Hjälp med att värdera gammal dator?
18 inlägg
• Sida 1 av 1
en kompis har tänkt sälja av en dator till oss men ingen av oss vet vad den är värd, så hade tänkt be er om lite hjälp här
inga hårdiskar följer med och det är 2st grafik kort av samma typ
Operating System: Windows 7 Professional 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1 (7601.win7sp1_rtm.101119-1850)
Language: Swedish (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.
System Model: EX58-UD4P
BIOS: Award Modular BIOS v6.00PG
Processor: Intel(R) Core(TM) i7 CPU 920 @ 2.67GHz (8 CPUs), ~2.8GHz
Memory: 6144MB RAM
Available OS Memory: 6142MB RAM
Page File: 6401MB used, 5881MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 11
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: Using System DPI
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
DxDiag Version: 6.01.7601.17514 32bit Unicode
Card name: NVIDIA GeForce GTX 560
Manufacturer: NVIDIA
Chip type: GeForce GTX 560
DAC type: Integrated RAMDAC
Device Key: Enum\PCI\VEN_10DE&DEV_1201&SUBSYS_35271458&REV_A1
Display Memory: 3792 MB
Dedicated Memory: 977 MB
Shared Memory: 2815 MB
tack på förhand!
inga hårdiskar följer med och det är 2st grafik kort av samma typ
Operating System: Windows 7 Professional 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1 (7601.win7sp1_rtm.101119-1850)
Language: Swedish (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.
System Model: EX58-UD4P
BIOS: Award Modular BIOS v6.00PG
Processor: Intel(R) Core(TM) i7 CPU 920 @ 2.67GHz (8 CPUs), ~2.8GHz
Memory: 6144MB RAM
Available OS Memory: 6142MB RAM
Page File: 6401MB used, 5881MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 11
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: Using System DPI
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
DxDiag Version: 6.01.7601.17514 32bit Unicode
Card name: NVIDIA GeForce GTX 560
Manufacturer: NVIDIA
Chip type: GeForce GTX 560
DAC type: Integrated RAMDAC
Device Key: Enum\PCI\VEN_10DE&DEV_1201&SUBSYS_35271458&REV_A1
Display Memory: 3792 MB
Dedicated Memory: 977 MB
Shared Memory: 2815 MB
tack på förhand!
Gå med på typ det här forumet och släng iväg en fråga.
http://www.sweclockers.com/
Eller det här forumet.
http://www.nordichardware.se/
Eller det här forumet.
Ha inte allt för höga förhoppningar bara,
Datorers värde sjunker med typ hälften så fort man köpt den från butiken he he =P
Datorers värde sjunker med typ hälften så fort man köpt den från butiken he he =P
Sålde en nästan identisk maskin utan grafikkort för ca 2 år sedan.
Då tog jag 4000kr för den, det var iof till en god vän men i dagsläget hade jag väl varit villig att betala runt 3000-3500kr för en sådan maskin.
Den är ju trotsallt ouppgraderingsbar i dagsläget iom att sockeln försvunnit från marknaden och det finns inget riktigt prisvärt man kan göra med den i framtiden vad gäller uppgradering så det är ju både en arbetsstation och slutstation.
Då tog jag 4000kr för den, det var iof till en god vän men i dagsläget hade jag väl varit villig att betala runt 3000-3500kr för en sådan maskin.
Den är ju trotsallt ouppgraderingsbar i dagsläget iom att sockeln försvunnit från marknaden och det finns inget riktigt prisvärt man kan göra med den i framtiden vad gäller uppgradering så det är ju både en arbetsstation och slutstation.
Hm... värdet sjunker som sagt. Snabbt. Jag skulle inte betala många kronor för en sån maskin, särskilt inte när diskarna saknas. Jag har fått bättre burkar än så till skänks.
Men det är bara min åsikt.
- BenFrylmark
- Anslöt: 2014-05-04
slackern skrev:Gå med på typ det här forumet och släng iväg en fråga.
Eller det här forumet.
Tack slackern, kommer nog se först om jag får hjälp här - känns smått jobbigt att skapa konto på andra forum för en fråga ^^;
mango skrev:Ha inte allt för höga förhoppningar bara,
För höga förhoppningar? förstår inte ^^; det är jag som ska köpa den ( eller min fästman ska )
Flatline skrev:Sålde en nästan identisk maskin utan grafikkort för ca 2 år sedan.
det är ju en bra sak att tänka på, men det gör det fortfarande svårt att bestämma vad den är värd idag - 2 år är ändå monster mycket senare.
BenFrylmark skrev:Hm... värdet sjunker som sagt. Snabbt. Jag skulle inte betala många kronor för en sån maskin, särskilt inte när diskarna saknas. Jag har fått bättre burkar än så till skänks.
Han kommer nog inte skänka den, och jag tror inte vi kan finna en dator till skänkes ( om vi kunde skulle vi inte tänka 2 ggr då fästmannens sjunger på sista visan )
i7 och två grafikkort förhöjer värdet. Entsuiastdator. Hur är resten av datorn? Är den mer påkostad med fint chassi och stora kylflänsar? Nätagg? Borde vara lättsåld på Sweclockers med de prylarna.
Processorn är gammal och nytt är betydligt bättre.
Kring 2000 om övriga prylar är ok?
BenFrylmark skrev:Hm... värdet sjunker som sagt. Snabbt. Jag skulle inte betala många kronor för en sån maskin, särskilt inte när diskarna saknas. Jag har fått bättre burkar än så till skänks.
Intel I7or med dubbla grafikkort till skänks? Det här är en bra maskin som fortfarande duger som spelmaskin.
Moggy skrev:i7 och två grafikkort förhöjer värdet. Entsuiastdator. Hur är resten av datorn? Är den mer påkostad med fint chassi och stora kylflänsar? Nätagg? Borde vara lättsåld på Sweclockers med de prylarna.
Den kommer utan chassi då polarn vill behålla den själv ( annars får vi punga ut typ 4k bara för den ).
så det är pretty much bara 'innehåll', inga hårdiskar , inget chassi.
blir det mindre är 2k då?
edit: är ju jag/fästmannen som vill köpa datorn så att sälja den på sweclockers blir ju som fel lol
Moggy skrev:BenFrylmark skrev:Hm... värdet sjunker som sagt. Snabbt. Jag skulle inte betala många kronor för en sån maskin, särskilt inte när diskarna saknas. Jag har fått bättre burkar än så till skänks.
Intel I7or med dubbla grafikkort till skänks? Det här är en bra maskin som fortfarande duger som spelmaskin.
Svar ja.
- BenFrylmark
Sadistic skrev:Moggy skrev:i7 och två grafikkort förhöjer värdet. Entsuiastdator. Hur är resten av datorn? Är den mer påkostad med fint chassi och stora kylflänsar? Nätagg? Borde vara lättsåld på Sweclockers med de prylarna.
Den kommer utan chassi då polarn vill behålla den själv ( annars får vi punga ut typ 4k bara för den ).
edit: är ju jag/fästmannen som vill köpa datorn så att sälja den på sweclockers blir ju som fel lol
Det hänger ju lite på vad han/ni ska använda datorn till, känner jag. Bortsett ifrån ev lull-lull och grafikkort.... så får ni ju en NY dator för ett par-tre tusen.
- BenFrylmark
BenFrylmark skrev:Sadistic skrev:Moggy skrev:i7 och två grafikkort förhöjer värdet. Entsuiastdator. Hur är resten av datorn? Är den mer påkostad med fint chassi och stora kylflänsar? Nätagg? Borde vara lättsåld på Sweclockers med de prylarna.
Det hänger ju lite på vad han/ni ska använda datorn till, känner jag. Bortsett ifrån ev lull-lull och grafikkort.... så får ni ju en NY dator för ett par-tre tusen.
Spela spel, jag har min egen dator för att kunna pyssla med grafik så den här behöver 'bara' klara av spel.
Sadistic skrev:Moggy skrev:i7 och två grafikkort förhöjer värdet. Entsuiastdator. Hur är resten av datorn? Är den mer påkostad med fint chassi och stora kylflänsar? Nätagg? Borde vara lättsåld på Sweclockers med de prylarna.
Ändrade du i ursprungsinlägget? Såg inte att det stod att det var du som skulle köpa den.
Inget chassi och inget agg, då känns 1200 rimligt. Kanske 100-200 mer om det är Asusprylar, bättre kylflänsar eller nåt annat extra. Inte mer än 1500.
Vad ska ni ha datorn till? Spelmaskin?
Moggy skrev:Sadistic skrev:Moggy skrev:i7 och två grafikkort förhöjer värdet. Entsuiastdator. Hur är resten av datorn? Är den mer påkostad med fint chassi och stora kylflänsar? Nätagg? Borde vara lättsåld på Sweclockers med de prylarna.
Ändrade du i ursprungsinlägget? Såg inte att det stod att det var du som skulle köpa den.
Inget chassi och inget agg, då känns 1200 rimligt. Kanske 100-200 mer om det är Asusprylar, bättre kylflänsar eller nåt annat extra. Inte mer än 1500.
Vad ska ni ha datorn till? Spelmaskin?
Nope, det är oförändrat men det är lätt att missa ibland. ^^
Vi ska ha det till spel, datorn håller på krasha och ett av våra umgänges sätt / nedvarvning är att spela tillsammans och det går inte så bra om ena datorn havererar xP
Jo två år sedan är väldigt lång tid men det har fan inte hänt så jävla mycket sedan dess ärligt talat.
Jag bytte från i7 920 till i7 960 när jag gjorde mig av med den gamla och den processorn är ju i samma åldersgrupp.
Tror inte att jag ens skulle märka skillnaden om jag lade 10 lök på en full uppgradering till den nya i7an på 2xxx sockeln.
Jag bytte från i7 920 till i7 960 när jag gjorde mig av med den gamla och den processorn är ju i samma åldersgrupp.
Tror inte att jag ens skulle märka skillnaden om jag lade 10 lök på en full uppgradering till den nya i7an på 2xxx sockeln.
Flatline skrev:Jo två år sedan är väldigt lång tid men det har fan inte hänt så jävla mycket sedan dess ärligt talat.
jag är ju helt oinsatt i värdering av datorer, så varför ska den vara värd 3000 då? om den inte kan uppgraderas? eller missförstog j ag ditt meddelande?
A ok jag miss uppfattade också ditt inlägg, trodde det var du som skulle sälja en.
En dator man skall använda till för att spela på kräver en del, beror också lite på vad det är för typ av spel som skall spelas. OM du skall ha senaste battle field med högupplöst grafik så kommer det kosta. OM du skall spela rice of nation eller gamla counter strike så blir det billigare.
jag kan inget om datorer så ja skall inte gå in på "data språk" och vad du bör tänka på det så får någon annan här som kan göra.
Lycka till!
En dator man skall använda till för att spela på kräver en del, beror också lite på vad det är för typ av spel som skall spelas. OM du skall ha senaste battle field med högupplöst grafik så kommer det kosta. OM du skall spela rice of nation eller gamla counter strike så blir det billigare.
jag kan inget om datorer så ja skall inte gå in på "data språk" och vad du bör tänka på det så får någon annan här som kan göra.
Lycka till!
Hur mycket det är värt är ju mycket upp till en själv och vad man har råd med.
GTX 560 är fortfarande helt ok spelkort (om man inte måste slå på ULTRA i grafikinställningarna) och dubbla? Köpa nytt kort med ungefärlig prestanda som ett 560 går nog på 900-1000kr. och här få ni 2.
Sen ingår det en fullt laglig windows7 licens? Är det en full licens eller OEM?
Inget chassi eller psu? (troligen runt 1000-1200kr för ett hyfsat chassi med bra psu)
Men moderkort, cpu och minne?
Jag skulle nog kunna betala upp till 1500kr för moderkort, cpu, minne, 2x gfx samt windows licens. Om jag inte fick ut nått av windows licensen så lite lägre.
Sen skulle jag ju få köpa chassi och en powersupply, men det kanske ni har sedan tidigare?
Dock om eran nuvarande dator strular så kan det vara bra att köpa ny PSU iom att det kan vara orsaken till problemen ni har med nuvarande dator. Ostadig powersuppy kan ställa till det ordentligt.
Allt som allt så är prestandan (och windows licens) du får i det där paketet kanske värt mer en 1500, men iom att det är begagnade grejer så är det ju alltid en viss osäkerhet i hur länge sakerna kommer att hålla. (vilket kan vara bra att ta upp om säljaren försöker höja priset)
GTX 560 är fortfarande helt ok spelkort (om man inte måste slå på ULTRA i grafikinställningarna) och dubbla? Köpa nytt kort med ungefärlig prestanda som ett 560 går nog på 900-1000kr. och här få ni 2.
Sen ingår det en fullt laglig windows7 licens? Är det en full licens eller OEM?
Inget chassi eller psu? (troligen runt 1000-1200kr för ett hyfsat chassi med bra psu)
Men moderkort, cpu och minne?
Jag skulle nog kunna betala upp till 1500kr för moderkort, cpu, minne, 2x gfx samt windows licens. Om jag inte fick ut nått av windows licensen så lite lägre.
Sen skulle jag ju få köpa chassi och en powersupply, men det kanske ni har sedan tidigare?
Dock om eran nuvarande dator strular så kan det vara bra att köpa ny PSU iom att det kan vara orsaken till problemen ni har med nuvarande dator. Ostadig powersuppy kan ställa till det ordentligt.
Allt som allt så är prestandan (och windows licens) du får i det där paketet kanske värt mer en 1500, men iom att det är begagnade grejer så är det ju alltid en viss osäkerhet i hur länge sakerna kommer att hålla. (vilket kan vara bra att ta upp om säljaren försöker höja priset)