Konstiga biverkningar av Elvanse. Erfarenheter?
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Har precis börjat ta Elvanse (sen ca 2 veckor). Känner mig piggare men blir av någon anledning mer seg och trött i huvudet än annars, får lätt dimsyn och svårt att fokusera blicken. Upplever alltså en ökad slutenhet och en ofokuserad känsla i huvudet, vilket känns konstigt då jag antog att fokus skulle bli bättre? Det är enormt skönt att ha mer energi samtidigt är det inte hållbart när huvudet blir som en seg grötig betongklump och jag får svårare att koncentrera mig.
Ni som testat Elvanse - upplevde ni något av detta och gick det isf över?
Jag tar nu själv inte Elvanse, men har pratat med min läkare om det. Eftersom medicinen är relativt ny och står under "utökad övervakning", så kan det ju vara en idé att ta upp det med din läkare så att hon/han kan rapportera det. Se http://goo.gl/rPNJYr.
- BenFrylmark
- Anslöt: 2014-05-04
En annan tråd om Elvanse - elvanse-lisdexamfetamin-ny-medicin-for-adhd-t34758.html
Jag blir lätt irriterad av Elvanse. Tyvärr. Min son säger att han inte kan fokusera exakt. Bara ungefär. Det kan ju vara något liknande som du upplever. Vet dock inte om han menade "fokusera blicken" eller fokusera i allmänhet.
maris skrev:Har precis börjat ta Elvanse (sen ca 2 veckor). Känner mig piggare men blir av någon anledning mer seg och trött i huvudet än annars, får lätt dimsyn och svårt att fokusera blicken. Upplever alltså en ökad slutenhet och en ofokuserad känsla i huvudet, vilket känns konstigt då jag antog att fokus skulle bli bättre? Det är enormt skönt att ha mer energi samtidigt är det inte hållbart när huvudet blir som en seg grötig betongklump och jag får svårare att koncentrera mig.
Ja det är en knepig medicin, får exakt de biverkningarna, har provat två dagar för ett tag sedan men slutade. Är tal på att jag ska börja igen sen, men det vet jag inte om jag vill.
Jag är medicinerad med Cipralex nu så jag mår bättre. Har börjat med Elvanse igen, får ingen bättre koncentration eller fokus, blir snarare trött och känner mig vemodig hela tiden. Kass. Är det för låg dos då (30mg)?
Eller så tillhör du minoriteten utav dom som har en AD/HD diagnos som inte blir hjälpt utav medicinen.
slackern skrev:Eller så tillhör du minoriteten utav dom som har en AD/HD diagnos som inte blir hjälpt utav medicinen.
Ja det skulle inte förvåna mig det minsta. Däremot funkade metylfenidat väldigt bra, men det var biverkningar från helvetet när den gick ur.
Återgå till Aspergare och vården