhet, men inte på någon personlig gud som man kan prata med och be till. Så på så sätt kan man kanske säga att jag är ateist. Jag är iaf inte teist.
Jag förstår inte vad du menar.
Om 50% av alla frireligiösa lever med en personlig Guds-/Jesus-relation, så är det ju en stor vittnesbörd om att sådant faktiskt "funkar". Och du kan söka dig åt det hållet, men Gud tvingar sig inte på dig, men jag hoppas att du kan bli nyfiken på en så underbar sak. Relationen och tron går hand i hand och är en fast tillförsikt, som är underbar när man mår bra i det hela.
- notwoodstock
Religion
Kahlokatt skrev:Micke skrev:Dom senaste dagarna så har jag bemödat mig med att svara på frågor ställda utav Nibor, Narcissa och Kahlokatt. Men utan att få någon som helst respons ifrån er.
Förlåt, jag insåg helt enkelt inte att du ville ha respons. Det var intressant, det du skrev.
Tack, nu känner jag mig inte lika ignorerad längre.
Religion
Parvlon skrev:Nej dina gissningar är helt åt helvete.
En sekt för mig är en grupp av folk som tror på vad satans ande har sagt till människor. Islam, Ufologin, Kosmologin, Swedenborg och new age som har sina rötter i Crowleys "The Book of the Law", Abraham Hick's/Law of attraction osv /satans ord.
Ok. Du har alltså en högst personlig tolkning av vad som räknas för sekter. Och jag tycker inte att min gissning var särskilt långt ifrån.
Jag tror som du säkert förstår att Satan är eran ledare men du kanske vill att jag låtsas som något annat?
Nejdå, det tycker jag inte att du ska göra.
Det finns vad jag kan se minst en person som tolkar skriften åt andra här.
Jo fast jag är väl ingen auktoritet som talar om vad andra skall tro eller hur dom skall tolka läran? Om någon skulle vara intresserad av det jag skriver så lär dom nog läsa på själva och bilda sig en egen uppfattning. Och det är just därför det är så viktigt att böckerna bevaras i sitt originalskick så att man kan ta del av läran så som Martinus lade fram den utan att någon har ändrat på det efter eget huvud. Jag är förresten ingen Martinusexpert och är medveten om att det jag skriver kanske inte alltid stämmer helt med vad som faktiskt står i böckerna.
Däremot har jag varit besatt av en satans ande och som jag tror att det blir svårt att ta reda på vad det är om man inte tror att det finns något annat medvetande än Gud så som du insinuerar.
Jag har aldrig påstått att det enbart skulle finnas Guds medvetande. Vi jordmänniskor är väl ett bra exempel på att det finns ofullkomliga medvetanden? Och jag har ju även sagt att jag tror på Satans existens, bara det att hans makt på jorden idag är ytterst begränsad. Jordens utveckling följer en gudomlig plan, och planeten går mot ljusare tider och det är inget som varken Satan eller någon annan kan ändra på.
Martinus lär ut att jordklotet är ett levande väsen, som nu är på väg att nå sin invigning och få kosmiskt medvetande. För jordklotet handlar det enbart om minuter, men för oss med vår tidshastighet så motsvarar det några hundra eller tusen år (minns inte riktigt) innan det är färdigt; innan vi har Guds rike här på jorden. Men bara inom hundra år så ska mycket ha hänt, bland annat så ska krigens tid vara över. Nationerna kommer att vara förenade och vi kommer att ha en världsregering. Köttätande är inget människan ägnar sig åt längre, och vi kommer att interagera med högstående civilisationer från andra världar. Bara för att nämna något av allt som Martinus har skrivit om jordens framtid.
Nu kanske man vill invända med att världen ser ut att gå i en annan riktning. Men så har det ju varit emellanåt, inte minst under världskrigsepokerna. Men ofta är det väl genom svårigheterna vi utvecklas som mest? Vi har ju mycket kvar att lära innan vi kan leva i full harmoni med varandra, det ser man ju bara i den här tråden.
Jag förnekar inte heller att det skulle finnas onda andeväsen, liksom det finns onda fysiska väsen. Dock tror jag inte det är så ovanligt att man tolkar in onda andeväsen där det egentligen beror på annat.
Jag vet att det inte behövs böcker för att höra/prata med Gud för han vet allt om en och lär en utifrån varifrån man befinner sig.
Jo, Gud talar alltid till en på sätt och vis genom livets direkta tal.
Möjligen vill han inte veta av dig för att du tror på Martinus mer än Jesus Kristus.Har du upplevt denna kosmiska uppdatering själv?
Som jag ser det finns det ingen motsättning mellan Martinus och Jesus. Jesus lovade att det skulle komma en "hjälpare" som skulle förklara för oss det vi då inte kunde förstå. Martinus menar att han är just denna hjälparen. Men nej, jag har då inget kosmiskt medvetande.
Gud är oskapad. Fanns innan tid och rum.
Så tror jag också.
Religion
eller så är ditt påstående rent önsketänkande och även det andra du skrev om vad som verkar vara en profetia från Martinus om en utopisk värld.Micke skrev: Jo, Gud talar alltid till en på sätt och vis genom livets direkta tal.
Så du säger att Martinus är en inkarnation av Jesus eller har Jesus "bara" förlorat all makt? Kristendomens Jesus är den allsmäktige som skickat Den helige anden till oss som tror på att han är Guds son. Detta för att vi b.la ska kunna samtala med Gud. Nu vet jag ju inte om det är sånt det gäller men Jesus sade att den enda synden som inte går att förlåta är hädelse mot Den helige anden. Förmodligen har det dock med den falske profeten att göra och den platsen ser jag mer som Muhammed/islams profet's. Att sätta sig upp på Jesus plats tror jag är en allvarlig synd hursomhelst.Micke skrev:Som jag ser det finns det ingen motsättning mellan Martinus och Jesus. Jesus lovade att det skulle komma en "hjälpare" som skulle förklara för oss det vi då inte kunde förstå. Martinus menar att han är just denna hjälparen. Men nej, jag har då inget kosmiskt medvetande.
tror det är precis tvärtom och om det är som bibeln lär ut så kommer mycket skit ut från andevärlden. Men att det har med psykisk hälsa är inget jag förnekar.Micke skrev:Dock tror jag inte det är så ovanligt att man tolkar in onda andeväsen där det egentligen beror på annat.
Jag undrar varför du undvek frågan om du har läst bibeln?
Religion
Martinus har tydligen delat med sig om sina fantasier om besatthet. Tycker det är uppenbart att man har med en bedragare att göra när man läser sånt här;
http://www.kundalini.se/martinus/besatthet.htmlDen enskilde andlige forskaren med intresse för de kosmiska analyserna måste noga efterpröva och studera mitt livsverk
Alla dessa former av suggestion och besatthet liksom de variationer som förekommer bland de enskilda individerna, måste nödvändigtvis finnas så länge mänsklighetens och de enskilda människornas förmåga att uppleva sanningen eller livslagarna ännu inte är färdigutvecklad. De enskilda människornas vidare utveckling kommer att bestå däri, att de gradvis frigör sig från dessa suggestioner och mer och mer bygger upp sitt psyke eller medvetande på basis av insikt, kunskap och självupplevelse. Härtill krävs en ny vetenskap, en vetenskap om universums andliga verklighet, en världsbild, som visar de enskilda lokala detaljernas beroende av och betydelse för helheten. Naturligtvis kommer det att finnas människor som tror på denna andliga vetenskap och gör den till en ny religion, men detta visar att de inte har haft förmåga att förstå den. Jag önskar inte med mina kosmiska analyser vara en auktoritet, som folk skall tro på. Den enskilde andlige forskare, som får intresse för de kosmiska analyserna, måste noga efterpröva och studera mitt livsverk. Han måste konfrontera det med sina egna erfarenheter och upplevelser. Först då kan det bli av värde för honom. Det blir till självständigt tänkande och självständig analysering, det blir en hjälp till självhjälp, som leder till invigning i själva livets mysterium. Det kommer gradvis att föra vederbörande ut ur alla former av helvete eller "domedag", alla former av besatthet eller suggestion. Allt detta kan naturligtvis ske endast om den andlige forskaren inte bara studerar, utan också söker leva efter de lagar han börjar se som universums livsfundament. Ett liv som levs efter dessa lagar kommer att bringa hans medvetande att vibrera i kontakt med den evige Gudomens tankeflöde, och han kommer att gå en strålande framtid till mötes som "människan i Guds avbild ".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Religion
Parvlon skrev:eller så är ditt påstående rent önsketänkande och även det andra du skrev om vad som verkar vara en profetia från Martinus om en utopisk värld.
Jag vet att jag tror, jag tror inte att jag vet. Kan du säga detsamma?
Så du säger att Martinus är en inkarnation av Jesus eller har Jesus "bara" förlorat all makt?
Nej Martinus är ingen "inkarnation av Jesus". Jesus förlorat all makt? Jag tror personligen inte att han någonsin har haft all makt, eller att han skulle haft någon önskan om att ha det heller. Gud använder sig av många redskap på den här planeten. Jesus har dock en mycket betydelsefull roll, det betvivlar jag inte. Men vi jordmänniskor har en tendens att överdriva saker och ting.
Jag undrar varför du undvek frågan om du har läst bibeln?
Bibeln har aldrig intresserat mig nämnvärt. Min väg är och har varit en annan. Dessutom så tror jag att få kan förstå Bibeln på rätt sätt, men jag tror att Martinus var en av dom.
Religion
Njae, du kommer med rätt bergsäkra påståenden om reinkarnation t-ex.Micke skrev:Parvlon skrev:eller så är ditt påstående rent önsketänkande och även det andra du skrev om vad som verkar vara en profetia från Martinus om en utopisk värld.
Jag vet att jag tror, jag tror inte att jag vet. Kan du säga detsamma?
Jag vet att jag tagit emot Jesus i hjärtat och jag tror jag vet att han är Gud.
Jag tror bibeln kan användas till mycket och det är Den helige anden som hjälper en. Martinus övervärderade sin ande inte helt omöjligt p-ga att det var Satans ande.
Religion
Parvlon skrev:Njae, du kommer med rätt bergsäkra påståenden om reinkarnation t-ex.
Jag skriver utifrån min tro och övertygelse, men orkar inte skriva "jag tror" hela tiden. Jag är medveten om att det kan framstå som att jag anser mig veta dom här sakerna, men så är alltså oftast inte fallet.
Religion
Det är bra för annars hade jag tänkt fråga dig om du inte kunde ta ett snack med "Martinus" som enligt sin egen lära befinner sig i andevärlden nånstans. Eller inte förresten, för det är som att bjuda in satans ande och jag vet av erfarenhet att med det medföljer en mängd lögner och frestelser.Micke skrev:Jag skriver utifrån min tro och övertygelse, men orkar inte skriva "jag tror" hela tiden. Jag är medveten om att det kan framstå som att jag anser mig veta dom här sakerna, men så är alltså oftast inte fallet.
Jag hittade boken "en Gurus död" via kundalini.se sajten, verkar bra.
http://www.evigheten.com/gurun.html
Religion
Jag ser fortfarande inga svar på min tidigare frågor så jag om formulerar mig...
Om nu Gud kunde skapa Adam från jord och vatten, varför BEHÖVDE han Adams revben för att kunna skapa Eva?
Varför har så många städer brunnit på grund av sodomi (bögar) i bibeln men inga städer bränns idag? Varför brändes inga städer på grund av föräktenskapligt-sex?
Varför var "Gud" tvungen att våldta Maria för att föda sig själv?
Bara för att ge oss förlåtelse till synden som han själv skapat?
Gud skapade människan, Gud skapade synden. Gud ger synden till människan...
Sen våldtar Gud en ofrivillig kvinna för att föda sig själv, bara för att lösa oss ur synden som Gud från början skapade...
Om nu Gud kunde skapa Adam från jord och vatten, varför BEHÖVDE han Adams revben för att kunna skapa Eva?
Varför har så många städer brunnit på grund av sodomi (bögar) i bibeln men inga städer bränns idag? Varför brändes inga städer på grund av föräktenskapligt-sex?
Varför var "Gud" tvungen att våldta Maria för att föda sig själv?
Bara för att ge oss förlåtelse till synden som han själv skapat?
Gud skapade människan, Gud skapade synden. Gud ger synden till människan...
Sen våldtar Gud en ofrivillig kvinna för att föda sig själv, bara för att lösa oss ur synden som Gud från början skapade...
- SirLagsalot
- Anslöt: 2012-09-26
Återgå till Intressanta intressen