Styrkor och svagheter
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Styrkor och svagheter
Hej!
Jag är lite nyfiken på vilka styrkor och svagheter personer som är medlemmar här anser sig ha? Personligen tycker jag att Vuxenhabiliteringen har varit bra och är en viktig plats att få hjälp med att identifiera dessa områden och "egenskaper" hos sig själv.
Har själv Asperger diagnos sedan oktober 2012.
Vänliga hälsningar
sommar87
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Jag är lite nyfiken på vilka styrkor och svagheter personer som är medlemmar här anser sig ha? Personligen tycker jag att Vuxenhabiliteringen har varit bra och är en viktig plats att få hjälp med att identifiera dessa områden och "egenskaper" hos sig själv.
Har själv Asperger diagnos sedan oktober 2012.
Vänliga hälsningar
sommar87
Styrkor och svagheter
Mina styrkor är att jag är mycket målmedveten, ambitiös och envis. Har jag bestämt mig för något så ska det bli av också. Är även mycket pålitlig som person. Jag har också lätt för att lära mig språk.
Mina svagheter är väl att prata inför en grupp människor och redovisa en egen text. Det funkar inte alls för mig. Sen har jag svårt för ögonkontakt och att visa intresse för sådant som inte intresserar mig.
Mina svagheter är väl att prata inför en grupp människor och redovisa en egen text. Det funkar inte alls för mig. Sen har jag svårt för ögonkontakt och att visa intresse för sådant som inte intresserar mig.
Styrkor och svagheter
Vad intressant. Är det i några särskilda sammanhang du känner att du har nytta av dessa egenskaper? Själv känner jag att språk är en av mina styrkor, men att jag har det svårare på det "sociala planet". Det är väl därför jag hamnat här, antar jag... Men det går alltid att öva som tur är...
Styrkor och svagheter
sommar87 skrev:Vad intressant. Är det i några särskilda sammanhang du känner att du har nytta av dessa egenskaper? Själv känner jag att språk är en av mina styrkor, men att jag har det svårare på det "sociala planet". Det är väl därför jag hamnat här, antar jag... Men det går alltid att öva som tur är...
I skolan! Med min asperger tillkommer ångestsyndrom och svår depression, men hur dåligt jag än mår så tar jag mig alltid iväg till skolan, sköter plugget och har bra betyg. Utan min envishet och målmedvetenhet hade jag gett upp för länge sedan.
När det gäller svagheter märker jag av det i skolan när man tvingas prata inför många, eller bland familjen när jag tvingas vara social. Jag har inga som helst problem att vara social så länge jag känner mig bekväm, men är jag obekväm går det verkligen inte. Och det med att jag har svårt att visa intresse blir jobbigt när ens vänner snackar om något med mig och dom märker av att jag är ointresserad.
Styrkor och svagheter
Det är ju jättebra att du har användning av dina positiva egenskaper i skolan. Vad studerar du då? Hur tacklar du ångestsyndrom och depression då? Envishet och målmedvetenhet är klart positiva egenskaper - i alla sammanhang?
Är det verkligen så att man är tvingad att prata inför många eller inför familjen?
Jag lärde mig också någon intressant av en skådespelare i höstas att är det någonting som inte går så är det att fejka ett intresse. Det ligger en ganska stor sanning i det, tycker jag.
Själv tror jag att min största styrka är att måla och att jag tycker om att tänka. Men jag vet inte om detta med tänkandet är positivt eller negativt. Det beror väl på hur man använder det. Men sett ur ett långt perspektiv antar jag att det är någonting som människor har kunnat begagna sig av väl för att också formulera och försöka lösa problem.
Är det verkligen så att man är tvingad att prata inför många eller inför familjen?
Jag lärde mig också någon intressant av en skådespelare i höstas att är det någonting som inte går så är det att fejka ett intresse. Det ligger en ganska stor sanning i det, tycker jag.
Själv tror jag att min största styrka är att måla och att jag tycker om att tänka. Men jag vet inte om detta med tänkandet är positivt eller negativt. Det beror väl på hur man använder det. Men sett ur ett långt perspektiv antar jag att det är någonting som människor har kunnat begagna sig av väl för att också formulera och försöka lösa problem.
Återgå till Att leva som Aspergare